Коммерческие запуски на ГСО

Автор Олигарх, 04.02.2005 23:15:30

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Tiamat

Ушла Ариана. По Евроньюс в прямом эфире показывали:

Ariane 5GS (V166)  Version maiden flight
Heaviest single GTO payload to date
iPStar 1 (Thaicom 4)
Direct Broadcasting
Shin Satellite (Thailand)
Space Systems/Loral
LS-1300SX
6,486 kg (6505 kg по Gunter'y)

Agent

Блин. Это называеться подстава. Локхиду морду бить нада за такое.
Деньги SpaceX , скорее всего, отобьет назад. Но время ....

http://www.space.com/missionlaunches/050812_spacex_island.html

After spending an estimated $7 million on its Vandenberg Air Force Base facilities, the private rocket company is being told to get out of its Complex 3 West launch site.


 The squeeze play stems from Lockheed Martin moving back to use a Complex 3 East site at Vandenberg for Atlas 5 launches.

 
"It's like you build your house...somebody else builds a house next to you and tells you to get out of your house. Like, what the hell...after we've made that big investment and everything. We're going to fight that issue because it is just fundamentally unfair," Musk said.

ДмитрийК

http://www.rian.ru/cosmos/20050813/41148426.html

ЦитироватьМОСКВА, 13 авг - РИА "Новости". Запуск американского спутника связи с Байконура отменен по техническим причинам, сообщил РИА "Новости" представитель Роскосмоса.

"Запуск ракеты-носителя с американским спутником связи был отменен автоматической системой примерно за 40 секунд до старта. Пуск перенесен на резервную дату - 14 августа, в 03.28 мск", - сказал собеседник агентства.

"Старт отменен, специалисты разбираются в причинах неполадок", - добавил он.

Космический аппарат "Galaxy-14" должен был стартовать в 03.28 мск и после выхода на орбиту обеспечить прием и передачу телесигналов коммерческого телевидения на территории США.

В других источниках указана причина - проблемы с передачей телеметрии второй ступени.

X

spaceflightnow.com о сегодняшнем запуске из Байконура:
.... Using a pair of burns, the seventh flight of the Fregat upper stage propelled the over 4,000-pound Galaxy 14 satellite into the targeted geostationary transfer orbit with an expected high point of 44,990 miles, !!!!!
low point of 4,144 miles, and an inclination of 49.3 degrees. The Fregat used springs to separate from the payload about an hour and 37 minutes after launch, and officials later confirmed the craft was in good health.

Это первый советский/российский запуск на такую ГПО с апогеем выше (в данном случае вдвое!), чем ГСО?
При этом фактически поворота наклонения орбиты практически не было.
В этом году такую схему уже использовали американцы и китайцы.
Почему же наши не используют для вывода своих спутников эту схему, особенно подходящую для наших обоих северных космодромов?
А, наши практикуют для своих спутников вывод сразу на ГСО.
Но, мне кажется, с БРИЗ-М эта схема все-таки имела бы смысл. Нет?
4000 фунтов – это около 1600 кг, верно?
Kazsat – это 1000 кг. Если бы был маленький РБ массой до 1000 кг (топлива до 800 кг), который ставился бы на Фрегат, а на нем уже спутник, то, наверное, он смог бы вывести Kazsat на ГСО по такой же примерно схеме?

X

Мы уже перестали обсуждать запуски на ГСО. В частности, недавний последний запуск Протоном канадского спутника.
Эти запуски стали рутинными, как запуски Космос-1nnn?

Но кое-что интересное в этой области происходит. Из Индии:

Discussions between India and Boeing on building two-tonne communication satellites have been called off as the US firm has changed its business strategy, an official said Friday.
"We have explored the possibility. They (Boeing) are not into the small satellite business any more," Madhavan Nair, chief of Indian Space Research Organisation (ISRO), told reporters in India's technology hub of Bangalore.
"They have recast their business plans. So it (the project) is not going forward," Nair said.
Boeing had been discussing with ISRO jointly developing and marketing communication satellites for the global market.
Global satellite operators assemble in Bangalore

 Tuesday, 20 September , 2005, 12:53

Bangalore: Satellite operators from around the world gathered in Bangalore on Tuesday looking to further reduce interference to satellite transponder capacity
that is estimated to cause them loss of revenue in tens  of millions of dollars per annum.

 About 40 experts from Intelsat, PanAmSat, NSS, SES Global, EUTELSAT, INMARSAT, AsiaSat, ArabSat, SatMax of Mexico, NahuelSat of Argentina, Star One of Brazil, CSS
of Japan, Thuraya, Singapore Telecom and INSAT are participating in the three-day conference and meeting of Satellite Users Interference Reduction Group (SUIRG).
 
R James Budden, chairman of SUIRG, said a 2001 study indicated the high loss of revenue to satellite operators because of interference problems. "This study
did not look at the cost to end users, which is likely to be much higher," he said.

SUIRG is a non-profit organisation incorporated in 2003.
Its members--leading global and regional satellite operators--meet annually to share experiences of interference incidents and their analysis techniques in
solving those problems.
....
Today, there are approximately 220 commercial communications satellites in orbit, delivering a range of services including international and intercontinental
telecommunications, TV broadcasting and distribution,
Direct-To-Home TV, VSAT networks, and broadband data communications.

Budden said with the advent of very small aperture
terminals (VSATs), and of more powerful and more
sensitive satellites, the problem of satellite interference events have multiplied.  

In a separate
 address to the media on the sidelines of meet, Nair said
 that the delay in the launch of the fourth generation
 communication satellite INSAT 4A will not result in any
 loss to the Indian Space Research Organisation (ISRO).
 
The satellite, built at the ISRO Satellite Centre in Bangalore, had been awaiting transshipment to Kourou in French Guyana for launch by an Ariane launcher since June this year.
Carrying 24 transponders, 12 each on Ku and C Bands, INSAT 4A would be launched some time in December, before which Ariane would have two other launches.
Meanwhile, ISRO sources said work on INSAT 4C had begun.
The satellite, with 12 KU band transponders, would be launched indigenously by the GSLV from the Satish Dhawan Space Centre in Sriharikota.

Nair said that before 2010, India would be launching 10 to 12 more communication satellites to reach the current five-year plan target of 256 transponders.
The cost would be around Rs 3,000 crore.

Лютич

Что и следовало доказать. Все эти прожекты толп легко-средних геостационарников обречены на вымирание, потому что 1) ресурс геостационара ограничен 2) поток данных будет расти 3) чем больше спутников - тем больше помех они друг другу будут создавать.
Эрго - будущее за десятком-полтора (не более) тяжелых спутников класса не ниже 8 тонн.
Смотреть телевизор и читать газеты - моя работа.

X

ЦитироватьЧто и следовало доказать. Все эти прожекты толп легко-средних геостационарников обречены на вымирание, потому что 1) ресурс геостационара ограничен 2) поток данных будет расти 3) чем больше спутников - тем больше помех они друг другу будут создавать.
Эрго - будущее за десятком-полтора (не более) тяжелых спутников класса не ниже 8 тонн.

Утверждён план подготовки и запусков РКН и КА на IV квартал 2005 года

06.10.2005  По информации сектора оперативно-технического контроля Роскосмоса в
рамках Федеральной космической программы России, программ международного
сотрудничества, коммерческих программ в течение октября-декабря с.г. планируется
осуществить запуск 7 ракет-носителей и вывести на околоземную орбиту 11 космических
аппаратов.
...
   Запуски трёх ракет-носителей "Протон" также с космодрома Байконур запланированы на декабрь с.г.:  
    1 декабря РН "Протон-М" с РБ "Бриз-М" выведет на орбиту американский
телекоммуникационный космический аппарат Worldsat 3 (AMC 23). 25 декабря РН
"Протон-К" с РБ ДМ выведет на орбиту космические аппараты глобальной
навигационной системы ГЛОНАСС, а на 29 декабря запланирован запуск РН "Протон" с
КА "Казсат".  

Немного не по теме:
А куда и, главное, почему исчез запуск РН Союз-2а из Плесецка с настоящим спутником?
Ведь год назад был суборбитальный полет этой РН с макетом.

Насчет Казсат:

Российско-казахстанские космические проекты
28.09.2005 18:22  | www.rian.ru

... Запуск KazSat  запланирован на декабрь 2005 г. Первоначально предполагалось вы-вести его на орбиту на ракете-носителе "Протон-М" вместе с "Экспрессом - АМЗ".
Однако по ряду причин российский спутник связи пришлось запустить раньше, и он успешно стар-товал 24 июня с.г. Сейчас прорабатывается несколько вариантов выведения KazSat на орби-ту.

Убедить зарубежных заказчиков о запуске их аппаратов совместно с KazSat представ-ляется весьма затруднительным. К тому же  этот вариант потребует дополнительных испы-таний и доработки разгонного блока "Бриз-М".

Вывод однотонного KazSat  в одиночку на тяжелом "Протоне" будет просто убыточ-ным, поскольку стоимость его запуска при этом увеличилась бы на 70-80%.

В настоящее время достигнута принципиальная договоренность о совместном запуске с Космическими войсками. Сейчас они определяют тип полезной нагрузки, которая могла бы быть выведена на орбиту вместе с KazSat.

Тем временем в Центре Хруничева уже произведена  модернизация РН "Протон М" и разгонного блока: для обеспечения попутного запуска KazSAt на геостационарную орбиту потребовалось увеличить энергетические характеристики средств выведения. Кстати это от-крывает дополнительные возможности для российских создателей геостационарных косми-ческих аппаратов. Теперь они смогут увеличить массу своих аппаратов до 3,5 т.
Практически решен вопрос и с точкой стояния KazSat  на "геостационаре". Его раз-местят в орбитальной позиции 1030 в.д.,  которую Казахстан будет арендовать у России.

ЕСТЬ противоречие между таблицей запусков и словами Медведева применительно к запуску Казсат. В таблице стоит одиночный запуск и с ДМ!

Олигарх

ЦитироватьЧто и следовало доказать. Все эти прожекты толп легко-средних геостационарников обречены на вымирание, потому что 1) ресурс геостационара ограничен 2) поток данных будет расти 3) чем больше спутников - тем больше помех они друг другу будут создавать.
Эрго - будущее за десятком-полтора (не более) тяжелых спутников класса не ниже 8 тонн.

С сайта www.thespacereview.com:

Is the launch industry on the rebound?

by Jeff Foust
Monday, February 20, 2006

The conventional wisdom over the last several years is that the commercial launch industry has been mired in a deep depression. ...
Yet, despite this drop in demand, launch services providers are singing an optimistic tune. At a session of the Satellite 2006 conference in Washington DC earlier this month,
!!! officials with the major commercial launch providers boasted about full manifests and rising prices. ...

Healthy as it's been for years

Representatives of the three biggest commercial launch services providers—Arianespace, International Launch Services (ILS), and Sea Launch—all had an optimistic take on the current market.
"Supply and demand has really equalized, and it happened quite quickly," said Rob Peckham, vice president for marketing and sales for Sea Launch.
Peckham said Sea Launch has a full manifest through the end of 2007:
12 launches in the next 23 months. (The first of those 12 took place last week with the successful launch of EchoStar 10.) The unique nature of Sea Launch's operations—involving transporting the launch site and command ship from their home port in Long Beach, California, to the equatorial launch site in the Pacific Ocean and back—does put a limit on the number of launches they can perform.
!!!! Peckham said the company was studying how it could optimize its operations, either to increase scheduled flexibility or potentially to add capacity.

Sea Launch isn't alone in experiencing increased demand. ...
The filling manifests across the board, have forced customers to start planning launch procurements farther in advance than in recent years. "A year or two ago it was a spot market, with people buying at discounted prices, but now the sophisticated [satellite] operators are buying long-term options for the future and locking up orders," said Dest. "The spot market is gone," Peckham concurred.

Bifurcating market

The nature of the commercial geosynchronous orbit (GEO) launch market is changing, though.
!!!! Dest said that the market today consists of two distinct segments.

!!!! One is comprised of large GEO communications satellites, weighing over four tons each. That market is served by all the major large commercial launchers, but they have a limited number of launch opportunities each year. When demand is high, as it appears to be today, "that's good for us."

!!!! A second market segment involves much smaller GEO communications satellites, weighing about two tons each.
Orbital Sciences Corporation has carved out a niche building such satellites for operators who either don't need a bigger, more capable (and more expensive) satellite or who want to add flexibility to their existing fleets of larger spacecraft.
Other satellite manufacturers are taking note, including Lockheed Martin and EADS, which recently partnered with the Indian space agency ISRO on a joint small GEO spacecraft design.

The smaller satellites pose a challenge to some launch providers. With the exception of Arianespace, launch companies typically don't fly more than one major payload on each flight, and the existing large commercial vehicles are oversized for such smaller spacecraft.
This has led companies to pursue new options to better serve this market. ...
 For example, Sea Launch has developed Land Launch, ...
!!! Land Launch will focus on the smaller GEO satellites, which Peckham believes will comprise about a quarter of the overall market in the next few years. "There could be demand for three to four small satellites a year," he said, "and it's our aim to garner 33 to 50 percent of that market."

Arianespace, which already offers commercial Soyuz launches through its Starsem joint venture with Russia, will operate Soyuz launches from its spaceport in Kourou, French Guiana starting in 2008.
!!!! While Soyuz launches from Kourou will have a capability to launch small GEO satellites similar to that offered by Land Launch,
Le Gall said the Soyuz capability will be primarily used to launch ESA and European government payloads that are too small to fly on an Ariane 5.
"I don't expect too much competition between Land Launch and Soyuz in Kourou," he said.

ILS, though, doesn't have a vehicle to serve the small GEO market effectively,
although it has recently sold one Proton launch of an Orbital-built satellite.
ILS could enter the market, Dest said, with the Angara, a new Russian vehicle under development.
!!! The medium-sized Angara 3, launched from Baikonur, could compete directly with Soyuz and Land Launch.
However, the Angara program has been beset by funding delays from the Russian government, !!! whose top priority is to develop the larger Angara 5 to launch payloads from the Plesetsk Cosmodrome in northern Russia that would normally fly on Protons at Baikonur.
"When that program reaches the point when the Angara 3 addresses this market," said Dest, "we'll make a business decision" on whether to proceed.

And what of the NGSO market, which vaporized at the turn of the decade? Larry Williams, vice president of SpaceX, said that there may be signs of life there.

!!!!There is a "quiet resurrection and revolution" going on as the surviving satellite operators of "Big LEO" (Iridium and Globalstar) and "Little LEO" (ORBCOMM) satellite systems make plans to replenish or replace their existing systems. "SpaceX has been approached by virtually every Big LEO and Little LEO operator," he said. How much demand materializes, though, remains uncertain: while ORBCOMM is making plans to replacing its aging satellite fleet in the next few years, Iridium has stated that its existing constellation of satellites should remain functional through 2014. Globalstar, which has purchased contracts for launching eight replacement satellites in the next couple of years, has yet to decide what its next-generation system will look like: one possibility calls for ditching its NGSO constellation in favor of a single GEO satellite serving key regions.

Depressed supply

However, one of the key factors that has filled launch manifests and raised launch prices is not a dramatic increase in demand
!!! but a decline in the supply—actual or anticipated—of commercial launchers.

China, for example, has been effectively excluded from the commercial market since around 2000 because of US export control restrictions.
China has tried to re-enter the market by launching so-called "ITAR-free" commercial satellites built in Europe, or domestically-built spacecraft, but is otherwise excluded from the vast majority of commercial launch opportunities.
The best example, though, is Boeing, which withdrew the Delta 4 from the commercial market in 2003, citing weak demand and unaffordably low launch prices, and has kept the Delta 4 off the market since then. ...

Meanwhile, while the Atlas 5 remains available commercially—it performed a single commercial launch in 2005, with another commercial mission scheduled for this spring—it is launching at a rate far lower than originally envisioned, and ILS has been winning more commercial Proton launch contracts than Atlas ones.

Dest, though, said ILS remains committed to keeping the Atlas on the market,
!!! especially for launches of very heavy satellites.
"As prices are rising in the industry overall, Atlas becomes extremely competitive," he said. "We will continue to sell Atlases commercially."

Hanging over both the Atlas and Delta is the fate of the United Launch Alliance (ULA), a joint venture to combine the management and manufacturing of both vehicles.
Williams is concerned that the ULA, along with increased government support for the EELV program, could end up
!!! making the Atlas and/or Delta more cost-competitive on the commercial market, at the expense of SpaceX and other companies.
"It artificially but dramatically improves the cost problems of the Delta and Atlas, and is incredibly unfairly anti-competitive," he said. "Unfortunately, I'm not being hyperbolic when I say that it could severely undermine new privately-funded ventures in the launch industry that ultimately are critical to national and economic security."

The more things change...

How much has the commercial launch industry changed in the last year?
It's useful to compare the comments made at this month's conference with those at last year's conference. (See "Stagflation, overcapacity, and the commercial launch industry", The Space Review, March 28, 2005)
БОЛЬШАЯ ЧАСТЬ ЭТОГО ПРОШЛОГОДНЕГО ОТЧЕТА помещена выше в этой ветке.

For example, last year Jim Maser, president of Sea Launch, said his company's manifests were full for the next two years,
!!! with five launches planned for 2005.
!!! Sea Launch actually carried out four launches last year,
but won five new launch orders. That strong commercial manifest has apparently caused the company to scale back its efforts to win government business, an area where Sea Launch has been shut out because of its multinational nature.

One of the themes of last year's panel was that despite strong near-term demand, the industry still struggled with overcapacity in the launch market in the long term.
That concern, though, didn't materialize at this year's session, but it seems unlikely that it has gone away.
Indeed, not only has there been no reduction in long-term capacity, SpaceX announced last fall plans to develop the Falcon 9, an EELV-class launcher that would compete with existing large commercial launchers.
Meanwhile, China looks for ways to return to the commercial market, while India and Japan continue to consider entering the market.

!!! The first big battleground may be in the small GEO satellite market,
as new or repackaged vehicles try and compete for a relatively small number of orders. "If we look back at 2001, 2002, 2003, we know exactly what happens when you introduce new launch vehicles into that marketplace: a lot of competition, a lot of introductory pricing, a lot of turmoil," said Dest.

Олигарх

На новостной ленте НК:

07.04.2006 / 10:57    Аварийная комиссия завершит свою работу 10 апреля
     Работа аварийной комиссии, расследующей причины аварии разгонного блока "Бриз-М" во время вывода 28 февраля с.г. на геостационарную орбиту арабского телекоммуникационного спутника Arabsat-4A завершит свою работу к 10 апреля с.г. Об этом сообщает сайт NASASpaceFlight.com.
     По информации из кругов, близких к комиссии, предварительные данные свидетельствуют, что нет препятствий для возобновления запусков спутников с помощью РКС "Протон-М"/"Бриз-М" и следующий старт состоится 17 мая с.г. В его ходе на орбиту должен быть выведен европейский телекоммуникационный спутник Hot Bird-8.  
 
     - А.Ж.

Смотрим сайт NASASpaceFlight.com:

Breeze-M Commission may delay launches
4/6/2006 7:12:00 AM
By: Sergi Manstov

The Russian State Failure Commission, formed to investigate the anomaly that occurred during the February 28 launch of the Proton/Breeze M with the Arabsat 4A satellite, will meet again on April 10.
However, preliminary results are pointing
!!! towards a delay of several months, required to carry out corrective work on the Breeze M (Briz M) upper stage - cancelling the May 17th launch from the Baikonur Cosmodrome of the Hot Bird 8 satellite
Latest reports note that the investigation has focused on a technical defect in the Breeze M's C5.98 engine unit, which may have led to the destruction of the turbine pump and the ending of the powered flight of the vehicle a full 200 seconds too early in its second burn of 1851 seconds.
The premature end to the flight saw the ArabSat 4A only reach a 14,700km apogee and 507.8km perigee orbit - when it required a geo-transfer orbit.

It was hoped that engineers could send the satellite on a slingshot trip around the moon to achieve a working orbit, but that mission ended in failure.

The launch was overseen by ILS (International Launch Services), who have formed a Failure Review Oversight Board, led by Eric Laursen, the vice president of ILS and their chief engineer.
The satellite was built by EADS for Saudi-based ArabSat, and was designed to transmit television programmes to the Middle East, North Africa and Europe.
Hot Bird 8 - the largest satellite built by Eutelsat for its customer EADS ASTRIUM –
!!!  could be pushed down the schedule to the end of this year,
!!! or move to a launch via Arianespace's Ariane 5 launcher, which recently launched one of the earlier range, the Hot Bird 7A.
Hot Bird 8 is important to its customer, given its mission to replace existing HOT BIRD capacity, joining HOT BIRD 7A, 13 degrees East.

The satellite has been designed to cover all 102 Ku-band transponders/frequencies at 13 degrees East which means that it can substitute any transponder on the other HOT BIRD satellites.

Как же так, товарищи из НК?

Agent

ЦитироватьКак же так, товарищи из НК?
Читайте Старого. Он, может, и не всегда прав, но 100% гарантирует отсутсвие обманутых ожиданий.

X

Цитировать
ЦитироватьКак же так, товарищи из НК?
Читайте Старого. Он, может, и не всегда прав, но 100% гарантирует отсутсвие обманутых ожиданий.

 
DATE:18/04/06

SOURCE:Flight International

Eutelsat's Hot Bird 8 must wait
 
The May launch of a Proton booster carrying Eutelsat's Hot Bird 8 on an International Launch Services flight has been
!!! delayed indefinitely,
while investigation continues into the failed launch of Arabsat 4A in April. It appears a turbine pump failed in the Breeze M upper stage's engine, causing a premature shutdown and stranding Arabsat in a useless orbit from which it was deliberately deorbited.

Интересно, как НК переведет это на своей новостной ленте.


Догоним Индию по спутникам для ГСО и ДЗЗ? По количеству, может быть, а по качеству ... :(
Isro to ramp up number of satellite launches
Indiantelevision.com
(18 April 2006 7:30 pm)
 
BANGALORE: Indian Space Research Organisation (Isro) has responded positively to the increasing demand for satellite space. Speaking at the launch of the Satellite Integration and Testing Establishment (ISITE) facility in Bangalore, Isro chairman G Madhavan Nair hinted at Isro upping its ante in this area.
 
"Presently, we are doing
!!! about one and a half Insat class satellites a year
and
!!! one remote sensing satellite launch in every eighteen months.
The demand from all segments is high and rising !!!
and we should actually be doing around four Insat class satellites, two to three remote sensing satellites and around three to four micro satellites of the around 100 kg payload," said Nair.
 
Nair added that Isro had its hands full with many projects including a couple of commercial satellites for Europe. He said Isro was expecting orders for two more satellites from this region.

Олигарх

Atlas 5 rocket launches TV broadcasting craft for Europe
   Полный текст http://www.spaceflightnow.com/atlas/av008/
      BY JUSTIN RAY
      SPACEFLIGHT NOW
      Posted: April 20, 2006

      A Lockheed Martin Atlas 5 rocket kept its appointment to launch a television broadcast satellite that will serve million of homes across  Europe, successfully roaring off a Florida launch pad Thursday on the  exact minute scheduled months in advance.

      A flawless countdown under beaming blue skies saw the 19-story rocket  fueled with supercold fuel and readied for its mission to deliver the  ASTRA 1KR spacecraft into orbit.
      The Atlas program had amassed an enviable record of perfect launches dating back to 1993. A good flight Thursday would increase that tally to 79.
....
Never before had an Atlas flown with such an unusual configuration. !!!
Rockets normally fly with either no strap-on boosters or else multiple ones.
!!! But the Atlas 5 vehicle was designed from its inception with the
      philosophy of
!!! each launch being tailored to the payload. А У НАС Kazsat будет запускаться целым Протоном! LL


If a cargo's weight needs the power of only one booster, then that's how the rocket
      will be built.
 
      The solid booster's exhaust nozzle being aligned with the Atlas 5's center
      of gravity, coupled with steering control provided by the Russian-made
      RD-180 main engine, made Thursday's strange-looking ascent go smoothly.
   
And officials note flying another solid motor to "even out" the appearance  would make the rocket a bit more expensive and add worry about another part that must operate properly and then jettison to be successful. КТО-НИБУДЬ объяснит это предложение?
ЧТО значит "even out" the appearance  в этом контексте?
...
      Lockheed Martin is preparing for two more Atlas 5 launches this year, both
      for the U.S. military. An October 12 liftoff from Cape Canaveral will haul
      a batch of small spacecraft, including an experimental project to test
      in-space refueling of satellites. That rocket will be the 401
      configuration with no solid-fuel motors. The year's manifest is slated to
      wrap up November 15 with the first West Coast flight for Atlas 5 from the
      refurbished Space Launch Complex 3-East at Vandenberg Air Force Base. A
      classified payload for the National Reconnaissance Office will ride aboard
      a 411-version rocket configured just like the one launched Thursday.

Красивы картинки старта этого Atlas 5 с единственным ТТУ!

В последнем полете Протона с ДМ по линии ILS погиб, кажется, ASTRA 1K?
Значит, этот ASTRA 1KR его замена (replacement)?

А сможет ли  Lockheed Martin взять на себя хотя  бы один из запусков, назначенных на этот год Протону, в случае необходимости?

yos

"even out" the appearance значит "сравнять (сбалансировать) внешний вид", т.е. сделать РН более симметричной добавлением ещё одного ТТРД.

Agent

ЦитироватьAnd officials note flying another solid motor to "even out" the appearance  would make the rocket a bit more expensive and add worry about another part that must operate properly and then jettison to be successful. КТО-НИБУДЬ объяснит это предложение?
ЧТО значит "even out" the appearance  в этом контексте?
...
Это значит "менять внешность". Смысл - возможность подгонять кол-во бустеров под конкретную ПН не есть бесплатным.

ЗЫ: хотя да, предыдущий оратор правильно сказал. Это относилось именно к конкретному пуску. Смысл тогда меняется.

yos

Суть та-же - добавление ещё одного разгонного блока было бы нежелательным, но мой перевод точнее.

ДмитрийК

Да, Алтас хорош.

И что приятно, модульная схема работает, что бы там не говорили про разное распределение нагрузок, про сложность алгоритмов управления, про "это будет совсем другая ракета, все придется рассчитывать заново" и пр. и пр.

Старый

ЦитироватьДа, Алтас хорош.

И что приятно, модульная схема работает, что бы там не говорили про разное распределение нагрузок, про сложность алгоритмов управления, про "это будет совсем другая ракета, все придется рассчитывать заново" и пр. и пр.
Это не модульная схема, это навесные ускорители. Нагрузки заранее учтены в конструкции 1-й ступени. Проблемы с управлением решаются отклонением вектора тяги ускорителей к оси ракеты. Да, это совсем другая ракета в отличие например от Атласа-2.

 Кстати, с одним ускорителем Атлас смотрится както диковато. На мой взгляд некрасиво.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Yegor

Цитировать
ЦитироватьДа, Алтас хорош.
Кстати, с одним ускорителем Атлас смотрится както диковато. На мой взгляд некрасиво.
Ээээ... Главное что летает!!!
Атлас-5 хорош, хорош,хорош!!!
Красота в том что ПН можно ЛЕГКО варьировать от 10 до 20 тонн (ЛЕО) с шагов в 2 тонны. Вот в этом и есть истинная красота Атласа-5!  :D

Олигарх

Цитировать
Цитировать
ЦитироватьДа, Алтас хорош.
Кстати, с одним ускорителем Атлас смотрится както диковато. На мой взгляд некрасиво.
Ээээ... Главное что летает!!!
Атлас-5 хорош, хорош,хорош!!!
Красота в том что ПН можно ЛЕГКО варьировать от 10 до 20 тонн (ЛЕО) с шагов в 2 тонны. Вот в этом и есть истинная красота Атласа-5!  :D

ISRO to launch its heaviest satellite

SRIHARIKOTA: India's space agency is set to launch its heaviest satellite, a move
that will catapult the country into the multi-billion dollar launch market.    
 
The new communications satellite weighs 2.2 tonnes !!!
and is due to lift off in mid-July from
Sriharikota, India's space port on the southeastern coast.    
 
India has launched similar class of satellites using Ariane rockets from Kourou in French Guyana.    
 
"There is no doubt about our launch capabilities," said M Annamalai, director of the Sriharikota
space port, late on Wednesday.
 
"We have had 11 consecutive successful rocket launches and we are now entering a new phase of
launching heavier satellites."
 
He said India aimed to get a slice of the estimated $2 billion global satellite launch market,
adding launches from India would be 30 to 35 percent cheaper than other countries.
 
"It is going to be busy time from next year. We are planning four launches yearly,"
Annamalai said.
 
The scientist said the 2.2 tonne satellite launch would be followed by launches of three other
satellites, including an Indonesian-built mini-satellite.    
 
The Indian Space Research Organisation is investing $543 million to upgrade infrastructure for
launching heavier rockets to carry satellites weighing four !!!! tonnes.    
 
The agency is preparing for an unmanned moon mission in 2008.

Олигарх

Космический рынок: Россия уступает Европе - CNews
http://www.cnews.ru/news/top/index.shtml?2006/06/30/204878
                   

                                30.06.06, Пт, 16:30, Мск
                                Космический рынок: Россия уступает Европе

 Опередив всех по числу запусков в 2005 году и обойдя более чем в полтора раза Европейское
 космическое агентство, Россия уступила ему по доходности пусков.

Европейская компания Arianespace надеется в ближайшие годы закрепить
                                лидерство на рынке пусковых услуг.
                               
                                Американская федеральная авиационная
                                администрация (Federal Aviation Administration —
                                FAA) опубликовала отчет по итогам коммерческих
                                запусков 2005 года. В соответствии с
                                американским законодательством, управление
                                коммерческих космических запусков администрации
                                FAA выдает лицензии на запуски и регулирует
                                рынок коммерческих запусков США.
                               
По данным отчета, 2005 год стал вторым годом спада в пусковой активности. Всего было
 проведено 55 запусков космических носителей (см. таблицу), из них только 18 — коммерческих. По
 общему числу проведенных запусков лидирует
 Россия (26 запусков), за ней следуют США (12), Европа и Китай (по 5), международная программа
Sea Launch (4), Япония (2) и Индия (1).

                                На мировом рынке коммерческих запусков в 2005
                                году по общему числу запусков опять лидировала
                                Россия (8 запусков, 44% рынка), за ней следует
                                Европа (5 запусков, 28%), международная
                                программа Sea Launch (4 запуска, 22%) и замыкают
                                перечень США с 1 коммерческим запуском (6%
                                рынка).

                                Доходы рынка коммерческих запусков — Россия
                                уступает Европе
                               
 Суммарный оценочный доход мирового рынка коммерческих запусков в 2005 году
 составил $1,2 млрд., что на 20% превышает соответствующий показатель 2004 года.
 
Однако распределение доходов не соответствует числу запусков. Наибольший доход получила Европа от
 пяти запусков ракет Ariane-5 ($490 млн.), за ней следуют Россия ($350 млн. от 8 запусков),
 международный проект Sea Launch ($280 млн. от 4 запусков) и США ($70 млн.).
Даже с учетом 25% доли РКК «Энергия» в доходах программы Sea Launch Россия остается на втором месте.

                                Доли разных стран на мировом рынке коммерческих
                                запусков в 2005 году
                           

Основной доход компаниям-операторам пусковых систем приносят ракеты-носители тяжелого класса
 при запусках спутников связи на геостационарную орбиту.

 Главной «рабочей лошадью» Европы стала тяжелая ракета Ariane-5. У России самыми
 доходными были 4 старта тяжелых ракет «Протон» (оценочно !!!, по $70 млн. каждый). РЕАЛЬНО МЕНЬШЕ 50 млн :(

 По оценкам FAA, доход от запуска одного «Протона» превышает
 суммарные доходы от всех стартов 4 ракет малого и среднего классов («Волна», «Союз», «Рокот»,
                                «Космос»).
                               
                                Прогноз FAA на ближайшие годы
                               
                                По оценкам FAA, в
                                ближайшие годы спрос на ракеты для запусков
                                телекоммуникационных спутников на
                                геостационарную орбиту останется на прежнем
                                уровне, что приведет к усилению конкуренции
                                среди компаний пусковых услуг.

                               

В отчете FAA прогнозируемые тенденции спроса на пусковые услуги характеризуются следующим
                                образом:
                               
 сохранение устойчивого спроса на запуски спутников связи на геостационарную орбиту и
 незначительный рост спроса на запуски спутников дистанционного зондирования на низкие орбиты;
                               
в ближайшей перспективе сохранится тенденция запуска тяжелых спутников связи на
 геостационарную орбиту и снижение числа заказов
 на спутники связи массой до 2200 кг (вывод не бесспорный, например, США, Великобритаия и
   Россия изготавливают малые спутники связи — прим. CNews);
                               
                                примерно половина спутников для низких орбит
                                создана в рамках международных научных проектов,
                               
                                остальные — спутники дистанционного зондирования
                                и низкоорбитальной связи (доля спутников
                                последней категории будет постепенно расти по
                                мере процесса замены космических аппаратов
                                существующих низкоорбитальных систем связи).
                               
                                Основными конкурентами в оказании пусковых услуг
                                останутся США, Европа, Россия и Украина.
                               
                                Новыми игроками на рынке коммерческих запусков в
                                ближайшие годы могут стать Япония, Индия и
                                Бразилия.
                               
                                В связи с прогнозируемым увеличением
                                запусков малых спутников дистанционного
                                зондирования и низкоорбитальной связи возрастет
                                спрос на пусковые услуги ракет малого и среднего
                                класса, где Россия традиционно занимает
                                лидирующее положение.
                               
                                Европа надеется закрепить лидерство на рынке
                                запусков по доходности
                               
                                По данным новостных
                                агентств, европейская компания Arianespace —
                                оператор тяжелых ракет Ariane-5 — надеется
                                закрепить первенство по доходам на мировом рынке
                                коммерческих запусков, усиливая свои позиции на
                                самом быстроразвивающемся рынке
                                Азиатско-Тихоокеанского региона.
                               
                                На 2006 год уже
                                запланировано 6 запусков ракет-носителей
                                Ariane-5. В июне компания Arianespace сумела
                                получить контракт на запуск вьетнамского
                                спутника Vinasat-1, который будет изготавливать
                                американская компания (Россия, которая
                                участвовала в проекте Vinasat c 2001 года,
                                осталась без контрактов).
                               
 Начиная с 2008 года европейская компания планирует ежегодно осуществлять с космодрома в
  Куру (Французская Гвиана) 5–6 запусков тяжелых ракет-носителей Ariane-5, 2–3 запуска ракет
  среднего класса «Союз» и 1–2 запуска перспективных легких ракет Vega, охватывая,
  таким образом, весь спектр полезных нагрузок и все типы орбит.
                               
                                Важной составляющей успешной
                                маркетинговой деятельности Arianespace является
                                предоставление в общем пакете с пусковыми
                                услугами также услуг по страхованию запусков и
                                первых месяцев функционирования спутников на
                                орбите.

 Россия долгое время гордилась большим числом ежегодных запусков, практически заморозив
 национальные проекты по созданию новых ракет-носителей и эксплуатируя еще советский
 задел космических технологий.
                               
  Но сегодня завоевание рынка требует более гибких,  инновационных и комплексных решений.
           
 
После аварии с Arabsat Морской старт и Arianespace получили по 3-4 заказа,
а ILS - ничего. Не только на Протон, но и на Atlas-5!