Страницы: Пред. 1 ... 103 104 105 106 107 ... 109 След.
RSS
SLS - space launch system (3-я попытка)
 
Цитата
Чебурашка написал:
Судя по статье, Core Stage должна отправится с завода-изготовителя  10 декабря     They hope ....
Core Stage по русски называется "центральный блок".  
Ангара - единственный в истории мировой космонавтики случай когда новая ракета по всем параметрам хуже старой. (с) Старый Ламер
Всё что связано с Ангарой подчинено единственной задаче - выкачать из бюджета и распилить как можно больше денег.
 
Дилетантский вопрос: я могу понять, почему у Шаттла было два бустера. Но почему у Си эЛ эС - только два бустера? Почему, собственно, не четыре? Ведь есть место, куда пришпандорить. Большую бы ПН на отлётную траекторию вывел бы.
Изменено: Виктор Левашов - 26.08.2019 11:14:34
 
Четыре SRB не выдержит ни мобильный транспортёр ни стартовый комплекс.
Да и центральный блок получается сильно недоразмеренным. Его надо тогда делать диаметром метров 12 с восьмью RS-25.
Изменено: Чебурашка - 26.08.2019 15:46:02
 
Цитата
Чебурашка написал:
Четыре SRB не выдержит ни мобильный транспортёр ни стартовый комплекс.Да и центральный блок получается сильно недоразмеренным. Его надо тогда делать диаметром метро 12 с   восьмью RS-25.
В общем, если коротко - с 4-мя бустерами - это новая РН и новый старт.
Благодарю.
 
Цитата
Чебурашка написал:
Его надо тогда делать диаметром метро 12 с   восьмью RS-25.
Шо-то это мне напоминает... Какой-то из альтернативных проектов Jupitera с 2 баками от Шаттла и 4мя бустерами... Это еще времён Ares-V...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...
 
Габаритынй макет установили на стенд в центре им. Стенниса https://twitter.com/NASAStennis/status/1166105433456730112







 
Цитата
LRV_75 написал:
эх, а еще пару лет назад тут было так весело )) -  Senate Launch System must die (с) ВалериJ
Что б она померла либо кто-то очень 'талантливый' должен родиться, либо она должна всех 'достать' (проблемами, стоимостью, потерей интереса к пилотируемым полетам). Но она сама ещё не родилась да и альтернативы пока нет.
ПМСМ, раз пять SLS таки слетает, ну десяток, и ни как не больше 20, а вот российский супертяж ... дай Бог хоть пару раз и то пожалуй при очень удачных раскладах.
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt
 
Цитата
Искандер написал:
а вот российский супертяж ... дай Бог хоть пару раз и то пожалуй при очень удачных раскладах.
Нет уж. Уж лучше - не дай бог!  
Ангара - единственный в истории мировой космонавтики случай когда новая ракета по всем параметрам хуже старой. (с) Старый Ламер
Всё что связано с Ангарой подчинено единственной задаче - выкачать из бюджета и распилить как можно больше денег.
 
Цитата
Искандер написал:
ПМСМ, раз пять SLS таки слетает, ну десяток, и ни как не больше 20, а вот российский супертяж ... дай Бог хоть пару раз и то пожалуй при очень удачных раскладах.
Это смотря что понимать под российским супертяжем. Поскольку проект SLS уже утвержден, а наш со всеми деталями - еще нет.
Земля не может, не может не вращаться,
А мур не может, не может не мурчать!
 
Кстати, джентльмены, вы заметили, что в последнее время Голливуд стал чаще выпускать фильмы о полётах на Луну, МКС и Марс?
Это хороший признак - пытаются заинтересовать налогоплательщиков пилотируемой космонавтикой.
 
Цитата
Старый написал:
Цитата
Искандер написал:
а вот российский супертяж ... дай Бог хоть пару раз и то пожалуй при очень удачных раскладах.
Нет уж. Уж лучше - не дай бог!  
Да, но пока до всех дойдёт что "не дай Бог"!... Пятерку скорее сделают, а там вполне могут сразу на СТК - попили без результата это ж мечта. А три-С5 оставят на 'потом' и это опять затянется на десятилетия.. (((
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt
 
Цитата
Виктор Левашов написал:
Кстати, джентльмены, вы заметили, что в последнее время Голливуд стал чаще выпускать фильмы о полётах на Луну, МКС и Марс?
Это хороший признак - пытаются заинтересовать налогоплательщиков пилотируемой космонавтикой.
Среднего американца надолго не хватит. Когда поймут что на Луне собственно пока особо делать нечего, тему прикроют (зуб даю).
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt
 
Цитата
Northrop Grumman‏ Подлинная учетная запись @northropgrumman 27 мин. назад

Ready for flight! Our @NASA_SLS booster Design Certification review board concluded last week verifying all requirements have been satisfied in the design of the booster hardware. This is a major milestone for the #SLS booster program & giant step toward first flight of #Artemis

 
Цитата
Boeing Space ‏Подлинная учетная запись @BoeingSpace 33 мин. назад

On the move: Our team at #NASAMichoud escorts the 1st @NASA_SLS engine section out of final assembly to prepare for mate with the rest of the rocket’s core stage.
#Artemis


 
Цитата
The Hardware For NASA’s Artemis I Mission Comes Together

NASA's Marshall Space Flight Center

Опубликовано: 9 сент. 2019 г.

NASA’s powerful Space Launch System rocket and NASA’s Orion spacecraft are making progress to the pad. Over the course of their development, the rocket and spacecraft have moved from design and manufacturing to testing and assembly and integration. Some of the hardware has even been delivered to the launch pad at NASA’s Kennedy Space Center in Florida. Along with the Gateway in lunar orbit and a new human landing system, SLS and Orion create the backbone for the agency’s Artemis missions to the Moon that will land astronauts on the lunar surface by 2024 From the top to the bottom, you can take a look at the completed flight hardware for SLS and Orion for the first flight, Artemis I, in this latest video.
https://www.youtube.com/watch?v=Gdu1ROHLDrk (1:58)
 
https://blogs.nasa.gov/groundsystems/2019/09/11/mobile-launcher-rolls-back-to-launch-pad-39b/
Цитата
Mobile Launcher Rolls Back to Launch Pad 39B

Anna Heiney
Posted Sep 11, 2019 at 2:42 pm




The mobile launcher for NASA’s Artemis missions rolls out of the Vehicle Assembly Building (VAB) at Kennedy Space Center in Florida on Sept. 10, 2019, after spending a week and a half inside due to the approach of Hurricane Dorian. The nearly 400-foot-tall structure was moved fr om Launch Pad 39B to the VAB for safekeeping on Aug. 30. The storm passed about 70 miles east of the spaceport during the overnight hours Tuesday, Sept. 3, and Wednesday, Sept. 4.

NASA’s Exploration Ground Systems is moving the mobile launcher back to the launch pad, wh ere teams will complete testing and checkout on the launcher in the coming weeks for the Artemis I mission.

Photo credit: NASA/Ben Smegelsky
 
Зря выкатили. Надо обратно закатывать.
В атлантике сформировался новый ураган, который идёт почти по той же трассе что и предыдущий.
Бедные Багамы :(

В воскресенье будет возле мыса.

Изменено: Чебурашка - 13.09.2019 21:26:27
 
Двигательный отсек первого лётного изделия перевернули в горизонтальное положение перед соединением с водородным баком.
На заднем фоне - сваривают водородный бак второго лётного изделия.

 
Цитата
Chris B - NSF @NASASpaceflight 3 ч. назад

FEATURE ARTICLE: Boeing reorganizing plans as it builds second NASA SLS Core Stage engine section -

That's two SLS rockets deep into production (Artemis 1 and Artemis 2).

In-depth overview and interviews by Philip Sloss.

https://www.nasaspaceflight.com/2019/09/boeing-plans-second-sls-engine-section/




 
https://www.nasa.gov/feature/pad-39b-water-flow-test-comes-through-loud-and-clear
Цитата
Sept. 16, 2019

Pad 39B Water Flow Test Comes Through Loud and Clear


NASA continued its preparation for the Artemis I mission with a successful water flow test on the mobile launcher at Kennedy Space Center's Pad 39B on Friday, Sept. 13.
Credits: NASA/Kim Shiflett


By Jim Cawley
NASA's Kennedy Space Center

NASA eclipsed another milestone in its plan to send the first woman and next man to the lunar surface by 2024 with the latest successful water flow test on the mobile launcher at Kennedy Space Center’s Pad 39B.

Using adjustments from the first water flow test event in July, the Friday, Sept. 13 exercise demonstrated the capability of the sound suppression system that will be used for launch of NASA’s Space Launch System (SLS) for the Artemis I mission.

During the 30-second test, about 450,000 gallons of water poured onto the Pad B flame deflector, the mobile launcher flame hole and onto the launcher’s blast deck. The system reached a peak flow rate of more than 1 million gallons per minute. While the visual is dramatic, the water’s main purpose come launch day involves sound.


About 450,000 gallons of water poured onto the Pad B flame deflector, the mobile launcher flame hole and onto the launcher’s blast deck during NASA's water flow test.
Credits: NASA/Frank Michaux


“SLS will create about 176 decibels at liftoff, which is significantly louder than a jetliner,” said Launchpad Element Deputy Project Manager Nick Moss. “The sheets of water created by the flow will curb that sound by knocking it down a few decibels.”

When the rocket’s engines ramp up to full power, the hot exhaust starts to push harder in the confined space of the mobile launcher. These pressure waves can cause vibrations that could potentially damage the mobile launcher, as well as the rocket about to take flight.

“The sound suppression system acts as a dampener, absorbing the acoustic energy and reducing the strength of the pressure waves,” said Cliff Lanham, mobile launcher senior project manager. “It creates a protective environment to ensure safe liftoff.”

The sound suppression system starts flowing about 20 seconds before T-Zero. Smoke and fire from the vehicle starts about 10 seconds later.

“And that’s what we’re all here for — making sure that we can get to those last 10 seconds safely and get the vehicle going,” Moss said.

Friday’s test was the first time the ground launch sequencer software that will be used on launch day was used to command launch support systems at Pad B from the Launch Control Center. The weekend tests included a nominal launch countdown flow and a single valve failure test flow to better characterize off-nominal system performance.

The team is currently performing post-test analysis on these events in preparation for a final water flow test in the coming weeks, involving the hydrogen burn-off igniters.

Last Updated: Sept. 17, 2019
Editor: James Cawley

Страницы: Пред. 1 ... 103 104 105 106 107 ... 109 След.
Читают тему (гостей: 1)
Журнал Новости Форум Фото Статьи Книги