Солнечные паруса.

Автор Agent, 12.08.2004 07:37:59

« назад - далее »

0 Пользователи и 4 гостей просматривают эту тему.

Chilik

С подобной проблемой работают люди, проектирующие внутренние стенки будущих термоядерных реакторов. Ответ в принципе известен: нужно сделать так, чтобы кинетическая энергия, передаваемая атому стенки падающим протоном, была меньше энергии связи. В переводе на русский это значит, что парус должен быть сделан из тугоплавкого материала с высокой атомной массой. Тогда ситуация похожа на стенку из кирпичей, на которую налетает теннисный мяч. В термояде основным кандидатом является вольфрам.
так что рецепт известен, но обычно известные рецепты не нравятся изобретателям чудо-звездолётов.
Либо взять зарубежный опыт и для паруса использовать универсальный материал - unobtanium.

Дем

К сожалению, протоны настолько энергичны, что никакая химическая связь не удержит.
Единственное спасение что всё-таки вакуум и парус испариться позже, чем отработает свою задачу.
Летать в космос необходимо. Жить - не необходимо.

Salo

http://spacenews.com/article/civil-space/42227nasa-nixes-sunjammer-mission-cites-integration-schedule-risk
ЦитироватьNASA Nixes Sunjammer Mission, Cites Integration, Schedule Risk  
By Dan Leone | Oct. 17, 2014

As designed, Sunjammer's solar sail — measuring only about 0.005 millimeters thick — would generate about 0.002 pounds of thrust, or roughly equivalent to the amount of energy a packet of artificial sweetener exerts on an upturned palm. Credit: L'Garde photo
 
WASHINGTON — Citing a lack of confidence in its contractor's ability to deliver, NASA has abandoned plans to fly a solar-sail mission in 2015 after investing four years and more than $21 million on the project.  
The Sunjammer mission, including the spacecraft and a deployable 1,200-square-meter solar sail, was being developed by L'Garde Inc. of Tustin, California, under a contract awarded in September 2011. The contract is slated to expire this coming December, and NASA has no plans to continue the work, according to an internal memo circulated at NASA headquarters here the week of Oct. 7. 
"NASA is working with L'Garde to de-scope the existing contract to close out the documentation and deliver completed work to the Agency by the end of 2014," the memo reads.
NASA spokesman David Steitz said problems with the program surfaced a year ago. "During the annual review last October NASA identified key integration issues that increased the schedule risk," he said via email Oct. 7.
Nathan Barnes, president of L'Garde, said in an Oct. 17 phone interview that the company's final delivery to NASA will be a design for a spacecraft module and solar sail that in theory could propel a small spacecraft by harnessing the energy of photon strikes. L'Garde will turn over its design in a Critical Design Audit scheduled for Nov. 7, he said.
After that, L'Garde will lay off about 16 employees, all of them in Tustin, cutting the company's head count roughly in half. L'Garde employed some 35 people when the Sunjammer project was in full swing. 
The mission had been manifested as a secondary payload aboard a Space Exploration Technologies Corp. Falcon 9 rocket scheduled to launch the National Oceanic Atmospheric Administration's Deep Space Climate Observatory in 2015. 
As designed, Sunjammer's solar sail — measuring only about 0.005 millimeters thick — would generate about 0.002 pounds of thrust, or roughly equivalent to the amount of energy a packet of artificial sweetener exerts on an upturned palm. But even that would have been enough for Sunjammer to perform station-keeping maneuvers in near-perpetuity at its intended solar orbit roughly 3 million kilometers away from Earth. 
The craft was being designed to serve as an experimental space weather buoy and would have used a pair of U.K.-funded instruments to detect so-called coronal mass ejections from the sun that upon reaching Earth can disrupt sensitive electronic systems, including spacecraft.
NASA's current early warning system for these events is the 16-year-old Advanced Composition Explorer. 
Barnes admitted L'Garde underperformed relative to the work it promised in the 2011 proposal, "Beyond the Plum Brook Chamber; An In-Space Demonstration of a Mission-Capable Solar Sail," that won it the Sunjammer contract.
L'Garde proposed to develop and build both the experimental solar sail — which would have been the largest ever built — and the spacecraft that would carry it to its operating orbit. The company has built novel space structures before, such as the Inflatable Antenna Experiment that flew aboard the Space Shuttle Endeavour's STS-77 mission in 1996, but has no experience whatsoever with procuring and integrating spacecraft.
Barnes said that in 2011 he reached out to several NASA centers and companies that he believed could build the spacecraft and leave L'Garde free to focus on the solar sail. None of those he approached — he only identified NASA's Jet Propulsion Laboratory in Pasadena, California — took him up on the offer.
Rather than give up on the opportunity to land a NASA contract, L'Garde decided to bring the spacecraft development in house. It did not work out, and as of Oct. 17, the company had taken delivery of about $2 million worth of spacecraft hardware including a hydrazine tank from ATK Space Systems of Commerce, California, and four mono-propellant thrusters from Aerojet Rocketdyne of Sacramento, California. 
Sunjammer would have used its propellant-free solar sail to maintain its intended orbit, but it still would have needed a chemical propulsion system to reach that orbit, Barnes said.
NASA is "not ruling out possible opportunities for flight of the sail in the coming years," Steitz said.
Steitz would not speculate on the timing of a future mission, but Barnes said it would have to be a launch profile similar to the one Falcon 9 will provide to get NOAA's Deep Space Climate Observatory on its way to the gravitationally stable Earth-sun Lagrange Point 1. 
"The closest date we were hearing bantered about was 2018," Barnes said.
Sunjammer enjoyed a run of good publicity during its development, including on Capitol Hill, and one Republican on the House Science Committee said he was disappointed to learn NASA had put the brakes on the project.
"Obviously, I'm very disappointed that we won't complete this," Rep. Dana Rohrabacher (R-Calif.) wrote in an Oct. 17 email. "We never seem to be able to afford these small technology development projects that can have potentially huge impacts ... but we can find billions and billions of dollars to build a massive launch vehicle with no payloads, and no missions," he said, referring to NASA's Space Launch System heavy-lift rocket.
"It looks like it just wasn't big enough for us to afford it," Rohrabacher added.
 
Twitter: @Leone_SN
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

horsh

Цитировать- Одобрить сделку – договор аренды между Арендодателем – ОАО «РКК «Энергия» и Арендатором – ОАО «Консорциум «Космическая регата» о предоставлении во временное пользование на период с 01.07.2014 по 31.12.2014 нежилого помещения общей площадью 20,1 кв.м., для осуществления деятельности, предусмотренной Уставом Арендатора
http://e-disclosure.ru/portal/event.aspx?EventId=0w9vbnd2P0mZLmz0l40cng-B-B

ОАЯ

ЦитироватьChilik пишет:
С подобной проблемой работают люди, проектирующие внутренние стенки будущих термоядерных реакторов. Ответ в принципе известен: нужно сделать так, чтобы кинетическая энергия, передаваемая атому стенки падающим протоном, была меньше энергии связи. В переводе на русский это значит, что парус должен быть сделан из тугоплавкого материала с высокой атомной массой. Тогда ситуация похожа на стенку из кирпичей, на которую налетает теннисный мяч. В термояде основным кандидатом является вольфрам.
так что рецепт известен, но обычно известные рецепты не нравятся изобретателям чудо-звездолётов.
Либо взять зарубежный опыт и для паруса использовать универсальный материал - unobtanium.
Значит, прежде чем пользоваться парусом, его нужно очень долго подержать под протонами в скомканом состоянии в табакерке из замедляющего протоны экрана? Пока весь материал не трансмутирует до свинца захватывая все большее число протонов. :D

Shestoper

ЦитироватьОАЯ пишет:
 Значит, прежде чем пользоваться парусом, его нужно очень долго подержать под протонами в скомканом состоянии в табакерке из замедляющего протоны экрана? Пока весь материал не трансмутирует до свинца захватывая все большее число протонов.  :D
Вот тут 45 страниц обсуждения парусиновых проблем: http://www.astronomy.ru/forum/index.php/topic,101037.0.html

Димитър

#366
Полёт Фалькона-9, который выведет на орбиту DSCOVR заявлен на 13.01.2015 году.
И Сунджамер как дополнительный груз.

Cepёгa

На мой взгляд, паруса нужно гибридные делать, в этом случае материалы будут минимально деградировать. Первым слоем - электромагнитный и/или электронный, а вторым слоем - уже фольга с интегрированными в неё плёночными СБ. Таким образом, большая часть заряженных частиц будет отброшена назад, создавая основную тягу, а на фольгу будут попадать преимущественно фотоны. Ну а с нейтральными частицами ничего не поделаешь, их только большой массой можно задержать.

ZOOR

Я зуб даю за то что в первом пуске Ангары с Восточного полетит ГВМ Пингвина. © Старый
Если болит сердце за народные деньги - можно пойти в депутаты. © Neru - Старому

mihalchuk

#369
-

pkl

Вообще, исследовать солнечную систему автоматами - это примерно то же самое, что посылать робота вместо себя в фитнес, качаться.Зомби. Просто Зомби (с)
Многоразовость - это бяка (с) Дмитрий Инфан


Димитър

ЦитироватьДимитър пишет:
Полёт Фалькона-9, который выведет на орбиту DSCOVR заявлен на 13.01.2015 году.
И Сунджамер как дополнительный груз
Отменили Сунджамера ...  :cry:

Alex_II

И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Alex_II

LightSail solar panel deployment was commanded at 8:10 EDT. Rotation rates point toward success, but need confirmation w/ imagery.
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Alex_II

http://www.planetary.org/blogs/jason-davis/2015/20150604-lightsail-silent-again.html?referrer=http://t.co/JDFNWN40Yc
ЦитироватьThe LightSail test spacecraft has fallen silent for a second time, less than a day after completing what appeared to be a successful solar panel deployment. Mission managers believe the CubeSat's batteries are in a safe mode-like condition designed to protect the electronics until power levels are safe for operations. 

Молчит зараза...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Alex_II

ЦитироватьLightSail is back in business, following the second extended outage of the test spacecraft's mission. The CubeSat checked in at 2:21 p.m. EDT (18:21 UTC) Saturday for the first time since Wednesday afternoon. Over the course of two overflights, 23 beacon telemetry packets were received by the spacecraft's Cal Poly San Luis Obispo ground station.
A rapid sail deployment was briefly considered, but with battery levels still unsteady and just one ground pass remaining before an eight-and-a-half hour outage, the team scrapped the idea. When LightSail came around the Earth again, telemetry showed its batteries were charging—the first time since solar panel deployment three days ago.

If battery levels continue to trend stably during Sunday's early morning ground station passes, sail deployment will be scheduled for 2:02 p.m. EDT (18:02 UTC). 
LightSail снова в деле, после второго продолжительного отключения КА. CubeSat  откликнулся в 2:21 вечера по восточному поясному времени (18:21 UTC) в субботу впервые со среды. В течение двух пролетов, 23 пакета телеметрии были получены Кэл Поли Сан-Луис-Обиспо наземной станции космического корабля.


Если уровень заряда батареи по-прежнему будет стабильно расти в воскресенье утром наземная станция даст команду на развертывание паруса в 2:02 вечера EDT (18:02 UTC).
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

тавот

Парус сегодня развернуть не удалось, будут пробовать завтра.

http://sail.planetary.org/missioncontrol.php
Three, two, one, ignition, and liftoff !

Охотник утки, пьющий водки !

Это ещё не сверхтяж, но уже и не супертяж.© Д.О.Р.

Александр Ч.

#378
Судя по http://spaceflightnow.com/2015/06/07/satellite-comes-back-to-life-deploys-solar-sail-on-second-try/
ЦитироватьThe deployment sequence began at 3:47 p.m. EDT (1947 GMT) off the west coast of Baja California, when LightSail was in radio contact with a ground station in San Luis Obispo, California.

"Telemetry received on the ground showed motor counts climbing to the halfway point before LightSail traveled out of range," wrote Jason Davis, a blogger who has provided daily updates since LightSail's launch for the Planetary Society, which manages the mission. "Power levels were consistent with ground-based deployment tests, and the spacecraft's cameras were on."

Mission manager David Spencer said all indications are the sail deployment was proceeding as planned before LightSail flew over the horizon at the San Luis Obispo tracking site, according to Davis.

The deployment milestone marks the end of a nearly 19-day saga since LightSail's successful launch May 20.
парус возможно удалось развернуть.
Ad calendas graecas

Alex_II

И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...