SpaceX Falcon Heavy

Автор Salo, 17.09.2011 16:58:57

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Виктор Зотов

ЦитироватьGeorge пишет:
Цитироватьtestest пишет:
НАСА устраивают ракеты с использованием российских двигателей?
В программе МКС НАСА полностью зависит от России. Чего мелочится?
Конечно, в близкой перспективе.

Антон

Цитироватьtestest пишет:
И что? Вы не понимаете, почему SLS разрабатывается? Насчет "Ориона" на НОО больше возражений нет?
про Орион на НОО у вас были возражения я уже все написалtestest 

Нет никаких шансов уложить длительную межпланетную экспедицию в 130 тонн.
А в 260 вот точно уложится! С РБ в 100 тонн ага. 
Цитироватьtestest пишет:
1. Cygnus запускался и будет запускаться только на ракетах с российскими двигателями.
2. В планах НАСА запуски к МКС пилотируемых кораблей на ракетах с российскими двигателями.
Откуда у вас вообще взялся тезис о том, что НАСА это не устраивает? Какие-то пустые фантазии выдумываете, а потом из них делаете вывод о грядущей сертификации Дельты.
 1.Cygnus может запускаться на разных ракетах о чем не раз было заявлено. 
2.Вы читать разучились? Я даже большими буквами выделил суть.
Цитироватьpnetmon пишет:
ыл разрабатываемый пилотируемый в том числе за деньги НАСА Dream Chaser. Про другой РН для него кажется не писали
был, да уже всплыл

che wi

Пару картинок двухлетней давности

 

Цитировать1) ENGINE CLUSTER
Nine SpaceX Merlin 1D engines sit at the bottom of each of the craft's three cores, or boosters. The engines are identical to those on SpaceX's Falcon 9 rocket.
2) FIRST STAGE: THREE ROCKET CORES
Falcon Heavy's first stage consists of three cores. All three cores operate together at liftoff. About T+2:45 minutes into flight, the center core throttles down while the two side cores continue at full thrust until their fuel is nearly spent. At that point, pneumatic separators release the side cores, which plummet into the ocean, and the center core throttles up.
3) CENTER CORE
For payloads heavier than 100,000 pounds, Falcon Heavy uses a cross-feed system to run fuel fr om the side cores to the center core, leaving the center core almost fully fueled after the side boosters separate. What's left is the equivalent of a complete Falcon 9 rocket already high in space.
4) FUEL TANKS
A liquid-oxygen tank at the top of each core feeds the engines through a center tube; the lower portion of the tank contains rocket-grade kerosene. The propellants are turbo-pumped into each Merlin engine's injector, wh ere they are mixed and fed into the combustion chamber.
5) SECOND STAGE
Powered by a single Merlin 1D engine modified to operate in the vacuum of space, the second stage delivers the final push that gets the payload into orbit. The engine can shut down and reignite as needed, enabling Falcon Heavy to deliver multiple payloads to different orbits.
6) FAIRING
Falcon Heavy can carry either a Dragon capsule—SpaceX's free-flying spacecraft, currently used to resupply the International Space Station—or up to 117,000 pounds of payload (think multiple military and commercial satellites) enclosed in a shell 45 feet long and 17 feet in diameter. The fairing consists of two clamshell-style halves made of an aluminum honeycomb core and carbon-fiber face sheets. When the second stage nears the desired orbit, pneumatic pushers split the halves apart, exposing the payload.
7) MERLIN 1D ENGINE
A single Merlin 1D generates 147,000 pounds of thrust at sea level, burning rocket-grade kerosene and liquid oxygen fed by a turbo-pump into the combustion chamber. Falcon Heavy's liquid propellant has an advantage over solid fuel: Liquid-fueled engines can stop and restart in flight, whereas solid-fuel engines burn until they are spent. Through proprietary adjustments that SpaceX won't disclose, engineers recently lightened the engine to increase its efficiency, making it the most efficient rocket booster engine ever built.
отсюда

nobledonquixote

#663
Цитироватьtestest пишет:
После недавних событий Orbital выбирала новый двигатель, и вновь выбрала российский. Вы хоть одно слово недовольства со стороны НАСА слышали? Нет, просто фантазируете.
Помнится где-то в контракте на разработку грузового дракон было написано требование ПРЯМОГО разрешения от НАСА, если SpaceX хочет что-то купить у России/Роскосмоса  (не помню за давностью лет как именно было сформулированно). Так что все не  так безоблачно.
С другой стороны, насколько я понимаю, Cygnus с самого начала подразумевался тяп-ляпным резервным вариантом на случай если грузовой дракон не взлетит или рванет на старте.
Все-таки, думаю, без готового чужого движка у Orbital бы не было никакого шанса уложится в сроки, как сейчас так и тогда.

Искандер

Цитироватьnobledonquixote пишет:
Цитироватьtestest пишет:
После недавних событий Orbital выбирала новый двигатель, и вновь выбрала российский. Вы хоть одно слово недовольства со стороны НАСА слышали? Нет, просто фантазируете.
Помнится где-то в контракте на разработку грузового дракон было написано требование ПРЯМОГО разрешения от НАСА, если SpaceX хочет что-то купить у России/Роскосмоса (не помню за давностью лет как именно было сформулированно). Так что все не так безоблачно.
С другой стороны, насколько я понимаю, Cygnus с самого начала подразумевался тяп-ляпным резервным вариантом на случай если грузовой дракон не взлетит или рванет на старте.
Все-таки, думаю, без готового чужого движка у Orbital бы не было никакого шанса уложится в сроки, как сейчас так и тогда.
Шанс? 8-.
У Orbital есть ATK... И если бы не морока с твердотопливной первой ступенью, для которой NASA  наверняка потребовала бы летных испытаний, то шанс был и очень даже реальный. Хотя это только одно из моих предположениях о причинах.
Впрочем шанс есть и сейчас. ATK заявляла, что решит задачу и для Orbital, и для ULA в случае проблем с поставкой российских движков.
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Искандер

#665
Дела идут. Контора пишет:
Falcon Heavy into production as Pad 39A HIF rises out of the ground
Цитировать
ЦитироватьFabrication of hardware for the debut mission has already begun, with the latest information (L2 FH Flow Updates) noting the nose cone for one of the vehicle's side booster is being worked on in the composites room at Hawthorne, while the Octawebs that host the engines are heading into production.
ЦитироватьMeanwhile, qualification tankage is on the books for a trip to the SpaceX test site in McGregor, Texas – ahead of structural testing.
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt


Искандер

#667
SpaceX Falcon Heavy Overview
Цитировать
    [/li]
  • Launch Vehicle Description
  • Core Stage & Merlin 1D Engine
  • Merlin 1D+ & Propellant Densification
  • Falcon Heavy Boosters
  • Throttle-Down vs. Crossfeed
  • Re-Usable Falcon Heavy
  • Second Stage
  • Payload Fairing
  • Payload Adapters


Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Антон

ЦитироватьИскандер пишет:
Цитироватьnobledonquixote пишет:
Цитироватьtestest пишет:
После недавних событий Orbital выбирала новый двигатель, и вновь выбрала российский. Вы хоть одно слово недовольства со стороны НАСА слышали? Нет, просто фантазируете.
Помнится где-то в контракте на разработку грузового дракон было написано требование ПРЯМОГО разрешения от НАСА, если SpaceX хочет что-то купить у России/Роскосмоса (не помню за давностью лет как именно было сформулированно). Так что все не так безоблачно.
С другой стороны, насколько я понимаю, Cygnus с самого начала подразумевался тяп-ляпным резервным вариантом на случай если грузовой дракон не взлетит или рванет на старте.
Все-таки, думаю, без готового чужого движка у Orbital бы не было никакого шанса уложится в сроки, как сейчас так и тогда.
Шанс? 8-.
У Orbital есть ATK... И если бы не морока с твердотопливной первой ступенью, для которой NASA наверняка потребовала бы летных испытаний, то шанс был и очень даже реальный. Хотя это только одно из моих предположениях о причинах.
Впрочем шанс есть и сейчас. ATK заявляла, что решит задачу и для Orbital, и для ULA в случае проблем с поставкой российских движков.
И чем она решит проблему? Castor 120 слишком мал, а SSRB слишком большой для Орбитала.
А вот решение проблемы Атласа будет довольно интересным, с учетом того что твердотопливные ускорители для нее Aerojet клепает

Искандер

Антон, ATK обещала сделать первую ступень под каждую РН. Как? Это вопросы к ним.
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt


Salo

#671
http://www.spaceflightinsider.com/organizations/space-exploration-technologies/lead-first-flight-falcon-heavy-spacex-continues-conversion-lc-39a/
ЦитироватьIn lead up to first flight of Falcon Heavy, SpaceX continues conversion of LC-39A      

SpaceX is continuing to modify Kennedy Space Center's Launch Complex 39A for use with the company's Falcon Heavy rocket. Photo Credit: Bill Jelen / SpaceFlight Insider         
             
Scott Johnson
February 23rd, 2015          
                                 
KENNEDY SPACE CENTER, Fla – In April 2014, Space Exploration Technologies (SpaceX) signed a 20-year lease with NASA for the use of its historic Launch Complex 39A (LC-39A) located at Kennedy Space Center (KSC). SpaceX president and chief operating officer (COO), Gwynne Shotwell, was on hand and made known that the company intended to redevelop the pad for use by its Falcon rockets. Shotwell stated that most historical pad elements would remain, but modifications, including the building of a "launch mount," the installation of new instrumentation / plumbing, and the building of a new hangar, would be made. Almost a year later, the first signs of that redevelopment are visible.

From left-to-right: NASA Administrator Charles Bolden, SpaceX COO and President Gwynne Shotwell and NASA Kennedy Space Center Director Robert Cabana. SpaceX signed a lease agreement for LC-39A in 2014. Photo Credit: Scott Johnson / SpaceFlight Insider
 
This past week, SpaceFlight Insider was on site at KSC and captured a few photos of the ongoing construction taking place at LC-39A.
The most easily recognizable "modification" are the steel pillars that now rise from the ground just outside the pad perimeter, on what was the "crawler-way" – the gravel track on which NASA's crawler-transporters transported Saturn V Moon rockets and Space Shuttles to the pad.
The steel pillars represent the early stages of construction of the new hangar, or Horizontal Integration Facility (HIF), that Shotwell referenced in April. It's anticipated that the HIF will be capable of housing multiple Falcon stages, along with associated hardware and payloads.
In addition, and although not yet visible on site, SpaceX is expected to cover the ramp leading from the HIF to the pad with concrete and install two sets of rails upon which the rockets will be rolled to the pad. The company recently released a video containing animation of its planned Falcon Heavy rocket lifting off from LC-39A which shows the addition of the concrete and rails.
And, on the pad itself, construction of the launch mount is also underway. The mount will serve as the attachment, or hold-down, point for the rocket. No such mount previously existed at LC-39A as all prior vehicles launched from the pad were attached to a mobile launch platform brought to the pad by a crawler-transporter.

The HIF is starting to take shape at LC-39A. Photo Credit: Mike Howard/Spaceflight Insider
 
In April 2014, Shotwell stated that the first SpaceX launch from LC-39A would take place during the "first quarter" of 2015 with the first flight of the Falcon Heavy rocket. This launch window now appears to be unmakeable due to the amount of construction and testing yet to be completed.
NASASpaceflight.com is reporting that a Wet Dress Rehearsal (WDR) of the Falcon Heavy is on the schedule at KSC for July 1, 2015, although there doesn't appear to be a high degree of confidence in this date. The WDR is a launch readiness test which simulates a launch countdown, including the fueling of the rocket, and typically takes place a relatively short time prior to a scheduled launch.

LC-39A will be the future launch site of the SpaceX Falcon Heavy rocket. Image Credit: SpaceX
 
Last month, John Taylor, a spokesperson for SpaceX, reported to SpaceFlight Insider that the company is planning for the Falcon Heavy launch sometime during the third quarter of 2015.
Whenever the Falcon Heavy finally takes flight from LC-39A, it should be an impressive sight. The "Heavy" will essentially be three of the company's Falcon 9 cores strapped together. Each core should measure 12-feet in diameter and the total height of the rocket should be around 224-feet. Each of the three cores will have nine first stage Merlin 1D engines, bringing the total to 27. These engines, together, should generate just short of four million pounds of thrust.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://spaceflightnow.com/2015/02/25/falcon-heavy-rocket-hangar-rises-at-pad-39a/
ЦитироватьFalcon Heavy rocket hangar rises at launch pad 39A       
Posted on February 25, 2015 by Stephen Clark

SpaceX's new hangar goes up at launch pad 39A. Credit: Justin Ray/Spaceflight Now
 
SpaceX began erecting a new hangar at a former space shuttle launch pad in Florida last week, moving the historic facility closer to launching astronauts again.
Positioned at the south perimeter of launch pad 39A, the hangar sits on the gravel crawlerway used to transport Saturn 5 moon rockets and space shuttles fr om the nearby Vehicle Assembly building to the launch pad.
SpaceX has no plans to use the mammoth VAB, the crawlerway or NASA's huge diesel-powered crawler-transporters, which are being upgraded for the Space Launch System, an enormous government-owned launcher designed to take humans into deep space, and eventually Mars.
The rocket SpaceX plans to send up from launch pad 39A is not as big as NASA's mega-rocket, but it will be the most powerful launcher flying when it debuts. The Falcon Heavy rocket, fitted with 28 kerosene-fueled engines, is scheduled for its first test launch in the second half of 2015.
After laying the building's foundation, the Hawthorne, California-based space company started building the frame of the hangar last week, just as rivals Boeing and United Launch Alliance broke ground on a new access tower at the nearby Complex 41 launch pad.
Both facilities will launch astronauts on test flights of new commercial ferry capsules in 2017.
The hangar under construction on the south side of launch pad 39A will support assembly of SpaceX's Falcon 9 rocket — already flying from Complex 40 a few miles to the south — and the new Falcon Heavy, which is made of three Falcon 9 booster cores bolted together.

The SpaceX hangar sits on the crawlerway formerly used to transport Saturn 5 moon rockets and space shuttles to launch pad 39A. Credit: Justin Ray/Spaceflight Now
 
The inaugural test launch of the Falcon Heavy will occur from pad 39A, marking the first liftoff from the seaside launch complex since the end of the space shuttle program in 2011.
Pad 39A was the starting point for all of the Apollo moon landing missions, plus the first and last launch of the space shuttle. In April 2014, SpaceX signed a 20-year lease for the launch complex with NASA, which retains ownership of the pad.
NASA is hanging on to launch pad 39B, the Kennedy Space Center's other Apollo- and shuttle-era launch facility, to host SLS missions beginning in 2018.
Workers have installed ground storage tanks for the Falcon launcher's rocket-grade kerosene fuel — called RP-1 — on the northeast edge of the launch pad. SpaceX plans to use the shuttle-era liquid oxygen tank sitting on the southwest side of the pad.
Construction crews are also working in the launch pad's flame trench and will install rails leading up the ramp from the hangar to the Falcon rocket's launch pedestal. The rails will be used to transport the rocket horizontally to the launch pad, wh ere it will be rotated vertical.
Engineers will also fabricate a transporter-erector and strongback device for launch pad 39A.
SpaceX plans to add payloads to the Falcon 9 and Falcon Heavy rockets at pad 39A while they stand upright, a shift in the company's operations concept at other launch facilities. At SpaceX's current launch pads, technicians attach satellites and payload shrouds to rockets inside their hangars in a horizontal configuration.
The U.S. Air Force requires vertical payload integration for its most critical communications, navigation and spy satellites, a capability SpaceX will support once pad 39A is operational.

SpaceX hopes to compete to launch the Air Force's most expensive missions as soon as this year, once the military certifies the Falcon 9 rocket. SpaceX will likely face a second round of certification for the Falcon Heavy rocket before it is eligible to launch the Pentagon's heaviest payloads.
The first qualification booster for the Falcon Heavy rocket is now at SpaceX's site in McGregor, Texas, for testing.
Astronauts will launch from pad 39A again aboard SpaceX's Crew Dragon capsule.
SpaceX won a $2.6 billion contract from NASA in September for development, certification and flights of the Crew Dragon spacecraft beginning in 2017. Boeing's CST-100 capsule is being designed to launch on ULA's Atlas 5 rocket from the Complex 41 launch pad around the same time.

Follow Stephen Clark on Twitter: @StephenClark1.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Seerndv

Однако. вот с такими комментариями я не видел:



- действительно, а зачем мучаться с "Раптором"? :D
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Антон

#674
ЦитироватьSeerndv пишет:
Однако. вот с такими комментариями я не видел:

 

- действительно, а зачем мучаться с "Раптором"?  :D  
о, это ж мечты многих местных о доступном супертяже на основе блоков на 15 тонн (пятизениты и т.д.)
Только вот не факт, что NASA одобрит подобные поделки-конкуренты SLS на своем столе, они ведь не зря SLS пилят за кучу УЕ

Искандер

#675
ЦитироватьSeerndv пишет:
Однако. вот с такими комментариями я не видел:

 - действительно, а зачем мучаться с "Раптором"?

Метановый Раптор нужен для полной многоразовости носителя прежде всего.
Маск вообще от сосисочности думает отказаться. Зачем столько геморроя?
При многоразовости проще посадить один блок первой ступени и один второй чем садить клин сосисок заходящих на посадку.
Полностью многоразовый тандем с баками большого диаметра
это будущее супертяжа от SpaceX.
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Настоящий Искандер

мечты мечты

Искандер

ЦитироватьНастоящий Искандер пишет:
мечты мечты

Так это как бы естественно просчет "мечт" на этапе проработки технических решений.
Сейчас слишком много неизвестных. Вот Раптор похудел до 230т. И это не последнее изменение.
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Настоящий Искандер

пустые мечты

Grus

ЦитироватьИскандер пишет: Метановый Раптор нужен для полной многоразовости носителя прежде всего.
Маск вообще от сосисочности думает отказаться. Зачем столько геморроя?
При многоразовости проще посадить один блок первой ступени и один второй чем садить клин сосисок заходящих на посадку.

В недавнем интервью он не на геморрой жаловался, а на массу системы. Вообще, если полет на Марс - истинная цель, то отладку многократности могут пропустить. Долго это.

ЦитироватьПолностью многоразовый тандем с баками большого диаметра
это будущее супертяжа от SpaceX.

Это и утверждает Маск. Предположим, двигателей тоже 9, а тяговооруженность чуть меньше.