Страницы: Пред. 1 ... 19 20 21 22 23 След.
RSS
SpaceX Starlink flight 1 - Falcon 9-072 (B1048.4) - CCAFS SLC-40 - 24.05.2019, 02:30 UTC
 
Цитата
PIN написал:
И, да, не забываете, что параметры планируемой коррекции должны уйти в JSpOC и оттуда должно успеть вернуться результаты screening по состоянию после неё. Сейчас это не суперактуально, мягко говоря (но практикуется). В будущем далеко не всякая коррекция может улучшить ситуацию.
Имхо, эти коррекции больше для самоуспокоения и для страховщиков. А так вероятность очень небольшая, даже если "строго предупреждают")
Не все у нас еще хорошо, кое-что - просто замечательно!
 
Цитата
cross-track написал:
А так вероятность очень небольшая, даже если "строго предупреждают")
Пороги у, по крайней мере, ESA и EUMETSAT взяты не "с потолка", а исходя из сугубо прагматических соображений - оценки максимального срока использования по целевому назначению.  
 
Цитата
PIN написал:
Цитата
Пороги у, по крайней мере, ESA и EUMETSAT взяты не "с потолка", а исходя из сугубо прагматических соображений - оценки максимального срока использования по целевому назначению.
Я сегодня задавал уже вопрос Ноту, но он, видимо, не знает. Переспрошу Вас:

Не подскажите, сколько столкновений зафиксировано за все время, начиная с 1957 года?

Точные цифры не нужны, достаточно порядок величины.
Не все у нас еще хорошо, кое-что - просто замечательно!
 
Цитата
Jeff Foust‏ @jeff_foust 2 ч. назад

SpaceX, in a new statement, says they were aware of the potential Aeolus/Starlink collision, but at first the probability was low. When the probability increased, “a bug in our on-call paging system prevented the Starlink operator from seeing the follow on correspondence.”


1 ч. назад

SpaceX said had they been aware of the increased probability risk, “we would have coordinated with ESA to determine best approach with their continuing with their maneuver or our performing a maneuver.”


1 ч. назад

That also would seem to contradict media reports that SpaceX “refused” to move its Starlink satellite. /end
 
Цитата
Loren Grush‏ Подлинная учетная запись @lorengrush 2 ч. назад

Statement from SpaceX on the ESA/Starlink potential collision on Monday

 
http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Safety/ESA_spacecraft_dodges_large_­constellation
Цитата


Aeolus was recently manoeuvred to avoid collision with a satellite in a constellation

ESA SPACECRAFT DODGES LARGE CONSTELLATION

3 September 2019
  • For the first time, ESA has performed a 'collision avoidance manoeuvre' to protect one of its spacecraft fr om colliding with a satellite in a large constellation.

  • On Monday morning, the Agency's Aeolus Earth observation satellite fired its thrusters, moving it off a potential collision course with a SpaceX satellite in the Starlink constellation.

  • Constellations are fleets of hundreds up to thousands of spacecraft working together in orbit. They are expected to become a defining part of Earth’s space environment in the next few years.

  • As the number of satellites in space dramatically increases, close approaches between two operated spacecraft will occur more frequently. Compared with such 'conjunctions' with space debris – non-functional objects including dead satellites and fragments from past collisions – these require coordination efforts, to avoid conflicting actions.

  • Today, the avoidance process between two operational satellites is largely manual and ad hoc – and will no longer be practical as the number of alerts rises with the increase in spaceflight.

  • “This example shows that in the absence of traffic rules and communication protocols, collision avoidance depends entirely on the pragmatism of the operators involved,” explains Holger Krag, Head of Space Safety at ESA.
    “Today, this negotiation is done through exchanging emails - an archaic process that is no longer viable as increasing numbers of satellites in space mean more space traffic.”

  • ESA is proposing an automated risk estimation and mitigation initiative as part of its space safety activities. This will provide and demonstrate the types of technology needed to automate the collision avoidance process, allowing machine generated, coordinated and conflict-free manoeuvre decisions to speed up the entire process – something desperately needed to protect vital space infrastructure in the years to come.
What happened?

Data is constantly being issued by the 18th Space Control Squadron of the US Air Force, who monitor objects orbiting in Earth’s skies, providing information to operators about any potential close approach.

With this data, ESA and others are able to calculate the probability of collision between their spacecraft and all other artificial objects in orbit.

About a week ago, the US data suggested a potential ‘conjunction’ at 11:02 UTC on Monday, 2 September, between ESA’s Aeolus satellite and Starlink44 – one of the first 60 satellites recently launched in SpaceX’s mega constellation, planned to be a 12 000 strong fleet by mid-2020.


Predicted conjunction between Aeolus and Starlink 44

Experts in ESA’s Space Debris Office worked to calculate the collision probability, combining information on the expected miss distance, conjunction geometry and uncertainties in orbit information.


At ESA's space debris facility

As days passed, the probability of collision continued to increase, and by Wednesday 28 August the team decided to reach out to Starlink to discuss their options. Within a day, the Starlink team informed ESA that they had no plan to take action at this point.

ESA’s threshold for conducting an avoidance manoeuvre is a collision probability of more than 1 in 10 000, which was reached for the first time on Thursday evening.

An avoidance manoeuvre was prepared which would increase Aeolus’ altitude by 350 m, ensuring it would comfortably pass over the other satellite, and the team continued to monitor the situation.

On Sunday, as the probability continued to increase, the final decision was made to implement the manoeuvre, and the commands were sent to the spacecraft from ESA’s mission control centre in Germany.


Aeolus – understanding Earth’s winds

At this moment, chances of collision were around 1 in 1000, 10 times higher than the threshold.

On Monday morning, the commands triggered a series of thruster burns at 10:14, 10:17 and 10:18 UTC, half an orbit before the potential collision.

About half an hour after the conjunction was predicted, Aeolus contacted home as expected. This was the first reassurance that the manoeuvre was correctly executed and the satellite was OK.

Since then, teams on the ground have continued to receive scientific data from the spacecraft, meaning operations are back to normal science-gathering mode.

Contact with Starlink early in the process allowed ESA to take conflict-free action later, knowing the second spacecraft would remain wh ere models expected it to be.

New space


A satellite mega-constellation

Since the first satellite launch in 1957, more than 5500 launches have lifted over 9000 satellites into space. Of these, only about 2000 are currently functioning, which explains why 90% of ESA’s avoidance manoeuvres are the result of derelict and uncontrollable ‘space debris’.

In the years to come, constellations of thousands of satellites are set to change the space environment, vastly increasing the number of active, operational spacecraft in orbit.

This new technology brings enormous benefits to people on Earth, including global internet access and precise location services, but constellations also bring with them challenges in creating a safe and sustainable space environment.

Space rules

“No one was at fault here, but this example does show the urgent need for proper space traffic management, with clear communication protocols and more automation,” explains Holger.

“This is how air traffic control has worked for many decades, and now space operators need to get together to define automated manoeuvre coordination.”

Autonomous spaceflight

As the number of satellites in orbit rapidly increases, today's 'manual' collision avoidance process will become impossible, and automated systems are becoming necessary to protect our space infrastructure.

Collision avoidance manoeuvres take a lot of time to prepare – from determining the future orbital positions of functioning spacecraft, to calculating the risk of collision and the many possible outcomes of different actions.


Space Safety & Security

ESA is preparing to automate this process using artificial intelligence, speeding up the processes of data crunching and risk analysis, from the initial warning of a potential conjunction to the satellite finally moving out of the way.

Such use of space-based communication links can save precious time when sending manoeuvre commands at the last minute.

Under its Space Safety activities, ESA plans to invest in technologies required to automatically process collision warnings, coordinate manoeuvres with other operators and send the commands to spacecraft entirely automatically, ensuring the benefits of space can continue to be enjoyed for generations to come.

. The use of space-based communication links to transmit commands can help to save precious time in order to uplink a manoeuvre decision in the last minute.
 
Цитата
but a bug in our on-call paging system

Балдею я от этих отмазок спейсексов - А у нас пейджер сломался!

:D
 
Цитата
cross-track написал:
Цитата
PIN написал:
 
Цитата
Пороги у, по крайней мере, ESA и EUMETSAT взяты не "с потолка", а исходя из сугубо прагматических соображений - оценки максимального срока использования по целевому назначению.
Я сегодня задавал уже вопрос Ноту, но он, видимо, не знает. Переспрошу Вас:

Не подскажите, сколько столкновений зафиксировано за все время, начиная с 1957 года?

Точные цифры не нужны, достаточно порядок величины.
Вот что накопал.

статистика от ESA
More than 290 in-­orbit fragmentation events have been recorded since 1961. Only a few were collisions (fewer than 10 accidental and intentional events); the majority of the events were explosions of spacecraft and upper stages.

статистика до 2009 г.

Given the hundreds to thousands of close approaches among the entire satellite catalog every day, it is surprising to note that there have only been eight known collisions. The table above, compiled by Dr. David Wright of the Union of Concerned Scientists, lists all the known accidental collisions between two objects in space. The three highlighted in gray involved active satellites.

Можно освежить последнюю таблицу, добавив еще 2 столкновения спутников:

The 22 January 2013 collision between debris from Fengyun FY-1C satellite and the Russian BLITS nano-satellite.

The 22 May 2013 collision between two CubeSats, Ecuador's NEE-01 Pegaso and Argentina's CubeBug-1, and the particles of a debris cloud around a Tsyklon-3 upper stage (SCN 15890)[1] left over from the launch of Kosmos 1666.

Итак, за всю историю наблюдений было зафиксировано порядка 10 столкновений. Десять, Карл :!:
Это все, что нужно знать об опасности движения по небесным трассам)
Не все у нас еще хорошо, кое-что - просто замечательно!
 
Цитата
cross-track написал:
Это все, что нужно знать об опасности движения по небесным трассам)
Нет, так как это только часть проблемы. События, которые относят к "перфорации" в таблице отсутствуют, а они происходят куда чаще и о них далеко не всегда сообщают.
 
Цитата
PIN написал:
Цитата
cross-track написал:
Это все, что нужно знать об опасности движения по небесным трассам)
Нет, так как это только часть проблемы. События, которые относят к "перфорации" в таблице отсутствуют, а они происходят куда чаще и о них далеко не всегда сообщают.
Вы имеете в виду столкновения с "пылью" и "камешками"?  
Не все у нас еще хорошо, кое-что - просто замечательно!
 
Да
 
Цитата
PIN написал:
Да
Против лома нет приёма)
Не все у нас еще хорошо, кое-что - просто замечательно!
 
Цитата
T.S. Kelso‏ @TSKelso 6 ч. назад

We finally have IDs for all 60 Starlink satellites, which were launched back on May 24.
 
Изменения в проекте Starlink ⚡

SpaceX просят федеральные регуляторные органы разрешить им распределять спутники по большему количеству орбит вокруг Земли, заявив, что корректировка орбитальных планов может обеспечить охват южных районов США ко времени следующего сезона ураганов.

В заявлении, поданном в Федеральную комиссию по связи США, SpaceX заявили, что хотят утроить количество орбитальных плоскостей на 550 километровой орбите, то есть на высоте, на которой будут работать самые низкие путники Starlink Ku и Ka-диапазонов.

SpaceX запустили свои первые 60 спутников Starlink 23 мая этого года на ракете Falcon 9. Компания нуждается в еще шести запусках Starlink, прежде чем у неё будет достаточно спутников, чтобы начать первоначальное частичное обслуживание, но с 72 плоскостями вместо 24, как первоначально предполагалось, группировка Starlink будет более рассредоточенной, что обеспечит большую эффективность запуска, заверили в SpaceX.

"Предложенная поправка потребует меньшего количества запусков спутников, возможно, только половины, чтобы начать обслуживание США и её анклавов", - заявили в SpaceX.

"В глобальном масштабе модификация позволит более быстро охватить все зоны выше экватора, а также распределить мощности группировки в районах с бОльшей плотностью населения".

SpaceX заявили, что наряду с 48 штатами США, новые орбиты также ускорят обслуживание Гавайских островов, Пуэрто-Рико, Виргинских островов США, Американского Самоа и Северных Марианских островов.
Компания также сообщила FCC, что они могут использовать один запуск для развёртывания спутников Starlink в трех разных орбитальных плоскостях, вместо того, чтобы размещать целую партию из запуска в одной плоскости.

"Распределение 22 спутников по одной плоскости, вместо 66 спутников на плоскость - ускоряет процесс развёртывания спутников, охватывающих более широкую зону обслуживания", - сказали в SpaceX.

SpaceX заявили, что корректировка его планов может обеспечить широкополосный интернет от Starlink в южных штатах США к концу сезона ураганов 2020/2021 гг. SpaceX хочет разместить около 4500 спутников Starlink на этих орбитах.

SpaceX имеет разрешение FCC на предоставление услуг широкополосной связи на группировку из почти 12 000 спутников. В апреле комиссия одобрила запрос SpaceX на эксплуатацию около 1600 из этих спутников на 550 километрах вместо 1150 километров, как первоначально планировалось. Другие разрешения позволяют SpaceX использовать около 7500 спутников на высоте орбиты от 335 до 346 километров и около 2800 спутников на орбите 1110 до 1325 км.

SpaceX заявили, что использование 72 орбитальных плоскостей для спутников на высотах орбиты в 550 километров не вызовет всплеска помех или риска появления орбитального мусора.

Компания заявила, что работает с астрономами над тем, чтобы спутники Starlink не мешали их исследованиям, и на данном этапе считают, что изменение орбитальных плоскостей не окажет какого-либо существенного влияния на отражательные способности спутников.

 
Цитата
Jonathan McDowell‏ Подлинная учетная запись @planet4589 29 сент.

Starlink orbit update. No change in past 2 months.  Blue: sats at operational altitude. Red: other Starlink sats. Green: deployment debris.

 
Так лучше :-)
Синие линии -- это четыре объекта сверх 60, которые изначально не шевелились. То есть левый мусор.
Голубые и зеленые -- аппараты, которых увели или не довели. Суммарно 12 штук.
Желтые -- аппараты, которых вывели на штатную орбиту и позволили начать неуправляемое снижение, то есть которые вышли из строя либо брошены. Еще шесть штук.
Итого -- 42 в системе, 6 брошено, 12 не введено.
Сказанное выше выражает личную точку зрения автора, основанную на открытых источниках информации
 
Цитата
Liss написал:
Так лучше :-)
В Starlink orbits update 4 months after the launch тоже есть неплохие графики в виде *.png файлов.

Например, такой:
Изменено: cross-track - 13.10.2019 16:31:23
Не все у нас еще хорошо, кое-что - просто замечательно!
 
Маск твитит https://twitter.com/elonmusk/status/1186524008621043713

Цитата
Elon Musk @elonmusk
51 мин
Sending this tweet through space via Starlink satellite 🛰


Цитата
Elon Musk @elonmusk
Whoa, it worked!!
 
Тов. Басса утверждает, что один из 60 аппаратов этой группы в июле инспектировал другой:
Цитата
Hi all,

It appears that in July this year one Starlink satellite (from the May batch) was maneuvered from its operational orbit at 550km to inspect one of the other Starlink satellites that was moved to a lower orbit (350km) shortly after launch. For about 3 days in July their separation was less than 40km, with the closest approach being at 80m distance. This suggests some sort of inspection of one satellite by the other.
See my plots on twitter: https://twitter.com/cgbassa/status/1195754992797454336

Regards, Cees
Сказанное выше выражает личную точку зрения автора, основанную на открытых источниках информации
 
"Я хочу себаса. Просто себаса" (с) Анекдот.

А чем спутник инспектировал коллегу Себаса не уточнил? В смысле у спутника есть телекамера или чтото в этом роде?
Ангара - единственный в истории мировой космонавтики случай когда новая ракета по всем параметрам хуже старой. (с) Старый Ламер
Всё что связано с Ангарой подчинено единственной задаче - выкачать из бюджета и распилить как можно больше денег.
Страницы: Пред. 1 ... 19 20 21 22 23 След.
Читают тему (гостей: 4)
Журнал Новости Форум Фото Статьи Книги