ViaSat-2, Eutelsat 172B - Ariane 5 ECA (VA237) - Куру ELA3 - 01.06.2017, 23:45 UTC

Автор Salo, 24.01.2017 18:48:40

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

tnt22

Цитироватьtnt22 пишет:
NORAD опубликовал первичные наборы TLEна 4 объекта запуска, но пока не поместил их в основной каталог
NORAD зарегистрировал 4 объекта запуска
 

tnt22

Уточнение по массе ПН
Цитировать DutchSpace‏ @DutchSpace 2 июн.

Some numbers for #Ariane5 #VA237 , requested performance was 10863.2 kg ,mass at lift-off for #ViaSat2:6417.6 kg and #Eutelsat172B:3551.1 kg

tnt22

ЦитироватьBEHIND THE SCENES
ЦитироватьArianespace Flight VA237 / ViaSat-2 and EUTELSAT


Arianespace

Опубликовано: 2 июн. 2017 г.

(1:48 )

tnt22

Цитировать Vanessa O'Connor‏ @VanessaEutelsat 3 ч. назад

EUTELSAT 172B update: solar panels now fully deployed and all looking good since @Arianespace flawless launch . @Eutelsat_SA @AirbusSpace

tnt22

NORAD разобрался с двумя (из 4-х) объектами запуска
 

tnt22

Цитировать Peter B. de Selding‏ @pbdes 2 ч. назад

Robotic arms w/ ion thrusters now positioned on @Eutelsat_SA 172B launched June 2, raising sat to GEO orbit; to take ~4 months. Service Q4.

tnt22

NORAD определился с основными обектами запуска

VIASAT 2 - 42740 / 2017-029A

EUTELSAT 172B - 42741 / 2017-029B

 

tnt22

http://news.eutelsat.com/pressreleases/eutelsat-172b-satellite-begins-ascent-to-geo-2009381
ЦитироватьEUTELSAT 172B satellite begins ascent to geo
 •  Jun 09, 2017 07:55 GMT
Спойлер
[свернуть]
Paris, 9 June 2017 – Launched last Friday by an Ariane 5 rocket, the EUTELSAT 172B satellite has entered a new phase of its journey in space with the initiation of the ascent to geostationary orbit. The first European high power electric satellite, built by Airbus, will take approximately four months to complete the climb to 172° East, monitored by Eutelsat and Airbus from Toulouse using a dedicated network of stations located around the planet. Eutelsat's new satellite is scheduled to enter into service in the fourth quarter of this year.
Спойлер
Since launch, EUTELSAT 172B has undergone a series of critical manoeuvres that include positioning of electric propulsion motors attached to robotic arms in preparation for orbit-raising, and the full deployment of solar panels to generate power during this phase.

EUTELSAT 172B will deliver increased capacity for fast-growing applications that include in-flight and maritime connectivity, cellular backhaul, corporate networks, video and government services. It will be located at 172° East, a key neighbourhood providing exceptional Asia-Pacific reach over land and sea, from Alaska to Australia. Designed to replace EUTELSAT 172A, it will provide increased capacity, more power and improved coverage via C and Ku-band payloads connected to a range of service areas. Following the transfer of traffic to the new satellite EUTELSAT 172A will continue commercial service at another orbital position.

Rodolphe Belmer, CEO of Eutelsat, said: "A week since launch, EUTELSAT 172B has passed the critical stages of its deployment before embarking on the ascent to geo. This complex process reflects meticulous preparation by Eutelsat and Airbus teams who have worked hand in hand on a ground-breaking satellite programme customised for Asia-Pacific markets."
[свернуть]

tnt22

ViaSat-2 маневрирует.

По данным n2yo

VIASAT 2

1 42740U 17029A   17164.46283942 -.00000184 +00000-0 +00000-0 0  9997
2 42740 000.6296 057.0326 5524586 199.2708 008.0451 01.11959012000205

Эпоха UTC 2017-06-13 11:06:29, орбита 11162.3 km × 54449.4 km × 0.6°, период 1286.2 min

tnt22

Цитировать Eutelsat‏ @Eutelsat_SA 22 ч. назад

All-electric sat EUTELSAT 172B left Earth for #Space 2 weeks ago. See recent and upcoming operations until it reaches #GEO //@AirbusSpace

Video

tnt22

Eutelsat 172B начал медленный подъём
 
По данным n2yo
 
EUTELSAT 172B
 
1 42741U 17029B 17167.57388912 -.00000147 +00000-0 +00000-0 0 9995
2 42741 005.2247 068.1138 6977887 189.0458 144.2949 02.09947109000323 
 
Эпоха UTC 2017-06-16 13:46:24, орбита 1414.9 km × 37369.0 km × 5.2°, период 685.9 min

Lanista

А в чем суть Robotic arms w/ ion thrusters? В смысле зачем?

tnt22

Цитировать ViaSat Inc.‏ @ViaSatInc 4 ч. назад

ViaSat-2 has completed its chemical orbit raising program & successfully deployed its solar arrays. #VS2 #ViaSatInc #InternetfromSpace

Video

zandr

http://www.comnews.ru/content/107232/2017-06-07/eutelsat-172b-zapushchen
ЦитироватьEutelsat 172B запущен
Компания  Airbus сообщила о запуске первого электрического спутника высокой мощности  E utelsat 172 B с помощью ракеты-носителя  Ariane 5
Eutelsat 172B, первый полностью электрифицированный телекоммуникационный спутник высокой мощности, построенный Airbus для компании Eutelsat был успешно запущен с космодрома Куру (Французская Гвиана) при помощи ракеты-носителя Ariane 5. Спутник обеспечит улучшенную телекоммуникационную связь, а также услуги широковещательной передачи для Азиатско-Тихоокеанского региона.
"Мы являемся первой компанией, использующей полностью электрические двигатели  для спутников такого размера и мощности, – отметил руководитель направления космических систем Airbus Николя Шамусси. – С помощью этого космического аппарата мы задаем новый эталон в отрасли и открываем возможности запуска мощных и сложных спутников на орбиту с наибольшей экономической эффективностью".
Спутник Eutelsat 172B сочетает в себе электрическую мощность в 13 кВт и взлетную массу всего в 3500кг благодаря электроракетной двигательной установке EOR, спроектированной Airbus на базе высоконадежной платформы Eurostar E3000.
Применение полностью электрических ракетных двигателей для подъема орбиты и орбитального маневрирования, а также газа ксенона, выбрасываемого на высокой скорости и исключительно электрического питания от солнечных батарей, избавляет операторов от необходимости использования тонн химического топлива, и позволяет уменьшить массу спутника до 40%.
Таким образом, клиенты могут получить или существенную экономию при запуске спутника, или значительное увеличение полезной нагрузки. Кроме того, технология эффекта Холла  (Hall Effect Technology), используемая Airbus, позволяет осуществить вывод спутника на рабочую орбиту значительно быстрее.
Инновационные решения, включающие использование двух развертываемых роботизированных манипуляторов, помогут установить электрические ракетные двигатели в нужное положение, чтобы задать верное направление тяги и высоту во время различных фаз полетного задания. Кроме того, собственная сеть наземных станций WALIS, развернутая компанией Airbus, позволяет инженерам компании контролировать подъем орбиты и процесс достижения  спутником геостационарной орбиты.
Разработку электрифицированной платформы Eurostar компанией Airbus поддержали Европейское космическое агентство и другие космические ведомства европейских стран, в частности Национальный центр космических исследований (CNES) в рамках программы PIA ("План инвестиций в будущее", Plan d'Investissements d'Avenir), а также Космического агентства Великобритании.
Спутник Eutelsat 172B снабжен тремя видами оборудования, которые позволят улучшить функциональные возможности оператора Eutelsat в странах Азиатско-Тихоокеанского региона: транспондер C-диапазона, стандартный транспондер Ku-диапазона, а также транспондер Ku-диапазона с высокой пропускной способностью, предназначенный для  обеспечения услуг связи в полёте по тихоокеанским воздушным коридорам. Спутник также оснащен многоканальным усилителем (MPA), который позволяет распределить динамическую мощность спутника между 11 зонными лучами и обеспечить доступ к интернету для самолетов, выполняющих перелеты в Азиатско-Тихоокеанском регионе.
Эксплуатационная гибкость многоканального усилителя подразумевает увеличение пропускной способности по каждому лучу по мере увеличения потребности в интернет-услугах, что позволит значительно повысить уровень обслуживания пассажиров воздушных судов. Технология MPA разработана компанией Airbus в рамках перспективных исследований Европейского космического агентства по программам телекоммуникационных систем и при поддержке Космического агентства Великобритании.
Производство методом добавления слоев или 3D-печать, дополнительно использованная при создании некоторых элементов спутника, например, напечатанная на принтере скоба, на 35% легче и более быстрая в изготовлении, чем те сложные компоненты, которые она призвана заменить.

tnt22

https://www.spaceintelreport.com/interview-viasat-president-coo-richard-baldridge/
ЦитироватьInterview: ViaSat President and COO Richard A. Baldridge
by Peter B. de Selding | Jun 28, 2017
Спойлер

Richard A. Baldridge, ViaSat's president and chief operating officer, said the company is determined to launch 1-Tbps ViaSat-3 satellites over Europe and Asia even if the Eutelsat partnership does not materialize and that no Asian partner is found. He said ViaSat-3 was on schedule and on budget, and that ViaSat-2, launched June 1, should reach its geostationary-orbit position in October. A high-resolution photograph of ViaSat-2 is in the upper right of this picture. (Just kidding) Credit: ViaSat
[свернуть]
Key takeaways:
— ViaSat-2 has completed its chemical burn, now on electric. All OK, it will reach GEO slot in October. You've likely never seen a detailed photo of ViaSat-2 and won't now.
...

ViaSat 2 is only partly electric.

Yes, the initial orbit raising is via chemical propulsion and the balance is electric, with electric station-keeping. So far, orbit raising is working just as planned.

How long until ViaSat-2 gets to final GEO position?

We finished the chemical part of the orbit raising and the current assessment is October arrival on station. Our co-passenger [Eutelsat's all-electric 172B] wasn't determined initially, and turned out to have greater mass than most. A lighter co-passenger would have allowed more chemical propellant and a shorter overall orbit raising time. But we're still happy with the trade-off, given that we'll have the use of the payload capability for far longer than the difference in the orbit raising time.
Спойлер

You think this is ViaSat-2? It's not. ViaSat, concerned about IP theft, has scrubbed public images of most of the interesting features. Credit: ViaSat

When can we see pictures of ViaSat-2? Why is it still under a burka?

Because we're really protective of our design and don't want to expose any more than we have to.

The logo you're showing in your ViaSat-2 PR campaign in fact is not the actual ViaSat-2.

No, and neither was the photo you saw on the cover of Aviation Week. We obscured the sensitive parts.

This may be the first secret commercial satellite. We can't even see it.

What you will see is the performance it provides once in service, which will be as good or better than we said. Remember when we advertised ViaSat-1 as a 100-Gbps satellite. We delivered 140. Given the results of the ground testing on ViaSat-2, we're optimistic we'll get the same kind of effects there. I think the end result of ViaSat-2 will be better than 300 Gbps.
...
[свернуть]

tnt22

ЦитироватьViaSat-2 Launch Day

ViaSat Inc.

Опубликовано: 5 июл. 2017 г.
(3:59)

tnt22

Цитировать Eutelsat‏ @Eutelsat_SA 13 ч. назад

Sneak peek at 1st month of orbit raising of EUTELSAT 172B. Pursuing its ascent to Geo! #LetsLaunch

Video

tnt22

http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2017/10/EUTELSAT-172B-satellite.html
Цитировать11 October 2017 • Space
Airbus-built full electric EUTELSAT 172B satellite reaches geostationary orbit in record time



New telecommunications satellite has completed the first electric orbit raising for a high capacity satellite in just four months after its launch in June, a world first

Paris / Toulouse, 11/10/2017 – The EUTELSAT 172B spacecraft, built by Airbus for Eutelsat, one of the world's leading satellite operators, has now reached geostationary orbit, breaking the record for the fastest satellite electric orbit raising (EOR).
Спойлер
EUTELSAT 172B was launched by Ariane 5 from Kourou, in French Guiana, on 1 June 2017. The Airbus spacecraft control centre in Toulouse took control for early operations, initialisation, deployment of the solar array and electric propulsion arms, and completed initial testing prior to initiating the Electric Orbit Raising phase on 8 June. During this four-month phase, electric thrusters smoothly and efficiently propelled the satellite to the targeted orbit, consuming almost six times less propellant mass than for a satellite with chemical propulsion.

Following completion of the payload in-orbit tests and drift to its operational location led by the Eutelsat team, the satellite is scheduled to enter commercial service in November to provide enhanced telecommunications, in-flight broadband and broadcast services for the Asia-Pacific region. Its life span is expected to exceed 15 years thanks to electric propulsion for in-orbit raising and station-keeping.

"We are the first company to demonstrate full electric propulsion for satellites of this size and capacity, enabling their launch in the most cost-efficient manner. Furthermore with our system design, operation strategy and the plasma thruster technology we implement, we have completed the fastest electric orbit raising ever from transfer to geostationary orbit, which will allow Eutelsat to put their electric satellite into service in record time", said Nicolas Chamussy, Head of Space Systems at Airbus.

Yohann Leroy, Eutelsat's Chief Technical Officer, added: "EUTELSAT 172B confirms the relevance of Eutelsat's early adoption of electric propulsion technology to optimise capex. In combining electric propulsion, High Throughput capacity, robotic arms and 3D printing techniques, our new satellite also reflects Europe's capability to push the envelope of innovation in order to increase the competitiveness of our business. We look forward to bringing EUTELSAT 172B into service next month for our clients in the Asia-Pacific region."

EUTELSAT 172B combines 13 kW of payload power with a launch mass of only 3,550 kg, thanks to the latest EOR version of Airbus' highly reliable Eurostar E3000 platform.

The EOR success and reaching orbit in record time was made possible by two Airbus innovations:

- A pair of deployable robotic arms which orientate the satellite's electric propulsion thrusters, and control thrust direction and attitude during different phases of the mission.

- The WALIS (Wide Angle Localisation Integrated System) network of ground stations around the world, developed by Airbus, which has enabled engineers to control orbit raising operations until the satellite reached geostationary orbit.

The development of Airbus' Eurostar all-electric satellites has been supported by ESA and space agencies of European countries, in particular in France by the CNES in the framework of the PIA programme (Plan d'Investissements d'Avenir) and in the UK by the UK Space Agency.
...
[свернуть]

tnt22

Цитировать Eutelsat‏ @Eutelsat_SA 26 окт.

A new milestone for EUTELSAT 172B ! Control handed over to @Eutelsat_SA Paris from @AirbusSpace control centre in Toulouse #LetsLaunch

tnt22

https://www.roscosmos.ru/24291/
ЦитироватьОКБ «ФАКЕЛ». НОВЫЙ РЕКОРД ДОВЫВЕДЕНИЯ КА EUTELSAT ДВИГАТЕЛЯМИ SPT-140
31.10.2017 15:24

Космический аппарат (КА) EUTELSAT 172B, на котором установлены электрические двигатели SPT-140, произведенные калининградским ОКБ «Факел» (входит в Госкорпорацию «РОСКОСМОС») побил последний рекорд по самому быстрому довыведению с промежуточной (геопереходной) орбиты на геостационарную с помощью электрических двигателей SPT-140. С момента запуска до достижения геостационарной орбиты прошло всего 4 месяца.

Во время стадии подъема электродвигатели аппарата отработали успешно и вывели спутник на целевую орбиту. При этом топлива было использовано в 6 раз меньше, чем для спутников с химическими двигателями.

По плану EUTELSAT 172B должен приступить к функционированию для коммерческих целей в ноябре текущего года для предоставления услуг связи, широкополосного вещания и сбора данных над Азиатско-Тихоокеанским регионом. Спутник, сконструированный компанией Airbus для Eutelsat, рассчитан на 15-летний ресурс. Дальнейшие коррекции орбиты космического аппарата так же будут обеспечиваться электродвигателями, произведенными в ОКБ «Факел». Космический аппарат был запущен с космодрома Куру 1 июня 2017 года на ракете-носителе Ariane-5.