Dragon Crew v.2.0

Автор igorvs, 30.04.2014 07:08:57

« назад - далее »

0 Пользователи и 2 гостей просматривают эту тему.

Дмитрий В.

Похоже, у spaceX какие-то системные проблемы. Проектирование корабля ведется уже 15 лет, а первый пилотируемый полёт всё также где-то в будущем :(
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Alex_II

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Проектирование корабля ведется уже 15 лет,
Ты ничего не попутал? 15 лет назад начали делать первого Дракона - грузового...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Astro Cat

То два парашюта НАСА не устраивало. Сделайте три! Сделали! Дракон слетал к МКС и на них приводнился. Теперь уже надо четыре! Они стали путаться. Странно? )))

mind22

О чем еще не стал нам рассказать Маск в твиттере? Почему эта информация всплыла только сейчас?

Denis Voronin

ЦитироватьAstro Cat пишет:
То два парашюта НАСА не устраивало. Сделайте три! Сделали! Дракон слетал к МКС и на них приводнился. Теперь уже надо четыре! Они стали путаться. Странно? )))
А чем их три то не устроило? Ну два объяснимо, но три как раз оптимально, они и располагаются как надо. Или они в КСП переиграли где парашюты друг для друга прозрачны и можно хоть стопиццот ставить?
Кривыми должны быть извилины, а не руки.

tnt22

ЦитироватьEric Berger‏Подлинная учетная запись @SciGuySpace 9 мин. назад

SpaceX says it has flown 19 parachute tests for Crew Dragon, with a number of additional tests planned before human flights.


6 мин. назад

(Very) unofficially, a source says they may switch to a thicker parachute design to compensate for issues discovered in the test. Although not ideal, this is a fairly normal part of spacecraft development.

tnt22

https://spacenews.com/crew-dragon-parachutes-failed-in-recent-test/
ЦитироватьCrew Dragon parachutes failed in recent test
by Jeff Foust — May 9, 2019


A SpaceX Crew Dragon spacecraft descends under its parachutes at the end of the Demo-1 test flight in March. A test of the parachutes for that spacecraft in April failed when the parachutes didn't open fully. Credit: NASA/Cory Huston

WASHINGTON — A test of parachutes for SpaceX's Crew Dragon spacecraft did not go as planned last month, NASA and SpaceX confirmed May 8.

During a hearing of the House Science Committee's space subcommittee on NASA's exploration plans, Rep. Mo Brooks (R-Ala.) quizzed agency officials on the testing of parachutes for commercial crew vehicles, zeroing in on a specific, previously undisclosed test in April.

"Did SpaceX conduct, in April of 2019, a parachute test in Delamar Dry Lake, Nevada?" he asked. "What happened in that test?"

"The test was not satisfactory," responded Bill Gerstenmaier, NASA associate administrator for human exploration and operations and one of the witnesses at the hearing. "We did not get the results we wanted, but we learned some information that's going to affect, potentially, future parachute designs."

In that test, one of the four parachutes was "proactively failed" to demonstrate the "single-out" capability of the overall system. However, he said, "the three remaining chutes did not operate properly." That caused a test sled to hit the ground faster than expected, damaging it.

An industry source, speaking on background after the hearing, confirmed the problem with what SpaceX considered an "advanced development test" of the parachute system "specifically designed to measure loads within each parachute canopy." One of the four chutes was deliberately disabled, but the other three did not open fully.

Gerstenmaier said the cause of the failure wasn't known yet. "We still need to understand whether it was a test setup configuration coming out of the aircraft or if there was something associated with the packing of the parachutes, the rigging, all that," he said. He noted that the parachutes had instrumented lines to measure loads, which will provide important data for that investigation.

He emphasized that such failures are part of the overall testing process that will improve the ultimate design of the parachute system. "I don't see this as a negative. This is why we test. This is why we want to push things," he said. "This is a gift to us. We've gotten data that is unique that will help us design and understand if this is something that needs to be fixed or if it's something that was a nuance of the test."

Parachute development has been an issue for both Boeing and SpaceX during commercial crew development, an issue highlighted at several recent meetings of the Aerospace Safety Advisory Panel. "Clearly, one cannot risk crew without there being a complete confidence in the parachute design," Don McErlean, a member of the panel, said at a meeting last October that discussed issues with both companies' testing of parachutes.

Patricia Sanders, chair of the panel and another witness at the May 8 hearing, noted there have been a "large number" of parachute tests conducted for the commercial crew vehicles as well as for the Orion spacecraft. "They've made a great deal of progress in understanding those uncertainties involved in that," she said. "It's one of the larger risks they have."

"There have been a number of positive tests" of parachute systems in recent months, she said. "There have been a few less satisfactory results and some tests that are indicating that there may need to be some redesign or some adjustments made to the design." She didn't get into specifics of those tests beyond the problem with the April SpaceX test.

SpaceX said that, prior to last month's test, it had performed five similar "parachute-out" tests where one of the four parachutes deliberately did not open. All of those were completed successfully. The company has performed 19 tests of the parachute system to date with "a number of additional tests" planned before the Demo-2 test flight of the Crew Dragon vehicle, with two NASA astronauts on board.

tnt22

https://spaceflightnow.com/2019/05/09/commercial-crew-capsules-still-beset-by-parachute-problems/
ЦитироватьCommercial crew capsules still beset by parachute problems
May 9, 2019Stephen Clark


SpaceX performs a parachute test for their Dragon capsule over the Delamar Dry Lake in this file photo from 2016. Credit: SpaceX

A malfunction during a drop test over Nevada last month for SpaceX's Crew Dragon program has engineers re-examining the crew capsule's parachutes, and Boeing has encountered similar parachute failures during testing for its commercial crew capsule, a senior NASA official confirmed Wednesday.

The SpaceX parachute test failure occurred the same month as the explosion of a Crew Dragon spacecraft during a ground test at Cape Canaveral. The parachute drop test over Delamar Dry Lake in Nevada last month did not involve a Crew Dragon capsule, but used a simple metal test sled.

"It failed," said Bill Gerstenmaier, associate administrator of NASA's human exploration and operations directorate. "The parachutes did not work as designed."

The parachutes did not fully open, sources said, and the test sled impacted the ground at a higher-than-expected velocity. Gerstenmaier said the sled was damaged upon impact. The advanced development test was intended to measure loads within each parachute canopy, according to an industry source.

No one was hurt in the test accident.

"It was one single-out test for this parachute," Gerstenmaier said Wednesday in a hearing before the House Committee on Science, Space and Technology's subcommittee on space and aeronautics. "So typically, that test would involve four parachutes, one was proactively failed ahead of time and the three remaining chutes did not operate properly."

Gerstenmaier was asked about the outcome of the SpaceX parachute test by Rep. Mo Brooks, R-Alabama, whose district includes Huntsville and Decatur, home of NASA's Marshall Space Flight Center and the rocket factory for United Launch Alliance, a 50-50 joint venture between Boeing and Lockheed Martin, and a chief rival of SpaceX.

The parachute test failure was not publicized by NASA or SpaceX before Wednesday's congressional hearing.

"The good thing on the test was we had instrumented lines going up to the parachutes, so we know exactly what the loads were in the system," Gerstenmaier said. "But we still need to understand whether it was a test set up configuration coming out of the aircraft or if there was something associated with the packing of the parachutes, the rigging, all of that. This is part of the learning process. By these failures, we're going to learn the data and information to end up with a safe design for our crews. So I don't see this as a negative, this is why we test, this is why we want to push things."


SpaceX's Crew Dragon spacecraft descends under its four main parachutes March 8 after a test flight to the International Space Station. Credit: NASA/Cory Huston

Engineers are investigating whether the parachute malfunction was caused by a problem with the chutes themselves, or as a consequence from the way the test was conducted.

"The test was not satisfactory, we did not get the results we wanted," he said. "But we learned some information that's going to affect potentially future parachute designs. The other thing we need to understand (are the) test-unique circumstances. Was it driven by an actual design problem in the hardware, or was it driven by the set-up of the test or the particular equipment that was used during the test?"

SpaceX has completed 19 tests of the Crew Dragon's parachute system to date, with a number of additional tests planned before astronauts fly on the spaceship. SpaceX had successfully performed five "parachute-out" tests, in which one of the chutes was deliberately disabled, before last month's test accident, according to an industry source.

NASA officials have long identified parachutes as a concern for SpaceX and Boeing crew capsules, which are in the final stages of development before they carry astronauts into orbit for the first time. After completing their test programs, the SpaceX and Boeing capsules will begin ferrying astronauts to and from the International Space Station, ending NASA's sole reliance on Russian Soyuz spacecraft for crew transportation.

A SpaceX Dragon cargo capsule suffered a parachute anomaly during a return from the International Space Station last year, but recovery crews retrieved the supply ship from the Pacific Ocean as intended.

SpaceX's Dragon cargo ship uses the same main parachutes as the Crew Dragon, also known as Dragon 2. But the heavier Crew Dragon, which is a significant different spacecraft than the cargo Dragon variant, requires four main parachutes for to slow down for splashdown in the ocean, not the three main chutes used on the currently-flying cargo freighter, sometimes known as Dragon 1.

The Crew Dragon's first test flight in space in early March was successful, and the capsule's parachutes functioned as designed after a six-day unpiloted mission to the space station. The spacecraft that flew to the station in March was destroyed April 20 during an accident at Cape Canaveral, which occurred as the capsule's SuperDraco abort engines were activated for a hold-down firing on a test stand.

Before the April 20 accident, SpaceX aimed to re-fly the Crew Dragon spacecraft on an in-flight abort test in July. Officials hoped to launch a two-man team of NASA astronauts — Bob Behnken and Doug Hurley — on the next Crew Dragon spacecraft to the space station in late September or early October.

SpaceX and NASA officials have not indicated how last month's hotfire test mishap, or the parachute failure, might impact the schedule for the Crew Dragon's first flight with astronauts on-board.
Спойлер
Boeing's CST-100 Starliner crew capsule, which will parachute to ground landings in the Western United States, is set for its first unpiloted test flight to the space station in August, followed by a demonstration mission with three astronauts on-board as soon as November. The Starliner missions will launch on ULA's Atlas 5 rocket, while SpaceX uses its own Falcon 9 launcher for Crew Dragon missions.

Patricia Sanders, chair of NASA's Aerospace Safety Advisory Panel, told members of Congress on Wednesday that parachutes are one of the largest risks faced by SpaceX and Boeing engineers working on NASA's commercial crew program.

"There have been a number of very positive tests, results confirming what we would expect, or desire, in terms of re-entry performance of the parachutes," Sanders said. "There have been a few less satisfactory results, and some tests that are indicating there may need to be some redesign or some adjustments made to the design.

"Those are important to get right before you launch humans," she said.

Lawmakers did not ask Gerstenmaier about Boeing's recent parachute test results. But in response to a question from Spaceflight Now after the hearing, he confirmed that Starliner parachute drop tests have encountered anomalies similar to the one suffered by SpaceX last month.
[свернуть]

"We've gotten data that is unique, that will help us understand if this is something that needs to be fixed or if it's something that's just a nuance of the test and the configuration," Gerstenmaier said of last month's SpaceX parachute test failure.

Дмитрий В.

ЦитироватьAlex_II пишет:
ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Проектирование корабля ведется уже 15 лет,
Ты ничего не попутал? 15 лет назад начали делать первого Дракона - грузового...
Напомню, что в рамках COST SpaceX предлагала два варианта "Дракона" - пилотируемый и грузовой, работа над ними началась в 2004 г. И если бы Маск не выпендривался с "инновациями" типа многоразовости и реактивной посадки, мог бы давно иметь рабочую лошадку в виде банального, но простого и надёжного пилотируемого "Дракона". Похоже, вся эта "новизна" выходит боком - в виде наслаивающихся друг на друга просчётов и ошибок.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Дмитрий В.

Ой, напутал немного: не 15, а 16 лет. "В марте 2006 г. SpaceX заявила о завершении трёхлетнего цикла проектирования и приступила к изготовлению корабля" (НК №7, 2006). Забавно, что в первоначальном виде корабль Dragon напоминал DC-X, но затем был перепроектирован в обычный капсульный корабль, по компоновке напоминающий CST-100 (с ПАО, в котором размещалась объединённая ДУ для довыведения корабля на орбиту, орбитального маневрирования, сближения с МКС, схода с орбиты и аварийного спасения)..
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Alex_II

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Похоже, вся эта "новизна" выходит боком - в виде наслаивающихся друг на друга просчётов и ошибок.
Ну да - кто ничего не делает - тот не ошибается... Хотя нет - косяков хватает и у Союзов с Прогрессами, так что ничегонеделание тоже не помогает...
А так - грузовой Дракон и пилотируемый - похожи друг на друга примерно как Восход и Союз...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Искандер

ЦитироватьDenis Voronin пишет:
ЦитироватьAstro Cat пишет:
То два парашюта НАСА не устраивало. Сделайте три! Сделали! Дракон слетал к МКС и на них приводнился. Теперь уже надо четыре! Они стали путаться. Странно? )))
А чем их три то не устроило? Ну два объяснимо, но три как раз оптимально, они и располагаются как надо. Или они в КСП переиграли где парашюты друг для друга прозрачны и можно хоть стопиццот ставить?
Сначала было три, но NASA не устроила скорость спуска в случае выхода из строя одного парашюта.
Появилось аж четыре. Теперь проблемы.
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Искандер

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Ой, напутал немного: не 15, а 16 лет. "В марте 2006 г. SpaceX заявила о завершении трёхлетнего цикла проектирования и приступила к изготовлению корабля" (НК №7, 2006). Забавно, что в первоначальном виде корабль Dragon напоминал DC-X, но затем был перепроектирован в обычный капсульный корабль, по компоновке напоминающий CST-100 (с ПАО, в котором размещалась объединённая ДУ для довыведения корабля на орбиту, орбитального маневрирования, сближения с МКС, схода с орбиты и аварийного спасения)..
Парашютная система заказная позиция. Иксы её сами не делают, впрочем как и Боинг, и БлуОриджин.
Поэтому тут ещё большой вопрос, кто в этом безобразии виноват.
Как по мне - NASA. ;-) 
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Not

ЦитироватьИскандер пишет:
Парашютная система заказная позиция. Иксы её сами не делают, впрочем как и Боинг, и БлуОриджин.
Поэтому тут ещё большой вопрос, кто в этом безобразии виноват.
Как по мне - NASA. ;-)
У NASA есть большие сомнения в надежности системы  реактивной посадки, как недавно выяснилось, не беспочвенные ;)

У Боинга парашютная посадка и надувные подушки, если вы не в курсе.


БлуОриджин вообще не в кассу - пусть они сам туристов поджаривают как хотят, у них контракта с NASA нет.

Дмитрий В.

ЦитироватьAlex_II пишет:
ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Похоже, вся эта "новизна" выходит боком - в виде наслаивающихся друг на друга просчётов и ошибок.
Ну да - кто ничего не делает - тот не ошибается... Хотя нет - косяков хватает и у Союзов с Прогрессами, так что ничегонеделание тоже не помогает...
А так - грузовой Дракон и пилотируемый - похожи друг на друга примерно как Восход и Союз...
Т.е. вместо того, чтобы дать результат, Маск "работу работает"? Однако...
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Искандер

ЦитироватьNot пишет:
ЦитироватьИскандер пишет:
Парашютная система заказная позиция. Иксы её сами не делают, впрочем как и Боинг, и БлуОриджин.
Поэтому тут ещё большой вопрос, кто в этом безобразии виноват.
Как по мне - NASA. ;-)
У NASA есть большие сомнения в надежности системы реактивной посадки, как недавно выяснилось, не беспочвенные  ;)

У Боинга парашютная посадка и надувные подушки, если вы не в курсе.


БлуОриджин вообще не в кассу - пусть они сам туристов поджаривают как хотят, у них контракта с NASA нет.
Смотрю в книгу, вижу... Да? )))
Вы суть то поняли? Парашютная система КК разрабатывается сторонней фирмой специализирующейся в этой области.
Многокупольная система позволяет сэкономить на запасном парашюте, но приводит к другим проблемам. Ситуация с Dragon тому пример.
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Alex_II

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Т.е. вместо того, чтобы дать результат, Маск "работу работает"? Однако...
А тебе мало результатов? Летающих в смысле? Не сказал бы...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Not

ЦитироватьИскандер пишет:
ЦитироватьNot пишет:
Вы суть то поняли? Парашютная система КК разрабатывается сторонней фирмой специализирующейся в этой области.
Многокупольная система позволяет сэкономить на запасном парашюте, но приводит к другим проблемам. Ситуация с Dragon тому пример.
Да это не я, это вы двусмысленно написали. Теперь понятно о чем речь. Парашюты для Боинга и СпейСекс делает Airborne Systems. Но они как тот скорняк, "и семь сошьют" :) Кто ж виноват, что СпейСексы перетяжелили капсулу идиотскими посадочными движками и топливными системами для них? Неудивительно, что трех куполов в итоге оказалось мало. У Боинга же никаких проблем с трехкупольной системой нет. ;)

Alex_II

ЦитироватьNot пишет:
У NASA есть большие сомнения в надежности системыреактивной посадки
А её разве кто-тот применяет?Они ж запретили её использовать - так хули ж сомневаться?
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Not

Да уж лучше бы применяли, вместо того чтобы таскать ее мертвым грузом и немым укором идиоту Элону, что возводит его идиотизм в квадрат.