Тяньгун-2 – CZ-2F №T2 – Цзюцюань – 15.09.2016, 14:04 UTC

Автор Димитър, 21.05.2013 19:33:19

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

triage

#400
Еще 
 





Может кому-то интересно посмотреть длительные ролики
Запуск 46 минут 

Стыковка 40 минут 
но на француском 1ч 14 
но на испанском 1ч 13 м 
для каждого языка свои комментаторы и гости студии   ;)

Кажется в одном месте не было по разные стороны

Чет полно свободного места в стойках

Дмитрий Инфан

Безумный Шляпник пишет:
ЦитироватьЯ думаю, что внутри грузовика секретный китайский космонавт сидит, в маленьком спускаемом аппарате
Робот Федя, китайский

tnt22

ЦитироватьБезумный Шляпник пишет:
Но я все-таки больше склоняюсь к тому варианту, что отработка стыковок на forward и backward стыковочные узлы будет выполняться на один и тот же (единственный) СУ Тяньгуна-2. Просто после отстыковки грузовика сам модуль кувыркнут узлом в другую сторону - и грузовик снова к нему причалит, но как будто уже с другой стороны.
ПМСМ, мы изначально неверно трактуем forward и backward (по незнанию китайского). В англопереводе у pnetmon (см пост 391)
кит --> англ
ЦитироватьSpace station it has forward and backward to the two pairs of interfaces
кит --> русск
ЦитироватьОн имеет спереди назад на станцию ​​две пары интерфейсов
англ --> русск
ЦитироватьКосмическая станция имеет переднюю и обратную к двум парам интерфейсов
Из этих 3-х переводов достаточно трудно воспроизвести истинный смысл изначальной китайской фразы. Мы рассматриваем стыковочные узлы по месту их расположения (передний-задний).  Ролики pnetmon действительно подтверждают мнение Безумный Шляпник об отработке стыковок на forward и backward стыковочные узлы путём выполнения на один и тот же (единственный) СтУ ТГ-2 разворотом станции с её облётом грузовиком.
Но интерфейс - не только физический объект (например, стык. узел), но и способ взаимодействия по определённым правилам. Если дозаправку топливом рассматривать как взаимодействие грузовика и станции, возможны 2 варианта
    [/li]
  • - грузовик гонит топливо на станцию (основной - прямой, forward - вариант);
  • - станция гонит топливо на КК (в данном случае его роль выполняет грузовик - имеем обратный backward вариант).
Тогда всё встаёт на свои места:
    [/li]
  • - первая стыковка на единственный СтУ станции имитирует стыковку к переднему узлу будущих модулей;
  • - осуществляется перекачка топлива из грузовика на станцию (прямой вариант);
  • - проводится рассыковка, разворот станции на 180°, облёт станции грузовиком и повторная стыковка якобы уже к заднему СтУ станции;
  • - осуществляется дозаправка КК (его роль имитирует грузовик) топливом со станции (обратный вариант перекачки, всё топливо перекачивать не обязательно);
  • - проводится вторая расстыковка и затем осуществляется вариант "быстрой" стыковки, например, в спасательных целях.
Прошу тапками не кидаться - прямой аналог - бутылка и стакан. Можно наполнить стакан из бутылки, но при необходимости можно долить бутылку из стакана - различная ширина горловин в быту решается достаточно просто (воронка - простейший интерфейс по сопряжению широкого горла стакана и узкого горла бутылки)  ;) .

tnt22

Цитировать ChinaSpaceflight‏ @cnspaceflight 16 ч. назад

4月23日07时26分,天舟一号与天宫二号组合体开始进行推进剂补加试验,将持续5天时间,目前组合体状态良好。这是天宫二号与货运飞船进行的第一次推进剂补加。#Tianzhou1
ЦитироватьAt 07:26 on April 23, the Tianzhou 1 and the Temple II combination began to propellant addition test, will last 5 days, the current combination of good condition. This is the first propellant addition of the Temple II and the cargo spacecraft.
Цитировать23 апреля 07 часов 26 минут, Tianzhou 1 и сочетание испытания Temple II, чтобы начать дополнительное топливо, будет длиться пять дней, текущее сочетание хорошего состояния. Это Храм II осуществляется с первым грузовым кораблем дополнительного топливом.
ЦитироватьВ 07:26 23 апреля, комбинация Тяньчжоу 1 и Храм II начали испытание на пропеллент, будет продолжаться 5 дней, текущая комбинация хорошего состояния. Это первое добавление пропеллента Храма II и грузового корабля.

ХВ.

#404
ЦитироватьДмитрий Инфан пишет:
Безумный Шляпник пишет:
ЦитироватьЯ думаю, что внутри грузовика секретный китайский космонавт сидит, в маленьком спускаемом аппарате
Робот Федя, китайский
А для кого Федя будет перетаскивать тюки - для себя любимого?
Китайцы не зря дали фотографии с тюками. "Думай, голова, - шляпу куплю".

tnt22

http://gbtimes.com/china/tianzhou-1-begins-orbital-refuelling-test-tiangong-2
ЦитироватьTianzhou-1 begins orbital refuelling test with Tiangong-2

Andrew Jones
 2017/04/24
Спойлер

Tianzhou-1 as seen from Tiangong-2 following docking of the two spacecraft on April 22, 2017. (Photo: Framegrab/CCTV)
[свернуть]
China's first cargo spacecraft, Tianzhou-1, has begun testing the transfer of liquid propellant to the Tiangong-2 space lab in a crucial test of technologies the country needs to maintain its planned future space station.

The refuelling test in microgravity is the primary objective for the Tianzhou-1 mission, which follows successful rendezvous and docking with Tiangong-2 early on Saturday.

Refuelling tests began at 07:26 Beijing time on Sunday (23:26 UTC Saturday), monitored from the Beijing Aerospace Control Centre (BACC). The refuelling process involves 29 steps and will take five days to complete.

To allow refuelling to take place, the propellant tube and coupling components needed to be perfectly matched after docking, with a margin error of less than 1 millimetre, according to Tianzhou-1 deputy chief designer Chen Qizhong.


Above: A rendering of Tianzhou-1 refuelling Tiangong-2 (CMSA).

The mission involving the Tianzhou and Tiangong spacecraft was designed to prove on-orbit resupply and refuelling technologies and techniques necessary for safe, long-term operation of the Chinese Space Station, which will be permanently crewed by at least three astronauts.

"After refuelling is completed, the residual propellant needs to be drained off. In order to identify security issues during the draining process, it needs to go through a number of tests and verification," Bai Mingsheng, chief designer of Tianzhou-1, told CCTV+.
Спойлер
New docking challenges

After Saturday's successful docking, Tianzhou-1 and Tiangong-2 will remain coupled for two months for refuelling and spacecraft control tests.

Following this period, a second docking will be conducted from a different direction, which aims to test the ability of the cargo ship to dock with a future space station from different directions.

After uncoupling once more, the two spacecraft will then orbit separately for three months, during which time the cargo spaceship will carry out space science experiments, while Tiangong-2 will restart its own science tasks.


Above: Tianzhou-1 (right) docks with Tiangong-2 on April 22, 2017 (CCTV+).

The dockings between Tianzhou-1 and Tiangong-2 include new challenges, compared with previous missions involving Shenzhou and Tiangong vessels.

"Tianzhou-1, as a massive spacecraft, when it docks with the Tiangong-2, has higher-level requirements on the buffer ability of the docking gears and the docking's initial precision," Zou Xuemei, deputy director of Overall Plan Office of BACC, told CCTV+.

After the three-month free-flying period, the third and final docking will see Tianzhou-1 use fast-docking technology. It normally takes about two days to dock, while fast docking will take only six hours.

"When successful, such docking method can be applied to both crewed spacecraft and cargo spaceship. A shorter docking time for crewed spaceships is of great significance as it will make astronauts more comfortable," says Bai Mingsheng.


Above: A view of the inside Tianzhou-1 and its cargo while in orbit (Framegrab/CCTV).

At the end of the five-month mission, Tianzhou-1 will be deliberately de-orbited and burn up in the Earth's atmosphere. In future missions to the CSS, Tianzhou craft will also be carrying waste from the space station.

 China's largest spacecraft

Tianzhou-1 (天舟 or 'heavenly vessel') was launched via the Long March 7 (Y2) rocket from Wenchang on Thursday and is capable of carrying close to 6.5 tonnes of cargo.

With a length of 10.6 metres, a maximum diameter of 3.35m and a mass of 13 tonnes, Tianzhou-1 is China's largest spacecraft so far, designed for launch on a Long March 7 rocket to keep the CSS fuelled and its astronauts fully supplied.

As well as two tonnes of liquid propellant and oxidizer, the cargo spacecraft is also carrying both real and dummy cargo to simulate and approximate a supply mission for three astronauts.

The 8.6 tonne Tiangong-2 space lab is a small test bed for larger 20 tonne CSS modules, the first of which is expected to be launched in 2018.

 
Above: Tianzhou-1 under construction (China Academy of Space Technology).
[свернуть]

362ГК

ЦитироватьХВ. пишет:
А для кого Федя будет перетаскивать тюки - для себя любимого?
Китайцы не зря дали фотографии с тюками. "Думай, голова, - шляпу куплю".
Имея агрегаты стыковки типа АПАС, можно при очередном запуске пилотируемого корабля отстыковать грузовик от станции, пристыковать пилотируемый к грузовику, забрать груз, пристыковаться к станции.

George

Цитировать362ГК пишет:
Имея агрегаты стыковки типа АПАС, можно при очередном запуске пилотируемого корабля отстыковать грузовик от станции, пристыковать пилотируемый к грузовику, забрать груз, пристыковаться к станции.
"Шеньжоу-12" полетит к ББ новой китайской ОС. Полагаю, что грузы это ГВМ и не более. Никто их разгружать не будет. Проводятся комплексные испытания ТГК, включая схему размещения грузов, заправку топливом, стыковки в различных режимах и испытания на ресурс. Ведь когда закончит полет грузовик, пока никто не сказал. 

triage

ЦитироватьGeorge пишет:
Ведь когда закончит полет грузовик, пока никто не сказал.
Говорили, но не точно.

ХВ.

ЦитироватьGeorge пишет:
Полагаю, что грузы это ГВМ и не более.
Китайцы не говорят, что это ГВМ, а настаивают на том, что это материалы и оборудование для проведения экспериментов. Так что ГВМ тут и не пахнет.

George

ЦитироватьХВ. пишет:
Китайцы не говорят, что это ГВМ, а настаивают на том, что это материалы и оборудование для проведения экспериментов. Так что ГВМ тут и не пахнет.
Там не видно ничего, кроме перевязанных пакетов. Где-то и есть оборудование, в профильной ветке есть описание. ГВМ и есть материал для поведения технологических экспериментов, ведь испытывается схема укладки груза в полете и снятие всех параметров груженного ТГК. Если бы не было макетного груза, то корабль вел себя по другому. Китайцы весьма щепетильно подходят к формулировкам, это обычное у них дело. Радость, как и гнев, у китайцев подаются холодными.

George

В СССР "Прогрессы" стали сразу доставлять грузы на ОС. 28 января 1978 года на ОС "Салют-6" был запущен "Прогресс-1" с грузами и топливом. Экипаж разгрузил корабль и станция была дозаправлена. Испытания прошли успешно. 

А тут к беспилотной ОС был запущен грузовой корабль, созданный на основе этой ОС, из-за чего его запускают на РН с более высокой грузоподъемностью. Так как нет экипажа и узел один, то никто ничего разгружать не будет. 

triage

Цитировать http://africa.chinadaily.com.cn/china/2017-04/24/content_29052350.htm
Cargo spacecraft Tianzhou 1 docks with lab as 5 months of tests begin
Updated: 2017-04-24 07:42

China's first cargo spacecraft, the Tianzhou 1, has docked with the country's Tiangong II space laboratory and will stay in space about five months to conduct tests and experiments.

The docking took place on Saturday afternoon about 380 kilometers above the Earth, according to the China Manned Space Agency.

Tianzhou 1, the country's largest and heaviest spacecraft, was lifted atop a Long March 7 rocket on Thursday night at the Wenchang Space Launch Center in Hainan province. The Tiangong II has been in space since mid-September and carried two Chinese astronauts from mid-October to mid-November. It is now unmanned.

The two spacecraft will stay in combined orbit for about two months, during which the Tianzhou 1 will resupply fuel to Tiangong II and conduct scientific experiments, the agency said.

After the two months, the cargo spacecraft will undock and re-dock with the space lab. It will then undock again and start a three-month independent flight before a third docking.

The cargo craft will inject fuel into Tiangong II during the second and third dockings. After the third docking, Tianzhou 1 will depart from Tiangong II and will be directed by ground control to fall back to Earth.


If the mission is successful, China will become the third nation to use its own technology to conduct in-orbit refueling, joining Russia and the United States. It is part of China's plan to have a manned space station in orbit by about 2022.

The reason for repeating the docking and undocking process is that scientists want to test the technology developed to enable a spacecraft to dock with a space station from different directions.

According to designers, after the first undocking from Tiangong II, the cargo vessel will fly to the opposite side of Tiangong II and dock with different section.

Xu Xiaoping, deputy chief designer of the Tianzhou 1 at the China Academy of Space Technology, said China's space station will have multiple adapters to dock with spacecraft from various directions so Tianzhou 1's dockings will help scientists collect experience and data.

Zhang Qiang, another deputy chief designer of the cargo ship, said Tianzhou 1 will make sophisticated, automated maneuvers circling Tiangong II before the second docking. He said in the third docking, Tianzhou 1 will use fast-docking technology, which will take six hours for the entire process. By comparison, a typical docking will take two days.

In the future, the Tianzhou series will be tasked with bringing supplies of fuel and other necessities to China's manned space station, for which construction will start around 2018.

The station will consist of three parts - a core module attached to two space labs, each weighing about 20 tons - and will operate for at least 10 years, according to the manned space agency.

Developed by the China Academy of Space Technology, Tianzhou 1 is 10.6 meters long and has a diameter of 3.35 meters. Its maximum takeoff weight is 13.5 metric tons, enabling it to carry up to 6.5 tons of supplies.

aaaa

Вполне возможно, у китайцев теплится надежда, что корабль доживет до следующей станции.
А грузы - ну, что грузы - какая разница, положить в корабль просто тяжести или несколько мешков с трусами и "дошираком"? Если и не доживет, потеря невелика.

ХВ.

Цитироватьaaaa пишет:

А грузы - ну, что грузы - какая разница, положить в корабль просто тяжести или несколько мешков с трусами и "дошираком"? Если и не доживет, потеря невелика.
С трусами и дошираком трудно провести какие-то эксперименты, особенно при отсутствии потребителей и того и другого.
А китайцы настаивают на том, что в корабле грузы для проведения экспериментов.

aaaa

Ну, может, там еще увеличительное стекло, магнитики и набор "Юный химик".

tnt22


tnt22

ЦитироватьTianzhou-1 to complete its first propellant refuelling mission
 
 CGTN Africa

Опубликовано: 27 апр. 2017 г.

China's first space cargo ship, the Tianzhou-1, is about to refuel the Tiangong-2 space lab for the first time, using "in-flight refuelling" techniques. The spacecraft blasted off from Wenchang Launch Centre on April 20th and successfully docked with the space lab two days later. During its two-month orbit, the cargo ship is expected to refuel the space lab three times. The refuelling procedure takes 29 steps and lasts for several days each time. If the Tianzhou-1 completes its objective, China will become the third country, besides Russia and the United States, to master the technique of refuelling in space. Chinese engineers consider it a major breakthrough for future space station operations.

(3:33)

tnt22

http://gbtimes.com/china/tianzhou-1-completes-first-tiangong-2-refuelling-clearing-way-space-station
ЦитироватьTianzhou-1 completes first Tiangong-2 refuelling, clearing way to space station

Andrew Jones
2017/04/27
Спойлер

Tianzhou-1 cargo craft docks with the Tiangong-2 space lab on April 22, 2017. (Photo: Framegrab/CCTV)
[свернуть]
China's first cargo spacecraft, Tianzhou-1, has successfully completed its first refuelling of the Tiangong-2 space lab in orbit, marking a huge step forward in the country's plans for a large, modular space station.
Спойлер
The transfer of propellant in microgravity to Tiangong-2 was the primary objective for the Tianzhou-1 mission, the the steps for which were initiated on Sunday.

Success of the 29-step process was declared by a military spokesperson in Beijing shortly after 7pm Beijing time on Thursday.

The Tianzhou-1 mission was designed to prove on-orbit resupply and refuelling technologies, and techniques necessary for safe, long-term operation of the Chinese Space Station (CSS), which will be permanently crewed by at least three astronauts.

The mission is the final step before construction of the CSS, which will begin with the launch of the already completed Tianhe core module around late 2018.

Refuelling tests followed launch of Tianzhou-1 from Wenchang on April 20 and successful rendezvous and docking with Tiangong-2 on Saturday.
[свернуть]
...

tnt22

Tianzhou1 осуществит 2-ю дозаправку топливом в середине июня.
Цитировать ChinaSpaceflight‏ @cnspaceflight 40 мин. назад

天舟一号将在6月中下旬开展第二次推进剂在轨补加试验。#Tianzhou1