Страницы: Пред. 1 ... 700 701 702 703 704 ... 967 След.
RSS
SpaceX Falcon 9
 
Цитата
silentpom пишет:
Цитата
Apollo13 пишет:
Но не может же быть совсем без завесы?
гражданин Мюллер прославился умелым применением завесы с отказом от регенеративного охлаждения. и тоже на пинтле
Цитата
Salo пишет:
Цитата
silentpom пишет:
гражданин Мюллер прославился умелым применением завесы с отказом от регенеративного охлаждения. и тоже на пинтле
НРО не Мюллером изобретены и до него успешно применялись. А от абляционных камер господин Мюллер был вынужден отказаться, ибо горят, и перейти на регенеративное охлаждение КС.
Вообще то задача охлаждения КС и соплового тракта оптимизационная по многим параметрам, решать которую нужно рассматривая и регенеративное и завесное (пленочное ) охлаждение. Применение местного пленочного охлаждения наряду с регенеративным позволяет в целом уменьшить потребное давление в рубашке охлаждения, снизить мощность ТНА, вес и т.д. Но требует дополнительных технологических операций - отверстия, потеющие вставки и прочие хитрости. При дополнительном пленочном охлаждении цилиндрической части керосин весь сгорит в КС и снижения УИ не будет, а вот при впрыске на разгонном участке , особенно в трансзвуковой части и сверхзвуковой весь сгореть не успеет, будут потери в УИ. Что касается выходной сверхзуковой части сопла со стороны среза сопла - насадок из УУКМ (дороже, но существенно легче) или ниобиевый сплав, как у Маска. Участок  между критикой и насадком может иметь любое исполнение в части охлаждения. В принципе можно весь сопловой аппарат сделать из УУКМ (испытано и в США и в СССР), но дороговато и не вяжется с многоразовостью. Все это описание общего подхода, что в Мерлине - нужно искать материалы, в комбинированных системах можно и не углядеть элементы пленочного охлаждения. Мне пока не ясно откуда, столько сажи в парогазовой смеси в газоотводном канале, визуальное присутствие сажи за срезом сопла на видео работы второй ступени.
 
Цитата
Seerndv пишет:
m-s Gelezniak пишет:
До какого места сопла тут регенеративное охлождение?
На верхнем фото, если сильно увеличить, видны несколько поясов чего то (мелкие отверстия?) , первый на радиусной части сопряжения цилиндрического и конического участков КС.
На нижнем снимке, вроде продолжение сверхзвуковой части сопла из трубочек, в незавершенной технологической стадии - не в окончательном виде оформлен срез сопла.
 
Эти фото относятся к Мерлину-1С.
Изменено: Salo - 05.08.2016 11:04:08
"Были когда-то и мы рысаками!!!"
 
На той ступени которую прожигали  Мерлину-1Д?
А чему него КС отличается?
Иветта, Лизетта, Мюзетта,
Жанетта, о, Жоpжетта.
Вся жизнь моя вами,
Как солнцем июльским согpета,
Покуда со мной вы, клянусь,
Моя песня не спета.
 
Цитата
Seerndv пишет:
На той ступени которую прожигалиМерлину-1Д?
Мерлин-1Д+
Цитата
Seerndv пишет:
А чему него КС отличается?
Кто ж нам скажет :)
 
Цитата
Сергей пишет:
С правой стороны на рисунке в районе критического сечения стоит блочок - не попадалось нигде для чего?
попалось

 
Разобраться то нетрудно, но вам же ссылки нужны... .
Так что сами.
Шли бы Вы все на Марс, что ли...
 
Цитата
Apollo13 пишет:
Цитата
Сергей пишет:
С правой стороны на рисунке в районе критического сечения стоит блочок - не попадалось нигде для чего?
попалось
Спасибо, сей бачок называется главный топливный (керосин) клапан (ГТК), многофункциональный. Одна из линий - ГТК - кольцевой коллектор - рубашка охлаждения - форсуночная головка. С остальными линиями сложней - возможны варианты и не один. Есть линии и на рулевые машины. Но куда , сколько, по фото не определишь. Возможно где то в научных статьях есть более подробная информация, но это коммерческая информация, едва ли будет в открытом доступе.
 
Цитата
Apollo13 пишет:

Цитата
Seerndv пишет:
А чему него КС отличается?
Кто ж нам скажет  :)
Она не паянная из трубочек, а с фрезерованными каналами.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"
 
Цитата
Salo пишет:
Она не паянная из трубочек, а с фрезерованными каналами.
- не понял. Они вернулись к паянной?   :o   Или наоборот , освоили дешёвую пайку?  :oops:  
На фото КС "Мерлин-1С" она фрезерованная.
Изменено: Seerndv - 06.08.2016 10:50:27
Иветта, Лизетта, Мюзетта,
Жанетта, о, Жоpжетта.
Вся жизнь моя вами,
Как солнцем июльским согpета,
Покуда со мной вы, клянусь,
Моя песня не спета.
 
Цитата
Salo пишет:
Она не паянная из трубочек, а с фрезерованными каналами.

Цитата
Seerndv пишет:
- не понял. Они вернулись к паянной? :o  
На фото КС "Мерлин-1С" она фрезерованная.
Salo имеет ввиду, что выходную сверхзвуковую часть сопла из трубочек, скрепленных между собой пайкой и силовыми бандажными лентами поверх, заменили на часть огневой рубашки с фрезерованными каналами, как на участке цилиндрическая часть КС, сужение, трансзвуковая часть сопла, сверхзвуковая часть сопла до основного кольцевого коллектора для керосина.
 


- пардон, но это не КС, а Regen-Cooled Nozzle,  сопло  
Иветта, Лизетта, Мюзетта,
Жанетта, о, Жоpжетта.
Вся жизнь моя вами,
Как солнцем июльским согpета,
Покуда со мной вы, клянусь,
Моя песня не спета.
 
Цитата
Seerndv пишет:
- пардон, но это не КС, а Regen-Cooled Nozzle,сопло

Это выходная сверхзуковая часть сопла, а не все сопло. Мысленно представьте диаметр критического сечения и поймете, что есть еще сверхзвуковая часть сопла меньшего диаметра, в данном случае выполненная заодно с огненной рубашкой КС , трансзвуковой и сверхзвуковой части сопла.
 
Цитата
Сергей пишет:
Цитата
Seerndv пишет:
- пардон, но это не КС, а Regen-Cooled Nozzle,сопло

Это выходная сверхзуковая часть сопла, а не все сопло. Мысленно представьте диаметр критического сечения и поймете, что есть еще сверхзвуковая часть сопла меньшего диаметра, в данном случае выполненная заодно с огненной рубашкой КС , трансзвуковой и сверхзвуковой части сопла.
- просто речь изначально шла что это не КС    ;)

 
Изменено: Seerndv - 06.08.2016 11:42:22
Иветта, Лизетта, Мюзетта,
Жанетта, о, Жоpжетта.
Вся жизнь моя вами,
Как солнцем июльским согpета,
Покуда со мной вы, клянусь,
Моя песня не спета.
 
Цитата
Jeff Foust ‏@jeff_foust 47m47 minutes ago

Shotwell: “a lot of interest” from customers on flying on reused Falcon 9. May fly two of them this year. #smallsat
Возможно в этом году будет 2 пуска б/у Фалконов-9.
 
Цитата
Jeff Foust ‏@jeff_foust 51m51 minutes ago

Shotwell: reusability is the single most important thing we’re working on right now. #smallsat
Цитата
Jeff Foust ‏@jeff_foust 53m53 minutes ago

Shotwell: we’d like to recover the F9 second stage as well, but that may take five years or so to figure out. #smallsat
 
Цитата
RITSpaceExploration ‏@RITSPEX 1h1 hour agoLogan, UT

Shotwell: Finally figured out how to use chilled LOX which allows us to finally recover stages after 14 years.
Цитата
RITSpaceExploration ‏@RITSPEX 1h1 hour agoLogan, UT

JCSAT 14 will be static-fired as many times as possible. Estimated 8-14 times before reflying, in-between pipeline launches.
Цитата
RITSpaceExploration ‏@RITSPEX 55m55 minutes agoLos Angeles, CA

Building a lot of launch pads because sending the Navy out for all the landings is quite an endeavor. #smallsat @SpaceX
Цитата
RITSpaceExploration ‏@RITSPEX 50m50 minutes agoLos Angeles, CA

Rockets come back looking "brown or grey" but it's not burned, it's mostly just soot. There's a heat shield that goes around the engines.
Цитата
RITSpaceExploration ‏@RITSPEX 50m50 minutes agoLos Angeles, CA

The rocket comes back in surprisingly good shape. Interstage still shiny and beautiful after taking off tunnel covers. #smallsat
Цитата
RITSpaceExploration ‏@RITSPEX 50m50 minutes agoLos Angeles, CA

Engines were not refurbished because of the reuse, but some of the seals were changed to upgrade them to the current version. #spacex
Цитата
RITSpaceExploration ‏@RITSPEX 31m31 minutes agoLos Angeles, CA

Shotwell on Falcon Heavy direct GEO insertion, "we're working on the extended mission kit, we're working on it with longer life electronics"
Цитата
RITSpaceExploration ‏@RITSPEX 25m25 minutes agoLos Angeles, CA

Shotwell: "We are likely to go away from single-engine tests on Merlin, then we'll just acceptance-test the engines on the stage".
 
High-speed footage of past launches and reentries https://youtu.be/DKqY8sy3nkM
 
Цитата
Jeff Foust ‏@jeff_foust  8 ч.8 часов назад  
Cook: ORS-6 will use modular bus originally developed for canceled ORS-2 mission. Launch as F9 rideshare in fall 2017. #smallsat

Jeff Foust ‏@jeff_foust  8 ч.8 часов назад
Ben Cook, ORS Office: ORS-6 mission will test wind vector instrument to buy down risk for planned Weather Follow-On program. #smallsat
"Были когда-то и мы рысаками!!!"
 
http://spacenews.com/spacex-offers-large-rockets-for-small-satellites/
Цитата
SpaceX offers large rockets for small satellites
by Jeff Foust — August 9, 2016

A SpaceX Falcon 1 lifts off on its final flight in July 2009. The company plans to serve the smallsat market through secondary payload accommodations on its larger rockets. Credit: SpaceX

LOGAN, Utah — SpaceX, which retired its Falcon 1 small launch vehicle several years ago, believes it can more effectively serve the growing small satellite market through rideshare accommodations on its larger vehicles, the company’s president said Aug. 9.
In a keynote speech at the 30th Annual Conference on Small Satellites at Utah State University here, Gwynne Shotwell said the company was working with companies that aggregate secondary payloads, such as Seattle-based Spaceflight, to fly on the Falcon 9 and future Falcon Heavy launch vehicles.
“We really love and appreciate working with aggregators of small satellite missions,” she said. “We’ve got a brand-new agreement with Spaceflight for four additional flights over the next four or five years.”
Spaceflight announced in September 2015 that it had purchased a Falcon 9 launch for what it called a “dedicated rideshare” mission planned for the second half of 2017. That mission will carry more than 20 spacecraft, including a lunar lander developed by SpaceIL, an Israeli team competing in the Google Lunar X Prize.
Spaceflight is also flying nearly 90 satellites as secondary payloads on its SHERPA payload adapter. SHERPA will fly with a Taiwanese satellite, Formosat-5, on a Falcon 9 later this year. Jason Andrews, president and chief executive of Spaceflight, said in an Aug. 8 presentation here that he expects that launch to take place in late October.
Shotwell said SpaceX also believes it can offer extensive secondary payload accommodations on its Falcon Heavy rocket. “There should be a lot of extra capacity on this rocket, and hopefully we will fly a lot of ESPA or ESPA-like rings underneath the primary payload to provide regular access for you all,” she said, referring to the EELV Secondary Payload Adapter, a common payload interface for small secondary payloads.
Development of the Falcon Heavy has been beset by delays, she acknowledged. “Sorry we’re late,” she said. “This is actually a harder problem than we thought.” Those delays have pushed back one early Falcon Heavy mission, carrying the Space Test Program 2 mission, with more than 30 satellites, to the third quarter of 2017.
Early in SpaceX’s history, the company was seen as a solution for the difficulties the smallsat community faced launching satellites through its Falcon 1. That vehicle, as initially proposed by SpaceX, planned to launch payloads weighing up to about 500 kilograms for $6 million a launch.
However, SpaceX retired the Falcon 1, which failed in its first three missions, after the successful launch of the RazakSat satellite on its fifth mission in 2009. “We could not make Falcon 1 work as a business,” Shotwell said.
At that time, she said, there was not enough demand for a dedicated small launch vehicle at that price to convince SpaceX to devote resources to it. “Falcon 9 and Dragon were much better products to pursue,” she said. “I had a hard time selling the Falcon 1. The market was just not there.”
A surge in interest in smallsats has changed the market for small launch vehicles, leading to plans for a number of dedicated small launchers, some with capabilities and prices similar to the Falcon 1. “Certainly the numbers, both the investment numbers as well as the number of launches, has changed dramatically, and that’s what Falcon 1 did not have at the time,” she said, later emphasizing that SpaceX had no plans to put the Falcon 1 back into service to compete with those new small launch vehicles.

A focus on reusability, and Mars

Shotwell also emphasized the company’s efforts to make the Falcon 9 first stage reusable as another key element in its efforts to provide affordable smallsat launch services, calling reusability “the single most important thing SpaceX is working on.”
As part of that work, SpaceX is test-firing one of the Falcon 9 stages it successfully landed, from the May launch of the JCSAT-14 satellite, at its McGregor, Texas, test site. That stage has already completed some full-duration static test firings. “We’re going to run as many tests on this stage as we can pull off,” she said. “Hopefully we’ll get more than four, and maybe eight to ten of these, before we go ahead and refly.”
Shotwell said there’s “a lot of interest” from customers interested in flying on a Falcon 9 with a reused first stage. “We may fly two of the previously-flown hardware this year,” she said.
There was also considerable interest in conference attendees on SpaceX’s long-term Mars ambitions. Shotwell said the company’s Red Dragon mission, which the company plans to launch as soon as 2018 to land on Mars, could accommodate smallsats as secondary payloads in the trunk section of the Dragon spacecraft. There will also be opportunities to include payloads within the Dragon itself.
As part of the company’s Mars mission architecture, SpaceX is developing a new engine, called Raptor, that will use methane and liquid oxygen propellants. “We just shipped the first Raptor engine to Texas last night,” she said. “We should be firing it soon.”
One audience member questioned SpaceX’s plans for human settlement of Mars, wondering why anyone would want to live there. “There are a lot of people on this planet that have a lot of very different ideas,” she said. “I’m sure there’s plenty of people who will want to go settle on Mars.”
To test this, she asked a show of hands from the standing-room-only audience of those who would be willing to go to Mars on an early expedition. About five to ten percent of the audience raised their hands. “Five percent of the world’s population is a lot,” she said.
Изменено: Salo - 10.08.2016 11:48:17
"Были когда-то и мы рысаками!!!"
Страницы: Пред. 1 ... 700 701 702 703 704 ... 967 След.
Читают тему (гостей: 8)
Журнал Новости Форум Фото Статьи Книги