Выбрать дату в календареВыбрать дату в календаре

Страницы: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 25 След.
РДМТ тягой 1Н
 
[QUOTE]Salo написал:
Гидразиновые ТКД от ОКБ "Факел":
[URL=https://fakel-russia.com/images/gallery/produczia/fakel_tkd_print.pdf]https://fakel-russia.com/images/gallery/produczia/fakel_tkd_print.pdf[/URL] [/QUOTE]
Можно добавить еще К50-10.6. Всю информацию об этом двигателе удалили с сайта ОКБ Факел после того как его связали с КА-инспекторами Нивелир разработки ЦНИИХМ. Картинки "до" и "после":
4 КА МО РФ - Союз-2.1в+БВ Волга - Плесецк 43/4 - 10.07.2019, 17:14 UTC
 
По поводу вчерашнего сообщения Минобороны:

первоисточник:

[URL=https://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12244103@egNews]https://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12244103@egNews[/URL]
[QUOTE][B]Минобороны России продолжает летные испытания космических аппаратов «Космос-2535» и «Космос-2536»[/B]

Минобороны России продолжает летные испытания космических аппаратов (КА) «Космос-2535» и «Космос-2536», предназначенных для исследования воздействия на космические аппараты российской орбитальной группировки искусственных и естественных факторов космического пространства, а также отработки технологий их защиты и орбитального обслуживания.

Космические аппараты были выведены на орбиту ракетой-носителем «Союз-2.1В» с космодрома Плесецк 10 июля 2019 г.

Сегодня в соответствии с программой испытаний КА-регистратора и КА-инспектора проведены сбор и обработка их орбитальных параметров, проверка режимов функционирования, оценка параметров целевой аппаратуры. Данная аппаратура регистрирует воздействия на КА-регистратор космического мусора, электронного и протонного излучения внешнего естественного радиационного пояса Земли, протонов и тяжелых заряженных частиц, солнечных и галактических космических лучей.

Кроме того, проведена инспекция состояния и орбитальное обслуживание КА-регистратора с использованием КА-инспектора, а также передача целевой и телеметрической информации о состоянии КА-регистратора.

[RIGHT]Департамент информации и массовых коммуникаций[/RIGHT]
[RIGHT]Министерства обороны Российской Федерации[/RIGHT][/QUOTE]
Возникает масса вопросов, выделю только три:

1) Почему военных так интересуют данные о воздействиях факторов космического пространства на космические аппараты? А разве всего через три недели после запуска такие воздействия уже заметны?
2) "Проведено орбитальное обслуживание КА-регистратора с использованием КА-инспектора" : т.е., они каким-то образом состыковались или как это еще можно понять?
3) Почему Минобороны вообще считает нужным сообщить о ходе полета своих сверхсекретных спутников? Напомню, что и во время полета Космосов-2519/2521/2523 была пара таких сообщений, одно из которых вряд ли соответствовало действительности.
Белорусские космические разработки
 
[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31908114999]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31908114999[/URL]
[QUOTE]Оказание услуг по научно-техническому сопровождению эскизного проектирования российско-белорусского космического аппарата ДЗЗ и космической системы на его основе в части бортовых радиотехнических систем; наземных комплексов управления; по технологиям приборостроения; по применению ЭКБ (Шифр: «РБКС-НМС-РКС»)

....

1.2.Основание для заключения настоящего Договора:

-[COLOR=#ffff00]Договор от 30.03.2018 № 54/18, заключенный между Государственной корпорацией по космической деятельности «Роскосмос» (Госкорпорация «Роскосмос») и Акционерным обществом «Научно-производственная корпорация «Космические системы мониторинга, информационно-управляющие и электромеханические комплексы» имени А.Г. Иосифьяна» (АО «Корпорация «ВНИИЭМ»).[/COLOR]

[/QUOTE]
4 КА МО РФ - Союз-2.1в+БВ Волга - Плесецк 43/4 - 10.07.2019, 17:14 UTC
 
[QUOTE]Старый пишет:
Джентльмены, а каково время нисходящего узла?
Как вообще плоскость по отношению к прошлому запуску и другим солнечно-синхронным спутникам?
[/QUOTE]Вот что Cees Bassa только что написал на форуме NSF:

[QUOTE]I compared the normal vector of the orbital plane of all CSpOC objects with that of object 44421/19039A, and 2 objects, other than the other 2019-039 objects have their vectors within 0.2 degrees on the sky. These are [COLOR=#ffff00]COSMOS 2486[/COLOR] [39177/13028A], at 0.16 degree offset, and [COLOR=#ffff00]SJ-11-03[/COLOR] [37730/11030A]. So the 2019-039 objects have been launched into an orbit that is co-planar with those two objects. Interesting, and unlikely to be a coincidence...[/QUOTE]Напомню, что Космос-2519 и Космос-2486 (Персона N°2) первочанально тоже были на компланарных орбитах.
Ресурс-П №1 – 25.06.2013 – Байконур 31/6 - Союз-2.1Б
 
Не знаю, было ли это уже на форуме:

http://sovet.cosmos.ru/sessions/2018-06-27

[QUOTE]
Заседание Совета РАН по космосу 27 июня 2018 года


4. О работах АО «РКЦ «Прогресс» по вопросам методологии и средствами космического базирования для наблюдения космических объектов. Результаты исследования космического мусора оптическими камерами (космического базирования)  разработки ФИАН


Докладчик – [URL=http://sovet.cosmos.ru/sites/default/files/04progress.ppt]Шилов Лев Борисович - к.т.н., Зам. Главного конструктора, АО «РКЦ «Прогресс»[/URL]

[/QUOTE]





Презентация Шилова дошла до прессы:
https://ria.ru/20180703/1523827872.html

[QUOTE]
Первый опыт использования спутников наблюдения за поверхностью Земли для съемки других космических объектов был получен в 2012-2014 годах, когда работающий на орбите спутник "Ресурс-П" №1 сфотографировал аналогичный космический аппарат с расстояния 400-500 километров.
[/QUOTE]
Перспективные отечественные КА ДЗЗ
 
http://glavkosmos.com/ru/space-system-solutions/

[QUOTE]
Система ДЗЗ - САПСАН

САПСАН - современная спутниковая платформа ДЗЗ с высоким разрешением менее 1 метра, позволяющая проводить съемку поверхности Земли в панхроматическом и мультиспектральном режимах, а также получать изображения в инфракрасном диапазоне.

разрешение (панхроматический режим): 0,9 м
разрешение (мультиспектральный режим):  3,6 м
спектральные каналы: 4
орбита  : SSO  (450  км)
[/QUOTE]



У РБКА другая платформа:

Госкорпорация "Роскосмос" новости, Госкорпорация "Роскосмос" новости
 
Цитата
Цитата
PIN пишет:
Развитие истории
https://www.rbc.ru/society/16/05/2019/5cdd5dd69a79470855a076c4
https://www.rbc.ru/society/16/05/2019/5cdd6c0e9a7947108dbd9d69
Цитата
Администраторы форума, на котором появились снимки, сообщили РБК, что Bart Hendrickx — так назывался пользователь, который выложил в открытый доступ презентацию ПАО «Сатурна», — это настоящее имя космического эксперта.
«Bart Hendrickx — известный человек в космической тусовке, он западный эксперт и живет там, на Западе. Он интересуется российской и советской космонавтикой, роет на эту тему, считается хорошим экспертом в области советской и российской космонавтики», — пояснил представитель сайта.
Спасибо администраторам форума за лестные слова, а то еще будут принимать меня за какого-то Сноудена, который собственноручно выложил эту презентацию в Интернет. Только жалко, что жертвой этой истории стала многолетняя ветка с ценнейшей информацией о российской военной космонавтике. Можно было бы удалить только «спорный пост» и все. А как это надо понимать? Теперь на форуме можно будет писать сколько угодно об американских и китайских военных спутниках, только не о российских?
Индексы ракетно-космической техники 2
 
http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31907484615

Цитата

Выполнение проектно-изыскательских работ по объекту: «Реконструкция наземных объектов космической системы 14К038 на площадке 43», г. Мирный Архангельской области (шифр объекта 500/43-ТК)

...

Краткая характеристика и назначение Объекта:

Реконструкция технического комплекса подготовки изделия 14Ф155 в рамках ОКР «Аракс».


Аракс-Р — спутник радиолокационной разведки разработки НПО Лавочкина.
Космос-2519 – Союз-2-1В/Волга – Плесецк – 23.06.2017 21:05 ДМВ, (успешно)
 
[QUOTE]Старый пишет:
[QUOTE] Bart Hendrickx пишет:
Бак МВСК4 также прошел полный цикл наземной отработки и в настоящее время проходит летные испытания в составе ДУ разработки ОКБ Факел ( КА разработки ФГУП«ЦНИИХМ»).
[/QUOTE]Этот текст можно объяснить ошибкой. Авторы статьи не разобрались кто разработчик ДУ а кто - разработчик КА. [/QUOTE]
Вряд ли. Как я писал в своем посте, трем из авторов этой статьи (специалистам НИИМаш С.А. Булдашеву, Ю.С. Архипову и А.В. Волкову) принадлежит патент, заявку на который подал как раз ЦНИИХМ.  Патент касается «разделителя с принудительно разрушаемой мембраной». Скорее всего, это одна из деталей бака МВСК84, который НИИМаш изготавливает для спутников-инспекторов.  
[URL=https://patents.google.com/patent/RU2673789C1/ru]https://patents.google.com/patent/RU2673789C1/ru[/URL]

Короче, они прекрасно знают, о чем пишут.

Космос-2519 – Союз-2-1В/Волга – Плесецк – 23.06.2017 21:05 ДМВ, (успешно)
 
[QUOTE]thunder26 пишет:
[QUOTE] Bart Hendrickx пишет:
Раз речь идет о решетневских спутниках, могу дать такой пример:
[/QUOTE]Все что вы находите на Госзакупках есть услуги сторонних организаций. Контрактов на поставку бортового оборудования вы там не найдете. О чем я изначально и написал Старому на его вопрос «где контракты ЦНИИхм на поставку оборудования?».[/QUOTE]
Это не совсем правильно. Mожно найти контракты между головными разработчиками и субподрядчиками на поставку бортового оборудования. Вот один пример:

[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/documents.html?regNumber=31401759506]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/documents.html?regNumber=31401759506[/URL]

РКЦ Прогресс (головной разработчик) заказывает у Красногорского завода им. С.А. Зверева оптико-электронный комплекс Кардан для КА 14Ф156 («Раздан»).






Что касается проекта Нивелир, то на сайте госзакупок действительно можно найти только контракты между субподрядчиками, но, как я уже говорил, в них есть ссылки на контракты с ЦНИИХМ, которые позволяют реконструировать историю проекта. Все началось с госконтракта между ГНТЦ Гарант и ЦНИИХМ от 30.09.2011.

Зато на этом сайте есть конкурсная документация на поставку ЦНИИХМ комплектующих для кубсатов. В 2017-2018 гг. ЦНИИХМ заказал:

- малогабаритные звездные датчики АЗДК-1 у компании ООО Азмерит (резидент фонда Сколково)
http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31806135457

- систему контроля и управления ориентацией CubeADCS3-Axis у южноафриканской компании CubeSpace
[B][URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31806232980]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31806232980[/URL][/B]


О том для чего эти кубсаты будут использованы в  документации нет ни слова.
Космос-2519 – Союз-2-1В/Волга – Плесецк – 23.06.2017 21:05 ДМВ, (успешно)
 
[QUOTE]thunder26 пишет:
[QUOTE] Старый пишет:
[QUOTE] thunder26 пишет:
[QUOTE] Старый пишет:
А на решетнёвские спутники часто встречаются поставщики комплектующих
[/QUOTE]На аппараты МО? Да ладно!
[/QUOTE]А на аппараты МО разница только в поставщике полезной нагрузки.
[/QUOTE]То есть вы можете найти на Госзакупках контракт на поставку аппаратуры для аппаратов МО? Ну например для Меридиана?
[/QUOTE]

Раз речь идет о решетневских спутниках, могу дать такой пример:


http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/documents.html?regNumber=31807172659

[QUOTE]
Заказчик:[LIST][*][URL=http://zakupki.gov.ru/223/ppa/public/organization/organization.html?epz=true&style44=false&agencyId=11142]АКЦИОНЕРНОЕ ОБЩЕСТВО "ИНФОРМАЦИОННЫЕ СПУТНИКОВЫЕ СИСТЕМЫ" ИМЕНИ АКАДЕМИКА М.Ф. РЕШЕТНЁВА"[/URL]
[/LIST]"Разработка программы и методики метрологической экспертизы КС 14К048 и ее составных частей на этапах разработки конструкторской документации, наземно-экспериментальной отработки и летных (государственных) испытаний" (шифр [COLOR=#ffff00]"Репей-ПМ")[/COLOR]
[/QUOTE]
Космос-2519 – Союз-2-1В/Волга – Плесецк – 23.06.2017 21:05 ДМВ, (успешно)
 
[QUOTE]Старый пишет:
[QUOTE] Bart Hendrickx пишет:
А разве контракт с компанией Феррит Домен касается двигательной установки? Могу привести еще другие примеры. Все указывает на то, что ЦНИИХМ головной разработчик спутников-инспекторов.
[/QUOTE]У головного разработчика должны быть контракты с субподрядчиками на системы электропитания включая источники тока, радиотехнические системы включая командную и телеметрическую, системы управления, ориентации и навигации включая датчики, инерциальные блоки, БЦВМ и т.д и т.п.[/QUOTE]
Вот что я пока нашел:

- с ОКБ МЭИ для бортового радиокомплекса (тема Нивелир-БРК) (контракт от 21.11.2011 г.)

[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31400899602]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31400899602[/URL]

- с ОКБ Факел для двигательной установки (тема Нивелир-ДУ) (контракт от 1.12.2011 г.)
(основан на государственном контракте между ГНТЦ Гарант и ЦНИИХМ от 30.09.2011 г.)
[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31806592757]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31806592757[/URL]

- с компанией Феррит-Домен для изготовления радиопоглощающих материалов (тема Нивелир-РП) (контракт от 2.11.2016 г.)
(основан на государственном контракте между ГНТЦ Гарант и ЦНИИХМ от 30.09.2011 г.)

[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31705185185]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31705185185[/URL]
[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?noticeInfoId=8324033]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?noticeInfoId=8324033[/URL]
[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31806941596]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31806941596[/URL]

Это не ссылки на вышеназванные контракты, а на контракты между субподрядчиками, в которых ссылаются на эти контракты с ЦНИИХМ.

Интересна еще эта контрактная документация, которая касается создания силового гироскопического комплекса (СГК-5) для КА 14Ф150 Н2 разработки НПО Лавочкина.  По всей вероятности, 14Ф150 Н1 является «материнским» спутником Космос-2519, от которого отделился инспектор Космос-2521. Сейчас к запуску готовится второй такой спутник.
[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31806164727]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31806164727[/URL]

Тут ссылаются на следующие контракты:
НПО Лавочкина – НИИ командных приборов (разработчик СГК-5) от 10 января 2013 г.
ЦНИИХМ – НПО Лавочкина от 1.12.2011 г.
ГНТЦ Гарант – ЦНИИХМ от 30.09.2011 г.

На базе этой информации можно сделать вывод, что ГНТЦ Гарант в проекте Нивелир выполняет роль заказчика, а  ЦНИИХМ является головным разработчиком. Остальные компании — субподрядчики ЦНИИХМ.  Что за организация ГНТЦ Гарант я не знаю. В Интернете о ней практически нет информации. Во всяком случае, кажется, что Нивелир отличается от стандартных военных проектов, в которых заказчиком выступает Министерство обороны.  

Кстати, то что ЦНИИХМ действительно разработчик спутников подтверждается и в статье специалистов НИИМаш, которую я упомянул в своем посте:

[QUOTE]
[COLOR=#000000]Бак МВСК4 также прошел полный цикл наземной отработки и в настоящее время проходит летные испытания в составе ДУ разработки ОКБ Факел ([/COLOR][COLOR=#ffff00]КА разработки ФГУП«ЦНИИХМ»).[/COLOR]
[/QUOTE]
Космос-2519 – Союз-2-1В/Волга – Плесецк – 23.06.2017 21:05 ДМВ, (успешно)
 
[QUOTE]Старый пишет:
[QUOTE] Bart Hendrickx пишет:
Кстати, ЦНИИХМ (бывший НИИ-6) занимался космосом еще в советские времена. Институт разрабатывал боевые части для «Истребителей спутников» под руководством главного конструктора К.Н. Шамшева.
[/QUOTE]
Боевые части это и есть профиль института. Он и для С-300 разработал БЧ. Удивительно если бы БЧ для ИСов разрабатывал ктото другой.

Из всего что тут выложено получается максимум - разработка и испытание двигательной установки для спутника-инспектора.
[/QUOTE]А разве контракт с компанией Феррит Домен касается двигательной установки? Могу привести еще другие примеры. Все указывает на то, что ЦНИИХМ головной разработчик спутников-инспекторов.
Космос-2519 – Союз-2-1В/Волга – Плесецк – 23.06.2017 21:05 ДМВ, (успешно)
 
[QUOTE]Старый пишет:
[QUOTE] Bart Hendrickx пишет:
c) all these satellites are built by the Central Scientific Research Institute of Chemistry and Mechanics (ЦНИИХМ, transliterated either as TsNIIKhM or CNIIHM).
[/QUOTE]Пишут что это контора по разработке порохов и взрывчатых веществ. К космосу имеет отношение как разработчик твёрдого топлива для ракет.
Откуда ей строить спутники?
[/QUOTE]

На сайте института обо всем этом, естественно, ничего не найдешь, тем более что сайт недавно переделали, в результате которого он стал намного менее информативным.  До этого там еще черным по белому было написано, что два подразделения института (Центр нанотехнологий и Конструкторское бюро прикладной механики) занимаются разработкой космической техники, правда без всяких подробностей (по понятным причинам).  

Кажется, что институт перепрофилировался после того как он вошел в состав Федеральной службы по техническому и экспортному контролю (ФСТЭК) (которая подведомственна Минобороны) в 2005 г. и через несколько лет стал заниматься и разработкой сверхсекретных малых космических аппаратов. Тому есть много доказательств (пишу об этом уже несколько месяцев на NASASpaceflightForum). Упомянутые в моих постах контракты говорят сами за себя (и есть еще много других).  

Кстати, ЦНИИХМ (бывший НИИ-6) занимался космосом еще в советские времена. Институт разрабатывал боевые части для «Истребителей спутников» под руководством главного конструктора К.Н. Шамшева.
[URL=http://www.nethash.ru/aviapromishlennoste-v6.html?page=121]http://www.nethash.ru/aviapromishlennoste-v6.html?page=121[/URL]
(предпоследний абзац)
Это подтверждается и в книге К.А. Власко-Власкова «От Кометы до Око».

В проектах Нивелир и Буревестник участвуют и другие «нетрадиционные» для космической отрасли организации как ГНТЦ Гарант (полная загадка) и НПК КБМ.
Космос-2519 – Союз-2-1В/Волга – Плесецк – 23.06.2017 21:05 ДМВ, (успешно)
 
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=43064.320

[QUOTE]


Some newly uncovered information suggests that:

a) Cosmos-2521 likely has the same design as three inspector satellites launched as piggyback payloads on the Rokot booster in 2013-2015 (Cosmos-2491, 2499, 2504) and that all these are part of project Nivelir.
b) Burevestnik (presumably a co-orbital ASAT system) may use the same bus as the inspector satellites
c) all these satellites are built by the Central Scientific Research Institute of Chemistry and Mechanics (ЦНИИХМ, transliterated either as TsNIIKhM or CNIIHM).

These conclusions are largely based on a number of patents filed by TsNIIKhM which in turn led to other sources of information.  

One of the patents (placed online in July 2018) provides a strong clue that the Rokot-launched inspectors are a product of TsNIIKhM (their manufacturer had not been identified before). With TsNIIKhM already known to be a key player in Nivelir (see earlier posts here), this probably means that the inspectors launched by Rokot and the inspector deployed fr om Cosmos-2519 (Cosmos-2521) are the same type of satellite (one single company is unlikely to have built two different types of inspectors). This is also backed up by the fact that identical radio signals were picked up fr om the satellites (see Reply 239 in this thread) as well as by other evidence presented later in this post.

The patent in question is here:
[URL=https://patents.google.com/patent/RU2659411C1/ru]https://patents.google.com/patent/RU2659411C1/ru[/URL]
English machine translation:
[URL=https://patents.google.com/patent/RU2659411C1/en]https://patents.google.com/patent/RU2659411C1/en[/URL]

It deals with a new method of performing ground-based test firings of satellite thrusters. The authors describe how this method can be applied to test firings of the K50-10.6 thrusters, which are thermal catalytic engines (monopropellant hydrazine thrusters) of the OKB Fakel design bureau. This most probably means that TsNIIKhM was involved in those test firings. The only satellites known to have carried these engines so far are Cosmos-2499 and Cosmos-2504, which rendezvoused with the Briz-KM upper stage that placed them into orbit. See this list of flown OKB Fakel engines on Fakel’s website:

[URL=https://fakel-russia.com/images/gallery/About/letnaya%20istoriya/KA_s_oborudovaniem.pdf]https://fakel-russia.com/images/gallery/About/letnaya%20istoriya/KA_s_oborudovaniem.pdf[/URL]

The first of the Rokot-launched inspectors (Cosmos-2491) is not in the list. There is no clear evidence that it performed maneuvers, meaning that either it did not have an operational engine unit or that its engine unit failed. The list does contain a satellite named Cosmos-2491 launched on 24 March 2014, but this is actually a Glonass satellite that was called Cosmos-2492.  

Cosmos-2521 (also likely to have the K50-10.6 thrusters) is not in the list either, but it was published shortly before the satellite’s release from Cosmos-2519 and has not been updated since. Cosmos-2519, the “parent satellite” built by NPO Lavochkin, [I]is[/I] listed. It has a different type of hydrazine-fueled thermal catalytic thruster called K50-10.5.

Performance data for the K50-10.6 thruster are given on the OKB Fakel website (see attachment 1).
[URL=https://fakel-russia.com/images/gallery/produczia/fakel_tkd_en_print.pdf]https://fakel-russia.com/images/gallery/produczia/fakel_tkd_en_print.pdf[/URL]

While these thrusters may not seem powerful enough to account for the maneuvers performed by the inspector satellites, the satellites are so small that they are unlikely to have a second propulsion system. A probable clue as to how they made those maneuvers comes in two other patents as well as a handful of papers published by TsNIIKhM. All of their authors (Sergei Ulybyshev, Aleksandr Glushkov and Taras Gavrilenko) were also involved in the patent that mentions the test firings of the K50-10.6 thruster.

[URL=https://patents.google.com/patent/RU2610793C1/ru]https://patents.google.com/patent/RU2610793C1/ru[/URL]
(patent published in January 2016). English machine translation:
[URL=https://patents.google.com/patent/RU2610793C1/en]https://patents.google.com/patent/RU2610793C1/en[/URL]

[URL=https://patents.google.com/patent/RU170380U1/ru]https://patents.google.com/patent/RU170380U1/ru[/URL]
(patent published in July 2016). English machine translation:
[URL=https://patents.google.com/patent/RU170380U1/en]https://patents.google.com/patent/RU170380U1/en[/URL]

[URL=https://elibrary.ru/item.asp?id=24920643]https://elibrary.ru/item.asp?id=24920643[/URL]
(paper presented at a conference in September 2015, full version available for registered users of elibrary.ru)
[URL=http://engjournal.ru/articles/1813/1813.pdf]http://engjournal.ru/articles/1813/1813.pdf[/URL]
(paper published in 2018) (English abstract at the end of the article)
[URL=http://trudy.mai.ru/upload/iblock/2f0/Glushkov_Ulybyshev_rus.pdf?lang=ru&issue=101]http://trudy.mai.ru/upload/iblock/2f0/Glushkov_Ulybyshev_rus.pdf?lang=ru&issue=101[/URL]
(paper published in 2018)

These are all very technical with lots of mathematical formulae, but they seem to describe a fuel-efficient way of performing orbital maneuvers by carrying out short intermittent burns rather than one single long burn. Schematic representations of satellites published in these patents and papers may very well show the configuration of thrusters and reaction wheels on the inspector satellites (see attachments 2 and 3). The conference paper presented in September 2015 says the use of thrusters in this specific mode had already been tested in flight, “confirming the results of the mathematical simulations”. This must refer to either Cosmos-2499 or 2504 or to both.

Although none of these patents and papers mention orbital rendezvous or inspection, Glushkov and Gavrilenko did present papers related to orbital inspection at conferences back in 2012 and 2013, showing that they were involved in the development of the inspectors at an early stage.  

[URL=http://files.mai.ru/site/conf/iac/2012/Sbornik%20tezisov%20IAK_2012.pdf]http://files.mai.ru/site/conf/iac/2012/Sbornik%20tezisov%20IAK_2012.pdf[/URL]
(2012 conference, see p. 67-68)
[URL=http://conf56.mipt.ru/static/book-faki2.pdf]http://conf56.mipt.ru/static/book-faki2.pdf[/URL]
(2013 conference, see p. 41-42)


Yet another patent published by TsNIIKhM in February 2018 has made it possible to identify the propellant tank that feeds the K50-10.6 thrusters of the inspector satellites.

[URL=https://patents.google.com/patent/RU2673789C1/ru]https://patents.google.com/patent/RU2673789C1/ru[/URL]
(English machine translation)
[URL=https://patents.google.com/patent/RU2673789C1/en]https://patents.google.com/patent/RU2673789C1/en[/URL]

The patent is about pressure relief valves. While it belongs to TsNIIKhM, a further check shows that the authors are actually affiliated with NIIMash (Scientific Research Institute of Machine Building) in Nizhnyaya Salda. NIIMash is best known as a manufacturer of small satellite thrusters, but also builds propellant tanks, not only for its own engines, but also for engines produced by other companies. The link between NIIMash and TsNIIKhM becomes clear in a paper co-authored by three of the patent holders (Sergei Buldashev, Yuri Arkhipov and Aleksandr Volkov) and presented at a conference organized by NPO Lavochkin in early September 2017.

[URL=https://elibrary.ru/item.asp?id=32364985]https://elibrary.ru/item.asp?id=32364985[/URL]
(This is an abstract of the paper. The full version can be downloaded by registered users of elibrary.ru)

It includes this excerpt:


[B]Quote[/B]
Бак МВСК84 также прошел полныи цикл наземнои отработки и в настоящее время проходит летные испытания в составе ДУ разработки ОКБ «Факел» (КА разработки ФГУП «ЦНИИХМ»).

“The tank MVSK84 has undergone a full cycle of ground tests and is currently undergoing flight tests as part of an engine unit developed by OKB Fakel ([on] a satellite/satellites designed by FGUP TsNIIKhM”).

The authors use the abbreviation KA (“space apparatus”) for “satellite” and therefore it is not clear if the word is used here in the singular or the plural. They are presumably referring to the Rokot-launched inspectors and/or Cosmos-2521, which was released from Cosmos-2519 in late August 2017, shortly before the paper was given. This excerpt is also significant in that it finally confirms earlier speculation in this thread that TsNIIKhM is indeed a satellite manufacturer/integrator and not just a supplier of subsystems.

Data for the MVSK84 tank are given in the paper and also on the website of NIIMash (see attachment 4):
[URL=http://www.niimashspace.ru/files/2016/Topliv_baki.pdf]http://www.niimashspace.ru/files/2016/Topliv_baki.pdf[/URL]

The paper says the tank can store nitrogen tetroxide, UDMH or hydrazine, but the website mentions only hydrazine, adding that the tank is designed for a monopropellant engine system (and K50-10.6 is exactly such a system). Its mass is “no more than 2.5 kg” and it has a capacity of just over 8 liters.  

A subsequent search on the procurement website zakupki.gov.ru turned up two contracts related to the MVSK84 tank which show that it will be used for two [I]different[/I] projects:

[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31400946728]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31400946728[/URL]

Published in March 2014. It has a draft contract between NIIMash and OAO Kompozit on materials to be used for the production of the MVSK84 tank. The project is not mentioned.

[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31806592757]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31806592757[/URL]

Published in June 2018.  This has a draft contract between OKB Fakel and NIIMash for the delivery of an MVSK84 tank by 31 October 2018. The project name is given as Nivelir-DU (DU stands for [I]dvigatel’naya ustanovka [/I]or “engine unit”).

The documentation released on Nivelir-DU in June 2018 says the contract is based on the following contracts:

30 September 2011 : GNTTs Garant – TsNIIKhM (nr. 102/18/2011)
1 December 2011 : TsNIIKhM – OKB Fakel (nr. 516/11/840-G)

Other contracts identified for Nivelir in the same timeframe are:
21 November 2011 : TsNIIKhM – OKB MEI (for an on-board radio system)
1 December 2011 : TsNIIKhM – NPO Lavochkin
(see earlier posts here)

The documentation published in March 2014 refers back to [I]other [/I]contracts:

1 September 2011 : GNTTs Garant – FGUP KBM  (nr. 097/18/2011)
30 September 2011 : FGUP KBM – TsNIIKhM (nr. 804-G)
15 December 2011 : TsNIIKhM – OKB Fakel (nr. 514/1/895-G)
15 December 2011 : OKB Fakel – NIIMash (nr. 20/1-012/014/2011)

The involvement of FGUP KBM suggests that this contract is for Burevestnik, the presumed co-orbital ASAT system.  FGUP KBM (later renamed NPK KBM) (the Design Bureau of Machine Building in Kolomna) is so far not known to have a role in Nivelir, but it did sign contracts for Burevestnik in June 2014 and December 2015 (see the first posts in the Burevestnik thread). There is also plenty of evidence for TsNIIKhM’s involvement in Burevestnik (also see the Burevestnik thread).  

If the March 2014 documentation is indeed about Burevestnik, that would mean that Nivelir and Burevestnik have an identical propellant tank, a strong indication that the two use the same propulsion system and the same bus.  Other procurement documentation published in July 2016 had already shown that  Burevestnik is supposed to carry an engine system of OKB Fakel:

[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31603899262]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31603899262[/URL]

The contract (for “Burevestnik-KA-M-DU”) is for the delivery of polyimide film to OKB Fakel (probably to protect the satellite structure from the engine’s exhaust products) but does not specify the type of engine. My earlier guess was this was for one of Fakel’s stationary plasma thrusters, but the presence of a hydrazine tank would rule out that idea. Most likely, Burevestnik will use the same thermal catalytic thrusters as Nivelir.  As explained earlier here, a further link between Nivelir and Burevestnik is the construction of a joint ground control facility (1009/5) for the two projects near Russia's space surveillance headquarters in Noginsk-9.



The preliminary conclusion from all this new evidence is that in September 2011 Russia initiated two projects, Nivelir (likely for orbital inspection) and Burevestnik (likely a co-orbital ASAT system). All the satellites were to be built by TsNIIKhM and use a common bus with K50-10.6 thermal catalytic thrusters of OKB Fakel and an MVSK84 hydrazine tank of NIIMash.

Apparently, it was decided to carry out the Nivelir project in two stages. In the first stage, the satellites would fly on the Rokot booster and use the Briz-KM upper stage as a passive target for rendezvous and proximity operations. In the second stage, the target would be a satellite built by NPO Lavochkin. The contract for that phase of the project was signed between TsNIIKhM and NPO Lavochkin on 1 December 2011, with Lavochkin acting as a subcontractor to TsNIIKhM. Documentation related to the NPO Lavochkin satellite uses the production code 14F150 and the name Nivelir-L, wh ere the “L” likely stands for “Lavochkin”. The production code for the TsNIIKhM inspector satellites is probably 14F153, which was used in one official document for Cosmos-2504, the last of the Rokot-launched inspectors. Therefore, Cosmos-2519 would seem to be the first 14F150 satellite and Cosmos-2521 the fourth 14F153 satellite.

Meanwhile, it is now clear that a second mission similar to the current one is being prepared for launch. There is procurement documentation for a satellite called 14F150 N2 and the contract signed between OKB Fakel and NIIMash in 2018 shows that a new TsNIIKhM inspector satellite (which would be 14F153 nr. 5) is also under construction. Most likely, the two will be launched together, possibly on the Soyuz-2-1v that is scheduled for launch later this year. As I explained in Reply 325, one of the objectives for the next mission may be to test a stealthy type of material (developed by NII Ferrit-Domen) that will make the inspector satellite more difficult to spot both visually and by radar.

The biggest mystery of the current mission remains Cosmos-2523, the subsatellite that separated from Cosmos-2521 in October 2017, immediately lowered its perigee by 100 km and then remained inert. The single burn it did may point to the use of a solid-fuel propulsion system. TsNIIKhM is known to have studied small solid-propellant engines for cubesat-sized satellites, but it is questionable if these would be capable of performing such a significant maneuver. Possibly, Cosmos-2523 is the satellite called “Napryazheniye” (“Tension” or “Voltage”) which first appears in Russian documentation in 2012 and is sometimes mentioned along with Nivelir as well as Burevestnik.  

Last August  a  US  official described Cosmos-2523’s behavior as “inconsistent with anything seen before from on-orbit inspection or space situational awareness capabilities” and alluded to the fact that its mission may be related to space weapons development.  That concern may have been sparked in part by the fact that  Cosmos-2523 was separated from Cosmos-2521 when the latter was still orbiting in the immediate vicinity of Cosmos-2519 (the two satellites parted company for several months after that). Possibly, DoD interpreted this as a possible simulated ASAT attack by Cosmos-2523 on Cosmos-2519, even though the maneuver resulted in Cosmos-2523 winding up in an orbit with a much lower perigee.          

Finally, the available procurement documentation shows that the organizational background of these projects is totally different from that of most traditional military space projects, wh ere the Ministry of Defense awards a contract to a prime contractor operating under the wings of Roscosmos.  GNTTs Garant, the organization that awarded the original contracts for both Nivelir and Burevestnik, is a complete mystery. NPK KBM, which seems to play a leading role in Burevestnik,  is a weapon manufacturer that is not known to have worked on space projects earlier.  

TsNIIKhM traces back its history to 1894 and in the Soviet days was a major manufacturer of  ammunition, explosives and solid propellants. Its only known role in the Soviet space program was the delivery of explosive devices for the IS anti-satellite system.  In 2005 TsNIIKhM became subordinate to the Federal Service for Technical and Export Control (FSTEK), a Ministry of Defense agency tasked with protecting state secrets and countering cyber espionage. The institute’s responsibilities were apparently further expanded in 2009, when according to its website it became “the Ministry of Defense’s leading institute for the development of promising weapons including new types of ordnance, rocket propellants and explosive devices” and began carrying out “research in key areas of weapon modernization”. Apparently, that expansion of responsibilities also included a key role in top-secret military space projects for orbital inspection and satellite negation.  

Hidden behind a thick veil of secrecy, TsNIIKhM seems to be evolving into one of Russia’s  most important satellite manufacturers outside the structure of Roscosmos. There is evidence that the company is working on several other secret space projects [I]besides [/I]Nivelir and Burevestnik, but I will write about those later.




[/QUOTE]
Космос-2519 – Союз-2-1В/Волга – Плесецк – 23.06.2017 21:05 ДМВ, (успешно)
 
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=43064.320

[QUOTE]

Three contracts available on the procurement website zakupki.gov.ru are presumably related to the testing of stealthy material for satellites flown under the Nivelir project. The work was ordered by a company called NII Ferrit-Domen, based in St.-Petersburg.

[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31705185185]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31705185185[/URL]

A contract signed between NII Ferrit-Domen and AO Kompozit on 25 April 2017 which is related to the testing of "resistance to external factors”. The work was to be completed by 15 September 2017.  Contract name : Nivelir-RP-K.

[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?noticeInfoId=8324033]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?noticeInfoId=8324033[/URL]

A contract signed on 31 August 2018 between NII Ferrit-Domen and AO Kompozit for unidentified tests.  The work was to be finished by 5 October 2018. Contract name : Nivelir-RP-K2.

[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31806941596]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31806941596[/URL]

A draft contract between NII Ferrit-Domen and NIIP (Scientific Research Institute of Instruments) related to the testing of a “protective coating”. This documentation appeared online in September 2018. The actual signing date is unclear, but the work was to be finished by 5 October 2018.


NII Ferrit-Domen acts as a subcontractor for this work to TsNIIKhM. As more contracts on Nivelir surface, it is becoming ever more apparent that this is the prime contractor for the project. All three contracts are based on a contract (nr. 4984/1415G) signed between TsNIIKhM and NII Ferrit-Domen on 2 November 2016 and the first two also refer back to a contract signed between TsNIIKhM and a mysterious organization called GNTTs Garant on 30 September 2011. As mentioned earlier in this thread, this is the earliest contract related to Nivelir that has been identified so far (and possibly the very first one, although it does not involve the Ministry of Defense as one would expect).  

AO Kompozit, based in Korolyov outside Moscow, is a manufacturer of construction materials for spacecraft and satellites, but its role in these contracts seems to be limited to testing how materials produced by NII Ferrit-Domen stand up to space conditions. Its website describes the facilities used for such tests:

[URL=http://www.kompozit-mv.ru/index.php/ru/ispytaniya-materialov/76-ispytaniya-materialov-na-vozdejstvie-faktorov-kosmicheskogo-prostranstva]http://www.kompozit-mv.ru/index.php/ru/ispytaniya-materialov/76-ispytaniya-materialov-na-vozdejstvie...[/URL]

NIIP, based in Lytkvarino (Moscow region), performs radiation testing of satellite components.

The three contracts do not reveal what kind of protective coating was to be tested, but it is likely to be radar absorbing material which NII Ferrit-Domen is known to produce. See for instance this report (in English):

[URL=http://www.ato.ru/content/radar-absorbent-materials-roselektronika]http://www.ato.ru/content/radar-absorbent-materials-roselektronika[/URL]

The company’s website says this type of material (thin films of hydrogenated carbon with ferromagnetic nanoparticles) is being developed to lower the “radio visibility of ground-based, sea-based, airborne and space-based technology”.  It also mentions its ability to absorb radiation in the optical and infrared regions of the spectrum.

[URL=https://www.domen.ru/sverkhlegkie-radiopogloshchayushchie-materialy]https://www.domen.ru/sverkhlegkie-radiopogloshchayushchie-materialy[/URL]

“RP” in the contract names probably stands for “radar absorbing coating” (радиопоглощающеепокрытие). Additional evidence that the contracts are related to stealthy material comes from the annual reports of NII Ferrit-Domen for 2012 and 2013, which mention joint work on radar absorbing materials with TsNIIKhM under a research project (NIR) called Nota-D.

2012 report (p. 14):
[URL=https://www.e-disclosure.ru/portal/FileLoad.ashx?Fileid=691499]https://www.e-disclosure.ru/portal/FileLoad.ashx?Fileid=691499[/URL]

2013 report (p. 15):
[URL=https://www.e-disclosure.ru/portal/FileLoad.ashx?Fileid=907966]https://www.e-disclosure.ru/portal/FileLoad.ashx?Fileid=907966[/URL]


TsNIIKhM itself has also done research on radar absorbing materials, as is clear from this patent (filed in 2014) (although no space-related applications are mentioned):

[URL=https://patents.google.com/patent/RU2566338C2/ru]https://patents.google.com/patent/RU2566338C2/ru[/URL]
(English machine translation available)

The company has also studied light-absorbing coatings that may be used in fabricating “electro-optic devices, spacecraft passive thermal protective components, telescope shields and solar collectors.” See this patent filed in 2011:

[URL=https://patents.google.com/patent/RU2467094C1/ru]https://patents.google.com/patent/RU2467094C1/ru[/URL]
(English machine translation available)

One of the persons involved in both patents is Vladimir Turkov, the head of TsNIIKhM’s Nanotechnology Scientific Research Center. According to TsNIIKhM’s former website, the center is involved in “developing new special materials and coatings”. Like the websites of many other Russian companies in the defense industry, TsNIIKhM’s website was recently changed to become much [I]less[/I] informative than it used to be. Most of the information on the company's various divisions has now disappeared.

It is clear that the contracts signed by Ferrit-Domen are related to an upcoming mission under the Nivelir project, but that does not rule out the possibility that similar stealthy material is also being used by one or more satellites in the current Cosmos-2519/2521/2523 mission.


More procurement documentation for the Nivelir project showed up on zakupki.gov.ru earlier this month.  

[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31807222813]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31807222813[/URL]
[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31807227145]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31807227145[/URL]

These are two identical tenders by ISS Reshetnev for the delivery of equipment for “mobile ground stations used for reception and transmission [of signals]” (code names Nivelir-MNK-PPPS 1 and Nivelir-MNK-PPPS 2). The tender was awarded on 19 December to a company called OOO Kompintegro and a contract will be signed within the next month. The equipment is to be delivered within 90 days after the signing of the contract.

This is a further development of the Nivelir-MNK theme that I discussed in detail in Reply 313 in this thread. There the focus was on so-called “unified ground stations” (OZS) for Nivelir. It now appears that two simpler mobile ground stations are also under development for the project. The available documentation does not reveal much else about these plans. The technical specifications refer to “Theme 226”, which may be another code name for Nivelir.

[/QUOTE]
Космос-2525 - Союз-2.1В - Плесецк 43/4 - 29.03.2018, 19:38 ДМВ, (успешно)
 
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=44139.160

[QUOTE]
Procurement documentation published on zakupki.gov.ru in April 2016 proves that Kosmos-2525 (the VNIIEM Corporation’s “Experimental Small Satellite” or EMKA) carries an engine system built by OKB Fakel.

[URL=http://zakupki.gov.ru/223/contract/public/contract/view/general-information.html?id=2379407]http://zakupki.gov.ru/223/contract/public/contract/view/general-information.html?id=2379407[/URL]

The documentation includes a draft contract between OKB Fakel and KB Khimmash (the former “Isayev bureau”), which is part of the Khrunichev Center and based in Korolyov outside Moscow. It deals with the delivery of a “propellant storage and feed unit” (БХП or BKhP) called S5.155. While EMKA is not mentioned, reference is made to a contract signed between the Ministry of Defense and the VNIIEM Corporation. Moreover, the number of the Fakel-Khimmash contract clearly shows that it is based on the 23 October 2015 contract that gave VNIIEM the go-ahead to build EMKA (see earlies posts in this thread).  

So KB Khimmash built a propellant tank and feed mechanism for an engine system of OKB Fakel installed on EMKA. The engine system is likely to use OKB Fakel’s hydrazine-fueled K50-10.5 thermal catalytic thrusters. In a paper presented in early 2015 this was said to be the engine system sel ected for a proposed VNIIEM satellite called Zvezda.

[URL=http://old.ihst.ru/files/pdfs/Korolevskie-chteniya-2015-Materialy.pdf]http://old.ihst.ru/files/pdfs/Korolevskie-chteniya-2015-Materialy.pdf[/URL]
(p. 59-60)

As described earlier here, Zvezda was an experimental high-resolution remote sensing satellite conceived by VNIIEM in 2014 (likely inspired by SkySat). VNIIEM presumably proposed it to Roscosmos, but after getting a negative response subsequently offered it to the Ministry to Defense to augment the imagery obtained by the two Persona optical reconnaissance satellites. This resulted in the signing of the aforementioned contract on 23 October 2015.

Attached are data on the K50-10.5 engine fr om the OKB Fakel website. According to a list of satellites with Fakel engines on the company’s website, the engine system is also flown on the Luch-5, Express-AT and Olimp communications satellites as well as on Kosmos-2519. There are units consisting of a single K50-10.5 thruster called DB-1 and units consisting of three K50-10.5 thrusters called DB-3.

Apparently, OKB Fakel has to outsource the development of hydrazine tanks for its thermal catalytic engines to other companies.  According to an article in VNIIEM’s journal “Voprosy elektromekhaniki” published back in 2009, Fakel at the time used a propellant storage and feed system called 14D519 with a 25 liter hydrazine tank built by NPO Lavochkin.  

[URL=http://jurnal.vniiem.ru/text/109/8.pdf]http://jurnal.vniiem.ru/text/109/8.pdf[/URL]

For EMKA the choice fell on Khimmash’s S5.155 propellant and feed system. A picture of it was posted several years ago on the “Novosti kosmonavtiki” forum, where it was incorrectly described as an engine unit:

[URL=http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/forum9/topic9898/?PAGEN_1=43]http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/forum9/topic9898/?PAGEN_1=43[/URL]
(see attached image).

S5.155, along with a similar system called S5.157, also appears in a contract signed by KB Khimmash in May 2014:

[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31401866766]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31401866766[/URL]

The contract is for the delivery of pressure sensors for the tanks. The satellites for which the tanks are intended are not mentioned.


The following paper, published in “Voprosy elektromekhaniki” in 2016, is likely also related to EMKA (one of its authors, A.S. Stepakin, co-authored an article on Zvezda):
[URL=http://jurnal.vniiem.ru/text/154/20-24.pdf]http://jurnal.vniiem.ru/text/154/20-24.pdf[/URL]

It deals with “experimental satellites” (acronym EKA) that do not go through the same lengthy development and testing cycle as traditional satellites and therefore can be readied for launch in 1 to 3 years time. The article describes several ways of achieving that goal without referring to any specific projects. However, EMKA is clearly an example of this because it was launched less than 2.5 years after it was approved by the Ministry of Defense.    
[/QUOTE]

Космос-2525 - Союз-2.1В - Плесецк 43/4 - 29.03.2018, 19:38 ДМВ, (успешно)
 
[QUOTE]Старый пишет:
Так что с сабжем? Он вообще маневрирующий?
[/QUOTE]Читайте NSF:

https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=44139.160
Система контроля космического пространства
 
Подробности о радиотехнических комплексах контроля космического пространства «Следопыт» (в основном на базе информации на сайте [URL=http://www.zakupki.gov.ru/]www.zakupki.gov.ru/[/URL]).

[url]https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=47007.0[/url]


[QUOTE]
Russia is constructing four ground-based signals intelligence (SIGINT) sites that will be used to pick up and analyze radio signals emitted by foreign satellites flying over Russian territory. They are being built under a project known as Sledopyt (“Pathfinder”), which I discussed in an article published this month in “Jane’s Intelligence Review”. Part of the article is available here:

[url=https://www.janes.com/images/assets/168/85168/OSINT_Snapshot_Procurement_files_detail_plans_for_new_Russian_SIGINT_system.pdf]https://www.janes.com/images/assets/168/85168/OSINT_Snapshot_Procurement_files_detail_plans_for_new_...[/url]

The existence of Sledopyt was acknowledged by a Russian military space official in 2015. See this interview in the “Krasnaya zvezda” (“Red Star”) newspaper:

[url]http://archive.redstar.ru/index.php/advice/item/22141-intellekt-kosmicheskoj-razvedki[/url]

No further public comments have been made on it since, but analysis of procurement documentation that is publicly available online has made it possible to find out more about the project.  The SIGINT sites have the general code number “1511” and are also referred to as 14Ts032 (14Ц032). Their names and locations are:

- 1511/1 : Dubrovo/Noginsk-9  (about 65 km northeast of Moscow)
- 1511/2 : Pionerskiy  (about 30 km northwest of Kaliningrad)
- 1511/3 : Sudokhol (just north of Bolshoi Kamen’ in the Primorsk region)
- 1511/4 : Shakhi (about 30 km west of Barnaul in the Altai region)

Key facilities at the SIGINT sites will be a series of control buildings (designated 501) and antenna complexes to pick up satellite signals with low frequencies (502 or IPK-N), medium frequencies (503 or IPK-S) and high frequencies (504 or IPK-V). Also part of the SIGINT complexes is a 70 m high structure referred to as a “calibration tower” (505).

Contracts for the construction of all four sites were awarded by the Ministry of Defence in March 2015. Publicly available satellite imagery clearly shows signs of construction at sites 1511/1, 1511/2 and 1151/4. The site near Dubrovo/Noginsk-9 seems to be the most advanced in construction. Noginsk-9 is home to the 821st Main Space Intelligence Centre, the headquarters of Russia’s space surveillance network and also the place where an “information support complex” (known as 1009/5) is being built for projects Nivelir and Burevestnik (presumably inspector satellite and ASAT projects). Two of the other sites, 1511/2 and 1511/4, are located right next to existing satellite ground facilities (Military Unit 92626 in Pionerskiy and Military Unit 85906 or NIP-7 in Shakhi).

One of the procurement documents has a map of the 1511/1 site (see attachment 1). It can be found here:
[url]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31401062588[/url]

This makes it easy to spot the site on Google Еаrth (see attachment 2). It is situated about 2 km south of Noginsk-9.

Another document has a drawing of the calibration tower for site 1511/4 (see attachment 3). The document can be found here:
[url]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?regNumber=31604143080[/url]

The calibration tower that is part of 1151/1 seems to have been built about one kilometer south of the actual site near an older satellite SIGINT complex called Moment (or 14G6). This is just east of the village of Stromyn. See the attached screenshot from Google Earth. The tower (which casts a long shadow) is in the lower part of the picture. Above it are the dish antennas of the Moment complex.    

The procurement documentation does not reveal anything about the capabilities of the SIGINT complexes.  However, several technical papers on ground-based satellite SIGINT written by specialists of the Mozhaiskiy Military Space Academy in St.-Petersburg seem to be related to the project. A co-author of all the articles is the Academy’s Roman A. Gudayev. One of them was co-authored by Vladislav V. Makarenkov, identified as an engineer involved in a “construction project” at Noginsk-9, almost certainly a reference to the 1511/1 site. The articles can be found in journals published by the the Mozhaiskiy Academy (“Trudy voyenno-kosmicheskoi akademii im. A.F. Mozhaiskogo”) and the Moscow Aviation Institute (“Trudy MAI”).


[url]http://trudvka.ru/download/2015/647_june_2015.pdf[/url]
[url]http://trudvka.ru/download/2015/649_december_2015.pdf[/url]
[url]http://vka.mil.ru/upload/site5/document_file/654_2016.pdf[/url]
[url]http://trudvka.ru/download/2018/%D0%92%D1%8B%D0%BF%D1%83%D1%81%D0%BA%20661.pdf[/url]
[url]http://trudymai.ru/upload/iblock/b98/aldokhina_-demyanov_gudaev_byk_vikulova_rus.pdf[/url]
[url]http://trudymai.ru/upload/iblock/4d0/korolev_gudaev_kulikov_aldokhina_rus-.pdf[/url]

According to the articles, SIGINT systems offer advantages in satellite identification over radar systems (which are restricted to observing low-orbiting satellites) and optical telescopes (which may be hampered by poor meteorological and atmospheric conditions).  They can be used to study various features of satellite signals such as their spectral characteristics, frequency range, polarization and radiation pattern, which in turn can provide information on such things as the type of antennas carried, the satellite’s orientation in space and the sort of data it collects and sends back to Earth. The articles describe a three-step digital processing technique that makes it possible to extract from the signals telltale information about the satellite’s nature and capabilities. One of the papers focuses in particular on observations of radar-equipped remote sensing satellites, a possible indication that U.S. military radar reconnaissance satellites of the Lacrosse and Topaz types will become prime targets for Sledopyt.

Although not confirmed by Russian sources, it is also conceivable that data gathered by Sledopyt will be used to support ground-based satellite electronic warfare systems. Earlier this week the Interfax news agency quoted the press service of Russia’s Central Military District as saying  that one such system called Tirada-2S is expected to become operational next year.  It is reportedly capable of “completely knocking out communications satellites”.

[url]https://www.interfax.ru/russia/642705[/url]


[/QUOTE]












Космос-2530...2532 (14Ф132 Родник, блок 16) – Рокот/Бриз-КМ – Плесецк 133/3 - 30.11.2018, 02:28 UTC
 
В Коммерсанте утверждается, что в состав полезной нагрузки входит неотделяемый габаритно-весовой макет КА Блиц-М. По логике вещей, он должен быть установлен там, где должен быть и летный образец спутника (если нет, смысл тащить его на орбиту?). Проблема в том, что для выведения на орбиту КА Блиц-М был разработан достаточно сложный отделяемый блок-адаптер и пока нет никаких указаний, что он тоже находился на борту этого Рокота.  

Элементы этого блок-адаптера подробно описываются в технических заданиях на ОКР «Запуск-Блиц-М» и СЧ ОКР «СИ-Запуск-Блиц-М», которые можно найти здесь:

[URL=http://www.zakupki.gov.ru/epz/order/notice/ok44/view/documents.html?regNumber=0173100007015000074]http://www.zakupki.gov.ru/epz/order/notice/ok44/view/documents.html?regNumber=0173100007015000074[/URL]

[URL=http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/documents.html?regNumber=31502872244]http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/documents.html?regNumber=31502872244[/URL]

Блок-адаптер состоит из:

- системы интеграции
- системы ориентации
- системы разделения
- системы отделения
- системы контроля отделения

Он должен обеспечить:

- надежное крепление КА Блиц-М к основной полезной нагрузке
- разделение КА Блиц-М и полезной нагрузки, ориентацию оси вращения и угловую скорость КА Блиц-М, отделение КА Блиц-М на рабочей орбите и выдачу сигнала о факте отделения.

Система интеграции (СИ), которая была разработана в НТЦ Малые космические аппараты (НТЦ МКА) в Железногорске, в свою очередь состоит из:

- адаптера (модификация адаптера 14С137М.0200-0)
- бортовой кабельной сети
- МКА

СИ должна обеспечить:

– передачу от МКА электрического сигнала управления пиросредствами системы разделения блок-адаптера через 50 – 100 секунд после отделения основной полезной нагрузки;
– передачу телеметрических сигналов от датчиков контроля отделения КА «Блиц-М»;

Под МКА понимается спутник Радио-2017, который разрабатывает НПЦ МКА на базе платформы НТ-50

[URL=http://npc-mka.ru/ru/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%8B/%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0-%D0%B8%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%B8.html]http://npc-mka.ru/ru/проекты/система-интеграции.html[/URL]

[QUOTE]
Система интеграции представляет собой набор средств, приборов и конструктивных элементов, обеспечивающих крепление КА типа «Блиц-М», а также электрического и телеметрического интерфейсов, для подачи питания на пироузел и контроля отделения КА соответственно. Применяемые принципы резервирования, схемно-технические и конструктивные решения, а также наличие в составе системы интеграции приборов имеющих летную квалификацию, позволяют говорить о высокой надежности создаваемой системы. [COLOR=#ffff00]Функцию выдачи команды и передачи полученного телеметрического сигнала об отделении КА «Блиц-М» выполняет малый космический аппарат «Радио-2017».[/COLOR]
[/QUOTE]

На сайте НПЦ МКА есть фотографии макета и летного образца СИ:

[URL=http://npc-mka.ru/ru/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%8B/%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0-%D0%B8%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%B8/8-%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8/228-%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0-%D0%B8%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8F-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D0%B1%D0%BB%D0%BE%D0%BA-%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D0%BF%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0-%D1%80%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D1%82%D1%8B-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%BB%D0%B6%D0%B0%D1%8E%D1%82%D1%81%D1%8F.html]http://npc-mka.ru/ru/проекты/система-интеграции/8-новости/228-система-интеграция-для-блок-адаптера-работы-продолжаются.html[/URL]




[URL=http://npc-mka.ru/ru/8-%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8/256-%D1%83%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%88%D0%BD%D0%BE-%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%88%D0%B5%D0%BD-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82-%D0%BF%D0%BE-%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B5-%D0%B8%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%B8.html]http://npc-mka.ru/ru/8-новости/256-успешно-завершен-проект-по-системе-интеграции.html[/URL]




Из документации не совсем понятно, как выглядит весь блок-адаптер, как он прикреплен к основной полезной нагрузке и где установлены Блицы (в пуске с Гонцами их будет два). Но насколько я понимаю, блок-адаптер отделяется от основной полезной нагрузки и поэтому должен находиться на такой же орбите, как и основные спутники.  На орбитах Родников такой объект пока не наблюдался.  Загадочный “Object E” отделился непосредственно от Бриза-КМ после его маневра увода. Короче, наличие на борту этого Рокота ГВМ Блица-М мне кажется немного сомнительным, но может быть, я что-то неправильно понимаю.  

Кстати, в ТЗ упоминается такой ГВМ, но,  судя по всему, он предназначен только для наземных испытаний.

ТЗ на ОКР «Запуск-Блиц-М»:

[QUOTE]
Этап 1. Разработка эскизного проекта.
Срок выполнения: начало – с момента подписания государственного контракта, окончание – 30.09.2015
Этап 2. Разработка рабочей конструкторской документации на блок-адаптер, КПА и КИА блок-адаптера, ГВМ космического аппарата Блиц-М.
Срок выполнения: начало – 01.08.2015, окончание – 31.10.2015
[COLOR=#ffff00]Этап 3. Изготовление опытного образца блок-адаптера, ГВМ КА «Блиц-М», КПА и КИА блок-адаптера. Проведение автономных и комплексных испытаний блок-адаптера. Корректировка РКД блок-адаптера.[/COLOR]
Срок выполнения: начало – 01.11.2015, окончание – 30.06.2016
Этап 4. Изготовление летного образца блок-адаптера, включая ЗИП. Проведение приемо-сдаточных испытаний.
Срок выполнения: начало – 01.06.2016, окончание- 25.11.2016
[/QUOTE]

ТЗ на СЧ ОКР «СИ-Запуск-Блиц-М»:

[QUOTE]
Этап 1. Выпуск материалов эскизного проекта в части системы интеграции (СИ).
Этап 2. Разработка РКД на СИ.
Этап 3. Изготовление опытного образца СИ для проведения НЭО. Проведение НЭО СИ. Корректировка РКД. Доработка опытного образца СИ по результатам проведения НЭО (при необходимости).
[COLOR=#ffff00]Этап 4. Проведение стыковочных испытаний опытного образца СИ, других составных частей блок-адаптера и ГВМ КА «Блиц-М»[/COLOR][COLOR=#000000]. [/COLOR]
Этап 5. Изготовление летного образца СИ. Проведение механических и электрических испытаний СИ в составе ПСИ.
[/QUOTE]

[QUOTE]
[COLOR=#ffff00]Для проведения НЭО опытного образца СИ в составе блок- адаптера Заказчик поставляет ГВМ КА «Блиц-М»[/COLOR][COLOR=#000000]. [/COLOR]
[/QUOTE]

(НЭО = наземная экспериментальная отработка)
Страницы: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 25 След.
Журнал Новости Форум Фото Условия и правила