SpaceX

Автор igorvs, 14.08.2013 21:08:38

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Старый

Цитироватьlev_g написал:
 
ЦитироватьСтарый написал:
 
ЦитироватьMax Andriyahov  написал:
SpaceX продали еще немножко акций на 500 млн баксов. Исходя из цены за акцию (220 долларов) стоимость компании на сегодня оценивается в 36 млрд.
А давно СпейсИкс стала акционерной компанией?  
С момента основания. Она private, то есть ее акции не торгуются на бирже, но вполне себе акционерная компания.
А где же они торгуются? Где продали этот пакетик на пол-ярда? 
И как тогда узнают какова цена? 
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

tnt22

https://investors.intelsat.com/news-releases/news-release-details/intelsat-selects-spacex-launch-intelsat-40e-satellite
ЦитироватьIntelsat Selects SpaceX to Launch Intelsat 40e Satellite

March 17, 2020 at 8:05 AM EDT

MCLEAN, Va.--(BUSINESS WIRE)-- Intelsat (NYSE: I) has selected SpaceX as its launch partner for Intelsat 40e (IS-40e). The launch is planned for 2022 on SpaceX's American-built Falcon 9 launch vehicle.


A rendering of Intelsat 40e, courtesy of Maxar Technologies. (Photo: Business Wire)

"We look forward to working with SpaceXto launch Intelsat 40e in 2022," said Intelsat Chief Services Officer Mike DeMarco. "IS-40e will join the Intelsat Epic high-throughput satellite fleet and integrated IntelsatOne ground network to provide our customers with the managed hybrid-connectivity they need in today's ever-changing world."

"We are honored Intelsat, one of the world's premier satellite operators, has selected a flight-proven Falcon 9 to deliver its next geostationary communications satellite to orbit," said SpaceX Vice President of Commercial Sales Tom Ochinero.

Intelsat 40e is an advanced geostationary satellite that will provide Intelsat's government and enterprise customers across North and Central America with high-throughput, "coast-to-coast" services. The satellite's capabilities will support the growing number of customers that depend on Intelsat's managed services and solutions to easily integrate satellite into their overall networking and communications strategies.

Intelsat announced in February that Maxar Technologies will manufacture IS-40e.

This is the second launch for Intelsat and SpaceX. In 2017, SpaceX launched Intelsat 35e, a satellite currently providing high-throughput coverage for Intelsat customers in portions of North and South America, Europe and Africa.

Max Andriyahov

У двух сотрудников СпейсХ в Хотторне обнаружен коронавирус. 12 человек отправлены на карантин.

https://www.latimes.com/business/story/2020-03-24/spacex-coronavirus

avmich

ЦитироватьСтарый написал:
 
Цитироватьlev_g написал:
 
ЦитироватьСтарый  написал:
   
ЦитироватьMax Andriyahov   написал:
SpaceX продали еще немножко акций на 500 млн баксов. Исходя из цены за акцию (220 долларов) стоимость компании на сегодня оценивается в 36 млрд.
А давно СпейсИкс стала акционерной компанией?  
С момента основания. Она private, то есть ее акции не торгуются на бирже, но вполне себе акционерная компания.
А где же они торгуются? Где продали этот пакетик на пол-ярда?
И как тогда узнают какова цена?  
Продать акции можно и помимо биржи. Приходит какой-нибудь квалифицированный (в Штатах это формализуется) инвестор, который перед этим "сделал домашнее задание" - оценил экономическое состояние компании по открытым данным, и разговаривает с владельцами компании. По какой-то цене могут договориться - это становится точкой для дальнейшей оценки стоимости компании. Предыдущие инвестиции тоже в своё время устанавливали оценки цены компании.

zandr

https://nplus1.ru/news/2020/03/28/spacex-gateway
ЦитироватьNASA поручило SpaceX доставку грузов на окололунную станцию

Dragon XL   SpaceX
NASA утвердило SpaceX в качестве первой компании, которая будет доставлять грузы на будущую окололунную орбитальную станцию Gateway. SpaceX разработает для этого новый грузовой космический корабль Dragon XL, который сможет доставлять на станцию до пяти тонн грузов. После стыковки корабль будет находиться на станции от шести месяцев до года.
Спойлер
NASA, как и многие другие космические агентства, считает одной из своих главных целей на ближайшие десятилетия высадку людей на Марс. Однако на данный момент у NASA нет готовых технологий для того, чтобы доставить космонавтов на Марс и вернуть их обратно на Землю. В 2017 году NASA и «Роскосмос» (на текущий момент участие «Роскосмоса» находится под вопросом) подписали соглашение о создании на окололунной орбите обитаемой станции, которая позволит проводить миссии на орбите и поверхности Луны. Планируется, что технические наработки этого проекта и сама станция станут основой для первых пилотируемых полетов к Марсу. Подробнее об этом можно узнать из нашего материала «Промежуточная станция».
[свернуть]
Изначально предполагалось, что модули станции, пилотируемый космический корабль «Орион» и другие грузы на орбиту Луны будет доставлять сверхтяжелая ракета SLS, но из-за неоднократного переноса ее первого полета NASA решило отдать доставку грузов и модулей американским частным компаниям. Первый контракт на снабжение Gateway получила компания SpaceX.

Для окололунной станции SpaceX разработает новый космический корабль Dragon XL. Согласно требованиям NASA, он будет способен доставлять на станцию до пяти тонн грузов за один полет, причем как во внешних отсеках, так и в герметичном внутреннем. После автоматической стыковки со станцией Dragon XL должен иметь возможность нормально функционировать в таком состоянии на протяжении как минимум года, хотя NASA рассчитывает, что часть миссий будет короче — около полугода. В космос Dragon XL будет отправлять сверхтяжелая ракета Falcon Heavy.

Условия программы снабжения окололунной станции обязывают NASA выбрать еще как минимум одну американскую компанию. Каждая из компаний получит по меньшей мере две миссии, а итоговая стоимость всех контрактов не должна превысить семь миллиардов долларов.

Пока подробности о Dragon XL неизвестны, но вероятно, что SpaceX использует в нем наработки из своих предыдущих проектов космических кораблей Dragon и Crew Dragon. Первая версия Dragon совершила первый полет в 2010 году, а в 2012 году стала первым частным космическим кораблем, пристыкованным к МКС. 7 марта 2020 года Dragon совершил свой финальный полет, и теперь все грузовые и пилотируемые запуски к МКС SpaceX будет проводить с помощью Crew Dragon. Он совершил первый беспилотный полет к МКС в 2019 году, а первый пилотируемый назначен на весну-лето 2020 года.
Григорий Копиев

sychbird

Ответил со свойственной ему свирепостью (хотя и не преступая ни на дюйм границ учтивости). (C)  :)

АниКей

3DNews
06:51
Знаменитый логотип NASA, известный как «червь», появится на борту ракеты Falcon 9
Ранее  сообщалось, что в конце этого года ракета-носитель Falcon 9  американской компании SpaceX будет использоваться для запуска к МКС космического корабля Crew Dragon с...
А кто не чтит цитат — тот ренегат и гад!

zandr

#3447
https://vk.com/spacex?w=wall-41152133_200865
ЦитироватьТест системы экстренной эвакуации с площадки LC-39A в Космическом центре им. Кеннеди
3 апреля SpaceX провели тесты специальных аварийно-спасательных корзин для астронавтов и средств пожаротушения стартовой площадки 39A во Флориде, демонстрируя спасательные системы, которые будут активированы в случае чрезвычайной ситуации до старта миссии Demo-2.
На видео можно увидеть корзины для аварийного покидания башни обслуживания, скользящие по натянутым тросам на западной стороне площадки 39А. Корзины могут использоваться астронавтами и наземными командами для возможности быстро покинуть стартовую площадку в случае аварии перед стартом.
Корзины ранее использовались в программе Space Shuttle и были модифицированы. Каждая может быстро унести трёх человека от стартового стола к бронированному транспортному средству, названному MRAP, припаркованном на западной стороне площадки на безопасном расстоянии.
План спасения аналогичен тому, который использовался во время полётов космического челнока, но корзины были модифицированы и размещены на 21 метр выше на башне обслуживания, чем ранее.
Специальная команда, которая поможет астронавтам забраться в корабль Crew Dragon - насчитывает около восьми-десяти человек. Она сопроводит астронавтов на площадку после выхода их из автомобиля Tesla Model X, который доставит экипаж на площадку, после чего они вместе зайдут в лифт и отправятся к кораблю Crew Dragon.
Экипаж будет размещён в корабле до того, как SpaceX начнёт заправку. SpaceX начнёт заполнять ракету топливом за 35 минут до старта. Наземная команда покинет площадку прежде чем начнется заправка ракеты. В случае возникновения чрезвычайной ситуации после заправки, двигатели SuperDraco могут отвести корабль от ракеты и стартовой площадки на безопасное расстояние, затем выйдут парашюты и корабль выполнит посадку на воду.
По словам NASA, экипаж Crew Dragon может покинуть космический корабль менее чем за 90 секунд в случае необходимости. Затем нужно перейти на другую сторону башни, сесть в корзины, спустится и сесть в защищённый транспортёр. Вся процедура "побега" для экипажа займет около трёх с половиной минут.
По словам SpaceX, побег с использованием двигателей SuperDraco от Crew Dragon займет меньше секунды. Тем не менее, по соображениям безопасности, двигатели не могут включиться, пока не начнется заправка ракеты.
Отметим, что это заключительные испытания систем спасения площадки перед миссией. До старта остаётся меньше двух месяцев  

tnt22

К #3482

Цитировать NASA Commercial Crew‏ @Commercial_Crew 4 ч. назад

On April 3, @NASA and @SpaceX conducted an emergency egress exercise at Launch Complex 39A at @NASAKennedy.

This demonstration was completed to ensure the crew & support teams can quickly evacuate from the launch pad in the unlikely event of an emergency: https://go.nasa.gov/2XfGRPM 

(1:27)

tnt22

https://blogs.nasa.gov/commercialcrew/2020/04/07/nasa-spacex-team-up-for-emergency-egress-exercise/
https://blogs.nasa.gov/kennedy/2020/04/07/nasa-spacex-team-up-for-emergency-egress-exercise/
ЦитироватьNASA, SpaceX Team Up for Emergency Egress Exercise

Anna Heiney
Posted Apr 7, 2020 at 2:00 pm


On Friday, April 3, 2020, NASA and SpaceX completed an end-to-end demonstration of the teams' ability to safely evacuate crew members from the Fixed Service Structure during an emergency situation at Launch Complex 39A at NASA's Kennedy Space Center in Florida. Photo credit: SpaceX

Safety is a top priority as NASA and SpaceX prepare for liftoff of the company's second demonstration flight test (Demo-2), the first flight to carry astronauts to the International Space Station onboard the Crew Dragon spacecraft as part of NASA's Commercial Crew Program. The teams conducted an emergency egress exercise at Launch Complex 39A at the agency's Kennedy Space Center in Florida on April 3. The end-to-end demonstration is the latest in a series of similar exercises to ensure the crew and support teams can quickly evacuate from the launch pad in the unlikely event of an emergency prior to liftoff.


Photo credit: SpaceX

NASA and SpaceX personnel, including the Kennedy pad rescue team, participated in the exercise. The primary objective was to demonstrate the teams' ability to safely evacuate crew members from the launch pad during an emergency situation. Teams rehearsed locating injured personnel on the 265-foot-level of the launch tower, loading them into the pad's slidewire baskets and safely descending the tower, then successfully loading the injured participants into Mine Resistant Ambush Protected (MRAP) vehicles staged at the pad perimeter.

Scheduled for launch no earlier than May 2020, Demo-2 will be the first launch of NASA astronauts from American soil to the International Space Station since the space shuttle era. It also is the final flight test for the SpaceX Falcon 9 rocket and Crew Dragon spacecraft system to be certified for regular flights to the station with crew onboard.

triage

#3450
Миллионы, миллионы, а ДОР пусть aw читает и постит
Цитироватьhttps://mobile.twitter.com/Rogozin/status/1250660118955524096
Любопытная статья. Это к вопросу об экономике т.н. "многоразовости"
 https://aviationweek.com/shows-events/space-symposium/economics-rocket-reuse-still-air

Цитироватьhttps://www.cnbc.com/2020/04/16/elon-musk-spacex-falcon-9-rocket-over-a-million-dollars-less-to-insure.html

Elon Musk touts low cost to insure SpaceX rockets as edge over competitors

PUBLISHED THU, APR 16 202011:52 AM
Michael Sheetz@THESHEETZTWEETZ

SpaceX is launching more often than any other country or company and CEO Elon Musk touted low insurance costs as proof of the improving reliability of his company's Falcon 9 rockets.

"Last I checked, over a million dollars less ... to insure a Falcon 9 mission," Musk said in tweets Wednesday evening.

Insurance on a launch is "the acid test" for the reliability of a rocket, Musk added in another tweet. A top space insurance underwriter, speaking on condition of anonymity, told CNBC that Musk's reference is true for insurance premiums, which are based on the rocket's price tag, but not for the insurance rate, which is based on the market's perceived reliability of the rocket.

SpaceX advertises Falcon 9 rocket launches on its website with a $62 million price tag. The insurance rate on a Falcon 9 is about 4% currently, the underwriter said. That's the same rate as competitors' similarly-capable rockets, such as the European launcher Arianespace's Ariane 5 or U.S. rocket builder United Launch Alliance's (ULA) Atlas V. But Ariane 5 and Atlas V launches go for upwards of $165 million each, meaning a Falcon 9 premium is about $2.5 million while its competitors' premiums would be in the range of $7 million.

In essence, the underwriter said a Falcon 9 mission is cheaper to insure because the rocket costs less than competitors' – not necessarily because it is seen as more reliable. The underwriter added that Musk's method of comparing insurance premiums is additionally misleading given that launch insurance is almost always based on more than just the cost of a rocket itself. A launch insurance policy typically includes the cost of the launch vehicle, the price of the spacecraft it's launching and the amount paid for the insurance, the underwriter explained.
...
The price tag for a Falcon 9 launch can vary greatly depending on what a customer demands. In recent military launch contracts, the Air Force awarded SpaceX about $95 million per launch – as the national security nature of the missions come with additional requirements for the company. But, when SpaceX re-uses parts of its rocket, the company says it can charge even less than its list price. In a briefing earlier this year, SpaceX director of vehicle integration Christopher Couluris said the company can "bring launches down to below $30 million per launch."

″[The rocket] costs $28 million to launch it, that's with everything," Couluris said, adding that reusing the rockets is what is "bringing the price down."
....
SpaceX has been able to recover two major pieces of its rockets: The large "first stage" boosters and the rocket's nosecone (also known as its "fairing"). The boosters, which SpaceX has often landed, make up about 60% of the total cost of the rocket, or about $37 million. SpaceX has also been able to recover the fairings – which make up about 10% of the total cost, or about $6 million – by either fishing them out of the ocean or catching them in large nets strung up behind boats.
...

АниКей

3DNews
07:12
SpaceX вернёт НАСА возможность доставлять астронавтов в космос 27 мая
Он позволит снизить зависимость НАСА от услуг Роскосмоса, который с 2011 года монополизировал рынок доставки людей на борт МКС.
Код Дурова

12:44
Уходит эпоха: астронавты NASA впервые за 10 лет полетят на МКС при помощи SpaceX, а не России
Роскосмос  зарабатывал с NASA в среднем $55,4 млн с одного места, причем эта цена  для американского космического агентства постоянно повышалась и  достигала $86 млн.
А кто не чтит цитат — тот ренегат и гад!

tnt22

https://spaceflightnow.com/2020/04/22/spacexs-starlink-network-surpasses-400-satellite-mark-after-successful-launch/
ЦитироватьSpaceX's Starlink network surpasses 400-satellite mark after successful launch
April 22, 2020 | Stephen Clark


A Falcon 9 rocket streaks into the sky over Cape Canaveral in this long exposure photo. Credit: SpaceX

SpaceX launched 60 more spacecraft Wednesday to join the Starlink fleet beaming broadband signals around the world, while the company's engineers move closer to debuting a sunshade that could reduce the satellites' impacts on ground-based astronomy.
Спойлер
Riding 1.7 million pounds of thrust fr om nine Merlin main engines, a Falcon 9 rocket took off at 3:30:30 p.m. EDT (1930:30 GMT) Wednesday fr om pad 39A at NASA's Kennedy Space Center in Florida.

The Falcon 9 launcher, standing 229 feet (70 meters) tall, tilted on a track northeast from Florida's Space Coast and rocketed through a thin layer of high clouds on the way to orbit.

Two-and-a-half minutes after liftoff, the Falcon 9's first stage booster shut down and separated to begin a controlled descent back into the atmosphere. The rocket's single-engine upper stage ignited seconds later, and the Falcon 9 released its clamshell-like payload fairing more than three minutes into the mission.

Flying into space for the fourth time, the reusable first stage nailed a pinpoint landing on SpaceX's drone ship in the Atlantic Ocean east of Charleston, South Carolina. Two recovery ships were stationed in the Atlantic to retrieve the rocket's two-piece payload shroud, which was also recycled from a previous flight.

The Falcon 9 rocket released retention rods holding the Starlink satellites to the upper stage around 15 minutes after launch. Video from camera on the rocket showed the 60 flat-panel satellites — each with mass of about a quarter-ton — receding into space over the North Atlantic Ocean.

The satellites were each expected to extend their power-generating solar panel wing go through an activation sequence. Krypton ion thrusters on the spacecraft will boost them from their preliminary elliptical transfer orbit to an operational altitude of 341 miles (550 kilometers) over the coming weeks and months.

The successful launch Wednesday marked the 84th flight of a Falcon 9 rocket since June 2010. That makes SpaceX's Falcon 9 the most-flown orbital-class U.S. launcher currently in operation, exceeding the 83 missions performed by the Atlas 5 rocket built by rival United Launch Alliance.

Wednesday's launch was SpaceX's seventh Falcon 9 mission of the year.
[свернуть]
It was the first Falcon 9 launch since March 18, when one of the Falcon 9's nine Merlin booster engines shut down prematurely. The rocket was able to recover from the engine failure, and still placed its payload of 60 Starlink satellites into the planned orbit.

Elon Musk, SpaceX's founder and CEO, said Wednesday the engine problem was caused by a "small amount of isopropyl alcohol (cleaning fluid)" that was trapped in a "sensor dead leg," or an area wh ere it couldn't flow through. The fluid ignited in flight, causing the engine to automatically shut down.

Lauren Lyons, a SpaceX engineer hosting the company's launch webcast, said ground crews did not perform that particular cleaning procedure on the Falcon 9 rocket used Wednesday.

With Wednesday's launch, SpaceX has delivered 422 Starlink satellites to space, including two prototypes that are now being deorbited. Since last May, SpaceX has orbited 420 Starlink spacecraft. Three of those relay stations are no longer in orbit, according to publicly-available U.S. military tracking data.

SpaceX's next Starlink launch after Wednesday could happen as soon as early May on another Falcon 9 rocket mission from Cape Canaveral.

That will be followed by SpaceX's first launch with astronauts on-board — scheduled for May 27 — to begin a test flight of the company's Crew Dragon spaceship to the International Space Station.

SpaceX seeks to modify Starlink regulatory license

SpaceX has regulatory approval from the Federal Communications Commission to eventually field a fleet of up to 12,000 small Starlink broadband stations.

Officials say 24 launches are needed to provide global broadband service through the Starlink service. But the company could provide an interim level of service over parts of the Earth — such as Canada and northern parts of the United States — later this year, once SpaceX has launched around 720 satellites on 12 Falcon 9 flights.

SpaceX has modified the architecture of the Starlink network several times. Most recently, SpaceX submitted an application to the Federal Communication Commission on Friday proposing to operate more satellites in lower orbits than the FCC previously authorized.

The first phase of the Starlink network will include 1,584 satellites orbiting 341 miles (550 kilometers) above Earth in planes inclined 53 degrees to the equator. That part of the constellation, which SpaceX intends to launch through the end of the year, remains unchanged in SpaceX's application.

SpaceX previously had regulatory approval from the FCC to operate another 2,825 satellites in higher orbits between 690 miles (1,110 kilometers) and 823 miles (1,325 kilometers) in altitude, in orbital planes inclined 53.8, 70, 74 and 81 degrees to the equator.


Artist's illustration of the distribution of satellites in SpaceX's Starlink network. Credit: SpaceX

The modified plan submitted to the FCC by SpaceX foresees Ku-band and Ka-band satellites in the next phase of the Starlink network all operated at altitudes between 335 miles (540 kilometers) and 354 miles (570 kilometers) at inclinations of 53.2, 70 and 97.6 degrees.

The application covers 4,408 Starlink satellites, one fewer than SpaceX envisioned under the previous architecture.

In documentation submitted Friday to the FCC, SpaceX said lower altitude will put the satellites closer to Starlink consumers and allow the network "to provide low-latency broadband to unserved and underserved Americans that is on par with service previously only available in urban areas."

The change will also improve Starlink service for U.S. government users in polar regions and allow for more rapid deployment of the network, SpaceX said.

Flying Starlink satellites in lower orbits will help ensure they re-enter the atmosphere a shorter time in case of failure. And the spacecraft will broadcast signals at reduced power levels because they are closer to Earth, which SpaceX said will allow the Starlink fleet to be compliant with limits to reduce radio interference with other satellite and terrestrial wireless networks.

Last week's application to modify SpaceX's FCC license is the latest in a series of adjustments to the Starlink architecture. Before the first launch of 60 Starlink satellites last year, SpaceX received FCC approval to migrate the positions of the fleet's first 1,584 satellites from 714 miles (1,150 kilometers) to 341 miles (550 kilometers).

In December, the FCC granted a SpaceX request to reconfigure the distribution of the Starlink satellites in different orbital planes. SpaceX said that request was intended to expand Starlink coverage faster around the United States without the need for more satellites.

SpaceX working on sunshade for future Starlink satellites

At lower altitudes, the Starlink satellites will fly in a region with busier space traffic. SpaceX says its Starlink spacecraft can maneuver to avoid collisions with other objects in orbit, and it releases orbital data on the Starlink satellites so other operators can also perform evasive maneuvers.

Astronomers have also raised concerns about the brightness of the Starlink satellites, which could interfere with ground-based telescope images, particularly around sunrise and sunset.

The Starlink satellites reflect more sunlight than SpaceX or astronomers anticipated before the first dedicated Starlink launch last year. The American Astronomical Society and other groups are working with SpaceX to try and lim it the satellites' impacts on astronomy.

One of the ground-based facilities most at risk of interference from the Starlink satellites is the U.S. government-funded Vera Rubin Observatory, formerly known as the Large Synoptic Survey Telescope. The observatory under construction in Chile will capture deep, wide-field images of the entire southern sky, allowing astronomers to learn more about dark energy and dark matter, and detect potentially hazardous asteroids with orbits near Earth, among other objectives.

Steve Kahn, director of the Vera Rubin Observatory, said Wednesday that SpaceX is responsive to astronomers' concerns.

"They've been quite cooperative in working with us," Kahn told Spaceflight Now in an interview.

"SpaceX is committed to promoting all forms of space exploration, which is why it has already taken a number of proactive steps to ensure it does not materially impact optical astronomy," the company wrote in Friday's application to the FCC, which does not have regulatory authority over the brightness of satellites. "SpaceX is working with U.S. and international astronomy organizations and observatories to measure scientifically the actual impact of its satellites."

Flying more Starlink satellites at lower altitudes could make the relay nodes appear brighter from the ground, but there will be fewer Starlink satellites visible in the sky at one time. The spacecraft at lower altitudes will also spend less time illuminated by sunlight.

"In some respects, that's good for astronomy because the Earth's shadow is a cone," said Pat Seitzer, an astronomer and orbital debris expert at the University of Michigan. "So the satellites at higher altitude will be visible longer into the darkest part of the night, but because they're closer now, they'll be brighter. So we'll just have to sort out and see how that works."

Seitzer agreed with SpaceX that the lower operating altitude for the Starlink satellites "really helps them for space safety, in terms of space debris or orbital debris considerations."


An astronaut on the International Space Station captured this view of a string of Starlink satellites April 13. Credit: NASA

One of 60 Starlink satellites launched Jan. 6 carried a new darker coating intended to reduce the spacecraft's reflectivity. SpaceX said last month that preliminary data indicated a "notable reduction" in the brightness of that satellite, which has been dubbed "DarkSat."

"The darkening that they did on DarkSat is about a factor of two-and-a-half fainter — so about 1 magnitude in astronomical units — and it's still visible to the unaided eye under excellent conditions," Seitzer said. "That is you're a person with great vision sitting on top of a mountaintop faraway from the city lights."

Kahn agreed, adding that the darker coating was a step in the right direction for astronomers.

"Beyond this (darkening) treatment, SpaceX is developing new mitigation efforts that it plans to test in the coming months," SpaceX wrote in Friday's FCC filing. "Additionally, SpaceX will make satellite tracking data available so astronomers can better coordinate their observations with our satellites."

One change SpaceX is studying is the addition of a sunshade, or visor, to unfurl like an umbrella on Starlink satellites to reduce the amount of sunlight glinting off the spacecraft.

Musk tweeted Wednesday that SpaceX is taking "key steps to reduce satellite brightness." He wrote that the satellites "should be much less noticeable" when they're flying at lower altitudes soon after launch.

He said SpaceX is changing the angle of each satellite's solar panel, and all of the Starlink satellites will have sunshades beginning with the fleet's ninth launch. That launch is expected in a couple of months.

Beyond the 4,400 Ku-band and Ka-band satellites covered in Friday's application for a modified FCC license, SpaceX plans to launch another 7,500 V-band data relay stations into orbits around 214 miles (345.6 kilometers) in altitude. The FCC has already approved SpaceX to operate the V-band network.

tnt22

https://spaceflightnow.com/2020/04/27/falcon-heavy-on-track-for-design-validation-milestone-before-late-2020-launch/
ЦитироватьFalcon Heavy set for design validation milestone before late 2020 launch
April 27, 2020 | Stephen Clark


A Falcon Heavy rocket lifts off from pad 39A at NASA's Kennedy Space Center on June 25, 2019. Credit: NASA/Joel Kowsky

The U.S. Space Force expects to complete design validation on SpaceX's Falcon Heavy rocket by July, ahead of the launch of the military's first high-priority national security mission on the heavy-lifter late this year.

The launch of multiple military payloads to an orbit more than 20,000 miles above Earth will mark the fourth flight of a SpaceX Falcon Heavy rocket, the most powerful launcher currently flying anywhere in the world.

The mission is designated USSF-44, renamed from AFSPC-44 after the establishment of the U.S. Space Force in December.

SpaceX won a military contract in February 2019 to launch the USSF-44 mission from pad 39A at NASA's Kennedy Space Center in Florida. In documents published by the military during the procurement process, the Space and Missile Systems Center, or SMC — then part of the Air Force — suggested the USSF-44 launch will loft two payloads into a circular geosynchronous orbit more than 22,000 miles above the equator.

In the request for proposals for the USSF-44 launch, the Air Force told prospective launch providers to assume the combined mass of the two payloads is less than 8,200 pounds, or about 3.7 metric tons.

A direct injection of the USSF-44 satellites into geosynchronous orbit by the Falcon Heavy rocket will require a lengthy coast phase of more than five hours between upper stage engine burns. On the most recent Falcon Heavy mission, which lifted off last June, the rocket's upper stage completed four burns over three-and-a-half hours on a demonstration flight sponsored by the Air Force.

The complex orbital maneuvers during last June's mission were required to place 24 satellite payloads into three distinct orbits. They also exercised the capabilities of the Falcon Heavy and its Merlin upper stage engine before the Air Force entrusts the launcher with more critical, and more expensive, operational national security payloads on future flights.

Col. Robert Bongiovi, head of the launch enterprise division at SMC, said last week that the military certified the Falcon Heavy for national security satellite launches in June 2018 after SpaceX completed "sufficient Non-Recurring Design Validation (NRDV) activities to give the SMC commander confidence in their ability to complete their work and meet NSS (National Security Space) launch schedule and flight readiness requirements."

"SpaceX has since provided all the required design and qualification engineering data to enable the USSF (U.S. Space Force) team to complete remaining NRDV of the Falcon Heavy design," Bongiovi said in response to an inquiry from Spaceflight Now. "This validation should complete in July 2020. Mission specific flightworthiness certification activities are also on track for the USSF-44 launch."


The U.S. Space Force's TETRA 1 satellite. Credit: Millennium Space Systems/Boeing

One of the payloads assigned to launch on the USSF-44 mission is a microsatellite named TETRA 1. Built by Millennium Space Systems, a subsidiary of Boeing headquartered in El Segundo, California, the small spacecraft was designed, manufactured, assembled and integrated in less than 15 months after SMC awarded the satellite development contract.

"The pace set on TETRA 1 from contract award through readiness to launch represents what Boeing does best for our national security customers," said Mark Cherry, vice president and general manager of Boeing Phantom Works. "Our lean Millennium team was up to the task, building and delivering a fully tested and verified satellite in record time."

TETRA 1 is based on Millennium's Altair satellite platform. In a statement, Millennium said TETRA 1 is the first of the company's Altair-class satellites to be qualified for operations in geosynchronous orbit.

Bongiovi said the TETRA 1 microsatellite was created to "prototype missions and tactics, techniques and procedures in and around geosynchronous Earth orbit."

Military officials have released no additional details about TETRA 1's mission.

While the original procurement statement indicated two spacecraft would launch on the USSF-44 mission, the Space Force declined to release the final number of satellites assigned to the flight.

The USSF-44 mission is one of six confirmed Falcon Heavy launches in SpaceX's backlog. Another military launch on the Falcon Heavy, designated USSF-52, is planned in early 2021. SpaceX has also secured Falcon Heavy contracts to launch a Viasat broadband communications satellite, NASA's Psyche asteroid probe, and two cargo missions to NASA's planned Gateway mini-space station near the moon.

All of the Falcon Heavy's planned flights will take off from pad 39A at the Kennedy Space Center in Florida.

The Falcon Heavy is made up of three modified Falcon 9 first stage boosters connected together in a triple-core configuration. The rocket's 27 main engines produce some 5.1 million pounds of thrust at liftoff.

Bongiovi said SpaceX will use three newly-manufactured boosters for the USSF-44 mission.

"Based on mission performance requirements, the center core will be expendable and the two side boosters intend to be recovered," Bongiovi said

tnt22

К #771 - твит на русском

https://www.facebook.com/772317722979426/posts/1326576590886867/?d=n
Цитировать GK Launch Services
26 апреля в 02:35 · 

REUSABILITY ПО-АМЕРИКАНСКИ

В GK Launch мы часто делаем разную аналитику рынка пусковых услуг. Часть этой работы делается на открытых источниках, а значит, почему бы не поделиться ею с космическим сообществом. Сегодняшняя тема: экономика многоразового запуска ракет-носителей или «Reusability по-американски».

31 марта 2017 года компания SpaceX впервые повторно запустила 1-ю ступень РН Falcon 9 в рамках коммерческого запуска геостационарного КА SES-10, ранее слетавшую вместе с грузовым кораблем Dragon к МКС в рамках контракта с НАСА CRS.

С этого момента в космическом сообществе не утихают дебаты о том, какова же реальная экономическая выгода от повторного (а в перспективе - многоразового) использования материальной части РН.

Обратимся к цифрам, которые были озвучены топ-менеджерами компании SpaceX – Гвен Шотвелл и Илоном Маском. Что нам известно:
1. SpaceX потратила не менее $1 млрд. на разработку технологии многоразовости.
2. Затраты на восстановление 1-ой ступени после полета существенно ниже, чем половина стоимости новой 1-ой ступени, и обтекатель РН Falcon 9 стоит $6 млн.
3. 1-я ступень Falcon 9 стоит 70%, а остальные 30% стоимости от всей матчасти приходятся на 2-ю ступень и головной обтекатель.

На официальном сайте компании SpaceX заказчику предлагаются следующие цены: $62 млн. за пуск Falcon 9 и $90 млн. за пуск Falcon Heavy. Однако, есть пара оговорок: масса ПН на ГПО для Falcon 9 не должна превышать 5,5 тонн, а масса ПН для Falcon Heavy не должна превышать 8 тонн. Предложенные конфигурации РН подразумевают возвращение блоков 1-ой ступени, что существенно снижает энергетические характеристики по сравнению с конфигурацией без возвращаемых 1-ых ступеней (максимальная грузоподъемность Falcon 9 на ГПО составляет 8,3 тонн, а для Falcon Heavy 26,7 тонн).

Мы полагаем, что доля затрат на работы по обеспечению запуска должны быть на уровне 30-35% от стоимости пусковой услуги, то есть остальное – это материальная часть РН Falcon 9, которая стоит не более $40,3 млн. (при цене ПУ в $62 млн.). Если вернемся к словам Шотвелл (The first stage accounts for roughly 70% of the hardware costs of a Falcon 9 launch), то получим стоимость 1-ой ступени РН Falcon 9 на уровне 28,2 млн., а стоимость 2-ой ступени и ГО вместе взятых не более $12,1 млн. Зная стоимость ГО в размере $6 млн., получается, что на 2-ю ступень и средства адаптации ПН остается не более $6,1 млн. В таком случае 2-ая ступень РН Falcon 9 стоит дешевле обтекателя, а 30% стоимости матчасти 2-й ступени и обтекателя делятся практически поровну между ними, что противоречит словам Шотвелл: The second stage and fairing split the remainder of the hardware cost, not quite evenly.

Все это наводит на мысль, что, скорее всего, reusability с т.з. экономики работает иначе.
Для того, чтобы разобраться в ценах и цифрах, обратимся к реальной стоимости контрактов, которые были заключены SpaceX с НАСА и ВВС США.

5 Февраля 2020 г. было объявлено о заключении SpaceX контракта с НАСА на запуск КА PACE (массой 1.7 тонн, на ССО 676 км) с использованием РН Falcon 9 и применением previously-flown first stage booster за $80,4 млн. Если от общей цены ПУ по контракту $80,4 млн. отнять все затраты на проведение работ по обеспечению пуска (35% от стоимости ПУ), то выходит, что матчасть РН Falcon 9 для НАСА с повторно используемой 1-ой ступенью стоит $52,3 млн. Так сколько же стоит матчасть Falcon 9 reusable на самом деле: 52,3 млн или $40,3 млн.?

7 марта 2020 г. также была опубликована новость о том, что компания SpaceX и ВВС США подписали контракт на 3 миссии суммарно за $297 млн., который включает 2 пуска на РН Falcon 9 и 1 пуск на РН Falcon Heavy. Рассуждая над средней ценой пусковой услуги в рамках этого контракта, обратимся к ценам, указанным на сайте SpaceX: ПУ с Falcon 9 за $62 млн., ПУ с Falcon Heavy за $ 90 млн. С помощью пропорции вычисляем, что стоимость ПУ с Falcon Heavy стоит как 1,5 ПУ с РН Falcon 9. Получаем, что в среднем в рамках этого контракта пусковая услуга с РН Falcon 9 стоит $84,9 млн., а с РН Falcon Heavy $127,2 млн., откуда по ранее описанной логике получим стоимость матчасти Falcon 9 на уровне $55,2 млн.

Возникает два вопроса: если в рамках этого контракта SpaceX изготовит новые РН, то является ли это реальной стоимостью новой матчасти обоих типов РН соответственно? Если же предполагается использование для миссий ВВС ранее использованной матчасти, то почему тогда стоимость пусковых услуг не $62 млн. и $90 млн. соответственно?

Если мы взглянем на экономику reusability под иным углом, то нам откроются интересные выводы, которые, с точки зрения ценовых показателей и заявления руководителей SpaceX, выглядят более реалистично, чем цены, приведенные на сайте компании.

Для повторного использования матчасти РН необходимо первый раз изготовить ее за полную стоимость, а далее продавать ее либо за одинаковую стоимость, исходя из планов использовать ее несколько раз (и важно не забыть о возврате инвестиций, которые были вложены в разработку ракеты, а также затрат на РВР матчасти), или применять другую модель, более безопасную для бизнеса. Во втором случае кто-то из заказчиков запуска должен заплатить SpaceX максимальную или полную стоимость за матчасть Falcon 9 или Heavy, как это и было сделано в случае запуска КА SES-10. НАСА заплатило за доставку груза к МКС с использованием новой РН Falcon 9. Первая ступень была возвращена и повторно использована для оказания коммерческой пусковой услуги по выведению КА SES-10.

Сколько же заплатило НАСА за пуск к МКС? Из отчета FAA за 2018г. следует, что в рамках контрактов CRS НАСА заплатило SpaceX $3,7 млрд. за 23 пуска по доставке груза к МКС вплоть до 2024г. Это означает, что НАСА платит в среднем $160,9 млн. за пусковую услугу. Используя ту же пропорцию, что и выше, получим, что матчасть РН Falcon с кораблем Dragon стоит на уровне $104,5 млн. Мы не знаем наверняка, сколько стоит матчасть корабля Dragon cargo; предположим (на уровне экспертной оценки и опираясь на некоторые открытые материалы), что цена корабля в пуске - около $40 млн. Отсюда делаем вывод - матчасть 1-ой и 2-ой ступеней РН стоит $64,5 млн. Если к этой сумме добавить стоимость ГО $6 млн. и минимальную стоимость системы адаптации ПН $1 млн., получим стоимость всей вновь изготовленной матчасти РН Falcon 9 на уровне $71,5 млн., пригодной для запуска КА. Вернемся к словам Шотвелл: The first stage accounts for roughly 70% of the hardware costs of a Falcon 9 launch. Таким образом, новая 1-ая ступень стоит для НАСА $50 млн.

Получается следующая статистика: для внутреннего рынка одна и та же матчасть стоит для НАСА и ВВС по-разному (хотя цены близки), при этом матчасть стоит существенно дороже, чем SpaceX ее продает на международном рынке в рамках коммерческих пусковых услуг.

Если учесть, что суммарно НАСА профинансировала SpaceX на сумму более $7 млрд. в рамках контрактов на разработку технологий и обеспечения доставки грузов и астронавтов на МКС, то можно сделать вывод: технология reusability, по состоянию дел на сегодня, с экономической точки зрения оправдывает себя только в случае наличия «якорного» заказчика пусковых услуг на внутреннем рынке (в случае SpaceX это НАСА и ВВС США), готового заплатить максимальную или полную стоимость за матчасть РН, часть из которой потом будет повторно использована в рамках коммерческих пусковых услуг на внешнем рынке.












АниКей

Цитироватьtass.ru              Илон Маск объявил о намерении продать почти все свое имущество
           
       НЬЮ-ЙОРК,  1 мая. /ТАСС/. Предприниматель Илон Маск предполагает распродать почти  все свое имущество. Соответствующая запись размещена в пятницу в Twitter Маска.


Цитировать"Я продаю почти все свое имущество. У меня не будет дома", - объявил он. Какие-либо пояснения или подробности отсутствуют.
Маск также написал, что считает слишком высокой стоимость акций его  компании Tesla. Котировки ценных бумаг этого предприятия в пятницу  снизились на $71,81 (9,18%), достигнув $710,07.


Согласно опубликованному 23 апреля докладу американской  неправительственной организации Institute for Policy Studies, с 1 января  2020 года по 10 апреля 2020 года глава компаний Tesla и SpaceX стал  богаче на $5 млрд. Одной из причин этого стал выпуск Tesla аппаратов  искусственной вентиляции легких.


По последним оценкам агентства Bloomberg,  состояние Маска превышает $39,7 млрд. Он занимает 22-е место в списке  самых богатых людей мира. Маск, помимо Tesla, возглавляет также компанию  SpaceX. Его основные инвестиции связаны с альтернативной  электроэнергетикой и коммерческими космическими услугами.



А кто не чтит цитат — тот ренегат и гад!

АниКей

Цитироватьpolitros.com              Илон Маск пообещал водрузить флаг аниме на Луне
                                                                                                                                                                                                                                                                     

                                                                                                                                                                                                                                                                                                           
                                                                                                          Илон Маск в  своем Twitter дал шутливое согласие водрузить на искусственном спутнике  Земли флаг аниме. Такую необычную идею выдвинул один из его подписчиков.

 


Цитировать«Эй, а ты можешь установить на Луне флаг аниме? Без причины, просто ради забавы».

 
 «Не вопрос», – отреагировал Маск.

 
На своей странице в Twitter американский  изобретатель-миллиардер Илон Маск часто публиковал посты о разных лунных  миссиях, которые планируется осуществить в недалеком будущем. В  частности, недавно он рассказал о планах NASA разработать на базе SpaceX  оптимизированный корабль для транспортировки экипажа между лунной  орбитой и поверхностью спутника.


Подобные захватывающие  перспективы не оставили равнодушными многочисленных подписчиков Маска.  Одну из идей по освоению Луны человеком – установить на поверхности  естественного спутника земли флаг аниме – многие встретили с большим  энтузиазмом.

 


Цитировать«Я вижу, вы человек со вкусом», – отмечает один из подписчиков.

 
 «Вот за что мы любим этого чувака», – восхищается второй.

 
 «Илон – это для народа!», – утверждает другой пользователь.



 
Также подписчики с воодушевлением принялись обсуждать,  каким должен быть флаг, и какие герои и сюжеты аниме необходимо  «увековечить» на спутнике Земли. Среди них – Синобу Осино, Сейлор Мун и  другие. Некоторые пользователи даже считают – в шутку или всерьез – что  такое украшение Луны станет величайшим достижением человечества.  Впрочем, нашлись и скептики. Один из подписчиков предложил получше  закрепить такое полотнище, чтобы оно не исчезло столь же загадочным  образом с лунной поверхности, как флаг США.  


Ранее «ПолитРоссия» приводила слова Илона Маска о том, что его всегда восхищали российские ракетно-космические технологии.

                                                                                        Автор: Анна Ильинская



А кто не чтит цитат — тот ренегат и гад!

tnt22

Цитировать SpaceX ✔@SpaceX 10:09 PM - May 1, 2020

27th and final test of Crew Dragon's upgraded Mark 3 parachutes complete – one step closer to flying @NASA astronauts @AstroBehnken and @Astro_Doug to the @space_station and safely returning them back home to Earth


АниКей

Znak.com

03:15
SpaceX презентовала симулятор стыковки корабля Crew Dragon с МКС
Компания  SpaceX, основанная Илоном Маском, выпустила браузерный симулятор, в  котором можно попробовать состыковать корабль Crew Dragon с  Международной космической...

РИА Новости

02:45
Компания SpaceX опубликовала симулятор стыковки корабля Crew Dragon к МКС
Запуск планируется осуществить на ракете-носителе Falcon 9 из Космического Центра имени Кеннеди (штат Флорида). Стыковка корабля с МКС предполагается 28 мая.

ТК Звезда

02:56
SpaceX представила симулятор стыковки корабля Crew Dragon к МКС
Стыковка с Международной космической станцией должна будет состояться на следующий день после вылета. Длительность планируемого полета составит три-четыре месяца.
А кто не чтит цитат — тот ренегат и гад!

АниКей

ЦитироватьПрекрасное далёко, не будь ко мне жестоко
          Куда вползает пандемический мир: в «Мы» Замятина или Neuralink Маска?         
А кто не чтит цитат — тот ренегат и гад!