Солнечные паруса.

Автор Agent, 12.08.2004 07:37:59

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Димитър

Развернули парус или нет?

Александр Ч.

Димитър, а как по Вашему, что это означает?
ЦитироватьMark Hilverda‏@markhilverda


So beautiful! Partial image download shows #LightSail in space. http://www.planetary.org/blogs/jason-davis/2015/20150608-sails-in-space.html ...


1:28 - 9 июня 2015 г.

Если пройти по ссылке в блог, то там есть такая фраза:
ЦитироватьThe entire image should finish downloading early tomorrow morning.
Т.е. полностью изображение загрузится только завтра, ранним утром. Но даже уже принятой части достаточно для вывода ;)
Ad calendas graecas

тавот

А вот и полная картинка

ЦитироватьThe Planetary Society's LightSail test mission successfully completed its primary objective of deploying a solar sail in low-Earth orbit, mission managers said today. During a ground station pass over Cal Poly San Luis Obispo that began at 1:26 p.m. EDT (17:26 UTC), the final pieces of an image showcasing LightSail's deployed solar sails were received on Earth. The image confirms the sails have unfurled, which was the final milestone of a shakedown mission designed to pave the way for a full-fledged solar sail flight in 2016.


The Planetary Society
 LightSail with solar sails deployed LightSail captured this image of its deployed solar sails in Earth orbit on June 8, 2015.


 
The mission began May 20 with a launch from Cape Canaveral aboard a United Launch Alliance Atlas V rocket. The spacecraft fought its way through software glitches, two signal losses and unexpected battery behavior before finally deploying its solar sails on June 7. 
The LightSail team is now downloading a second camera image from the opposite side of the spacecraft before it reenters Earth's atmosphere. Because LightSail was directly between the sun and Earth at the time of image acquisition on June 8, it is believed the second photograph may include a view of Earth.
Next, engineers may "walk out" the sail booms to increase the tension on the sails, which could further flatten the wavy appearance of the Mylar. The image also appears slightly distorted due to the camera's fish-eye lens. The team will analyze all sail imagery and any tensioning results in preparation for next year's flight, when LightSail operates in a higher orbit and uses sunlight for propulsion.
The Planetary Society is hosting a telepresser Wednesday afternoon at 1:30 p.m. EDT to discuss results of the mission. Credentialed media are invited to contact Erin Greeson at erin.greeson@planetary.org for call-in information. Audio of the press conference will be streamed via LightSail's Mission Control Center webpage.

Впечатляет !!!
Three, two, one, ignition, and liftoff !

Охотник утки, пьющий водки !

Это ещё не сверхтяж, но уже и не супертяж.© Д.О.Р.

ZOOR

#383
Exclusive: Bill Nye on the Ups and Downs of the LightSail Project       
The onetime student of Carl Sagan talks about personal satisfaction, and influencing younger generations through his work in space      
          By Robin Seemangal and Thaddeus Cesari | 06/29/15 10:00am

Read more at http://observer.com/2015/06/exclusive-bill-nye-on-the-ups-and-downs-of-the-lightsail-project/#ixzz3eTUbNIqQ

Я зуб даю за то что в первом пуске Ангары с Восточного полетит ГВМ Пингвина. © Старый
Если болит сердце за народные деньги - можно пойти в депутаты. © Neru - Старому

zandr

http://russian.news.cn/2019-02/26/c_137852174.htm
ЦитироватьКитайские инженеры изучают возможности использования графена для освоения дальнего космоса
Пекин, 26 февраля /Синьхуа/ -- Двухмерная форма углерода, известная как графен, в будущем может помочь продвинуться в изучении неизведанной Вселенной, считают китайские космические инженеры.
Графен, толщина которого составляет всего один атом, может быть использован при создании двигателя, работающего на энергии света, эта технология ведет к созданию бестопливного космического корабля.
Традиционные космические аппараты зависят от химического топлива, и количество топлива, которое они несут, определяет, насколько далеко они могут улететь, отметила сотрудник Китайского исследовательского института ракетной техники Сун Шэнцзюй.
Более 80 процентов взлетной массы существующих ракет-носителей составляют химические пропелленты. Если бы космический корабль мог путешествовать без топлива, люди смогли бы исследовать гораздо более далекое космическое пространство, заявила Сун Шэнцзюй.
Ученые из других стран изучают световые двигательные технологии. В галактике около 400 млрд звезд, свет которых может стать неисчерпаемым источником энергии.
Ученые в Европе, США и Японии разрабатывают космические корабли с солнечными парусами, изготовленными из полиимидной пленки, но их тяга достаточно слабая, указала Сун Шэнцзюй.
Китайские специалисты работают над созданием парусов с использованием графена - одного из самых прочных и тонких материалов, который может выдерживать температуру свыше 800 градусов по Цельсию.
Исследование, проведенное ранее профессором Нанькайского университета Чэнь Юншэном, показало, что графен может приводиться в действие различными источниками света, включая солнечный свет, и создаваемая им тяга в 1000 раз выше тяги от полиимидной пленки в условиях вакуума.
"Это только начало. Мы продолжим изучать механизмы и свойства графена и работать в направлении создания космического корабля на световой энергии. Если мы совершим прорыв в этой технологии, это облегчит исследование неизведанной Вселенной", - подчеркнула Сун Шэнцзюй.


planktos

трансляция развертывания солнечного паруса LightSail 2 сегодня в 21.00 
LightSail 2 Sail Deployment

Maks

#387
 Почему не хотят использовать парус и как двигaтель, и как радиотеклескоп, антенну?

Старый

ЦитироватьMaks написал:
Почему не хотят использовать парус и как двигaтель, и как радиотеклескоп, антенну?
Спроси у канадского космического агенства. У нас то зачем спрашиваешь? 
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Alex_II

ЦитироватьMaks написал:
Почему не хотят использовать парус и как двигaтель, и как радиотеклескоп, антенну?
Ещё и простые-то паруса делать не научились, куда уж комбинировать...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Maks

#390
Здесь проекция аппарата на фоне Земли.  И какие то смешные величины напряжений.
http://www.planetary.org/explore/projects/lightsail-solar-sailing/lightsail-mission-control.html

Солнце жарит 1286.31 ватт с 1 метра квадратного в космосе y Земли.

Старый

ЦитироватьMaks написал:
Солнце жарит 1286.31 ватт с 1 метра квадратного в космосе y Земли.
И? Что ты собрался жарить? 
Если взять сковородку диаметром 20 см то греть её будут всего 40 ватт. Картошку с грибами не пожаришь. Не, не пожаришь. :( 
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

tnt22

http://planetary.org/blogs/jason-davis/ls2-deploys-sail.html
ЦитироватьJason Davis • July 24, 2019

LightSail 2 Successfully Deploys Solar Sail

The Planetary Society's LightSail 2 spacecraft has successfully deployed the large, aluminized Mylar sail it will use to raise its orbit solely with sunlight.

Flight controllers at Cal Poly San Luis Obispo in California commanded the spacecraft to deploy its solar sails yesterday at about 11:47 PDT (18:47 UTC). Images captured during the deployment sequence and downloaded today show the 32-square-meter sail, which is about the size of a boxing ring, deploying as the spacecraft flew south of the continental United States.


The Planetary Society
LIGHTSAIL 2 DURING SAIL DEPLOYMENT SEQUENCE
This image was taken during the LightSail 2 sail deployment sequence on 23 July 2019 at 11:48 PDT (18:48 UTC). Baja California and Mexico are visible in the background. LightSail 2's dual 185-degree fisheye camera lenses can each capture more than half of the sail. This image has been de-distorted and color corrected.


The Planetary Society
LIGHTSAIL 2 SAIL DEPLOYMENT FROM CAMERA 1
View of the deployment of half of LightSail 2's square sail from Camera 1, which happened on 23 July 2019 at 18:47 UTC. The animation runs at about 100 times actual speed.


The Planetary Society
LIGHTSAIL 2 SAIL DEPLOYMENT FROM CAMERA 2
View of the deployment of half of LightSail 2's square sail from Camera 2, which happened on 23 July 2019 at 18:47 UTC. The animation runs at about 100 times actual speed.
ЦитироватьNew feature: Download all raw imagery from LightSail 2 here!
Sail deployment marks a major milestone for the LightSail 2 mission, which aims to demonstrate solar sailing as a viable method of propulsion for CubeSats—small, standardized satellites that have lowered the cost of space exploration.

"Yesterday, we successfully set sail on beams of sunlight," said Bill Nye, CEO of The Planetary Society. "Thanks to our team and our tens of thousands of supporters around the world, the dream started by The Planetary Society's founders more than 4 decades ago has taken flight."

Bruce Betts, Planetary Society chief scientist and LightSail program manager, added, "We're ecstatic! The mission team has worked for years to get to this moment when we can start solar sailing."



Following the start of sail deployment on 23 July, telemetry from LightSail 2 showed the spacecraft's small motor was rotating properly, extending four, 4-meter cobalt-alloy booms from their central spindle. The booms unwind like carpenter's tape measures and are attached to 4 triangular sail sections that together form the square solar sail.

Though the motor activity itself was a good indicator of success, confirmation that the sails deployed successfully was only possible via imagery from LightSail 2's dual cameras. The cameras have 185-degree fields of view, and together can image the entire sail from the main LightSail bus, which is about the size of a loaf of bread.

"The successful deployment of the solar sail and the onset of sail control completes our critical post-launch phase," said LightSail 2 project manager David Spencer. "Now we are prepared for the solar sail's mission, to track how the orbit changes and evaluate solar sailing performance."

The deployment milestone comes 4 weeks after LightSail 2 launched from Kennedy Space Center, Florida aboard a SpaceX Falcon Heavy rocket, and 3 weeks after the Georgia Tech student-built Prox-1 spacecraft deployed LightSail 2 into orbit. The mission team spent a week checking out the spacecraft's systems before rescheduling sail deployment to allow extra time for testing and tuning the attitude control system.

Preliminary data shows LightSail 2 is already turning its solar sail broadside to the Sun once per orbit, giving the spacecraft a gentle push no stronger than the weight of a paperclip. Solar photons have no mass, but they have momentum, and as they reflect off the solar sail, some of that momentum is transferred and creates thrust. While this thrust is slight, it is continuous and over time will raise LightSail 2's orbit.


Josh Spradling / The Planetary Society
LIGHTSAIL 2 ORBIT RAISING
This animation shows how LightSail 2 raises its orbit by making two 90-degree turns each orbit. As the spacecraft approaches the Sun, it turns the sail edge-on to avoid getting pushed by solar photons. As it moves away from the Sun, it turns perpendicular to incoming sunlight, giving it a push that gradually raises its orbit.

The orbit-raising portion of the mission will last about 1 month. LightSail 2 does not have the capability to circularize its orbit—as one side of the spacecraft's orbit raises due to solar sailing, the other side will dip lower into Earth's atmosphere, until atmospheric drag overcomes the slight force from solar sailing. LightSail 2 is expected to reenter the atmosphere in roughly 1 year.

tnt22

LightSail2
Цитировать Planetary Society‏ Подлинная учетная запись @exploreplanets 60 мин. назад
MISSION SUCCESS!

We just raised our orbit around Earth using sunlight alone, something that's never been done before.

#LightSail2 is now the highest performing solar sail to date and it's 100% crowdfunded by our members and backers!


tnt22

http://www.planetary.org/blogs/jason-davis/lightsail-2-successful-flight-by-light.html
ЦитироватьJason Davis • July 31, 2019
LightSail 2 Spacecraft Successfully Demonstrates Flight by Light

Years of computer simulations. Countless ground tests. They've all led up to now. The Planetary Society's crowdfunded LightSail 2 spacecraft is successfully raising its orbit solely on the power of sunlight.

Since unfurling the spacecraft's silver solar sail last week, mission managers have been optimizing the way the spacecraft orients itself during solar sailing. After a few tweaks, LightSail 2 began raising its orbit around the Earth. In the past 4 days, the spacecraft has raised its orbital high point, or apogee, by about 2 kilometers. The perigee, or low point of its orbit, has dropped by a similar amount, which is consistent with pre-flight expectations for the effects of atmospheric drag on the spacecraft. The mission team has confirmed the apogee increase can only be attributed to solar sailing, meaning LightSail 2 has successfully completed its primary goal of demonstrating flight by light for CubeSats.

"We're thrilled to announce mission success for LightSail 2," said LightSail program manager and Planetary Society chief scientist Bruce Betts. "Our criteria was to demonstrate controlled solar sailing in a CubeSat by changing the spacecraft's orbit using only the light pressure of the Sun, something that's never been done before. I'm enormously proud of this team. It's been a long road and we did it."

The milestone makes LightSail 2 the first spacecraft to use solar sailing for propulsion in Earth orbit, the first small spacecraft to demonstrate solar sailing, and just the second-ever solar sail spacecraft to successfully fly, following Japan's IKAROS, which launched in 2010. LightSail 2 is also the first crowdfunded spacecraft to successfully demonstrate a new form of propulsion.

"For The Planetary Society, this moment has been decades in the making," said Planetary Society CEO Bill Nye. "Carl Sagan talked about solar sailing when I was in his class in 1977. But the idea goes back at least to 1607, when Johannes Kepler noticedthat comet tails must be created by energy fr om the Sun. The LightSail 2 mission is a game-changer for spaceflight and advancing space exploration."

On Monday, LightSail 2 sent home a new full-resolution image captured by its camera during solar sail deployment. The perspective is opposite to last week's full-resolution image and shows the sail more fully deployed. LightSail 2's aluminized Mylar sail shines against the blackness of space, with the Sun peeking through near a sail boom.


The Planetary Society
LIGHTSAIL 2 DURING SAIL DEPLOYMENT SEQUENCE (CAMERA 1)
This image was taken during the LightSail 2 sail deployment sequence on 23 July 2019 at 11:49 PDT (18:49 UTC). The sail is almost fully deployed here and appears warped near the edges due to the spacecraft's 185-degree fisheye camera lens. The image has been color corrected and some of the distortion has been removed. The Sun is visible at center, and pieces of spectraline, which were used to hold LightSail 2's solar panels closed, can be seen at 5 o'clock and 7 o'clock.

The mission team will continue raising LightSail 2's orbit for roughly a month, until the perigee decreases to the point where atmospheric drag overcomes the thrust fr om solar sailing. During the orbit-raising period, the team will continue optimizing the performance of the solar sail.

"We've been working since sail deployment to refine the way the spacecraft tracks the Sun," said LightSail 2 project manager Dave Spencer. "The team has done a great job getting us to the point wh ere we can declare mission success. Moving ahead, we're going to continue working to tune the sail control performance and see how much we can raise apogee over time."

One such refinement involves LightSail 2's single momentum wheel, which rotates the spacecraft broadside and then edge-on to the Sun each orbit to turn the thrust from solar sailing on and off. Momentum wheels can "saturate," hitting predefined speed limits, after which they are no longer effective at rotating the spacecraft. Most spacecraft use chemical thrusters to desaturate momentum wheels; LightSail 2 relies on electromagnetic torque rods, which orient the spacecraft by pushing against Earth's magnetic field.

LightSail 2's momentum wheel currently reaches its saturation lim it a couple of times per day, and desaturating the wheel temporarily takes the spacecraft out of its proper orientation for solar sailing. The mission team already applied a software update that increased the time between saturation events, and is also working to automate the desaturation process. Both refinements should result in improved solar sailing performance.


The Planetary Society
LIGHTSAIL 2 ORBIT APOGEE AND PERIGEE SINCE LAUNCH
This chart shows LightSail 2's orbit apogee and perigee since launch. From 26 July to 30 July, the spacecraft raised its orbital high point, or apogee, by about 2 kilometers. A PDF version of this chart is available.

After LightSail 2's month-long orbit raising phase, the spacecraft will begin to deorbit, eventually reentering the atmosphere in roughly a year. The aluminized Mylar sail, about the size of a boxing ring, may currently be visible for some observers at dusk and dawn. The Planetary Society's mission control dashboard shows upcoming passes based on user location, and includes a link to a page that highlights passes when the sail is more likely to be visible.

Roughly 50,000 Planetary Society members and private citizens from more than 100 countries, as well as foundations and corporate partners, donated to the LightSail 2 mission, which cost $7 million from 2009 through March 2019.

"LightSail 2 proves the power of public support," said Planetary Society COO Jennifer Vaughn. "This moment could mark a paradigm shift that opens up space exploration to more players. It amazes me that 50,000 people came together to fly a solar sail. Imagine if that number became 500,000 or 5 million. It's a thrilling concept."


The Planetary Society
LIGHTSAIL 2 SAIL DEPLOYMENT THUMBNAILS (CAMERA 1)
These images show the progression of LightSail 2's solar sail deployment sequence, which began on 23 July 2019 at 18:47 UTC. They are all thumbnail images from Camera 1 with an original resolution of 120 by 90 pixels and have been de-distorted and color-corrected. The first 13 frames were taken at intervals of 10 seconds; the remaining ones at intervals of 30 seconds.


The Planetary Society
LIGHTSAIL 2 SAIL DEPLOYMENT THUMBNAILS (CAMERA 2)
These images show the progression of LightSail 2's solar sail deployment sequence, which began on 23 July 2019 at 18:47 UTC. They are all thumbnail images from Camera 2 with an original resolution of 120 by 90 pixels and have been de-distorted and color-corrected. The first 13 frames were taken at intervals of 10 seconds; the remaining ones at intervals of 30 seconds.

The Planetary Society shares LightSail program data with other organizations so that solar sail technology can be applied to future space exploration missions. The Society presented initial LightSail 2 results this week at the 5th International Symposium on Solar Sailing in Aachen, Germany. Results are also being shared with NASA's NEA Scout mission, which is launching a solar sail-powered CubeSat to visit a near-Earth asteroid as early as next year.

LightSail 2 is one of several Planetary Society science and technology projects that aim to advance space science and exploration. Earlier this month, NASA chose PlanetVac, a Society-funded technology built by Honeybee Robotics that simplifies the process of collecting samples from other worlds, to fly to the Moon as part of the agency's Commercial Lunar Payload Services (CLPS) program.

The LightSail program began in 2009 under the direction of Planetary Society co-founder Louis Friedman, following the launch of Cosmos 1, the world's first solar sail that did not reach orbit. Friedman and Society co-founders Carl Sagan and Bruce Murray championed the idea of solar sailing more than 4 decades ago with a proposed solar sail mission to Halley's Comet.

tnt22

Цитировать Jonathan McDowell‏ Подлинная учетная запись @planet4589 2 ч. назад
I am not seeng the claimed orbit raising in the data.  I see the normal orbit decay, but an increase in eccentricity presumably caused by the sail - so yes apogee is going up, but perigee is going down even faster.



2 ч. назад
Here is Lightsail-2 average height vs time. Sail deploy was day 204.





2 ч. назад
Here is eccentricity





2 ч. назад
Apogee and perigee






Jason Davis‏ Подлинная учетная запись @jasonrdavis 1 ч. назад

В ответ @b0yle @ChrisDMarshall и еще 3
Yes that's correct. For simplicity the plan was never to circularize the orbit, only to raise apogee by thrusting on one side of the orbit, which also drops perigee.


tnt22

LightSail 2

https://ria.ru/20190801/1557074530.html
ЦитироватьКосмический парусник LightSail успешно поднял орбиту при помощи света
12:40


© Planetary Society

МОСКВА, 1 авг – РИА Новости. Микроспутник LightSail 2 успешно использовал свои паруса для того, чтобы поднять орбиту на два километра, что продемонстрировало работоспособность этой технологии. Об этом сообщает сайт Планетологического сообщества.
Цитировать"Нас радует то, что миссия LightSail 2 завершилась полным успехом. Мы показали, что можем управлять положением зонда на орбите, используя лишь давление света Солнца. Это никому раньше не удалось продемонстрировать, и я очень горд тем, что наша команда справилась с этой задачей", — заявил Брюс Беттс (Bruce Betts), ведущий научный сотрудник Планетологического сообщества.
Микроспутник Lightsail-2 — уже третий прототип космического "парусника", идеологическим и технический наследник аппаратов Lightsail-1 и "Космос-1". Последний аппарат был первым зондом такого типа, который американские энтузиасты освоения космоса пытались запустить в 2005 году вместе с Российской академией наук и шведской компанией Cosmos Studios.
Запуск предшественника этого зонда, закончился не совсем удачно. Он был успешно выведен на орбиту в мае 2015 года, однако через два дня его компьютер пережил непонятный сбой, лишивший зонд связи с Землей на протяжении последующей недели. После того, как аппарат раскрыл солнечные батареи, он еще раз перестал откликаться на сигналы из ЦУП, что создатели зонда связали с наличием проблем в работе аккумуляторов Lightsail-1.

Позже связь была еще раз восстановлена и аппарат смог развернуть паруса. После этой процедуры он снизил орбиту, вошел в атмосферу и сгорел. Руководство Планетологического сообщества признало этот запуск успешным и начало готовиться к отправке второго зонда на орбиту.

Первый зонд, как отмечают его создатели, не мог использовать свои паруса для набора скорости, так как он находился на слишком небольшой высоте, где этому мешало притяжение Земли, ее атмосфера и масса других факторов.
[свернуть]
По этой причине его "наследник" был запущен на высоту в 700 километров от поверхности планеты, где его пятиметровый квадратный парус может выработать достаточно тяги для того, чтобы не только удерживать себя от падения на Землю, но и "сбежать" от ее гравитации.

Помимо новых батарей и компьютера, защищенного от сбоев, LightSail-2 включал в себя два новых прибора. В их число вошли уголковый отражатель, позволявший ученым точно замерять высоту орбиты "солнечного парусника" с Земли, а также набор маховиков и гироскопов, необходимых для того, чтобы зонд мог постоянно "смотреть" на Солнце.

Новая версия аппарата была выведена на орбиту месяц назад на борту ракеты Falcon Heavy, после чего она успешно раскрыла солнечные батареи, получила первые фотографии и приступила к раскрытию парусов. Это произошло неделю назад. После этого пилоты миссии успешно использовали свет Солнца для того, чтобы поднять высоту орбиты LightSail-2 на два километра.
Цитировать"Мы ожидали этого момента несколько десятилетий. Карл Саган говорил о возможности подобных полетов еще в 1977 году, когда я был его учеником, однако сама идея была озвучена еще в начале XVII века Иоганном Кеплером, заметившим, что свет Солнца порождает хвосты комет. Lightsail-2 перевернет мир космических полетов и изучения космоса", — добавил Билл Най (Bill Nye), известный популяризатор науки и исполнительный директор общества.
По текущим планам руководителей миссии, Lightsail-2 будет повышать орбиту на протяжении еще примерно месяца до тех пор, пока ее нижняя точка – перигей – не подойдет опасно близко к Земле. После этого аппарат начнет терять высоту и сгорит в атмосфере примерно через год, проложив дорогу для полетов более серьезных "космических парусников".

AleMark

#397
Ну что сказать, молодцы, улучшили результат парусника LightSail-1. Но всё же я несколько разочарован: ожидал, что он таки сможет поднимать свою орбиту (Average altitude/height), а не только апогей.

Цитироватьtnt22 написал:
 LightSail 2 
 
ЦитироватьПервый зонд, как отмечают его создатели, не мог использовать свои паруса для набора скорости, так как он находился на слишком небольшой высоте, где этому мешало притяжение Земли, ее атмосфера и масса других факторов.
По этой причине его "наследник" был запущен на высоту в 700 километров от поверхности планеты, где его пятиметровый квадратный парус может выработать достаточно тяги для того, чтобы не только удерживать себя от падения на Землю, но и "сбежать" от ее гравитации.
И при этом не указано, какая была высота орбиты LightSail-1: 200, 300, 500 км? Может 690 км - ведь это тоже меньше, чем нынешние 717 (Average)?
Если кому попадались данные по высоте орбиты LightSail-1 - буду весьма признателен.

Цитироватьtnt22 написал:
 LightSail 2  
 
ЦитироватьКосмический парусник LightSail успешно поднял орбиту при помощи света

По этой причине его "наследник" был запущен на высоту в 700 километров от поверхности планеты, где его пятиметровый квадратный парус может выработать достаточно тяги для того, чтобы не только удерживать себя от падения на Землю, но и "сбежать" от ее гравитации.

...пилоты миссии успешно использовали свет Солнца для того, чтобы поднять высоту орбиты LightSail-2 на два километра.

По текущим планам руководителей миссии, Lightsail-2 будет повышать орбиту на протяжении еще примерно месяца до тех пор, пока ее нижняя точка – перигей – не подойдет опасно близко к Земле. После этого аппарат начнет терять высоту и сгорит в атмосфере примерно через год, проложив дорогу для полетов более серьезных "космических парусников".

Весьма непрофессионально написанная статья, сплошь ошибки и несоответствия. После открытия паруса высота орбиты не выросла, вырос только апогей. Average altitude наоборот, даже чуть-чуть снизился (с 717,45 км до 717,25 км).

И совершенно замечательный вывод статьи: высота орбиты парусника будет расти, пока он не упадёт на Землю (!). А как же "... парус может выработать достаточно тяги для того, чтобы не только удерживать себя от падения на Землю, но и "сбежать" от ее гравитации."?

Пока, увы, не может. Будем надеяться, что следующие поколения парусников смогут.  Нужна бОльшая изначальная высота и больше парус.
Без подробных расчётов, на глаз видно, что в неактивном состоянии (ребром к солнцу или в тени Земли) парус находится процентов 80-85, может и больше времени.
Список и расшифровка ракетно-космических аббревиатур: А Б В Г ... Н О П Р ...

tnt22

Цитировать Jonathan McDowell‏ Подлинная учетная запись @planet4589 5 мин. назад
LightSail-2 orbital eccentricity continues to increase following sail deployment


Echidna

Интересно... Большая полуось неизменна, эксцентриситет растет. Т.е получается, что в основном направление ускорение - радиальное. Почему так? )) Ну и в конце-концов, если тенденция продолжится, перицентр снизится до того момента, где атмосфера будет уже сильна. Это торможение начнет снижать апогей, а сам парус, продолжая менять эксцентриситет, еще больше поспособствует завершению баллистического существования миссии :-)