Ariane-6 Next Generation Launcher

Автор Salo, 13.10.2008 22:26:25

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

tnt22

http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Transportation/Hot_firing_proves_solid_rocket_motor_for_Ariane_6_and_Vega-C
Цитировать

HOT FIRING PROVES SOLID ROCKET MOTOR FOR ARIANE 6 AND VEGA-C


P120C solid rocket motor

16 July 2018
Today's hot firing of the P120C solid-propellant motor at Europe's Spaceport in French Guiana proves its flight-worthiness for use on Vega-C next year and on Ariane 6 from 2020.

This marks an important milestone in the development schedule of Europe's new-generation launchers, designed to boost our autonomy in the space arena, and maintain Europe's global competitiveness.
The test lasted 135 seconds simulating the complete burn time from liftoff and through the first phase of flight.

No anomalies were seen and the performance met expectations, though full analysis will take several months.

The P120C is 13.5 m long and 3.4 m in diameter and is made using a carbon composite material and built in one segment. It will replace the current P80 as the first stage motor of Vega-C. Two or four P120Cs will be strapped onto Ariane 6 as boosters for liftoff.

This test was a collaboration between ESA, France's CNES space agency, and Europropulsion under contract to Avio and ArianeGroup.

The next static firing will occur at the end of this year with the P120C qualification motor.

tnt22

ЦитироватьFirst hot firing of P120C motor for Vega-C and Ariane 6

European Space Agency, ESA

Опубликовано: 16 июл. 2018 г.
https://www.youtube.com/watch?v=B4r_1db6xYohttps://www.youtube.com/watch?v=B4r_1db6xYo (5:59)

tnt22

P120C-successful-testfire.pdf - 662.4 KB, 3 стр, 2018-07-16 13:08:33 UTC


tnt22

http://tass.ru/kosmos/5379111
ЦитироватьВо Французской Гвиане успешно испытали ускоритель ракеты Ariane-6
Космос 16 июля, 21:49 UTC+3

ТАСС, 16 июля. Гвианский космический центр сообщил об успешном проведении первого пробного пуска ускорителя P120C для новой ракеты-носителя Ariane 6. Об этом сообщается в понедельник на сайте компании Ariane Group.

"Пробный пуск P120C длительностью 135 секунд успешно произведен в Куру во Французской Гвиане", - говорится в сообщении. Отмечается, что этот "крупнейший в мире твердотопливный ракетный двигатель с монолитным корпусом из углеродного волокна" длиной 13 метров должен будет устанавливаться "на ракеты Ariane 62 и Ariane 64, а также на Vega-C. Сообщается, что вторая цифра в названии ракет семейства Ariane обозначает количество боковых ускорителей.

"Успешный тест первого... P120C - это серьезный шаг на пути развития будущих европейских ракет-носителей, - отмечается в пресс-релизе. - Еще два стендовых испытания запланированы для оценки данного двигателя перед первым полетом Vega-C в 2019 году и Ariane 6 в 2020 году".
Спойлер
Ожидается, что после прохождения всех испытаний и получения лицензий компания Europropulsion (совместное предприятие французской группы Safran и итальянской фирмы Avio) будет производить до 35 таких ускорителей ежегодно.

Ariane 6 - новое поколение ракет-носителей семейства Ariane. В ноябре 2016 года ЕКА и промышленное объединение Airbus Safran Launchers подписали в Париже окончательный контракт на разработку и производство новой ракеты-носителя Ariane 6. Она будет выпускаться в двух модификациях: легкая версия - Ariane 62, оснащенная двумя боковыми твердотопливными ускорителями и способная нести полезную нагрузку массой до 5 т, и тяжелая версия - Ariane 64, имеющая четыре ускорителя и позволяющая выводить на орбиту до 10,5 т груза.
[свернуть]

tnt22

https://spaceflightnow.com/2018/07/16/powerful-new-european-solid-fueled-rocket-motor-aces-first-test-firing/
ЦитироватьPowerful new European solid-fueled rocket motor aces first test-firing
July 16, 2018 | Stephen Clark

European engineers test-fired the world's most powerful present-day single-segment solid rocket booster Monday in French Guiana, clearing a major development hurdle for the Vega-C and Ariane 6 launchers set for debuts in 2019 and 2020.

Mounted on a test stand over a flame trench carved out of bedrock at the European-run spaceport in South America, the P120C rocket motor fired at around 1200 GMT (8 a.m. EDT; 9 a.m. French Guiana time) Monday after bad weather delayed the test from last week.
Спойлер
https://www.youtube.com/watch?v=B4r_1db6xYo

The rocket motor consumed its supply of more than 300,000 pounds (142 metric tons) of solid propellant in 135 seconds, generating around 800,000 pounds of thrust at full power in a sea level atmosphere.

Engineers used the test-firing to collect about 600 points of data on the rocket motor's thrust, internal pressure, temperatures, and other performance metrics. The results from Monday's hotfire test will help designers confirm the rocket's performance matches expectations.

"No anomalies were seen and the performance met expectations, though full analysis will take several months," the European Space Agency said in a statement.

Burning a pre-packed rubber-like solid propellant mixture called HTPB, the P120C will be used as the first stage of Europe's new Vega-C rocket set to enter service late next year. The Vega-C is an upgraded, higher-performing version of the Vega launch vehicle, which has logged 11 straight successful flights since its debut in February 2012.

Europe's next-generation Ariane 6 rocket, scheduled for a maiden test flight in July 2020, will fly with two or four P120C rocket motors as strap-on boosters, allowing engineers to adjust the launcher's lift capability depending on the weight and destination of its payload.


The P120C solid rocket motor ignites Monday on a test stand in French Guiana. Credit: ESA/CNES – Photo Optique Video du CSG – JM Guillon

The P120C motor is derived from the Vega rocket's P80 first stage motor, itself an evolution from the strap-on boosters used on Europe's heavyweight Ariane 5 rocket. The P120C's carbon fiber casing is manufactured by Avio in Colleferro, Italy, near Rome, and its nozzle is produced at Ariane Group's Le Haillan site near Bordeaux, France.

Ariane Group is a 50-50 joint venture between Airbus and Safran, and the principal owner of the launch services company Arianespace.

The major components were shipped to French Guiana, and the developmental motor fired Monday was assembled and filled with solid propellant at a fueling plant at the Guiana Space Center, then rolled out to the test stand on rails last month.

"The success of the P120C static firing test is a key milestone on the Vega-C and Ariane 6 development programs in view of the launchers' maiden flights schedule for 2019 and 2020, respectively," said Giulio Ranzo, Avio's chief executive.

In a statement, Ranzo called the test-firing "a great technological achievement for its unique performance, the result of radical innovation combined with over 30 years of experience in solid propulsion through cooperation between Avio and Ariane Group."


The P120C development motor was transferred to its test stand in French Guiana in June. Credit: ESA/CNES/Arianespace – Photo Optique Video du CSG – JM Guillon

The P120C rocket motor measures 44 feet (13.5 meters) tall and 11 feet (3.4 meters) in diameter. It contains nearly twice the propellant carried by the P80 rocket motor, and provides an increase in thrust of roughly 50 percent over the currently-flying P80.

By comparison, the Ariane 5 rocket's twin strap-on solid-fueled boosters each produce around 1.2 million pounds of thrust at sea level, more than the P120C. But the Ariane 5's boosters come in three heavier steel pieces, or segments, and are more expensive to manufacture.

High-power five-segment solid rocket boosters designed to fly on NASA's Space Launch System generate more than 3 million pounds of thrust.

Two qualification test-firings of the P120C rocket motor are planned at the end of this year and in 2019 before the inaugural flight of the Vega-C rocket.

The Vega-C will be the first vehicle to incorporate the P120C solid rocket motor. The uprated version of Europe's Vega launcher will be able to loft up to 4,850 pounds (2.2 metric tons) to a 435-mile-high (700-kilometer) polar orbit, an improvement over the Vega's current lift capability of around 3,300 pounds (1.5 metric tons) to the same orbit, according to the European Space Agency.

Officials intend for a launch of the upgraded Vega-C rocket to cost no more than the baseline Vega booster, which has achieved success in luring contracts for launching small Earth observation satellites. Arianespace is also eyeing the rideshare launch market for future Vega flights.

The Vega-C will also debut an enlarged second stage motor, called the Zefiro 40, which was successfully test-fired in Sardinia for the first time in March.


Artist's illustration of the Ariane 6 (left) and Vega-C (right) launch vehicles. Credit: ESA – D. Ducros

Europe's Ariane 6 rocket will use two or four P120C boosters mounted around the launcher's hydrogen-fueled core stage. A test version of the Ariane 6's Vulcain 2.1 main engine, based on the Ariane 5's Vulcain 2 powerplant, completed its first hotfire demonstration on a test stand in Germany in January.

The development of both rockets is funded in public-private partnerships between the European Space Agency and industry, mainly Ariane Group and Avio, with the objective to provide Europe with an independent strategic launch capability, while attracting continued commercial launch business for Arianespace.

The Vega-C and Ariane 6 rockets will blast off in French Guiana from launch pads a few miles away from the test stand used for Monday's P120C hotfire.

With the projected launch rates of the Ariane 6 and Vega-C rockets, Avio says it will produce up to 35 P120C motor casings per year at its Colleferro manufacturing facility. European officials say the shared solid motor production line will help bring down Ariane 6 and Vega-C launch costs as Arianespace faces stiff competition from private launch companies like SpaceX.
[свернуть]

tnt22

Цитировать[Reportage] Ariane 6 : lancement en approche

CNES

Опубликовано: 25 июл. 2018 г.
https://www.youtube.com/watch?v=6pARYly51IMhttps://www.youtube.com/watch?v=6pARYly51IM (3:05)

tnt22

ЦитироватьSuccès du 1er tir à feu du P120C

CNES CSG

Опубликовано: 3 авг. 2018 г.
https://www.youtube.com/watch?v=ho9JvUv0dyMhttps://www.youtube.com/watch?v=ho9JvUv0dyM (2:11)

tnt22

ЦитироватьAriane 6 - Chantier ELA4

CNES CSG

Опубликовано: 6 авг. 2018 г.
https://www.youtube.com/watch?v=b2fNOfO1_2ghttps://www.youtube.com/watch?v=b2fNOfO1_2g (1:56)

tnt22

ЦитироватьSamantha Cristoforetti‏Подлинная учетная запись @AstroSamantha 53 мин. назад

Work in progress, pardon our mess. The #Ariane6 launchpad in construction at Europe's spaceport in #Kourou. 7000 tons of steel for the gantry... not bad for a mobile structure, ah?

Спойлер


[свернуть]

tnt22

ЦитироватьStéphane Israël‏ @arianespaceceo 2 ч. назад

#Ariane6's commercialization is accelerating, with five future launches using the next-generation vehicle already selected by commercial and institutional customers!
#MissiontoSuccess @Eutelsat_SA @EU_Commission #DGA @ESA @CNES


tnt22

http://www.arianespace.com/press-release/eutelsat-signs-long-term-multiple-launch-service-agreement-with-arianespace/
ЦитироватьCorporate | September 10, 2018

Eutelsat signs long-term multiple-launch service agreement with Arianespace

Eutelsat is the first commercial customer to sign up to Ariane 6.

Arianespace and Eutelsat Communications (NYSE Euronext Paris: ETL) have concluded a long-term multiple-launch service agreement on the occasion of the World Satellite Business Week in Paris.

The agreement covers five launches until 2027 and will provide Eutelsat with assured access to space with schedule flexibility at cost effective prices. With this agreement, Eutelsat is the first commercial customer to sign up to Ariane 6, Arianespace's next-generation launch vehicle, expected to start service from 2020.
Спойлер
This new long-term commitment builds on the previous contract signed by Eutelsat and Arianespace in February 2013, which was expanded in 2017. Under these earlier agreements, three future Eutelsat satellites, EUTELSAT 7C, EUTELSAT QUANTUM and KONNECT, are already scheduled for launch on Ariane 5.

Rodolphe Belmer, CEO of Eutelsat Communications, said: "We are proud to be the first operator to commit to Ariane 6. This emblematic European programme will further enhance our ability to gain access to space in a timely, competitive and reliable manner. It strengthens our relationship with our long-standing partner, Arianespace, which has already been entrusted with the launch of half of our fleet. Furthermore, it illustrates the key role of Eutelsat in the development of the space sector, while underpinning our commitment to enhancing the efficiency of our satellite programmes."

Stéphane Israël, CEO of Arianespace added: "We are delighted that Eutelsat has chosen Arianespace to launch five of its upcoming satellites, in addition to the three already in our order book. With this multi-launch agreement, Eutelsat becomes the first commercial customer for Ariane 6. I would like to extend my warm thanks to Eutelsat for their confidence in Arianespace and our Ariane 6 launch vehicle. At the same time, their selection clearly shows Arianespace's ability to offer our customers long-term partnerships and increasingly flexible solutions."
[свернуть]

tnt22

http://www.arianespace.com/press-release/ariane-6-accelerates-as-arianespace-signs-first-commercial-geo-multiple-launch-contract-plus-a-new-institutional-mission/
ЦитироватьCorporate   | September 10, 2018

Ariane 6 accelerates as Arianespace signs first commercial GEO multiple-launch contract, plus a new institutional mission

World Satellite Business Week 2018

Arianespace is present at World Satellite Business Week (WSBW) from September 10 to 14 in Paris, confirming the attractiveness of its launcher family with the announcement of two contracts for Ariane 6: the first with Eutelsat as part of a launch services agreement involving five satellites; and the second with France's CNES space agency and the country's DGA defense procurement agency for the CSO-3 satellite. A third contract also was signed recently with the Indian Space Research Organization (ISRO) for Ariane 5 missions to orbit two satellites.

Arianespace's backlog is now 59 launches to be carried out during the coming years, including three on Vega C and five on Ariane 6 – the new launchers slated to make their maiden flights in 2019 and 2020, respectively.
Спойлер
Stéphane Israël, Chief Executive Officer of Arianespace, will participate in the WSBW roundtable entitled: "Accelerating Access to Space" on Tuesday, September 11 at 4:00 p.m.

First multi-launch commercial contract with GEO satellites for Ariane 6, along with its third institutional mission
As World Satellite Business Week opened its doors, Arianespace and Eutelsat announced the signature of a multi-year multiple-launch agreement concerning five satellites to be launched through 2027, making Eutelsat the first commercial Ariane 6 customer with geostationary orbit satellite payloads. For institutional missions, after the two launch contracts signed in 2017 for the European Commission and ESA's Galileo constellation, CNES and the DGA have chosen the A62 version of Ariane 6 (with two boosters) to launch their CSO-3 satellite. These orders clearly reflect the competitiveness and versatility of Ariane 6, which will be available in two versions to handle all orbits and multiple payload configurations under the fairing.
...

Ariane 6 and Vega C: getting closer!
Development of the new members of Arianespace's launcher family is proceeding apace, with first missions planned in 2019 for Vega C and 2020 for Ariane 6. A milestone took place on July 16 with a successful first hot firing test of the P120C solid rocket motor, which will equip the strap-on boosters for Ariane 62 and Ariane 64, as well as Vega C's first stage. This followed a series of successful tests of the Vulcain 2.1 main stage engine and Vinci upper stage engine for Ariane 6, along with progress toward Maturity Gate 7 (the critical design review) – which is planned by year-end.

European institutions also have reached major milestones in their commitment to Ariane 6 and Vega C. After the European Commission announced its proposed ambitious space budget for the upcoming decade, an ESA Council meeting in June confirmed funding for the transition period between Ariane 5 and Ariane 6. In addition to the four government contracts already signed for Europe's new launchers (three for Ariane 6 and one for Vega C), the commitment of European governments to all missions identified during the transition phase is a key to the sustainable success of these launchers.
...
[свернуть]

tnt22

ЦитироватьAriane 6 - Chantier ELA 4 - Août 2018

CNES CSG

Опубликовано: 29 авг. 2018 г.
https://www.youtube.com/watch?v=wYhY0y1niBshttps://www.youtube.com/watch?v=wYhY0y1niBs (2:06)

tnt22

ЦитироватьAriane 6 launch table moved to pad

European Space Agency, ESA

Опубликовано: 20 сент. 2018 г.

The 700 tonne steel table that will support Ariane 6 at liftoff was transferred to the pad at Europe's Spaceport in French Guiana on 10 September 2018.

It is so large that it arrived in parts by ship in February and was then welded together and fitted with equipment at a preparation area 250 m fr om the launch pad. Moving this giant 4 m high, 20 m long and 18 m wide table to its permanent position on the centre of the pad is complex.

Four hydraulic jacks lifted the table then two trollies moved the table to the edge of the launch pad. A temporary railway and a mechanical guidance system helped roll the table into position over the centre of the pad wh ere it will be lowered with millimeter precision into its final position.

Further mechanical, fluidic and electrical equipment will be installed inside and outside the table.

Credits: ESA/CNES 2018
https://www.youtube.com/watch?v=g1kQcLPpJ6shttps://www.youtube.com/watch?v=g1kQcLPpJ6s (2:00)

tnt22

ЦитироватьTransfert de la table d'Ariane 6

CNES CSG

Опубликовано: 18 сент. 2018 г.

Arrivée en Guyane au début de l'année, la table d'Ariane 6 a été mise en place au sein du chantier de l'ensemble de lancement.
https://www.youtube.com/watch?v=1wLK6pa2B5chttps://www.youtube.com/watch?v=1wLK6pa2B5c (1:51)

zandr

https://ria.ru/science/20181016/1530725140.html
ЦитироватьГлава Ariane Group рассказал о новой европейской ракете Ariane 6
МОСКВА, 16 окт — РИА Новости. Новая европейская ракета-носитель Ariane 6 будет отвечать самым разным требованиям, в том числе будет пригодна для пилотируемых полетов, сообщил президент компании Ariane Group Ален Шармо в интервью газете Figaro.
"США превосходят Европу благодаря возобновлению с 2019 года пилотируемых полетов НАСА и компании Space X. Индия также превосходит Европу благодаря намеченной на 2022 год программе. Ariane 6 не задумывалась для осуществления этой цели, но она сможет адаптироваться", — заявил Шармо.
По его словам, главной целью Ariane Group является создание ракеты, которая будет гибкой в использовании, способной выполнять множество задач и заменить все нынешние ракеты-носители. Она сможет осуществлять "любые действия на любых орбитах" и выводить спутники массой от 50 килограммов до более чем пяти тонн.
Сообщается, что производство первой подобной ракеты начнется в конце 2018 года, а первый полет она совершит 16 июля 2020 года. Ariane 6 станет первой ракетой, способной модернизироваться со временем. На сегодняшний день проект оценивают в 4 миллиарда долларов, из которых 600 миллионов будут выделены на строительство новой стартовой площадки на космодроме Куру во Французской Гвиане.

zandr

https://tass.ru/kosmos/5677815
ЦитироватьРакету Ariane-6 можно будет использовать для пилотируемых полетов
ПАРИЖ, 16 октября. /ТАСС/. Разработка новой европейской ракеты-носителя Ariane-6 предусматривает, что она будет многофункциональной, в частности, пригодной для проведения пилотируемых полетов. Об этом сообщил в интервью газете Le Figaro, опубликованном во вторник, Ален Шармо - президент компании Ariane Group. Новая ракета придет на смену нынешней Ariane-5.
"Ariane-6 следует создавать такой, чтобы она была готова отвечать требованиям европейских стран по проведению пилотируемых полетов. Первоначально она не задумывалась таковой, но нам следует приспособиться к требованиям времени. В настоящее время Европу начинают обгонять США, возобновляющие с 2019 года пилотируемые полеты NASA, осуществляемые с помощью компании SpaceX. Но также ее намерена обогнать и Индия, которая запланировала такие полеты на 2022 год", - указал Шармо.
Задача Ariane Group, поясняет Le Figaro, заключается в том, чтобы сделать из Ariane-6 многоцелевую ракету, гибкую в использовании, отвечающую самым разным требованиям и способную, таким образом, заменить все применяемые в настоящее время носители. Ariane-6 должна выполнять любые миссии на любых орбитах, выводя спутники различной массы - от 50 кг до более чем 5 т.
Стоимость проекта Ariane-6 составляет в настоящее время €4 млрд из которых 600 млн будут направлены на строительство новой стартовой площадки на космодроме в Куру (Французская Гвиана). В то же время, как подчеркнул Шармо, "необходимо обеспечить финансирование и после 2021 года с тем, чтобы гарантировать выполнение плана по модернизации носителя на период до 2025 года и далее".

Особый носитель
Кроме того, президент компании сообщил, что производство первого экземпляра ракеты Ariane-6 начнется уже в конце 2018 года, тогда как ее первый полет назначен на 16 июля 2020 года. Глава компании отметил при этом, что проект осуществляется в соответствии с запланированными сроками.
"Но в то же время мы уже думаем и о периоде 2025-2030 годов", - указал он, добавив, что Ariane-6 будет первым [европейским] носителем, пригодным для дальнейшей глубокой модернизации. "То есть на ней смогут применяться новейшие технологии по мере их отработки. Таким образом, со временем этот носитель будет сильно видоизменяться", - подчеркнул Шармо.
По данным газеты Le Figaro, в разработке Ariane-6 компания, действуя совместно с молодыми стартап-фирмами, следует одновременно по трем направлениям. Во-первых, это облегчение каркаса ракеты, металлическая конструкция которого будет заменена выполненной из углеволокна. Во-вторых, это разработка нового, более дешевого двигателя многоразового использования - Prometheus.
Третьей задачей является создание первой ступени носителя, пригодной для многоразового использования. В этой связи компании-разработчику предстоит создать технологии управления ее полетом при возвращении на Землю, в первую очередь, эффективные методы торможения.

triage

ЦитироватьРакету Ariane-6 можно будет использовать для пилотируемых полетов
....Об этом сообщил в интервью газете Le Figaro , опубликованном во вторник, Ален Шармо - президент компании Ariane Group
он только мечтает о такой возможности, а заказчик пока не хочет. писали несколько месяцев назад еще до Индии.

на фигаро но требует подписки.
 http://www.lefigaro.fr/societes/2018/10/15/20005-20181015ARTFIG00234-ariane-6-sera-capable-de-realiser-des-vols-habites.php


старое на фигаро
 http://www.lefigaro.fr/societes/2018/09/23/20005-20180923ARTFIG00156-ariane-6-plus-agile-plus-polyvalente-et-moins-chere.php
23/09/2018

 http://www.lefigaro.fr/societes/2018/06/15/20005-20180615ARTFIG00303-ariane-6-avance-sans-visibilite-sur-les-contrats-institutionnels.php
15/06/2018



https://youtu.be/zZuLIaj8McM https://youtu.be/zZuLIaj8McM
Ariane 6 has lunar ambitions
818 просмотров
ArianeGroup
Опубликовано: 11 окт. 2018 г.
Ariane 6 will play a key role in an exciting international Moon exploration project. To be continued...

tnt22

ЦитироватьAriane 6 - Chantier ELA4 - Octobre 2018

CNES CSG

Опубликовано: 6 нояб. 2018 г.
https://www.youtube.com/watch?v=5rLYJtIjzRchttps://www.youtube.com/watch?v=5rLYJtIjzRc (2:17)

tnt22

ЦитироватьDutchSpace‏ @DutchSpace 18 ч. назад

Nice new, what looks like #Ariane6 Vulcain (VUAB) panels, made in Holland, image via @AirbusDS_NL in their just opened assembly hall in Oegstgeest, close to ESTEC