SpaceX Falcon 9

Автор ATN, 08.09.2005 20:24:10

« назад - далее »

0 Пользователи и 5 гостей просматривают эту тему.


tnt22

ЦитироватьChris B - NSF‏ @NASASpaceflight 1 ч. назад

ARTICLE:
SpaceX lines up five launches to close out 2018

- by Michael Baylor (@nextspaceflight)

https://www.nasaspaceflight.com/2018/10/spacex-lines-five-launches-2018/ ...

- Photo (F9 from 39A with Bangabandhu-1) by Brady Kenniston (@TheFavoritist)


Boris Mekler

https://twitter.com/elonmusk/status/1060253333116473344
https://twitter.com/elonmusk/status/1060253755315118080
ЦитироватьMod to SpaceX tech tree build: Falcon 9 second stage will be upgraded to be like a mini-BFR Ship
Aiming for orbital flight by June
Правда он не уточнил в июне какого года :)

Apollo13

https://twitter.com/elonmusk/status/1060265065276825601?s=21


ЦитироватьWon't land propulsively for those reasons. Ultra light heat shield & high Mach control surfaces are what we can't test well without orbital entry. I think we have a handle on propulsive landings.

tnt22

ЦитироватьJeff Foust‏ @jeff_foust 8 мин. назад

SpaceX announces that NASA's Launch Services Program has given Category 3 certification to the Falcon 9, making it eligible for "NASA's highest cost and most complex scientific missions," according to its statement.

tnt22

ЦитироватьChris B - NSF‏ @NASASpaceflight 3 мин. назад

Here's the LSP qualification by Cat. A bit like Falcon 9 studying hard and earning a PhD. Dr. Falcon 9


Georgea

Цитироватьtnt22 пишет:
SpaceX announces that NASA's Launch Services Program has given Category 3 certification to the Falcon 9, making it eligible for "NASA's highest cost and most complex scientific missions," according to its statement.
Относится ли это к пилотируемым полетам?

tnt22

ЦитироватьElon Musk‏Подлинная учетная запись @elonmusk 10:45 - 17 нояб. 2018 г.

Btw, SpaceX is no longer planning to upgrade Falcon 9 second stage for reusability. Accelerating BFR instead. New design is very exciting! Delightfully counter-intuitive.

tnt22

ЦитироватьSpaceX не будет дорабатывать вторую ступень ракеты Falcon-9
00:38 18.11.2018

ВАШИНГТОН, 18 ноя – РИА Новости. Компания SpaceX отказалась от идеи доработки второй ступени ракеты-носителя Falcon-9 для ее повторного использования, сообщил в воскресенье в своем Twitter глава компании Илон Маск.

"Кстати, SpaceX больше не планирует модернизацию второй ступени Falcon-9 для повторного использования. Вместо этого ускоримся с BFR (Big Falcon Rocket – ред.). Новый дизайн очень впечатляет! Очаровательно парадоксально!" — написал он.

При этом в ответе одному из его читателей он уточнил, что дизайн претерпел "радикальные изменения".

Первая ступень Falcon-9 уже неоднократно успешно возвращалась на Землю и использовалась повторно. В апреле Маск заявил о планах сделать и вторую ступень возвращаемой. Повторное использование позволяет компании снизить стоимость запусков и сделать космические полеты более доступными.

BFR (Big Falcon Rocket) – ракета, которая сейчас находится на этапе строительства и должна стать частью проекта полета на Луну в 2023 году. По предварительной оценке владельца SpaceX, создание системы BFR обойдется в сумму более 5 миллиардов долларов.


РИА Новости https://ria.ru/science/20181118/1533019973.html

Not

Цитироватьtnt22 пишет:
Цитировать"Кстати, SpaceX больше не планирует модернизацию второй ступени Falcon-9 для повторного использования. Вместо этого ускоримся с BFR (Big Falcon Rocket – ред.). Новый дизайн очень впечатляет! Очаровательно парадоксально!" — написал он
Упс! Ну кто бы сомневался!  :D

Дмитрий В.

Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Apollo13

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Однако!
 https://www.theverge.com/2018/11/20/18105149/nasa-spacex-boeing-elon-musk-marijuana-safety-commercial-crew
Покурил Маск, а проверяют Боинг. :)


Apollo13

#18533
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=45279.msg1880963#msg1880963

ЦитироватьAt the point of breaking up, the stages would be carrying the following approximate fuel loads of LOX and RP-1:
   Stage 1 LOX: 631,300 pounds
   Stage 1 RP-1: 257,500 pounds
   Stage 2 LOX: 168,100 pounds
   Stage 2 RP-1: 65,000 pounds
Заправка второй ступени примерно 105 700 кг.

Apollo13

https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=45279.msg1880965#msg1880965

ЦитироватьSpaceX considered conducting the abort test from VAFB (Space Launch Complex 4W). However, because of potentially greater technical difficulties at VAFB, and a greater amount of federally protected aspects of the environment (e.g., Channel Islands) which could create additional environmental concerns, this site was not selected.

SpaceX originally considered recovering the Falcon 9 first stage booster during the abort test by conducting a boost-back and landing at LZ-1. However, due to the abort test mission parameters requiring Dragon separation at max Q, SpaceX was unable to create a trajectory that would allow boostback and landing. Similarly, SpaceX evaluated having the first stage re-light after Dragon separation and fly further out in the Atlantic Ocean, either for a droneship landing or impact with the ocean 124–186 miles offshore. Issues with achieving approval for flight termination qualification after the Dragon separation event proved impossible for these options

Leonar

а не стало известно сколько заказчику обошелся крайний запуск?

Apollo13

ЦитироватьLeonar пишет:
а не стало известно сколько заказчику обошелся крайний запуск?
Крайний это Es'hail 2? Нет, и вообще цена коммерческих пусков становится известна крайне редко. Это все что я нашел.

Formosat 5NSPOFalcon 923.1
AsiaSat 8AsiaSatFalcon 952.2
AsiaSat 6AsiaSatFalcon 952.2
Orbcomm-1OrbcommFalcon 921.3
Orbcomm-2OrbcommFalcon 921.3
Iridium 1IridiumFalcon 964.73
Iridium 2IridiumFalcon 964.73
Iridium 3IridiumFalcon 964.73
Iridium 4IridiumFalcon 964.73
Iridium 5IridiumFalcon 964.73
Iridium 7IridiumFalcon 964.73
Iridium 8IridiumFalcon 964.73
Iridium 6/GRACE-FOIridium/GFZFalcon 967.9
CASSIOPEMDAFalcon 910
Eutelsat 115W B + ABS-3AEutelsat/ABSFalcon 9<60
Amos 6SpacecomFalcon 950


Apollo13

https://spaceflightnow.com/2018/12/01/spacex-launch-sunday-will-signify-a-new-advance-in-reusing-rockets/

Цитировать"One of the problems is fatigue," he said. "You've got to watch the life cycle on components. They vibrate, basically, and you've got to have an eye on fracture control and make sure that you don't have any fractures on those components. That is actually not new. Helicopters do this right now. They are basically vibration machines, and they track, actually, the number of cycles, and they know exactly when they have to go into maintenance or preventive maintenance.
"Something similar is what we can do here on the rocket," Koenigsmann continued. "We can basically record the flight load, and then log this to the history of the part, and we can figure out when the part has to be exchanged, if it actually has to be exchanged. Ideally, you do not want to change parts."

Цитировать"The majority of work is the engine," he said. "We refurbish the engine. Most of it actually is parts that are not qualified for the next flight, so we just swap the parts. It's not actual damage. It's a preventive maintenance kind of thing, where we know this part may fail the next time, so we just don't take the risk and we swap it. We have some impact damage from stuff that flies out of the heat shield and hits the aero cover. That's pretty much what it is. It's actually not that bad."
"The aero cover is the thing that basically is the raceway on the side," he said. "We do look into the tanks to make sure there are no surprises in the tank, and so far we've found only clean tanks on the inside. We sometimes see damage from the thermal protection system impacting the aero covers, so they are reinforced to make sure we don't break anything on landings."
"In terms of refurbishment and building a new rocket, it's way cheaper to refurbish," Koenigsmann said.

Not

#18538
ЦитироватьApollo13 пишет:
https://spaceflightnow.com/2018/12/01/spacex-launch-sunday-will-signify-a-new-advance-in-reusing-rockets/
Цитировать"One of the problems is fatigue," he said. "You've got to watch the life cycle on components. They vibrate, basically, and you've got to have an eye on fracture control and make sure that you don't have any fractures on those components. That is actually not new. Helicopters do this right now. They are basically vibration machines, and they track, actually, the number of cycles, and they know exactly when they have to go into maintenance or preventive maintenance.
Чувак жульничает. Усталостные разрушения (fatique) после одного полета?  :D  И после этого он проводит параллели с вертолетами, которые летают сотни часов без усталостных проблем.


Я бы сказал, что у них скорее пластические деформации после нерасчетных нагрузок во время посадки, и вот с этим действительно нужно что то делать. Во всяком случае, в авиации после подобных фокусов борт обычно идет на слом.

Сергей

ЦитироватьNot пишет:
Чувак жульничает. Усталостные разрушения (fatique) после одного полета? :D И после этого он проводит параллели с вертолетами, которые летают сотни часов без усталостных проблем.


Я бы сказал, что у них скорее пластические деформации после нерасчетных нагрузок во время посадки, и вот с этим действительно нужно что то делать. Во всяком случае, в авиации после подобных фокусов борт обычно идет на слом.
Просто наукообразная речь для неискушенной публики без конкретики о каких деталях говорится.