SpaceX Falcon 9

Автор ATN, 08.09.2005 20:24:10

« назад - далее »

0 Пользователи и 4 гостей просматривают эту тему.

Дмитрий З.

#13920
Сам корпус вроде как отмыт. Он еще в ангаре на Канаверал такой уже был (какие-то элементы типа надписей и шильдиков подкрашены конечно). Вот решетчатые рули, ноги и еще по мелочи заменены/перекрашены полностью. Камеры сгорания/двигатели вроде сборная солянка (пока не до конца ясно что там именно стоит/демонтировано)

SGS_67

ЦитироватьПосторонний пишет:
ЦитироватьСергей пишет
Стенд сделан со вкусом, простенько, но функционально. Наверху стоит красненький отсек с устройством для замера тяги ступени, да и каждый движок наверное обвешан телеметрией.Непонятно только цвет выхлопа - черный , чего то примешивают к воде.
Сажа во время работы двигателя. Советские и российские двигатели подобным не страдают вроде бы.
Легендарный американский лунный двигатель F-1 тоже давал чёрное пламя, на это обращают внимание скептики.
Сажи много потому, что керосину в конуре под ракетой просто не дают догореть, заливая ее водой (пар по краям видно), и доступ атмосферного воздуха туда ограничен.
В открытом пространстве Мерлины на глаз дают существенно меньшее количество дыма, и большее количество огня.

Штуцер

ЦитироватьSGS_67 пишет:
В открытом пространстве Мерлины на глаз дают существенно меньшее количество дыма, и большее количество огня.
с набором высоты количество сажи увеличивается.  :)
Но в виде обломков различных ракет
Останутся наши следы!

SGS_67

Естественно.
На высоте опять не в чем догорать керосину. :)
Это хорошо видно на видеосъемке с земли.

Сергей

ЦитироватьSGS_67 пишет:
Сажи много потому, что керосину в конуре под ракетой просто не дают догореть, заливая ее водой (пар по краям видно), и доступ атмосферного воздуха туда ограничен.
В открытом пространстве Мерлины на глаз дают существенно меньшее количество дыма, и большее количество огня.
Оно конечно может и так, но я сравнивал прожог б/у ступени и прожог обычной ступени, и для обычной ступени сажи было визуально почти не видно. И я предположил, что на  б/у ступени увеличили подачу керосина на пленочное охлаждение, далее шло обсуждение, к общему знаменателю не пришли.

Штуцер

ЦитироватьSGS_67 пишет:
Это хорошо видно на видеосъемке с земли.
И на рокеткаме.
Но в виде обломков различных ракет
Останутся наши следы!

SGS_67

ЦитироватьСергей пишет: 
Оно конечно может и так, но я сравнивал прожог б/у ступени и прожог обычной ступени,
Простите, а где можно найти видео прожога свежей ступени, только не то, которое 2,5 секунды?

Цитировать и для обычной ступени сажи было визуально почти не видно. И я предположил, что на б/у ступени увеличили подачу керосина на пленочное охлаждение, далее шло обсуждение, к общему знаменателю не пришли.
Не вижу смысла для Спейсикс тратить сумму порядка миллиона долларов на эксперимент, не соответствующий условиям работы ДУ в полёте.


ЦитироватьШтуцер пишет: 
И на рокеткаме.
С земли ещё хорошо видно, как сильно под конец работы 1-й ступени раздувается "юбка" выхлопа из-за недоразмеренности сопел, и как снижается её температура относительно первых секунд полёта.

Штуцер

ЦитироватьSGS_67 пишет:
С земли ещё хорошо видно, как сильно под конец работы 1-й ступени раздувается "юбка" выхлопа из-за недоразмеренности сопел,
И на рокеткаме. .. :)  Впрочем она раздувалась бы в любом случае.
Но в виде обломков различных ракет
Останутся наши следы!

SGS_67

Внизу не раздувается - факел длинный и тонкий.
Как оно и должно быть. :)

Apollo13

#13929
F9-025 (Thaicom - 8 ) привезли в Хоторн


Сергей

ЦитироватьSGS_67 пишет:
Простите, а где можно найти видео прожога свежей ступени, только не то, которое 2,5 секунды?
Поищу ссылку. Сам видел видео.

ЦитироватьSGS_67 пишет:
Цитироватьи для обычной ступени сажи было визуально почти не видно. И я предположил, что на б/у ступени увеличили подачу керосина на пленочное охлаждение, далее шло обсуждение, к общему знаменателю не пришли.
Не вижу смысла для Спейсикс тратить сумму порядка миллиона долларов на эксперимент, не соответствующий условиям работы ДУ в полёте.
Вы даже не прочитали посты по обсуждению пленочного охлаждения и уже "Не вижу смысла..."
ЦитироватьSGS_67 пишет:
С земли ещё хорошо видно, как сильно под конец работы 1-й ступени раздувается "юбка" выхлопа из-за недоразмеренности сопел, и как снижается её температура относительно первых секунд полёта.
И что тут новенького, все давно известно, и где снижается - на срезе сопла статическая температура газа без изменений.

SGS_67

ЦитироватьСергей пишет:
Поищу ссылку. Сам видел видео.

Вообще-то, и я видел.
Но там была такая же дымина. Наверное, не там смотрел.  :(
Так что было б интересно.

ЦитироватьВы даже не прочитали посты по обсуждению пленочного охлаждения и уже "Не вижу смысла..."
Подозреваю, что и в Спейсикс их не прочитали.
И что там тоже не видят смысла в подобных экспериментах...

ЦитироватьИ что тут новенького, все давно известно, и где снижается - на срезе сопла статическая температура газа без изменений.
Новенькое состоит в том, чтобы увидеть "всё давно известное" если не воочию, то хотя бы на экране.
Кроме Спейсикс, этим мало кто балует.

А снижается именно там, где я написал. Это заметно по цвету.

Штуцер

ЦитироватьSGS_67 пишет:
Внизу не раздувается - факел длинный и тонкий.
Как оно и должно быть.  :)
Я имел ввиду - раздувается с высотой в любом случае, недоразмеренно сопло или нет.
Но в виде обломков различных ракет
Останутся наши следы!

SGS_67

Ну, любое нерегулируемое сопло при подъёме становится недоразмеренным.
Видеосъёмка позволяет в этом убедиться.  :)

Дмитрий З.

#13934
Новый-старый самоходный транспортировщик для F9 опробованный на ступени от JCSAT-16
https://www.youtube.com/watch?v=Gki96I75ve0

https://www.youtube.com/watch?v=Gki96I75ve0

 

 

когда-то раньше:
 

 

Куплен за какие-то $37K
http://gsaauctions.gov/gsaauctions/aucdsclnk?sl=41QSCI14307001

 

Floppy Disk


Salo

#13936
http://www.floridatoday.com/story/tech/science/space/spacex/2016/08/24/spacex-lease-building-port-canaveral-build-another-one/89230076/
ЦитироватьSpaceX to lease building at Port Canaveral, may build another one
Dave Berman and James Dean, FLORIDA TODAY 6:32 p.m. EDT August 24, 2016

SpaceX is moving some of its operations to Port Canaveral, port Chief Executive Officer John Murray said Wednesday.
The space launch company plans to lease the now-vacant former Spacehab building on the north side of the port, and is looking at constructing a second building on vacant land adjacent to that site, Murray told port commissioners.
SpaceX is expected to process and refurbish rockets, as well as potentially perform other functions, at the port, Murray said.
"We're happy to announce that they're onboard," he said. "It's good for the port, it's good for the community, and it's a high-visibility project. So we're really excited about that. They're a great client to have on our port. It's a win-win for everybody."
A formal lease agreement with SpaceX could come before port commissioners for approval as early as next month. In the meantime, Murray said SpaceX plans to move into the 52,000-square-foot former Spacehab building through a temporary property-use permit between the company and the port.
SpaceX said that permit would help it assess the former Spacehab payload processing facility's fit for its operations.
"We are pleased to have been granted temporary use of this facility to give us time to evaluate the building's suitability to support SpaceX's business in Florida on a longer-term basis," SpaceX spokesman John Taylor said.
SpaceX operates two launch pads at Cape Canaveral Air Force Station and Kennedy Space Center, but has needed more room since it began landing Falcon 9 rocket boosters in December.
The first stages of six rockets launched from the Cape have been recovered, including four landed on ships in the Atlantic Ocean that returned to the port.
"With SpaceX's recent progress in recovering first stage Falcon 9 boosters, we're looking to expand our facilities on the Space Coast to support rocket refurbishment," Taylor told FLORIDA TODAY earlier this month.
Murray said SpaceX's "rapidly expanding" operations and upcoming "very aggressive" launch schedule were factors in the company deciding to expand onto port property.
Details about how many people will work at SpaceX's Port Canaveral facilities and other specific tasks they'll perform there have not been announced.
Port Authority Vice Chair Wayne Justice said he "couldn't be more excited" to hear that SpaceX will become a tenant at Port Canaveral.
"This is great for us," Justice said. "It's like a shot of adrenaline. It's that exciting."
Port Commissioner Bruce Deardoff said he expects the lease agreement with SpaceX to also include resolving concerns SpaceX recently raised related to a proposed $15,000 fee each time a 30-ton rocket booster returns there.
SpaceX's next Cape rocket launch and water landing attempt tentatively are targeted for early Sept. 3, a mission launching the AMOS-6 communications satellite for Israeli company Spacecom.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

SES-10 Launching to Orbit on SpaceX's Flight-Proven Falcon 9 Rocket
 Leading satellite operator will be world's first company to launch a geostationary satellite on a reusable rocket in Q4 2016
http://www.businesswire.com/news/home/20160830005483/en/SES-10-Launching-Orbit-SpaceXs-Flight-Proven-Falcon-9
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Apollo13

http://www.latimes.com/business/la-fi-spacex-rocket-20160829-snap-story.html

ЦитироватьSpaceX signs first customer for launch of a reused rocket

Samantha Masunaga

Now that SpaceX has proved that its rocket boosters can land back on Earth, the company has signed its first customer to launch a satellite on one of those reused rockets.
Luxembourg satellite operator SES reached an agreement with Hawthorne-based SpaceX to launch a SES-10 communications satellite aboard a Falcon 9 rocket at Cape Canaveral Air Force Station in Florida. 
Martin Halliwell, SES' chief technology officer, said he hoped that the satellite would launch in October. SpaceX would only say the launch was set for this fall.
"We believe this is the way to go forward," Halliwell said. "Having these total-loss missions where nothing is recovered seems to be a terrible waste."
Reusing rockets could eventually cut launch costs 30%, SpaceX President Gwynne Shotwell has estimated. Halliwell said he could not disclose the price that SES paid for its flight on the rocket, saying only that the company did get a discount for being the first customer.
There also was "no material change" in the insurance rate compared to using a new Falcon 9 rocket, indicating insurers' confidence in the launch vehicle, Halliwell said.
The 5.3-ton SES-10 satellite is intended to provide broadband, video and mobile-phone service, including maritime and in-flight connectivity, to Mexico, Central and South America and the Caribbean. 
Halliwell told investors this year that SES wanted to be the first commercial satellite operator to fly the same rocket twice.
In a statement, SpaceX's Shotwell said relaunching a rocket that has already taken a spacecraft to orbit is "an important milestone on the path to complete and rapid reusability."
By saving money on launch costs, SES could target emerging markets, such as Southeast Asia or Africa, Halliwell said. These large regions require bigger and more complex satellites, which can drive up costs.
SpaceX lists the starting price for a Falcon 9 rocket at $62 million.
"If we can reduce the cost of the launch vehicle, it allows us to design missions that nominally would be too expensive," Halliwell said. "It should allow us to increase the cadence."
SES has already launched two satellites on Falcon 9 rockets, and it has contracts for four more launches.
SES' satellite will launch on a first-stage booster that landed in April after delivering supplies to the International Space Station. That was the first rocket to land on a floating droneship.
Since then, SpaceX has landed six first-stage boosters — two on land and four at sea.
The landed first-stages go through extensive testing at Cape Canaveral, including careful inspections of the entire booster, and individual engine tests in Texas. The engines are then put back in the vehicle. Before launch, the booster will undergo a static test fire.
Halliwell said the company has worked closely with SpaceX throughout its rocket refurbishment process and is "confident that we have a flightworthy rocket." 



Vlad_hm

"Halliwell said he could not disclose the price that SES paid for its flight on the rocket, saying only that the company did get a discount for being the first customer"
А жаль.