SpaceX Falcon 9

Автор ATN, 08.09.2005 20:24:10

« назад - далее »

0 Пользователи и 4 гостей просматривают эту тему.

Виктор Зотов

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
ЦитироватьAstro Cat пишет:
Столько времени прошло, а видео последней посадки в море нет.  :(  Хотя на словах - все шоколадно. Типо зависла над поверхностью моря.
Вы точно интересуетесь темой? Как-то сомнительно, потому что видео ищется в гугле "на раз". смотреть с 15-й секунды:

 http://www.youtube.com/watch?v=uIlu7szab5I
Разве это последняя?

Дмитрий В.

ЦитироватьВиктор Зотов пишет:
ЦитироватьДмитрий В. пишет:
ЦитироватьAstro Cat пишет:
Столько времени прошло, а видео последней посадки в море нет.  :(  Хотя на словах - все шоколадно. Типо зависла над поверхностью моря.
Вы точно интересуетесь темой? Как-то сомнительно, потому что видео ищется в гугле "на раз". смотреть с 15-й секунды:

 http://www.youtube.com/watch?v=uIlu7szab5I
Разве это последняя?
Да, с июльской посадкой "в море". После этого садились на баржу, аварийно. Ролик (точнее гифка) тоже доступна и широко обсуждалась.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

triage

#9762
ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Да, с июльской посадкой "в море". После этого садились на баржу, аварийно. Ролик (точнее гифка) тоже доступна и широко обсуждалась.
а после неудачной посадки на баржу садились в море из-за плохой погоды в момент запуска/посадки ступени....
http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/messages/forum11/topic14567/message1344738/#message1344738

Дмитрий В.

Цитироватьpnetmon пишет:
ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Да, с июльской посадкой "в море". После этого садились на баржу, аварийно. Ролик (точнее гифка) тоже доступна и широко обсуждалась.
а после неудачной посадки на баржу садились в море из-за плохой погоды в момент запуска/посадки ступени....
 http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/messages/forum11/topic14567/message1344738/#message1344738
А кто-то обещал видео?
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

nobledonquixote

ЦитироватьFarEcho пишет:
Кузнечик свое дело сделал.
Угу. Кстати, любопытный вывод - Маск рассчитывал что придется отрабатывать посадку намного дольше. И это типичный убероптимист Маск. Тонкий такой намек скептикам по поводу сложности посадки.

Дмитрий В.

Цитироватьnobledonquixote пишет:
ЦитироватьFarEcho пишет:
Кузнечик свое дело сделал.
Угу. Кстати, любопытный вывод - Маск рассчитывал что придется отрабатывать посадку намного дольше. И это типичный убероптимист Маск. Тонкий такой намек скептикам по поводу сложности посадки.
Какой смысл отрабатывать посадку на макете, когда это можно делать в реальных полетах. В этих условиях Кузнечик и его производные - лишь напрасная трата времени и денег.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

nobledonquixote

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Какой смысл отрабатывать посадку на макете, когда это можно делать в реальных полетах. В этих условиях Кузнечик и его производные - лишь напрасная трата времени и денег.
Само собой понятно. Меня просто забавляет, что после стонов скептиков по поводу проблемности посадки реальная ее сложность, похоже, оказалась ниже даже  изначальных SpaceX-овых оценок.
Предполагаю, они думали что с  первым этапом посадки проблем будет больше.

Not

Цитироватьnobledonquixote пишет:
ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Какой смысл отрабатывать посадку на макете, когда это можно делать в реальных полетах. В этих условиях Кузнечик и его производные - лишь напрасная трата времени и денег.
Само собой понятно. Меня просто забавляет, что после стонов скептиков по поводу проблемности посадки реальная ее сложность, похоже, оказалась ниже даже изначальных SpaceX-овых оценок.
Предполагаю, они думали что с первым этапом посадки проблем будет больше.
То есть вы на глазок можете определить сложность посадки даже не имея оной? КрутЫ, конечно. На мой непросвещенный взгляд пока что было удачное попадание в угол платформы с полным разрушением одного из четырех приводов. Для "морского боя" - попал. :) В видео, процитированном Дмитрием В видно как ступень идет вниз под углом компенсируя ветровой снос, но "к несчастью" камера теряет ее из виду в самый пикантный момент - момент выравнивания (ветер никто не выключал). 

nobledonquixote

ЦитироватьNot пишет:
То есть вы на глазок можете определить сложность посадки даже не имея оной
Нет. Но мне и не нужно. Я могу оценить уверенность SpaceX-а в оценке этой сложности, а она явно очень, очень высока. Потому что одно дело "мы щас ее посадим, мамойклянус!", а другое - "мы отменяем сложную поступенчатую программу которая  в конечном счете почти гарантированно даст нам достаточно данных для успеха, да плюс еще попутно позволит отработать само переиспользование - тоже плавно и не торопясь."
Причем решение было, похоже, принято после последней посадки в шторм. Не раньше, несмотря на реки оптимизма.
Они явно совершенно  железобетонно уверены в том, что посадят. И это не показуха. Для показухи резать Кузнечика было незачем. Есть, конечно, шанс что они ошибаются, но, думаю, при такой уверенности он достаточно небольшой.

profan

Цитироватьnobledonquixote пишет:
ЦитироватьNot пишет:
То есть вы на глазок можете определить сложность посадки даже не имея оной
Нет. Но мне и не нужно. Я могу оценить уверенность SpaceX-а в оценке этой сложности, а она явно очень, очень высока. 
Они явно совершенно железобетонно уверены в том, что посадят. И это не показуха. Для показухи резать Кузнечика было незачем. Есть, конечно, шанс что они ошибаются, но, думаю, при такой уверенности он достаточно небольшой.
В каком году эта планирующая тонкостенная труба железобетонно, но мягко  сядет, что вам говорит ваша уверенность?

Astro Cat

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Вы точно интересуетесь темой? Как-то сомнительно, потому что видео ищется в гугле "на раз". смотреть с 15-й секунды:
Зачем мне это старье? Мне надо видео с баржи, рядом с которой сажали при последнем запуске. А на том древнем ролике с самолета и не разглядеть то ничего.

Дмитрий В.

ЦитироватьAstro Cat пишет:
ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Вы точно интересуетесь темой? Как-то сомнительно, потому что видео ищется в гугле "на раз". смотреть с 15-й секунды:
Зачем мне это старье? Мне надо видео с баржи, рядом с которой сажали при последнем запуске. А на том древнем ролике с самолета и не разглядеть то ничего.
Все довольно хорошо видно и достаточно, чтобы сделать вывод о мягкой посадке.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Astro Cat

Дмитрий В., видео последней посадки нет. Тот ролик, который вы предоставили, им не является. Когда ракетой попали в баржу, Маск тоже утверждал поначалу, что ракета попала "почти вертикально". На видео этого не было. Нежелание публиковать последнюю посадку говорить может о сокрытии проблем каких-либо.

Not

Цитироватьnobledonquixote пишет:
ЦитироватьNot пишет:
То есть вы на глазок можете определить сложность посадки даже не имея оной
Нет. Но мне и не нужно. Я могу оценить уверенность SpaceX-а в оценке этой сложности
Вы филеем то не вертите. Сначала вы утверждали что сложность посадки оказалась невелика, а выяснилось что вы оцениваете уверенность SpaceX в сложности посадки  :D . Не так давно Маск уверенно утверждал что ему достаточно добавить мощности газовых рулей и он решит проблему стабилизации полета на дозвуковых скоростях. А пришлось таки хвост городить. ;)

Salo

http://spaceflightnow.com/2015/02/25/ses-reserves-two-falcon-9-launches-from-texas/
ЦитироватьSES reserves two Falcon 9 launches fr om Texas       
Posted on February 25, 2015 by Stephen Clark

File photo of a Falcon 9 rocket launch fr om Cape Canaveral on Feb. 11. Credit: SpaceX
 
Two communications satellites owned by SES are booked to fly into orbit from South Texas on a pair of Falcon 9 rockets in 2017, giving SpaceX its first two confirmed payloads assigned to launch from the new commercial spaceport, officials said Wednesday.
SES announced SpaceX's Falcon 9 rocket will launch the two satellites — SES 14 and SES 16/GovSat — nine days after the company unveiled an order for three spacecraft to be manufactured by Airbus Defense and Space, Boeing Satellite Systems and Orbital ATK.
Officials said Wednesday the Airbus-built SES 14 satellite and the SES 16/GovSat spacecraft produced by Orbital ATK will launch on two Falcon 9 rockets in 2017. Launch services for the SES 15 satellite made by Boeing have not been disclosed.
"SpaceX is an important launch partner to realize our new fleet investment and growth programme," said Martin Halliwell, chief technology officer of SES. "With SpaceX, we share the mission of innovating the space segment and technology, achieving step changes in the design and economics of launchers, and leveraging them to the advantage of our satellites, their profile, flexibility and performance, and, above all, our customers. We are looking forward to working with the SpaceX team on these two new missions."
Based in Luxembourg, SES is the largest satellite operator in the world as measured by revenue.
Industry officials familiar with the launch deal said both satellites are planned to lift off from SpaceX's new launch site at Boca Chica Beach near Brownsville, Texas.
It was not clear whether another commercial SpaceX launch could occur from the Texas spaceport before the SES 14 and SES 16/GovSat missions are ready for liftoff in 2017.
SpaceX chief executive Elon Musk said at a September groundbreaking for the South Texas spaceport that the first launch from the facility was expected no earlier than late 2016.

Artist's concept of SpaceX's launch pad in South Texas, which will host launches of Falcon 9 and Falcon Heavy rockets. Credit: SpaceX
 
The commercial launch site is one of the first of its kind, operating under the licensing authority of the Federal Aviation Administration, which holds responsibility for public safety. The U.S. Air Force has that job at SpaceX's current launch sites at Cape Canaveral, Florida, and Vandenberg Air Force Base, California.
Musk said SpaceX plans to move many of its commercial satellite launches into geostationary transfer orbit to the South Texas site, which sits on the Gulf of Mexico about 20 miles east of Brownsville and three miles north of the U.S.-Mexico border.
"Our preference is to try to move particularly the commercial GTO (geostationary transfer orbit) missions to the Boca Chica launch site as soon as we can because there's a significant benefit by being south," Musk said.
Geostationary transfer orbit — an elliptical orbit with a high point typically about 22,300 miles above Earth — is a common drop-off point for large communications satellites.
Communications satellites use on-board thrusters to circularize their orbits at geostationary altitude — 22,300 miles — and move over the equator, wh ere their orbital velocity matches the speed of Earth's rotation, causing the spacecraft to hover over a fixed location on the planet.
Rockets launching into such orbits receive a performance boost from launch pads at lower latitudes because of the faster spin of Earth closer to the equator. Launching closer to the equator allows rockets to use less fuel to put satellites in orbit.
"We're two-and-a-half degrees south of Cape Canaveral, and those two-and-a-half degrees are actually helpful for GTO missions," Musk said. "We have a strong incentive to try to get Boca Chica active as soon as possible."
The Boca Chica launch site lies at about 26 degrees north latitude, while Cape Canaveral sits at approximately 28.5 degrees.
SpaceX's rockets will launch to the east from Boca Chica Beach, flying over the Gulf of Mexico and the Florida Straits between the Florida Keys and Cuba to avoid flying over land en route to geostationary transfer orbit with commercial satellites.
The SES 14 satellite assigned to launch with SpaceX will carry C-band, Ku-band and Ka-band payloads to cover the Americas and the North Atlantic with direct-to-home television programming and mobile, maritime and aeronautical communications. The spacecraft is based on the Eurostar E3000e platform from Airbus, and its all-electric propulsion system will place the satellite into a circular operating orbit a few months after launch.
According to an Airbus press release, SES 14 will weight about 4,200 kilograms — 9,259 pounds — at launch.
SES 14 will be positioned at 47.5/48 degrees west longitude, wh ere SES says it will replace and expand capacity currently provided by the NSS 806 satellite launched in February 1998 by an Atlas 2AS rocket.
The SES 16/GovSat mission is a partnership between SES and the government of Luxembourg, which formed a joint company named LuxGovSat. Luxembourg has committed to purchasing a significant amount of capacity on the SES 16/GovSat satellite in support of its NATO obligations, according to SES.
Built on Orbital ATK's GEOStar 3 medium-class satellite bus, the spacecraft will be parked in geostationary orbit at 21.5 degrees east longitude for a 15-year mission, working in military frequencies in X-band and Ka-band reaching users in Europe, Africa and the Middle East.

Follow Stephen Clark on Twitter: @StephenClark1.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://spacenews.com/ses-books-falcon-9-launches-for-ses-14-and-ses-16-govsat/
ЦитироватьSES Books Falcon 9 Launches for Two Newly Ordered Satellites
by Peter B. de Selding — February 25, 2015

A Falcon 9 rocket lifting off Feb. 11 on the second of more than a dozen launches planned for 2015. Credit: SpaceX photo
 
PARIS — Satellite fleet operator SES on Feb. 25 said two of the three satellites it ordered the previous week will be launched aboard SpaceX Falcon 9 rockets in 2017.
Luxembourg-based SES, which was the first established commercial satellite fleet operator to use Falcon 9 and has another launch scheduled with SpaceX this summer, said its SES-14 and SES-16/GovSat satellites would be launched on separate Falcon 9 vehicles.
SES-14, under construction by Airbus Defence and Space of Europe, is expected to weigh 4,200 kilograms at launch. SES-16/Govsat – owned by a joint venture between SES and the Luxembourg government set up to sell X- and military Ka-band capacity to allied governments – is being built by Orbital ATK of Dulles, Virginia, and is expected to weigh less than 4,000 kilograms.
 
SES-16/GovSat

SpaceX rival Arianespace of Europe did not bid on either launch because both satellites are too heavy to fit into the lower position of the Ariane 5 rocket given the heavier upper-berth passengers that Evry, France-based Arianespace has booked for 2017.
An SES official confirmed that Arianespace did not bid for either of the two contracts. Satellites in the 4,000-kilogram class have limited launch options in today's market.
SES ordered a third satellite, SES-15, at the same time as the other two. It is a Boeing 702SP spacecraft built by Boeing Space and Intelligence Systems of El Segundo, California and is expected to weigh less than either of the others.
Because of that, Arianespace is competing for the launch, also scheduled for 2017, industry officials said.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

https://twitter.com/elonmusk/status/572257004938403840
ЦитироватьElon Musk ‏@elonmusk

Upgrades in the works to allow landing for geo missions: thrust +15%, deep cryo oxygen, upper stage tank vol +10%

20:47 - 1 марта 2015 г.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Sam Grey

Первая ступень Фалкона на пути к Мысу. :)  Говорят, что для мартовского пуска Turkmensat. 

http://youtu.be/kK8FSTHYLOo

Salo

#9778
http://spacenews.com/spacex-gets-partial-win-in-patent-ruling/
ЦитироватьSpaceX Gets "Partial Win" in Blue Origin Patent Dispute
by Jeff Foust — March 5, 2015

SpaceX's Autonomous Spaceport Drone Ship in port. Credit: SpaceX
 
WASHINGTON — A patent board offered SpaceX a split decision on its protest of a reusable launch vehicle patent held by Blue Origin, approving a review of some, but not all, claims of that patent.
In separate decisions issued March 3, the U.S. Patent and Trademark Office's Patent Trial and Appeal Board approved a SpaceX petition for an "inter partes" review of 13 of the 15 claims in a patent governing the landing of reusable launch vehicle stages on ships or other platforms in bodies of water.
 
The board concluded Blue Origin's description of turning off and then reigniting the booster's rocket engines was too vague for the board to decide if SpaceX had a "reasonable likelihood" of winning a review.
"On the current record, SpaceX has demonstrated a reasonable likelihood of prevailing on the asserted ground of anticipation" of the first 13 claims of the patent, the board concluded in its ruling. "As such, we authorize institution of an inter partes review of claims 1–13 of the... patent."
The board, though, denied SpaceX's petition for a review of the final two claims of Blue Origin's patent, which cover the powered landing of part or all of a launch vehicle on a "sea going platform" and then reusing that vehicle. The board concluded that Blue Origin's description of turning off and then reigniting the booster's rocket engines was too vague for the board to decide if SpaceX had a "reasonable likelihood" of winning a review on those two claims.
 
The system Blue Origin received a patent for calls for launching a multistage rocket and, after first-stage separation, steering the detached core down to a floating platform for a tail-first powered landing. Credit: USPTO

While initial reaction to the board's decision focused on its rejection of SpaceX's petition, one attorney called the rulings a "big day" for SpaceX. "This is a partial win for SpaceX," said Andrew Rush, a Jacksonville, Florida-based lawyer who studies intellectual property law as applied to space, in a series of tweets about the board's decision March 4.
In a March 5 interview, Rush said that the board's conclusion that the language in two of the claims is "indefinite" could allow SpaceX to challenge the patent in federal court, or provide a strong defense should Blue Origin sue SpaceX for patent infringement. Claims that use indefinite language are considered invalid, he said.
"They lost the battle," Rush said of SpaceX and its denied petition, "but they were told they would win the war."
At the heart of the dispute is U.S. Patent 8,678,321, titled, "Sea landing of space launch vehicles and associated systems and methods" and awarded to Blue Origin in March 2014. The patent covers methods of landing and recovering portions of launch vehicles on platforms located at sea or other bodies of water. Blue Origin filed the patent application in June 2010.
While Blue Origin has not indicated if or when it would use such a recovery system for its vehicles, SpaceX is already using this approach as it develops a reusable version of its Falcon 9 rocket.
In January, a Falcon 9 first stage crashed on the deck of SpaceX's "autonomous spaceport drone ship" after a launch from Cape Canaveral. The stage ran out of hydraulic fluid used to manipulate fins on the stage, preventing a controlled landing on the ship's deck.
SpaceX planned to make another landing attempt during a February launch, also from Cape Canaveral, but heavy seas in the Atlantic Ocean forced the company to withdraw the ship from the landing site. SpaceX later said the stage touched down on the ocean surface within ten meters of its target. SpaceX is expected to make another landing attempt on its next launch of a space station cargo resupply mission, scheduled for April.
SpaceX filed a petition for inter partes review with the U.S. Patent and Trademark Office in August 2014, citing prior art that it argued invalidated Blue Origin's patent. That included 1998 papers by Japanese inventor Yoshiyuki Ishijima, published by the American Institute of Aeronautics and Astronautics, which show a process for landing a stage at sea in a manner similar to what Blue Origin described in its patent.
Under the current inter partes review system for patents, established by the America Invents Act of 2011, the Patent Trial and Appeal Board has 12 months to conclude its review, a clock that started with its March 3 decision to proceed with the review on some of the claims. That review can be extended for six months for "good cause," according to an explanation of the process published by the Patent and Trademark Office.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

G.K.

На NSF висит вот такое чудо:
Цитировать3rd quarter - CubeSat (x90) - Falcon 9 v1.1/SHERPA - TBD
Слава Днепра покоя не даёт? 90 (?!?!) кубиков разом- это уже жесть какая-то. Мусоросаты атакуют  :evil:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AtceJ_4vZ7mSdDV4QWVVdEY0RXRFQUc0X05RZjFpN1E#gid=10
Планы пусков. Обновление по выходным.