SpaceX Falcon 9

Автор ATN, 08.09.2005 20:24:10

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Kap

#9740
ЦитироватьSalo пишет:
Животина весила 80 кг?
Казалось бы при чем тут СЖО? В это трудно поверить но потребление кислорода живыми организмами зависит не только от массы. Еще труднее поверить в то что ЗОГ на Маска не работает и знать какую именно животину захотят отправить на МКС за все время CRS он не может.
ЦитироватьВВК пишет:
Но в свете его высказывания относительно Ариан и Протона после того как стал летать Сокол , ичто он говорит относительно его борьбы за заказы с ULA, то получается что не такой он и альтруист.
Все относительно. NASA похоже считает что таки альтруист раз уже второй контракт по МКС отстегивает конкурентам больше, а требует меньше. Ну и финансировать марсианский проект ему на что-то надо.

Salo

А он его уже финансирует?
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Grus

ЦитироватьSalo пишет:
Дык вперёд и с песней: до 2018-го ещё три года.  ;)
То есть именно вы утверждаете, что "три года" они будут жизнеобеспечение налаживать?

vadimr

#9743
ЦитироватьПлейшнер пишет:
Система дифференциальной коррекции работает на том же принципе - считается что в одном районе все навигаторы врут одинаково. При ее использовании погрешность уменьшается, но естественно не становится равной нулю.
Система дифференциальной коррекции работает на совершенно другом принципе. Дифференциальная станция, зная по независимым данным геодезической привязки свои точные координаты, сравнивает их с данными GPS и отправляет полученные поправки для каждого навигационного спутника в отдельности по радиоканалу потребителям. Ни дифференциальная станция, ни аппаратура DGPS потребителя не являются обычными GPS навигаторами. 

Так как баржа перемещается в пространстве по воле волн и ветров, то станция DGPS на ней установлена быть не может. Хотя можно поставить где-нибудь на суше поблизости. Но это тогда будет просто использование двумя потребителями точных измерений DGPS, а не то, что ошибки двух приёмников компенсируют друг друга.

Плейшнер

Цитироватьvadimr пишет:
Дифференциальная станция, зная по независимым данным геодезической привязки свои точные координаты, сравнивает их с данными GPS и отправляет полученные поправки по радиоканалу потребителям.
Правильно, так она и работает. Но при этом подразумевается что все приемники в данном районе в данное время врут одинаково, не так ли? Ведь передаваемые поправки подходят для всех навигаторов в данном районе
Не надо греть кислород!
Я не против многоразовых ракет, я за одноразовые!

Плейшнер

#9745
Цитироватьvadimr пишет:
Так как баржа перемещается в пространстве по воле волн и ветров, то станция DGPS на ней установлена быть не может. Хотя можно поставить где-нибудь на суше поблизости. Но это тогда будет просто использование двумя потребителями точных измерений DGPS, а не то, что ошибки двух приёмников компенсируют друг друга.
Никаких дополнительных станций не нужно. Навигаторам на барже и ракете нет необходимости определять истинные координаты точки посадки, им надо только "найти друг друга"
Не надо греть кислород!
Я не против многоразовых ракет, я за одноразовые!

Salo

#9746
ЦитироватьGrus пишет:
ЦитироватьSalo пишет:
Дык вперёд и с песней: до 2018-го ещё три года.  ;)  
То есть именно вы утверждаете, что "три года" они будут жизнеобеспечение налаживать?
Я полагаю, что если он энтузиаст Марса, то может сделать марсианский Драгон до 2018 года.  ;)  

Что касается пилотируемого Dragon v.2, то его полёт с экипажем запланирован на начало 2017 года.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Grus

ЦитироватьSalo пишет: Я полагаю, что если он энтузиаст Марса, то может сделать марсианский Драгон до 2018 года.  ;)  

Что касается пилотируемого Dragon v.2, то его полёт с экипажем запланирован на начало 2017 года.
А я полагаю, что не имея носителя, надо его сначала получить. Это и Dragon касается.

То есть вывозить людей на Dragon V1 можно было бы, да Falcon еще не допущен. Потому время есть и задумки, которые приближают цель.

А дело, конечно же, не в обеспечении жизнедеятельности в течении недели. Это быстро и сходу преодолевается.

vadimr

ЦитироватьПлейшнер пишет:
Цитироватьvadimr пишет:
Дифференциальная станция, зная по независимым данным геодезической привязки свои точные координаты, сравнивает их с данными GPS и отправляет полученные поправки по радиоканалу потребителям.
Правильно, так она и работает. Но при этом подразумевается что все приемники в данном районе в данное время врут одинаково, не так ли? Ведь передаваемые поправки подходят для всех навигаторов в данном районе
Они врут одинаково в отношении определения псевдодальности до каждого отдельно взятого спутника, а не в отношении вычисления своих координат в целом. Именно потому, что могут видеть разные спутники.

Salo

http://spaceflightnow.com/2015/02/17/spacex-leases-property-for-landing-pads-at-cape-canaveral-vandenberg/
ЦитироватьSpaceX leases property for landing pads at Cape Canaveral, Vandenberg       
Posted on February 17, 2015 by Stephen Clark

Artist's concept of a Falcon rocket stage on final descent to a vertical propulsive landing as envisioned by SpaceX. Credit: SpaceX
 
SpaceX plans to set up landing pads on abandoned launch sites at Cape Canaveral and Vandenberg Air Force Base in a step toward the company's vision for eventual recovery and reuse of rocket boosters.
The Hawthorne, California-based launch company has signed leases to take over decommissioned launch pads at Cape Canaveral Air Force Station in Florida and Vandenberg Air Force Base in California, Air Force officials said.
Brig. Gen. Nina Armagno, commander of the Air Force's 45th Space Wing, signed a five-year leasing agreement with SpaceX for Cape Canaveral's Launch Complex 13 to be transitioned into a landing pad for reusable Falcon 9 and Falcon Heavy rocket boosters, the service said in a Feb. 10 statement.
The landing facilities will be used for vertical touchdowns of rocket stages for SpaceX's Falcon rocket family, a step toward making the launchers reusable and cutting the cost of space transportation.
"The way we see it, this is a classic combination of a highly successful launch past morphing into an equally promising future," Gen. Armagno said in a statement. "It's a whole new world, and the 45th Space Wing is committed to defining and building the spaceport of the future."
Launch Complex 13 was used for 51 launches of Atlas missiles and Atlas-Agena rockets from 1958 to 1978. The Air Force demolished the launch pad's mobile service tower in 2005 and its blockhouse in 2012 to prepare the site for a new user.
"For decades, we have been refining our procedures for getting successful launches skyward here on the Eastern Range. Now we're looking at processes on how to bring first stage rockets back to Earth at the first landing pad at the Cape," Armagno said. "We live in exciting times here on the Space Coast."

Brig. Gen. Nina Armagno, commander of the Air Force's 45th Space Wing, signs a five-year lease agreement for SpaceX to use Launch Complex 13 at Cape Canaveral Air Force Station as a landing pad. Credit: U.S. Air Force
 
A draft environmental assessment prepared for SpaceX and the Air Force indicates Launch Complex 13 site will be used for landings of a single Falcon 9 first stage or a booster core from SpaceX's Falcon Heavy rocket, which is formed by assembling three Falcon 9 first stages together.
The document does not cover a scenario for landing multiple boosters at Launch Complex 13 at one time.
The Falcon 9 rocket takes off from nearby Space Launch Complex 40 at Cape Canaveral. SpaceX is readying a former space shuttle launch pad at NASA's Kennedy Space Center just north of Cape Canaveral Air Force Station for Falcon Heavy flights and crew launches with the Falcon 9.
According to the environment assessment, SpaceX plans to construct a 200-foot by 200-foot square concrete landing pad at Launch Complex 13, surrounded by four 150-foot diameter "contingency" landing pads.
"The contingency pads would only be utilized in order to enable the safe landing of a single vehicle should last-second navigation and landing diversion be required," officials wrote in the environmental assessment. "There are no plans to utilize the contingency pads in order to enable landing multiple stages at LC-13 during a single landing event."
SpaceX also plans to build a concrete and steel service structure to secure the Falcon rocket stage during post-landing operations, the assessment said. Post-flight operations would include venting leftover liquid oxygen propellant, draining any remaining RP-1 kerosene fuel, safing of on-board pyrotechnics from the rocket's destruct mechanism, and lowering of the booster to a horizontal position for transport to a SpaceX facility.
Officials assumed up to 12 landings per year in the environmental review, including three recoveries during nighttime hours.

Diagram of SpaceX's planned development of a landing facility at Launch Complex 13. Credit: Gator Engineering and Aquifer Restoration Inc.
 
SpaceX has also signed an agreement to lease the disused Space Launch Complex 4-West launch pad at Vandenberg Air Force Base in California, the primary spaceport on the U.S. West Coast.
Space Launch Complex 4-West was last used for Titan 2 rocket launches in 2003. It lies near SpaceX's Falcon 9 and Falcon Heavy launch pad at Vandenberg.
The landing pad to be developed there may be similar to SpaceX's plans at the Launch Complex 13 site at Cape Canaveral, but terms of the Vandenberg leasing agreement have not been disclosed.
SpaceX is currently experimenting with propulsive landings of its rocket stages at sea, with an eye toward moving some of its recoveries to landing pads on the coast — when possible — on future Falcon 9 and Falcon Heavy launches once successful descents are demonstrated over the ocean.
After testing the landing concept with a vertical takeoff and landing prototype at the company's Central Texas development facility, SpaceX flew the first stage of its Falcon 9 rocket to controlled low-speed splashdowns in the ocean after several launches with operational space missions.
SpaceX took the next step in the flyback test program during a Jan. 10 Falcon 9 launch with a Dragon supply ship going to the International Space Station. Once the rocket's 14-story first stage finished its nearly three-minute burn after liftoff, the booster turned around and re-ignited some of its engines three times, aiming for a vertical descent to a landing barge floating in the Atlantic Ocean offshore Jacksonville, Florida.
The maneuver was almost successful, but the the rocket's hydraulic system controlling the movement of four aerodynamic steering fins ran empty. The booster crashed on the barge, disintegrating in a fireball but only inflicting limited damage to the barge.
No timetable has been set for SpaceX's first booster landing attempt at one of the facilities leased from the Air Force. Industry officials expect SpaceX must execute more gentle barge landings before passing safety hurdles for descents over land.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

bavv

Цитировать

SpaceX to take over old Atlas pad for Falcon rocket landings

Irene Klotz, Spaceflight Correspondent
10 February 2015, 18:05 UTC

Спойлер
Sen—As SpaceX prepares for its second attempt to land a discarded Falcon rocket on a platform in the ocean, the Air Force said it leased the company an old Atlas pad at Cape Canaveral Air Force Station in Florida for landing the rockets on the ground.

"For decades, we have been refining our procedures for getting successful launches skyward here on the Eastern Range," Nina Armagno, an Air Force brigadier general and commander of the 45th Space Wing, said in a statement.

"Now we're looking at processes on how to bring first-stage rockets back to Earth at the first landing pad at the Cape.

"The way we see it, this is a classic combination of a highly successful launch past morphing into an equally promising future," she said.

SpaceX will need to perfect its landing techniques before its Falcon rockets will be cleared to touch down near populated areas and expensive launch infrastructure. To that end, the company has dispatched a landing platform into the ocean, where it hopes a Falcon 9 rocket slated for launch on Tuesday will land.

SpaceX tried the test in January, but the rocket ran short of hydraulic fluid to maneuver steering fins and it crashed into the ocean drone ship. This time, engineers added an extra reservoir of hydraulic fluid, but landing will still be iffy because the rocket will be coming in at much higher speed and temperature.

The rocket's primary mission is to send the U.S. government's Deep Space Climate Observatory on its way to an orbit that will eventually reach more than three times farther than the Moon.

"Rocket re-entry will be much tougher this time around due to deep space mission," SpaceX founder and chief executive Elon Musk wrote on Twitter.

During re-entry, the booster will experience almost twice as much force and four times the heat than during the January landing.

"Plenty of hydraulic fluid tho," Musk quipped.

The company's five-year lease with the Air Force is for Launch Complex 13, located south of the Falcon's two Florida launch pads. SpaceX currently flies from Launch Complex 40 at Cape Canaveral Air Force Station and plans to begin using Launch Complex 39, located at the adjacent Kennedy Space Center, later this year.

It also last month signed a similar agreement to take over a second site at Vandenberg Air Force Base in California to build a Falcon landing pad. So far, SpaceX has made one Falcon rocket flight from Space Launch Complex 4 East at Vandenberg.

The Cape's Pad 13 was used for 51 Atlas and Agena rocket launches between 1958 and 1978. It was razed in 2006.
- See more at: http://sen.com/news/spacex-to-take-over-old-atlas-pad-for-falcon-rocket-landings#sthash.5K2qD6ZE.dpuf
[свернуть]

Seerndv

Т.е. волшебную баржу мы больше ни тово, в смысле. не увидим?
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Дмитрий В.

ЦитироватьSeerndv пишет:
Т.е. волшебную баржу мы больше ни тово, в смысле. не увидим?
Почему? Еще увидим. Сильно сомневаюсь, что FAA выдаст Маску соответствующий сертификат, пока он не отработает реактивную посадку.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

m-s Gelezniak

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
ЦитироватьSeerndv

пишет:
Т.е. волшебную баржу мы больше ни тово, в смысле. не увидим?
Почему? Еще увидим. Сильно сомневаюсь, что FAA выдаст Маску соответствующий сертификат, пока он не отработает реактивную посадку.
Побережье Флориды и аватрийные "проземления" первой ступени. Это так романтично. Повышает уровень адреналина в пенсионных организмах.
Шли бы Вы все на Марс, что ли...

Дмитрий Инфан

ЦитироватьSeerndv пишет:
Т.е. волшебную баржу мы больше ни тово, в смысле. не увидим?
Думаю, Маск посадит свою ступень чисто из принципа.

nobledonquixote

Кстати, грассхоппер все-таки отменили. Цитату оставил в теме грассхоппера, не уверен стоит ли ее копипастить сюда.

FarEcho

Цитироватьnobledonquixote пишет:
Кстати, грассхоппер все-таки отменили... 
Кузнечик свое дело сделал. Grasshopper и F9R Dev были только тестовыми моделями для Falcon 9-R и возвращаться к ним смысла нет. А "волшебная баржа" точно еще немало поработает. Во-первых условием использования строящегося космодрома SpaceX в Техасе для посадки на двигателях штат выдвинул предварительную отработку технологии на морской плавучей посадочной площадке. А во-вторых баржу сейчас модифицируют для обеспечения большей остойчивости при волнении (об этом Маск писал у себя в Твиттере).  

Astro Cat

Столько времени прошло, а видео последней посадки в море нет. :( Хотя на словах - все шоколадно. Типо зависла над поверхностью моря.

testest2

Видимо, тестов с реактивной посадкой Dragon в ближайшие годы тоже не будет.
законспирированный рептилоид

Дмитрий В.

ЦитироватьAstro Cat пишет:
Столько времени прошло, а видео последней посадки в море нет.  :(  Хотя на словах - все шоколадно. Типо зависла над поверхностью моря.
Вы точно интересуетесь темой? Как-то сомнительно, потому что видео ищется в гугле "на раз". смотреть с 15-й секунды:

 http://www.youtube.com/watch?v=uIlu7szab5I
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!