SLS - space launch system (3-я попытка)

Автор Salo, 16.02.2012 10:25:55

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

snek

ЦитироватьСтарый написал:
Ну во первых на Восточном отнюдь не СЛС а скорее Флакон-9. 
Во вторых на Восточном и зарплаты не такие как во Флориде
И в третьих у Америки денег много, им есть что пилить и на всё хватает. А нам?
Я не защищаю ДОРа, я офигеваю с его американских коллег

tnt22

https://blogs.nasa.gov/bridenstine/2020/03/19/update-on-nasas-response-to-coronavirus/
ЦитироватьUpdate on NASA's Response to Coronavirus

Jim Bridenstine
Posted Mar 19, 2020 at 6:43 pm

NASA leadership is determined to make the health and safety of its workforce its top priority as we navigate the coronavirus (COVID-19) situation. To that end, the agency's Michoud Assembly Facility and Stennis Space Center are moving to Stage 4 of the NASA Response Framework, effective Friday, March 20.

The change at Stennis was made due to the rising number of COVID-19 cases in the community around the center, the number of self-isolation cases within our workforce there, and one confirmed case among our Stennis team. While there are no confirmed cases at Michoud, the facility is moving to Stage 4 due to the rising number of COVID-19 cases in the local area, in accordance with local and federal guidelines.

Mandatory telework is in effect for NASA personnel at both facilities until further notice. Additionally, all travel is suspended. These measures are being taken to help slow the transmission of COVID-19 and protect our communities.

Access to Stennis and Michoud will be limited to personnel required to maintain the safety and security of the center, as approved by agency leadership and the resident agencies. All previously approved exceptions for onsite work are rescinded and new approvals will be required in order to gain access to the center.

NASA will temporarily suspend production and testing of Space Launch System and Orion hardware. The NASA and contractors teams will complete an orderly shutdown that puts all hardware in a safe condition until work can resume. Once this is complete, personnel allowed onsite will be limited to those needed to protect life and critical infrastructure.

We realize there will be impacts to NASA missions, but as our teams work to analyze the full picture and reduce risks we understand that our top priority is the health and safety of the NASA workforce.

I ask all members of the NASA workforce to stay in close contact with your supervisor and check the NASA People website regularly for updates. Also, in these difficult times, do not hesitate to reach out to the NASA Employee Assistance Program, if needed.

I will continue to say, so none of us forget – there is no team better prepared for doing hard things. Take care of yourself, your family, and your NASA team.

Ad astra,
Jim

tnt22

https://tass.ru/kosmos/8032095
Цитировать20 МАР, 05:44
NASA приостанавливает работу над ракетой и кораблем для полета на Луну из-за коронавируса
У одного из сотрудников Космического центра им. Джона Стенниса было выявлено заражение коронавирусом

ВАШИНГТОН, 20 марта. /ТАСС/. Национальное управление по аэронавтике и исследованию космического пространства США (NASA) приняло решение приостановить работу над ракетой-носителем SLS (Space Launch System) и кораблем Orion в Космическом центре им. Джона Стенниса в штате Миссисипи и центре сборки "Мишуд" в штате Луизиана из-за распространения нового коронавируса. Об этом говорится в опубликованном в четверг заявлении директора космического ведомства Джеймса Брайденстайна.

"Руководство NASA нацелено на то, чтобы сделать здоровье и безопасность своих работников главным приоритетом в условиях ситуации с коронавирусом. Для этого с пятницы, 20 марта, мы вводим в сборочном центре "Мишуд" и Космическом центре им. Джона Стенниса четвертый уровень мер безопасности (закрытие объектов и перевод работников на удаленную работу - прим. ТАСС)", - отмечается в документе.

В обоих центрах велись работы по созданию ракеты-носителя и корабля для американской лунной программы. "NASA временно приостановит производство и испытания оборудования Space Launch System и Orion", - сообщил Брайденстайн. "Эти меры были приняли для того, чтобы замедлить передачу [вируса]... и защитить наши сообщества", - добавил он.

Космическое ведомство отмечает, что причиной послужило то, что у одного из сотрудников Космического центра им. Джона Стенниса было выявлено заражение коронавирусом, при этом в районе расположения обоих объектов также растет число заболевших, хотя среди работников центра "Мишуд" подтвержденных случаев заражения пока не было.

NASA весной 2019 года объявило, что новая американская программа освоения Луны получила название Artemis. Она будет состоять из трех этапов. Первый из них (Artemis 1) предусматривает непилотируемый полет установленного на ракету SLS корабля Orion вокруг Луны и его возвращение на Землю, он запланирован на вторую половину 2020 года. Второй этап (Artemis 2) - облет естественного спутника Земли с экипажем на борту - намечен на 2022 год. На третьем этапе миссии (Artemis 3) NASA рассчитывает осуществить высадку астронавтов на Луну в 2024 году и отправить их к Марсу ориентировочно в середине 2030-х годов.

tnt22

https://www.nasa.gov/exploration/systems/sls/ground-marine-teams-integral-to-moving-sls-rocket-to-pad.html
ЦитироватьApril 3, 2020

NASA Ground, Marine Teams Integral to Moving SLS Rocket to Pad

As NASA prepares for the first launch of Artemis I, the first mission of the agency's Space Launch System (SLS) rocket and Orion spacecraft to the Moon, one team will be there every step of the way: the aptly nicknamed "SLS Move Team."

Based out of NASA's Marshall Space Flight Center in Huntsville, Alabama, the move team ensures all the flight hardware for the SLS rocket's core stage is safely and efficiently transported fr om the site where it was manufactured to various test facilities and --  ultimately -- to its future launch site. Fr om the very beginning, the move team has been an integral part of the SLS Program.

"Marshall's Ground and Marine Transportation teams are responsible for the handling and transportation of the SLS rocket's core stage, which is the largest rocket stage NASA has assembled, tested and transported since the Apollo Program," said Robert Rutherford, transportation and logistics engineering group lead at Marshall. "We started logistics planning for both the moves of structural test articles of the individual elements and for the entire Artemis I core stage early on in the program."


NASA's Ground Transportation team guides NASA's Space Launch System (SLS) rocket's completed core stage from NASA's Michoud Assembly Facility in New Orleans to the agency's Pegasus barge on Jan. 8. NASA's Marine Transportation team and Pegasus crew then shipped the rocket stage to NASA's Stennis Space Center near Bay St. Louis, Mississippi, for the core stage Green Run test series. The 212-foot-tall core stage is currently undergoing Green Run testing.
Credits: NASA/Tyler Martin
View Image Feature

While the full team is divided between ground and marine activities, together they typically operate as one cohesive unit to successfully transport the large hardware for the megarocket's 212-foot-tall core stage. The huge stage includes two giant propellant tanks and four RS-25 engines, each the size of a compact car.

The teams' coordination and efforts were prominently displayed as the first SLS rocket core stage was rolled out from NASA's Michoud Assembly Facility in New Orleans to the agency's Pegasus barge on Jan. 8, then transported by Pegasus from New Orleans to nearby NASA's Stennis Space Center near Bay St. Louis, Mississippi, for the core stage Green Run test series. Once the barge and flight hardware arrived at Stennis, the Ground Operations team was again at work, helping to prepare, lift and install the flight hardware into the B-2 Test Stand for the test campaign.

"The effort to move the SLS rocket's core stage from Michoud to Stennis and installing it into the B-2 Test Stand is a result of extensive preparation," said Bryan Jones, logistics engineering and ground transportation team lead at Marshall. "It was a true team effort. Without the support of all parties that play a part in the operations, we would not be able to be successful."


The crew of NASA's Barge Pegasus prepares for voyage after successfully loading the core stage for NASA's Space Launch System (SLS) rocket onto the vessel Jan. 8. The crew, from left, includes Terry Fitzgerald, Alan Murphy, Nick Owen, Jarret Wiltbank, Arlan Cochran, John Campbell, Chris Marcus, Clay Necaise and Joe Robinson, who help take the massive core stage on its first journey. With the core stage and barge crew aboard, Pegasus ferried the completed core stage from NASA's Michoud Assembly Facility in New Orleans to NASA's Stennis Space Center near Bay St. Louis, Mississippi, for the core stage Green Run test series. Measuring 212 feet tall and 27.6 feet in diameter, the SLS core stage is the longest item ever shipped by a NASA barge. Pegasus was modified and refurbished to successfully ferry the SLS core stage, which is more than 50 feet longer than the space shuttle external tank and -- including ground support and transportation equipment -- more than 600,000 pounds heavier. The massive core stage contains the cryogenic liquid hydrogen and liquid oxygen tanks that will feed four RS-25 rocket engines, along with the vehicle's avionics and flight computers. Upon arrival to Stennis, the Artemis rocket stage was into the B-2 Test Stand for the core stage Green Run test series, an important step toward safely launching SLS and NASA's Orion spacecraft beyond Earth's orbit forward to the Moon.
Credits: NASA/ Eric Bordelon
View Image Feature

The Ground and Marine Transportation teams have been vital in shipping four structural test articles from Michoud to Marshall for testing. The teams prepared for the move of actual flight hardware with SLS pathfinders during the spring and summer of 2019.

The ground and marine teams spend months meticulously planning and developing detailed transportation move procedures to ensure test articles and flight hardware alike are delivered without a mishap. They use a myriad of specialized equipment, including transporters specifically designed to accommodate and hold the hardware, and Pegasus.

The now 310-foot-long barge was modified and refurbished in 2015 to successfully ferry the SLS core stage, which is more than 50 feet longer than the space shuttle external tank and – when including ground support and transportation equipment -- more than 600,000 pounds heavier. The shuttle's external tanks were frequent passengers aboard Pegasus during the shuttle era of space exploration.

"Each member of the team understands the privilege and responsibility that NASA's ground and marine transportation teams have been given in handling hardware that will enable the United States to send American astronauts to the Moon and on to Mars," said Alan Murphy, team lead of marine operations for Pegasus. "The key to preparation for the Pegasus crew is in the vessel itself. Pegasus has the capacity to carry each of the individual core stage elements in addition to the actual core stage.

The size of the SLS core stage pathfinder and the flight hardware core stage, although massive, did not intimidate the Pegasus crew as we leaned on our experience from shipping the four structural test articles," he added.

Like their counterparts in ground transportation, the Pegasus crew prepared to ship the larger, much heavier fully assembled core stage by delivering structural test articles and pathfinders to different NASA centers. Pegasus made the first delivery of the Artemis program to NASA's Kennedy Space Center in Florida with the core stage pathfinder, a full-scale replica of the stage, in September 2019.

The Ground and Marine Transportation teams coordinate their efforts with numerous other NASA organizations and dozens of agencies, including the Tennessee Valley Authority, Corps of Engineers, Coast Guard and National Oceanic and Atmospheric Administration, to get the hardware from one NASA facility to another.

"Before NASA transports any hardware, teams meet to consider every aspect of the move from the strength of the roadways to the weather the day of the move," Rutherford said. "Because of the SLS core stage's height, weight, width and length, special combinations and modifications had to be made to roads, docks, even power lines, and to the barge itself, to accommodate the total weight and width of the rocket hardware."

Hours of work go into planning and executing the various dynamics of transporting, loading and handling the flight hardware. However, the final factor for consideration before any move begins is usually the most unpredictable: the weather. Following the arrival of Pegasus and the core stage for Artemis I to Stennis for the Green Run test series, crews spent several days assessing the wind and rain factors at and above ground level before lifting and installing the rocket stage into the test stand.

While the core stage undergoes Green Run testing at Stennis, Ground and Marine Transportation teams will be at work to ship the launch vehicle stage adapter, the part of the rocket that connects the core stage to the upper part of the rocket. The hardware will move from Marshall, wh ere it is manufactured, on Pegasus to Kennedy, wh ere engineers will prepare it for integration to the rest of the rocket ahead of the launch of Artemis I.

A rocket as large as the SLS rocket doesn't arrive to the launch pad fully assembled. Teams will assemble, or stack, the various elements and stages of the SLS rocket inside Kennedy's Vehicle Assembly Building before moving the fully assembled rocket to the launch pad. As they have done since the beginning, the men and women of Marshall's ground and marine transportation teams will be on hand to plan and carry out the well-orchestrated effort it takes to transport the various pieces of hardware across the country — and waterways — to Kennedy for the first Artemis launch to the Moon.

NASA is working to land the first woman and the next man on the Moon by 2024. SLS, along with Orion, the human landing system, and the Gateway in orbit around the Moon, are NASA's backbone for deep space exploration. SLS is the only rocket that can send Orion, astronauts and supplies to the Moon on a single mission.

Last Updated: April 3, 2020
Editor: Jennifer Harbaugh

Чебурашка

Хорошая картинка.
Сенатор Нельсон учит директора Насы Болдена как делать ракеты  :D


Not

ЦитироватьЧебурашка написал:
Хорошая картинка.
Сенатор Нельсон учит директора Насы Болдена как делать ракеты  :D

 
Кто платит, тот и учит, тот и смеется. На этой картинке все на своих местах, за исключением пожалуй тебя, комментатора.  8)

Alex_II

ЦитироватьNot написал:
Кто платит, тот и учит, тот и смеется. На этой картинке все на своих местах,
Ну да, когда основная цель "проэкта" не ракету сделать а денег спиздить попилить - так кому ж ещё учить, как не сенатору? Он на этом деле не одну собаку сырой сожрал поди...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Not

ЦитироватьAlex_II написал:
 
ЦитироватьNot написал:
Кто платит, тот и учит, тот и смеется. На этой картинке все на своих местах,
Ну да, когда основная цель "проэкта" не ракету сделать а денег  спиздить  попилить - так кому ж ещё учить, как не сенатору? Он на этом деле не одну собаку сырой сожрал поди...

Хочешь аналогичную фотку где Обама поучает семенящего рядом Маска? Там как раз про COTS речь шла. ;)

Alex_II

ЦитироватьNot написал:
Хочешь аналогичную фотку где Обама поучает семенящего рядом Маска? Там как раз про COTS речь шла.
Не хочу - мне это совершенно похер. Маск и сам не дурак, без мудака Обамы... И ракеты делает не для попила бабла, как это угрёбище SLS...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Not

ЦитироватьAlex_II написал:
 
ЦитироватьNot написал:
Хочешь аналогичную фотку где Обама поучает семенящего рядом Маска? Там как раз про COTS речь шла.
Не хочу - мне это совершенно похер. Маск и сам не дурак, без мудака Обамы... И ракеты делает не для попила бабла, как это угрёбище SLS...
В смысле, SLS - не ракета? А когда он полетит, продолжит оставаться угребищем? :D

Alex_II

ЦитироватьNot написал:
В смысле, SLS - не ракета?
Ну почему не ракета? Ангара вон - тоже ракета...
ЦитироватьNot написал:
А когда он полетит, продолжит оставаться угребищем?
Конечно. Один в один как Ангара. Она вон один раз даже слетала, а угрёбищем вон быть не прекратила и похоже уже не прекратит... В чём проблема-то? Ну делали ракету не для полетов а для попила, что ж такого то?
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Rudel

ЦитироватьAlex_II написал:
Ну делали ракету не для полетов а для попила, что ж такого то?
Не для попила, а для поддержания количества рабочих мест и уменьшения безработицы.
Я понимаю, вы мечтаете о эдаком диком рынке, где неэффективные предприятия банкротились бы и вылетали в трубу - на таком рынке безусловно победил бы Маск.
Вот только спустя некоторое время после этого США получили бы социальный взрыв - и он бы снёс бы и Маска, и все его эффективные предприятия.
Так что SLS тоже делает важное и нужное дело.

Alex_II

ЦитироватьRudel написал:
Не для попила, а для поддержания количества рабочих мест и уменьшения безработицы.
Ну так а я о чем? Ракету делали не для полетов а для расходования бюджетных денег - так вас устроит?
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Alex_II

ЦитироватьRudel написал:
Я понимаю, вы мечтаете о эдаком диком рынке, где неэффективные предприятия банкротились бы и вылетали в трубу - на таком рынке безусловно победил бы Маск.Вот только спустя некоторое время после этого США получили бы социальный взрыв - и он бы снёс бы и Маска, и все его эффективные предприятия.
А вот не надо натягивать сову на глобус - ей это почему-то неприятно... Сколько народу задействовано в изготовлении SLS? Несколько тысяч? А заявлений на пособие подано в США сейчас? 25 миллионов кажется?
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Старый

SLS  чего там - нормальная ракета. :) Вон для неё уже и стартовый комплекс есть. :) У неё есть только один недостаток - никто никак не может придумать что с нею теперь делать. :) 
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Искандер

Как что? Флаговтык дубль два, даже без станции. И потом можно списывать. Для Марса она все равно не годится.
Хотя.. Можно было бы запустить 'быстрые' и 'тяжелые' миссии к Урану и Нептуну. И это было бы круто. Спутники планет гигантов... Всякие там дальные 'Ериды'... Но за такие бабки сколько стоит это одоробло NASA удавят...
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Apollo13

ЦитироватьСтарый написал:
SLS  чего там - нормальная ракета.  Вон для неё уже и стартовый комплекс есть.  У неё есть только один недостаток - никто никак не может придумать что с нею теперь делать.  
Зато избавились от неэффективной многоразовости Шаттла. Нет больше дорогого межполетного обслуживания (как и самих полетов). Теперь все стало гораздо дешевле (на самом деле нет).

Старый

ЦитироватьApollo13 написал:
 Зато избавились от неэффективной многоразовости Шаттла. Нет больше дорогого межполетного обслуживания (как и самих полетов). Теперь все стало гораздо дешевле (на самом деле нет).
Да ладно! Нелетание SLS  в течение года гораздо дешевле чем все полёты шаттла за год вместе взятые. :) 
Опять же масса ПН несравнима. Это ж нужно 6 полётов Шаттла чтобы вывести столько сколько SLS ещё  ни разу не вывела! :) 
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Apollo13

ЦитироватьСтарый написал:
 
ЦитироватьApollo13 написал:
 Зато избавились от неэффективной многоразовости Шаттла. Нет больше дорогого межполетного обслуживания (как и самих полетов). Теперь все стало гораздо дешевле (на самом деле нет).
Да ладно! Нелетание SLS  в течение года гораздо дешевле чем все полёты шаттла за год вместе взятые.  
Опять же масса ПН несравнима. Это ж нужно 6 полётов Шаттла чтобы вывести столько сколько SLS ещё  ни разу не вывела!  
Если считать SLS + Orion, то не все так однозначно.

Alex_II

ЦитироватьСтарый написал:
Да ладно! Нелетание SLS  в течение года гораздо дешевле чем все полёты шаттла за год вместе взятые.  
Так НЕ летать вообще дешевле чем летать...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...