SpaceX Falcon 9

Автор ATN, 08.09.2005 20:24:10

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.


Pirat5

ЦитироватьApollo13 пишет:
https://www.reddit.com/r/spacex/comments/8q2lkd/core_spotting_booster_seen_heading_to_mcgregor/

Предположительно 1048 из Хоторна в Макгрегор. Всего лишь третья новая первая ступень в этом году.

Одна из трёх для Falcon Heavy ?

Apollo13

ЦитироватьPirat5 пишет:
ЦитироватьApollo13 пишет:
 https://www.reddit.com/r/spacex/comments/8q2lkd/core_spotting_booster_seen_heading_to_mcgregor/

Предположительно 1048 из Хоторна в Макгрегор. Всего лишь третья новая первая ступень в этом году.

Одна из трёх для Falcon Heavy ?
Вряд ли. Скорее для одного из июльских пусков.

поц

#18323
ЦитироватьSPACEwatch‏ @realSPACEwatch 23 ч.23 часа назад


#SpaceX || BFR/Falcon Super Heavy Rocket Overview with Explanations



поц

#18324

Boris Mekler

...и что есть нового в слайдах с IAC 2016 что побудило постить их сейчас заново?

поц

#18326
ЦитироватьCNBC‏Подлинная учетная запись @CNBC 11 июн.


SpaceX is looking to build several new facilities at NASA's historic Kennedy Space Center in Florida.



Документы показывают, что космическая компания Элона Маска предлагает установку для обработки и хранения ракет площадью 133 000 квадратных футов, центр управления высотой до 300 футов для запуска и посадки, «ракетный сад», чтобы показать «исторические космические аппараты» компании офис безопасности и 280 000 квадратных футов. Предлагаемые здания и связанная с ними парковка будут находиться на участке земли длиной около одной мили на полмили в ширину


tnt22

https://www.teslarati.com/spacex-falcon-9-block-5-texas-static-fire-tests/
Цитировать[SIZE=8]SpaceX's third Block 5 rocket heads to Texas test site as launch marathon nears[/SIZE]

ByEric Ralph
Posted on June 13, 2018

A SpaceX Falcon 9 – almost certainly the third Block 5 booster to leave the company's factory – was spotted passing through New Mexico on the last leg of its trip fr om California to Texas. Although the shipment is a great sign, it begs the question of how exactly SpaceX plans to launch its next six launches penciled in for July and August.

Bear with me, as this post will dive into the specifics of orchestrating launches – namely having rocket boosters, upper stages, and fairings all ready at the same place and time. Fundamentally, the analysis that follows suggests two main possibilities: 1) two or three of those July/August launches will have to be delayed for booster availability or 2) the first (and perhaps second) truly rapid reuse of Falcon 9 Block 5 boosters will occur before summer's end.


The first Block 5 Falcon 9 lifts off on May 4, 2018. The upgrade's rapid reusability optimizations could be crucial for SpaceX's summer manifest. (Tom Cross)

After conducting routine static fire testing in McGregor, the booster spotted on Monday – B1048 – will likely be shipped West to Vandenberg Air Force Base for the first West coast Block 5 launch in mid-July. B1047, the second Block 5 booster to leave SpaceX's Hawthorne factory, was spotted miles from Cape Canaveral, FL near the end of May, while B1046's early May launch marked the debut of Falcon 9 Block 5 and was expected to undergo several months of disassembly and analysis to ensure the rocket upgrade was functioning as intended. Based on previous patterns, the fourth Block 5 Falcon 9 booster – B1049 – should not be expected to ship from the factory to McGregor until late June or early July. Finally, the last orbital Block 4 booster (1045) will conduct its second and final launch in the last few days of June, currently NET June 29.

Put simply, B1049 is unlikely to arrive at its first launch site until mid or late July and can thus be taken out of the July running. B1045 will be (presumably) expended after launch, also taking it out of the running for future launches. B1048 will almost certainly travel to Vandenberg Air Force Base (VAFB) for its first launch in July, effectively ruling out its availability for other July and August launches. Furthermore, Iridium's CEO Matt Desch has stated that both Iridium-7 and Iridium-8 are expected to launch on unflown boosters. Fundamentally, this leaves two Block 5 boosters readily available for four loosely scheduled July and August launches on the East Coast.


Falcon 9 B1045 prepares for its first launch in mid-April. (SpaceX)


B1046 returned to Port Canaveral shortly after its May 4 debut, and is now being carefully analyzed as pathfinder hardware. (Tom Cross)


Falcon 9 B1047 spotted in Florida just a short trip away from Cape Canaveral, wh ere it will likely launch Telsat 19V in mid-July. (Reddit /u/fatherofzeuss) (https://www.reddit.com/r/spacex/comments/8n950t/block_5_this_one_is_headed_south_parked_at_the/)


What is likely B1048 spotted heading to McGregor, Texas for static fire testing, June 11. (TeslaMotorsClub /u/nwdiver) (https://www.reddit.com/r/spacex/comments/8q2lkd/core_spotting_booster_seen_heading_to_mcgregor/)

Focusing on July's schedule as it currently stands, B1047 would be required to launch two high-energy geostationary transfer orbit (GTO) missions in as few as two weeks. The nature of drone ship recoveries would cut the time available between the booster's return to port and its second static fire to perhaps 5-10 days. In other words, there would be almost no time whatsoever for refurbishment, at least compared to the current prospective record of B1045, roughly 70 days between launches.

All things considered, two launches of the same booster in well under a month would be an act of heroics given that B1047's first launch will be the second or third-ever flight of Falcon 9 Block 5. An extensive upgrade to the venerable rocket intended to make it highly reusable and equally reliable, Block 5 is the culmination of more than half a decade of experience launching a wide array of Falcon 9 versions and 56 total launches. While I would place the odds of a sub-30 day back-to-back reflight happening less than two months from now at maybe 10%, my odds for the next six to nine months are closer to 95% – remember, Musk set SpaceX the goal of two flights of the same booster in 24 hours by the end of 2019. It may sound insane, but it quite literally was what Block 5 was designed to enable.

Although delays are more probable here, the alternative is a truly wild roller coaster of launches and historic reusable rocket milestones. Fingers crossed!


A rough sketch of SpaceX's launch schedule over the next few months. (Eric Ralph)


This summer's SpaceX manifest, brought to you by Falcon 9 Block 5. (Tom Cross)

Apollo13

Сравнение Блок 4 и Блок 5.


tnt22

ЦитироватьTomCross‏ @_TomCross_ 15 ч. назад

Close up of a titanium grid fin.


tnt22

https://www.teslarati.com/spacex-15m-florida-falcon-refurbishment
Цитировать[SIZE=8]SpaceX to receive $15m from Florida to build Falcon refurbishment facility[/SIZE]

By Eric Ralph
Posted on June 19, 2018

The state of Florida's Space Florida initiative is likely to award SpaceX nearly $15 million in support of the company's recently-publicized plan to build a new Falcon rocket refurbishment facility and launch control center on Kennedy Space Center property.

All things considered, such an investment would be an extremely savvy move for the state, potentially speeding up an expansion that will pave the way – quite literally in terms of infrastructure — for SpaceX to support a dramatically larger launch cadence in Florida. Writing in an environmental assessment (EA) for the Richards Road project discovered in early June, the company provided a rough estimate for what that growth could look like:
Цитировать"SpaceX estimates a possible 150 construction jobs associated with the initial development of the Proposed Action, and approximately 70 new SpaceX employees to support additional operations on KSC. SpaceX plans to launch more than 4,000 satellites with the intention that most of these satellites will be launched from LC-39A and LC-40." (p. 39)
Спойлер

Satellite imagery from Google Maps shows the currently-abandoned site of SpaceX's prospective Florida expansion. (Google Maps)


SpaceX's Launch Complex 39A pictured in April 2018. (Tom Cross)


TomCross photographing Falcon 9 with the Zuma payload at SLC-40.

In the case of "most" of "more than 4,000 satellites" being launched from Florida, SpaceX is undoubtedly referring to the first phase of their Starlink internet constellation, a program that is also rapidly growing an R&D team to complete the system's production-ready design and build a state-of-the-art factory for the vast majority of the network's major components. For context, 70-90 additional new employees would grow SpaceX's Florida presence by as much as 20-30% from 2018 levels.

Teslarati reached out to SpaceX for further clarification on the Starlink-related comments in the EA, but the company could not be reached for comment on the matter. However, SpaceX was later able to provide a statement on their prospective Richards Road expansion, reprinted below.
Цитировать"As SpaceX's launch cadence and manifest for missions from Florida continues to grow, we are seeking to expand our capabilities and streamline operations to launch, land and re-fly our Falcon family of rockets."
It's worth noting that SpaceX President and COO Gwynne Shotwell told CNBC reporters in May 2018 that the company expected 2019 to look more like 2017 (18 launches), suggesting that next year will likely be 30-50% slower than its busy 2018 launch schedule. Although the COO did state that "2019 [will] probably be closer to 2017 due to lower demand", she didn't explicitly include non-commercial launches in her figuring.


While SpaceX's 2018 manifest is likely to support more annual launches than the company has yet to achieve, the trend slopes a bit down in the 12-24 months that follow. The SES-12 satellite is shown here and was launched in June 2018. (SES)


Iridium NEXT satellites being attached to the payload dispenser at SpaceX's VAFB facilities. Iridium's contract for eight launches should be completed by Q4 2018. (Iridium)

Combined with SpaceX's official statement that its Florida manifest "continues to grow", an observation that at face-value plainly contradicts the Chief Operating Officer's on-record estimations, it seems almost impossible that that manifest growth is not largely a consequence of internal plans to dedicate a number of launches to Starlink satellites. As of June 2018, crowdsourced SpaceX launch manifests show a total of 20 possible launches in 2019 and 12 in 2020 – while plausible that a number of additional missions will be contracted or publicly announced as time marches on, it's somewhat less plausible that those missions will push SpaceX's commercial launch demand up to or above 2018 levels (24-28 launches).

Starlink launches thus make sense as a gap-filler for the one or two demand-sapped years likely to follow 2018, too near for SpaceX's reusability-associated launch price drops to make a difference and too early for the company's full-reusable BFR to come online. Rather conveniently, the production of roughly 12 new Block 5 Falcon 9s and Heavies per year would almost certainly keep all of SpaceX's rocket manufacturing facilities busy, while also leaving an unfathomably vast fleet of stagnant Block 5 boosters (and hopefully payload fairings) available for any internal missions required by the Starlink program. If Patricia Cooper's late-2017 statements are still roughly true today, SpaceX plans to begin the first dedicated launches of operational Starlink satellites in 2019, perfectly coinciding with their publicly anticipated lull in commercial launch demand.

Although it does depend on an extraordinarily rapid and successful ramp of the Starlink program, the paradoxical opportunity presented to SpaceX by launch demand lulls in 2019 and 2020 is hard to deny. Around the same time, one would expect the market for launches to begin to seriously respond to the arrival of a new, more affordable paradigm of orbital access, potentially culminating in an unprecedented demand for commercial launches as the price of entry begins to drop appreciably.
[свернуть]

axxenm

Dragon SpX-15 (CRS-15) Falcon 9 (B1045.2) - Canaveral SLC-40 - 06.2018
Какова общая масса ПН в этом запуске? 
4200+1712+985=6897 kg?
Почему не садили первую ступень если масса ПН так мала?.
Видимо выгоды от "многоразовости" нет?
роскосмос - сборище ворюг и бюрократов
одноразовый Ф9 - лучшая в мире ракета для вывода на ГПО.
ФХ бесперспективная связка дров.
КК Союз - лучший на долгие годы вперед.
Бочки стс-100,крю дрэгон,педерация,орион -
убогие бюрократические выкидыши

Евгений Кравченко

Цитироватьaxxenm пишет:
Видимо выгоды от "многоразовости" нет?
Следи за температурным режимом, не давай хвостовому отсеку раскаляться слишком сильно

vlad7308

Цитироватьaxxenm пишет:
Dragon SpX-15 (CRS-15) Falcon 9 (B1045.2) - Canaveral SLC-40 - 06.2018
Какова общая масса ПН в этом запуске?
4200+1712+985=6897 kg?
Почему не садили первую ступень если масса ПН так мала?.
Видимо выгоды от "многоразовости" нет?
Это уже летавший Блок 4. Больше их пускать не планируют.
это оценочное суждение

Василий Ратников

Цитироватьaxxenm пишет:
Видимо выгоды от "многоразовости" нет?
да все так, нету. (((((

пиши письмо государю что у них ружья кирпичом не чистят не нашли выгоды от "многоразовости"
а то тут за последний месяц на теме многоразовости кульбит пропагандонов произошел
от низачто и никогда, до мы всех победим


PS это бы бу блок с рекордной разницей между пусками, он летал в апреле 2018 года.

Apollo13

Цитироватьvlad7308 пишет:
Цитироватьaxxenm пишет:
Dragon SpX-15 (CRS-15) Falcon 9 (B1045.2) - Canaveral SLC-40 - 06.2018
Какова общая масса ПН в этом запуске?
4200+1712+985=6897 kg?
Почему не садили первую ступень если масса ПН так мала?.
Видимо выгоды от "многоразовости" нет?
Это уже летавший Блок 4. Больше их пускать не планируют.
"Расчет" доставил. Он хоть бы тему про Дракон почитал что-ли... :)

axxenm

Цитироватьvlad7308 пишет:
Цитироватьaxxenm пишет:
Dragon SpX-15 (CRS-15) Falcon 9 (B1045.2) - Canaveral SLC-40 - 06.2018
Какова общая масса ПН в этом запуске?
4200+1712+985=6897 kg?
Почему не садили первую ступень если масса ПН так мала?.
Видимо выгоды от "многоразовости" нет?
Это уже летавший Блок 4. Больше их пускать не планируют.
Смешно - если назвали  "многоразовой" то должна летать еще и еще..
Не будет же вы говорить что она летала более 10 раз  и выработала ресурс:)
Значит  нет выгоды от пресловутой "многоразовости" первой ступени раз на стали её садить при такой микроскопической ПН - 6,9 т , при горделиво заявленной , но никогда не запускаемой 22,8 т.
ПН 6,9 меньше даже ПН запускаемой древним и более дешевым Союзом.
Еще один аргумент в пользу того что "многоразовость" фэлкона  лишь рекламный трюк для привлечения внимания неграмотных обывателей.
роскосмос - сборище ворюг и бюрократов
одноразовый Ф9 - лучшая в мире ракета для вывода на ГПО.
ФХ бесперспективная связка дров.
КК Союз - лучший на долгие годы вперед.
Бочки стс-100,крю дрэгон,педерация,орион -
убогие бюрократические выкидыши

axxenm

#18337
ЦитироватьApollo13 пишет:
"Расчет" доставил. Он хоть бы тему про Дракон почитал что-ли..
Проще назвать массу ПН , чем юродствовать..
Какова она ?
роскосмос - сборище ворюг и бюрократов
одноразовый Ф9 - лучшая в мире ракета для вывода на ГПО.
ФХ бесперспективная связка дров.
КК Союз - лучший на долгие годы вперед.
Бочки стс-100,крю дрэгон,педерация,орион -
убогие бюрократические выкидыши

axxenm

ЦитироватьВасилий Ратников пишет:
Цитироватьaxxenm пишет:
Видимо выгоды от "многоразовости" нет?
да все так, нету. (((((

пиши письмо государю что у них ружья кирпичом не чистят не нашли выгоды от "многоразовости"
а то тут за последний месяц на теме многоразовости кульбит пропагандонов произошел
от низачто и никогда, до мы всех победим


PS это бы бу блок с рекордной разницей между пусками, он летал в апреле 2018 года.
персонаж . обосновывающий полезность "многоразовости" ссылками на мерзопакостных и глупых чинуш рфии, сам становится мерзопакостным и глупым.
роскосмос - сборище ворюг и бюрократов
одноразовый Ф9 - лучшая в мире ракета для вывода на ГПО.
ФХ бесперспективная связка дров.
КК Союз - лучший на долгие годы вперед.
Бочки стс-100,крю дрэгон,педерация,орион -
убогие бюрократические выкидыши

Sam Grey

Цитироватьaxxenm пишет:
Смешно - если назвали"многоразовой" то должна летать еще и еще..
Не будет же вы говорить что она летала более 10 рази выработала ресурс  :)  
Значитнет выгоды от пресловутой "многоразовости" первой ступени раз на стали её садить при такой микроскопической ПН - 6,9 т , при горделиво заявленной , но никогда не запускаемой 22,8 т.
Обеспечить возврат ступени, даже на космодром, тоже стоит денег. С Блоком 4 инженерам компании все понятно, материала накопилось предостаточно. Зачем ее возвращать, если сейчас на смену прежнему поколению активно внедряется новое?