РН Electron от новозеландской Rocket Lab

Автор Тангаж, 05.03.2015 17:53:41

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

октоген

Дай Бог пустят. Это Лина и компанию подстегнет.

Alex_II

Цитироватьоктоген пишет:
Дай Бог пустят. Это Лина и компанию подстегнет.
Пусть это хотя бы Neptun  подстегнет... Эта-то полетит, а вот Нептун - то отродье OTRAGa, а мне уж очень хочется посмотреть как оно полетит...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Чебурашка

Март наступил.
Как там дела у пионеров космонавтики в стране вымерших гигантских птиц?

Копатыч

Цитироватьоктоген пишет:
Дай Бог пустят. Это Лина и компанию подстегнет.
Ну как-то, если честно, мало на Лина надежд. Наблюдаю метания непонятные, в результат веры не прибавляющие. Делали бы вытесниловку, что ли, на водороде...наняли бы ребят с криогенной кафеды Бауманки...ну ладно водород, но с жидким кислородом уж точно можно было бы научиться работать. И сделать бак керосина композитный (из "яхтенной мачты", диаметром 500 мм, раз Лин так уж хочет использовать возможности своего знакомого-директора завода).А бак ЖК - из металла, большего диаметра. И скомпоновать по схеме первой ступени Протона.
Короче, к чему я это. Не верится, что Лин сможет сделать насосный движок с электроприводом.
Медведь-огородник

tnt22

#144
Цитировать Jeff Foust‏ @jeff_foust 60 мин. назад

Rocket Lab is announcing today a $75M Series D round that allows it to scale up production of its Electron rocket:


Rocket Lab raises $75 million to scale up launch vehicle production - SpaceNews.com
Rocket Lab, a company developing a small launch vehicle, announced March 21 that it has raised an additional $75 million to scale up production.
spacenews.com
http://spacenews.com/rocket-lab-raises-75-million-to-scale-up-launch-vehicle-production/
ЦитироватьRocket Lab raises $75 million to scale up launch vehicle production
by Jeff Foust — March 21, 2017
Спойлер
 
 
The first Electron launch vehicle at Rocket Lab's New Zealand launch site, awaiting launch in the coming months. Credit: Rocket Lab
[свернуть]
WASHINGTON — Rocket Lab, a U.S.-New Zealand company developing a small launch vehicle, announced March 21 that it has raised an additional $75 million that will help the company scale up production of the rocket.

The new funding round is led by venture capital firm Data Collective, with contributions fr om another VC firm, Promus Ventures, and an undisclosed investor. Several prior investors, including Bessemer Venture Partners, Khosla Ventures and K1W1, also participated in the round.

Rocket Lab said the Series D round brings the total raised by the company to $148 million, and values the company at more than $1 billion. Rocket Lab announced a Series B round of unspecified size in 2015, and Peter Beck, the company's chief executive, said the company did an unannounced Series C round in the interim involving only existing investors.
Спойлер
In an interview, Beck said the money will go towards increasing the production capacity for its Electron rocket, set to make its debut later this year. "This is really all about scaling," he said. "The funding is all about producing the vehicle in much more significant numbers."

As part of that effort, the company has moved into a new headquarters facility in Huntington Beach, California. The 150,000-square foot building will be used to manufacture engines for the Electron rocket as well as electronics systems. The vehicles themselves will continue to be assembled at a factory in New Zealand, although Beck said it's possible in the future that some rockets will be built in California as well, particularly for launches from U.S. sites.

The Electron rocket is designed to serve the burgeoning small satellite market, with the capability to place up to 150 kilograms into a 500-kilometer sun-synchronous orbit. Rocket Lab recently shipped the first Electron to its launch site on New Zealand's Mahia Peninsula for testing.

That testing is continuing, with a focus on preparing the launch site rather than the rocket. "Most of the commission operations that are occurring down there are for the launch range. The vehicle is ready to fly," he said. He would not commit to a specific schedule for the vehicle's first launch other than the "coming months."

 
Rocket Lab's launch site on Mahia Peninsula in New Zealand. Credit: Rocket Lab

Despite the uncertain schedule, Beck said Rocket Lab still planned to conduct five to seven launches this year. Those include three test flights as well as a launch for Moon Express, a company facing an end-of-2017 deadline for launching a lunar lander to win the $20 million Google Lunar X Prize. Another launch would be for NASA's Venture Class Launch Services program under a contract awarded in October 2015.

Beck said the company has a large backlog, although he didn't mention the number of launches under contract. That demand, he said, was a driver for scaling up production, enabled by the new funding round.

He added he wasn't concerned about a potential consolidation in one part of the small satellite market, Earth imaging, which has the potential to reduce demand. "We see an expanding market, not a shrinking one," he said. "We're excited about what we're seeing. For us, it's more a question of if we can build rockets fast enough rather than does a market exist."

Rocket Lab's new investors share that optimism. "With Rocket Lab, this huge backlog [of smallsats] now has access to a high-frequency, quality launch service that will take customers wh ere they want to go, when they want to fly. The commercial and humanitarian applications this will open up are endless, and it should unleash a torrent of financing for space innovation," said Matt Ocko, managing partner at Data Collective, in a statement.

"Launch has been the prime barrier to market entry in small satellites, and we firmly believe Rocket Lab will successfully fill this void," said Mike Collett, founder and managing partner of Promus Ventures, in a statement.

Both funds have invested in other space companies — Data Collective in Planet and Promus in Spire — although the bulk of their portfolio is in software and other industries outside of space. The space experience they do have, Beck said, was a key reason he agreed to accept funding from them.

"We wanted investors who understand the space industry," he said, "people who understand the trials and tribulations but also the potential that it has."
[свернуть]
Цитировать Jeff Foust‏ @jeff_foust 1 ч. назад
 
Rocket Lab says it's raised $148M to date, and claims a valuation of more than $1B. First Electron launch in the "coming months."

tnt22

Цитировать SPACE.com‏Подлинная учетная запись @SPACEdotcom 4 мин. назад

Small Sat Launch Provider Rocket Lab Raises $75 Million to Boost Production http://dlvr.it/Nh82BZ 

http://www.space.com/36141-rocket-lab-receives-new-venture-funding.html
Из подписи к фото из статьи
ЦитироватьThe second stage of the Rocket Lab Electron rocket. A new influx of funding will allow the company to increase production of the Electron.
 Credit: Rocket Lab

Комодский Варан

А вот и развесовка подъехала:
TypeElectron 1st Stage
Length12.1 m
Diameter1.2 m
Inert Mass950 kg
Propellant Mass9,250 kg
FuelRocket Propellant 1
OxidizerLiquid Oxygen
Tank DesignComposite Materials
Propulsion9 x Rutherford
Engine TypeElectric-Pump Fed
Thrust (Sea Level)16.89 kN
Thrust (Vacuum)20.33 kN
Launch Thrust152 kN
Specific Impulse303 s
Engine MassApprox. 20 kg
Burn Time~155 s
Tank PressurizationHelium
Attitude ControlEngine Gimbaling
ShutdownCommanded
Stage SeparationPneumatic






TypeElectron Second Stage
Length2.4 m
Diameter1.2 m
Inert Mass250kg
Propellant Mass2,150kg
FuelRocket Propellant 1
OxidizerLiquid Oxygen
Tank DesignComposite Material
Propulsion1 x Rutherford Vacuum
Engine TypeElectric Pump-Fed, Vac-optimized
Thrust22 kN
Specific Impulse333 s
Burn Time~320 s
Pitch, Yaw ControlEngine Gimbaling
Roll ControlRCS
ShutdownCommanded
Reaction Control S.Cold Gas
Щас сравним с вытесниловкой...

Комодский Варан

Итак, начнём сверху. 
Массовое совершенство второй ступени: 250/(250+2150) = 0.104.
Массовое совершенство второй ступени Фалькона-1 (вытесниловка, та-же топливная пара): 360/(360+3385) = 0.096

Как видим, простая вытесниловская ступень с алюминиевыми баками (даже не Al-Li) выигрывает у супер-пупер навороченной дорогущей композитной ступени с электронасосами по массовому совершенству, но проигрывает всего лишь на 6 секунд по УИ. Вопрос: нахрена тогда оно надо?

Первая ступень: 
Массовое совершенство: 950/(950+9250) = 0.093. 
Сравним её с композитной первой ступенью BA-2, заправленной ЖК и керосином: 45195/(45195+573000) = 0.073.
Вытеснительная первая ступень на той-же топливной паре, изготовленная из Al-Li сплавов будет иметь массовое совершенство около 0.1, проигрыш в УИ составит не более 10 сек, а при использовании соплового насадка проигрыша в УИ вообще не будет.

Так что, ваши электронасосы вместо ТНА - полная фигня. 

Копатыч

ЦитироватьКомодский Варан пишет:

Массовое совершенство второй ступени: 250/(250+2150) = 0.104.
Массовое совершенство второй ступени Фалькона-1 (вытесниловка, та-же топливная пара): 360/(360+3385) = 0.096

Так что, ваши электронасосы вместо ТНА - полная фигня.
Массовое совершенство...массовое совершенство...
Масса Falcon-1 вдвое больше. Диаметр больше в 1,4 раза. Мне продолжать?
Медведь-огородник

freinir

ЦитироватьКомодский Варан пишет:
А вот и развесовка подъехала:
TypeElectron 1st Stage
Length12.1 m
Diameter1.2 m
Inert Mass950 kg
Propellant Mass9,250 kg
FuelRocket Propellant 1
OxidizerLiquid Oxygen
Tank DesignComposite Materials
Propulsion9 x Rutherford
Engine TypeElectric-Pump Fed
Thrust (Sea Level)16.89 kN
Thrust (Vacuum)20.33 kN
Launch Thrust152 kN
Specific Impulse303 s
Engine MassApprox. 20 kg
Burn Time~155 s
Tank PressurizationHelium
Attitude ControlEngine Gimbaling
ShutdownCommanded
Stage SeparationPneumatic




TypeElectron Second Stage
Length2.4 m
Diameter1.2 m
Inert Mass250kg
Propellant Mass2,150kg
FuelRocket Propellant 1
OxidizerLiquid Oxygen
Tank DesignComposite Material
Propulsion1 x Rutherford Vacuum
Engine TypeElectric Pump-Fed, Vac-optimized
Thrust22 kN
Specific Impulse333 s
Burn Time~320 s
Pitch, Yaw ControlEngine Gimbaling
Roll ControlRCS
ShutdownCommanded
Reaction Control S.Cold Gas
Щас сравним с вытесниловкой...
Откуда данные?

Комодский Варан

Цитироватьfreinir пишет:
ЦитироватьКомодский Варан пишет:
А вот и развесовка подъехала:
TypeElectron 1st Stage
Length12.1 m
Diameter1.2 m
Inert Mass950 kg
Propellant Mass9,250 kg
FuelRocket Propellant 1
OxidizerLiquid Oxygen
Tank DesignComposite Materials
Propulsion9 x Rutherford
Engine TypeElectric-Pump Fed
Thrust (Sea Level)16.89 kN
Thrust (Vacuum)20.33 kN
Launch Thrust152 kN
Specific Impulse303 s
Engine MassApprox. 20 kg
Burn Time~155 s
Tank PressurizationHelium
Attitude ControlEngine Gimbaling
ShutdownCommanded
Stage SeparationPneumatic


TypeElectron Second Stage
Length2.4 m
Diameter1.2 m
Inert Mass250kg
Propellant Mass2,150kg
FuelRocket Propellant 1
OxidizerLiquid Oxygen
Tank DesignComposite Material
Propulsion1 x Rutherford Vacuum
Engine TypeElectric Pump-Fed, Vac-optimized
Thrust22 kN
Specific Impulse333 s
Burn Time~320 s
Pitch, Yaw ControlEngine Gimbaling
Roll ControlRCS
ShutdownCommanded
Reaction Control S.Cold Gas
Щас сравним с вытесниловкой...
Откуда данные?
http://spaceflight101.com/spacerockets/electron/

Комодский Варан

ЦитироватьКопатыч пишет:
ЦитироватьКомодский Варан пишет:

Массовое совершенство второй ступени: 250/(250+2150) = 0.104.
Массовое совершенство второй ступени Фалькона-1 (вытесниловка, та-же топливная пара): 360/(360+3385) = 0.096

Так что, ваши электронасосы вместо ТНА - полная фигня.
Массовое совершенство...массовое совершенство...
Масса Falcon-1 вдвое больше. Диаметр больше в 1,4 раза. Мне продолжать?
Я сравнивал только вторую ступень F1, а не РН. У второй ступени F1 РЗТ всего лишь на 57% выше, чем в второй ступени Электрона. Можете продолжать.

Дмитрий В.

ЦитироватьКопатыч пишет:
ЦитироватьКомодский Варан пишет:

Массовое совершенство второй ступени: 250/(250+2150) = 0.104.
Массовое совершенство второй ступени Фалькона-1 (вытесниловка, та-же топливная пара): 360/(360+3385) = 0.096

Так что, ваши электронасосы вместо ТНА - полная фигня.
Массовое совершенство...массовое совершенство...
Масса Falcon-1 вдвое больше. Диаметр больше в 1,4 раза. Мне продолжать?
Там бы еще и тяговооруженности сравнить.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Комодский Варан

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
ЦитироватьКопатыч пишет:
ЦитироватьКомодский Варан пишет:

Массовое совершенство второй ступени: 250/(250+2150) = 0.104.
Массовое совершенство второй ступени Фалькона-1 (вытесниловка, та-же топливная пара): 360/(360+3385) = 0.096

Так что, ваши электронасосы вместо ТНА - полная фигня.
Массовое совершенство...массовое совершенство...
Масса Falcon-1 вдвое больше. Диаметр больше в 1,4 раза. Мне продолжать?
Там бы еще и тяговооруженности сравнить.
Ну давайте сравним. 
Электрон:
2243/(2150+250+225) = 0.85

Фалькон:
3175/(360+3385+420) = 0.76 


Разница 12%. Но даже с форсированным утяжелённым Кестрелом массовое совершенство вытеснительной ступени Фалькона будет выше, чем у второй ступени электрона.

Юрий Морозов

Каждый дрочет как он хочет. Захотели электо, сделали...одним словом мужики.

октоген

Интересно, а по удельным параметрам Электрон на уровне Союза или хуже? Если на уровне, то в диапазоне нагрузок до 10 т на НОО электропривод уже выгоден будет.

Formatik

ЦитироватьКомодский Варан пишет:
Итак, начнём сверху.
Массовое совершенство второй ступени: 250/(250+2150) = 0.104.
Массовое совершенство второй ступени Фалькона-1 (вытесниловка, та-же топливная пара): 360/(360+3385) = 0.096

Как видим, простая вытесниловская ступень с алюминиевыми баками (даже не Al-Li) выигрывает у супер-пупер навороченной дорогущей композитной ступени с электронасосами по массовому совершенству, но проигрывает всего лишь на 6 секунд по УИ. Вопрос: нахрена тогда оно надо?

Первая ступень:
Массовое совершенство: 950/(950+9250) = 0.093.
Сравним её с композитной первой ступенью BA-2, заправленной ЖК и керосином: 45195/(45195+573000) = 0.073.
Вытеснительная первая ступень на той-же топливной паре, изготовленная из Al-Li сплавов будет иметь массовое совершенство около 0.1, проигрыш в УИ составит не более 10 сек, а при использовании соплового насадка проигрыша в УИ вообще не будет.

Так что, ваши электронасосы вместо ТНА - полная фигня.
А откуда у Вас такая информация по массам F1? Юзер гайд говорит  другие цифры.

instml

Go MSL!

Дмитрий В.

ЦитироватьFormatik пишет:
ЦитироватьКомодский Варан пишет:
Итак, начнём сверху.
Массовое совершенство второй ступени: 250/(250+2150) = 0.104.
Массовое совершенство второй ступени Фалькона-1 (вытесниловка, та-же топливная пара): 360/(360+3385) = 0.096

Как видим, простая вытесниловская ступень с алюминиевыми баками (даже не Al-Li) выигрывает у супер-пупер навороченной дорогущей композитной ступени с электронасосами по массовому совершенству, но проигрывает всего лишь на 6 секунд по УИ. Вопрос: нахрена тогда оно надо?

Первая ступень:
Массовое совершенство: 950/(950+9250) = 0.093.
Сравним её с композитной первой ступенью BA-2, заправленной ЖК и керосином: 45195/(45195+573000) = 0.073.
Вытеснительная первая ступень на той-же топливной паре, изготовленная из Al-Li сплавов будет иметь массовое совершенство около 0.1, проигрыш в УИ составит не более 10 сек, а при использовании соплового насадка проигрыша в УИ вообще не будет.

Так что, ваши электронасосы вместо ТНА - полная фигня.
А откуда у Вас такая информация по массам F1? Юзер гайд говорит другие цифры.
как не стыдно! Разве можно так обламывать любителей вытесниловки?! :D
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

tnt22

Цитировать SpaceFlight Insider‏ @SpaceflightIns 9 ч. назад

Rocket Lab acquires additional funding for further development of new launch system http://www.spaceflightinsider.com/missions/commercial/rocket-lab-acquires-additional-funding-development-new-launch-system/ ...
http://www.spaceflightinsider.com/missions/commercial/rocket-lab-acquires-additional-funding-development-new-launch-system/
ЦитироватьRocket Lab acquires additional funding for further development of new launch system
March 26th, 2017 by Lloyd Campbell


...
Rocket Lab recently secured $75 million in additional funding from a group of investors including Data Collective, Promus Ventures, and another investor whose name was not announced. The additional funding brings their total funding to date up to $145 million.

Rocket Lab has also announced the opening of a new Huntington Beach, California, office. CEO Peter Beck said: "While we've had a presence in the LA area since 2013, this new facility will enable us to triple our production rate. We're actively hiring for our engineering and business units and we're committed to rapidly growing and scaling in both our Huntington Beach HQ and Auckland, NZ office."
...