Страницы: Пред. 1 ... 12 13 14 15 16 След.
RSS
Легкие и сверхлегкие ракеты, прошлое, настоящее и будущее
 
Эти два носителя были в проекте текущей ФКП. В процессе секвестра их вынесли за 2025 год, как и сверхтяж с Фениксом. Длительность работ осталась прежней, но дата начала финансирования ушла вправо.
"Денег нет, но Вы держитесь".
Изменено: Salo - 07.04.2017 15:32:30
"Были когда-то и мы рысаками!!!"
 
В Латвии анонсировали запуск собственной космической ракеты в 2018 году

Цитата

В Латвии группа энтузиастов в четверг, 20 апреля, намерена запустить с аэродрома «Цесис» испытательную космическую ракету. Об этом во вторник, 18 апреля, сообщает портал Delfi.
Испытания предназначены для проверки систем ракеты, которая должна быть запущена в 2018 году. В частности, должны быть протестированы телеметрические датчики, высотомер, механизм отсоединения парашюта и аппаратура прямой видеосвязи.
В ноябре 2016-го сайт EurAsia Daily сообщал, что в Латвии группа инженеров начала проект по созданию космического аппарата, который смог бы подняться на высоту в 100 километров. Тогда отмечалось, что после старта тестовая ракета LVL-1 достигла высоты 200 метров за три секунды. «Всего девятнадцать государств смогли построить ракеты, которые могут достичь 100 километров. Это большой технический вызов для любой страны, для любых ракетных энтузиастов», — рассказал тогда руководитель занятого созданием аппарата научного центра Z (in)oo Паулс Ирбинс.
Запуск ракеты энтузиасты намерены приурочить к празднованию столетия со дня провозглашения Латвийской Республики в 1918-м.
В Латвии хотят запустить собственную космическую ракету
Цитата
Группа латвийских энтузиастов планирует пуск испытательной космической ракеты с аэродрома «Цесис», пишет Delfi. Ожидается, что это произойдет 20 апреля.
Отмечается, что цель испытаний – проверить системы ракеты, которую хотят запустить в следующем году. Ожидается, что на этой неделе протестируют телеметрические датчики, высотомер, механизм отсоединения парашюта, а также аппаратуру для видеосвязи.
Осенью прошлого года появилась информация о том, что латвийские инженеры начали работать над космическим аппаратом, который сможет взлететь на высоту в 100 километров. Тогда же сообщалось, что тестовый аппарат LVL-1 достиг высоты в 200 метров в течение трех секунд.
Изменено: Garixon - 18.04.2017 23:35:36
 
Цитата
В Латвии группа энтузиастов в четверг, 20 апреля, намерена запустить с аэродрома «Цесис» испытательную космическую ракету.
И что, запустили ???
 
http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/34417/
Цитата
Японская компания Interstellar Technologies Inc. проведет новую попытку запуска своей ракеты до конца года. Как передает РИА Новости, об этом заявил на пресс-конференции 30 июля глава компании Такахиро Инагава.
Одноступенчатая ракета МОМО-1 длиной 10 метров и массой около 1000 кг была первой, созданной и запущенной не государственным Аэрокосмическим агентством Японии (JAXA), а венчурным предприятием. Запуск прошел 30 июля на острове Хоккайдо, однако из-за прекращения поступления информации о полете в экстренном режиме был отключен ее двигатель. Ракета смогла подняться выше 20 километров и упала на расстоянии 6,5 километров от места запуска в Тихом океане.
"До того, как прервалась связь, мы могли получить данные о полете, так что результатом мы очень удовлетворены. Мы проанализируем и исправим все недостатки и до конца года постараемся провести новый запуск", – приводит слова главы компании японское агентство Киодо.
Не успели, но снова запустят до конца года.
Также ожидаем на днях новые запуски Вектора и Електрона.
 
Цитата
Димитър пишет:
И что, запустили ???
:-)
http://amarok-man.livejournal.com/1830826.html
 
Ну, в таком случае мои дети давно опередили Латвию. Наши ракеты много лет назад преодолели высоту полета в пол километра, при этом модели у нас для таких полетов имеют длину 1,5-2 метра и диаметр 70 мм, а вес более 500 грамм. Ну и в прошлом году мы запустили спутник Кансат весом 350 грамм на высоту 297 м. Так что Латвийские конструкторы отстают от нас на годы...   ((( :-) )))
КАКТОТАК
----------------------------
Моделью ракеты можно достичь модели Марса
 
Вектор тоже запустил успешно - аж на 3 км. Ждем Электрона.
 
Интересно а сколько в этом году было всего первых пусков легких и сверх легких ракет учитывая суборбитальные пуски РН предназначенных для вывода спутников?
Япония две попытки SS-520-4 (январь) и MOMO (август (кажется эта РН не для вывода спутников)) - обе неудачные.
Электрон (май) - неудачная
Вектор - высоко решили не запускать.
Изменено: pnetmon - 06.08.2017 21:19:13
 
http://www.interorbital.com/interorbital_06222015_019.htm
Цитата
Update 07.25.17
NEPTUNE 1 Guidance Test Vehicle (N1 GTV)

MOJAVE 07.25.2017---The Interorbital team is nearing the completion of its N1 GTV launch vehicle which incorporates IOS' new high-efficiency CPM 2.0 filament-wound tank assembly, its new rocket engine gimballing system, its new CPM controller, and its new in-house developed guidance system. This finless, single CPM launch vehicle will be used in an upcoming low-altitude test flight. Eleven commercial and educational CubeSat and TubeSat payloads are manifested on this flight.

CPM 2.0 is composed of four identical tanks containing the rocket's storable propellants and pressurant gas. This regulated pressure-fed configuration was chosen to increase engine performance while at the same time reducing cost and manufacturing time.

During the test flight, the rocket will simulate an orbital launch trajectory by using the main rocket engine's throttling capability to vary the thrust-to-weight ratio, thus simulating the actual conditions that will be experienced during an orbital launch. After the rocket passes through the transonic phase and Max Q, the engine will gradually throttle down, slowing the rocket until it begins to hover. At this point, the rocket engine will be shut down and the rocket will be allowed to fall. At a safe altitude, a parachute will be deployed for vehicle and payload recovery.

Following the test of the N1 GTV launch vehicle, the IOS team will construct an orbital version of the N1 launch vehicle. The N1 consists of a single CPM 2.0 and two liquid upper-stages. It will be capable of placing a 14 pound (6.4 kg) payload into a 192 mi (310 km) polar orbit---perfect for the dedicated launch of the new 3U-CubeSat plus 1U-propulsion system assemblies now trending in the small satellite industry. Since the N1 launch vehicle is 36 ft (11 m) in length and weighs only 5,400 lbs (2,449 kg), it will be the smallest orbital launch vehicle in the world. The NEPTUNE 1 is the world's lowest-cost orbital launch vehicle, with a base price of $250,000 (academic only) per launch to a circular polar orbit at 310km.

The same Common Propulsion Module that powers the N1 can be bundled into groups of one, three, five, or eight to meet the mission lift requirements for payloads weighing up to 500-kgs (1,100-lbs).
Изменено: Salo - 16.09.2017 18:12:27
"Были когда-то и мы рысаками!!!"
 
https://www.spaceintelreport.com/small-satellite-owners-face-much-higher-prices-new-crop-dedicated-rockets/
Цитата
Small-satellite owners face much higher prices for new crop of dedicated rockets
by Peter B. de Selding | Oct 3, 2017

China’s Long March 11 small-satellite launcher has conducted two missions, both reported successes. All things being equal, it may be the best choice to jump-start a British domestic launch service. But all things aren’t equal. Credit: Weibo/Chinaspaceflight.com

ADELAIDE, Australia — The many new launch vehicles being developed to attract the small-satellite market look to be twice as expensive as the larger vehicles that are doing a mediocre job of serving that business now, according to a British government-ordered survey.
The survey further concludes that Britain, whose government wants to encourage, but not subsidize, a domestic launch capability, would be best served by importing a small Chinese rocket if it really wants to help create a long-term made-in-UK launch service.
The findings presented to the 68th International Astronautical Congress (IAC) here the week of Sept. 24 are not good news for small-satellite builders and system operators hoping to break free fr om the the second-class-citizen limits of their current status.
As secondary payloads on larger vehicles, small satellite owners are subject to the schedule vagaries of their larger co-passengers. Launch delays have been many.
They are obliged to operate fr om the same general orbit as the principal payloads, even if that orbit is not ideal for them. That’s why so many have launched into the 400-kilometer orbit of the International Space Station: That’s where the rides to orbit have been available, on NASA-contracted SpaceX or Orbital ATK cargo transporters.

This incomplete selection of vehicles on the market or about to enter it and aiming at the small-satellite market suggests that these vehicles may avoid the schedule delays associated with being secondary passengers on larger rockets. But there’s a high price for that luxury. Many are showing per-kilogram prices that are double the prevailing prices on larger rockets. But there is the Chinese Long March 11.
Credit: CST

These frustrations, coupled with the anticipated explosion in the number of small satellites seeking launch in the coming years, have led to several dozen new rockets being funded for initial development.

For smallsat owners: Pay in cash or pay in time

Surveys presented here by small-satellite builder Surrey Satellite Technology Ltd. (SSTL) and Commercial Space Technologies Ltd. (CST), both of Britain, concluded that small-satellite owners will have to choose between per-kilogram launch costs that are about double the rate of India’s PSLV, the Russian Soyuz and ride-shares available fr om SpaceX; or stick with these established rockets.
There is one possible exception: China. At least three vehicles, one of them being developed by a pioneering private-sector operator called Landspace, advertise prices that, on a per-kilogram basis, are more in line with today’s larger rockets.
Under contract from Britain’s Innovate UK, which is examining what it would take to have a rocket on British soil by 2020 — possibly an impossible date in any event — concluded that another Chinese rocket, the Long March 11, would be the best fit from a technical and economic perspective.
The Long March 11, operated by China Great Wall Industry Corp., has launched twice, both times successfully.

Zhang Changwu is chief executive of Landspace, a curiosity for now: a privately owned Chinese launch-service provider. Is Landspace going anywhere? Not to Scotland. But pioneer GomSpace will use the service in 2018. Credit: Landspace

CST’s Alan Webb said initial contacts with China Great Wall, and with Landspace, suggest exporting their vehicles to Britain could be done without scuttling the financial viability of the business.

The temptation of Landspace and China Great Wall Industry Corp.

Landspace has already contracted with at least one non-Chinese customer, small-satellite builder GomSpace of Denmark, for a 2018 launch. Webb said the fact that Landscape is a private company may make any export of the vehicle to the UK an easier matter for Chinese regulators.
The UK debate over a domestic launch capability is occurring without any government commitment of financial support for the undertaking beyond R&D associated with the establishment of a spaceport.
“The UK is very clear that such a launch vehicle would have to be commercially self-sustaining,” Webb said. They are supporting some grants, through small financial means, but this is for spaceports and operators to close a business plan rather than support for infrastructure and hardware. Whatever launch service establishes itself in the UK really needs to be self-sustaining.”
“We came out with a six-year time frame in which a project would break even by using a vehicle that is operational. If it was a vehicle that had to recoup its development costs, the schedule would shift to the right,” Webb said.
“We looked at what the launch price would be and the demand, and we estimated that 6-7 launches per year could be sustained by the small satellite market. To be conservative, five a year, at roughly $30,000 per kilo.”

ITAR vs MTCR

That too limits the alternatives.
Any import of U.S. launch technology would face International Trade in Arms Regulations (ITAR), whose restrictions may make such a deal impossible or subject to conditions unacceptable to a UK operator.
Ultimately the case for a Chinese rocket fell apart — likely definitively — not because of ITAR, but because of the Missile Technology Control Regime (MTCR), an agreement among 35 nations, including NATO members, in 1987. The voluntary partnership seeks to lim it the traffic in missile delivery systems. China is not an MTCR signatory but has said it would abide by the agreement.
Conclusion: “We cant see any appetite in the UK, and we’re not sure about the Chinese government, for overcoming this hurdle,” Webb said.

Smallsat launchers need constellation business. Is it sustainable?

A study on the available options among small-satellite vehicles active or in development show them all to be far more expensive, per kilogram, than today’s larger rockets, said SSTL’s Alex da Silva Curiel. He said that while very small satellites, or cubesats, have received much of the small-satellite publicity, the core market for a future small-satellite launcher is in satellites weighing 100-500 kilograms.
That is wh ere many of the mega-constellations’ satellites turn up, and wh ere the new vehicles in development are targeting their efforts. Da Silva Curiel said some 40 new rockets are in development.
“The market needs the constellations,” he said. “This is the rationale behind all these launcher developments. The key question is whether every one of these launch companies can actually build a business out of these few systems that are going to go up over that time.
“What we are hearing repeatedly is that launches are being delayed, so there is certainly a demand from the [small-satellite] community. The question is: Will people actually pay money for that?
“The cheapest options today are the large launch vehicles, as long as you are prepared to wait. From an SSTL perspective, for example, one of the reasons we go to PSLV rather than SpaceX is that SpaceX takes a while to fill up. It’s a much bigger launcher. It’s quicker to fill up a medium-size launcher at roughly the same prices, but actually the specific price on a Falcon 9 is better than a PSLV.
“Can these new launchers actually find a market from organizations that want a dedicated launch? It is not obvious at the moment how many of these satellites that are being launched today would need a dedicated launch.”
"Были когда-то и мы рысаками!!!"
 
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=38583.msg1579564#msg1579564

savuporo пишет:

Meanwhile, a midterm evaluation
OrganizationVehicleCountryYear/
Quarter
Main
propulsion
PriceRef Thread
Rocket LabElectronNZ/USA2016 Q32-stage
kerolox
$4.9Mrefthread
Firefly Space SystemsFireflyUSA2017 Q22-stage,
methalox
$8-9Mrefthread
Virgin GalacticLauncherOneUSA2017 Q3airlaunch,
2-stage kerolox
<$10Mrefthread
Horizon SASBlack Arrow 2UK2017 Q22-stage,
methalox
$7.5Mrefthread
CubeCabCubeCabUSA2017 Q3airlaunch,
no detail
$0.25Mref
Generation OrbitGO Launcher 2USA2017 Q4airlaunch$2.5Mref
zero2infinityBloostarSpain2018 Q2Balloon +
CH4/lox
$4.0Mref
UP AerospaceSpyderUSA2018 Q24-stage
solid
ref
Rocket CraftersIntrepid-1USA2018 Q42-stage
hybrid
ref
Vector Space SystemsWolverineUSA20182 stage
kerolox
ref
InterStellar TechnologiesPocky ? Japan3 stage LOX/
ethanol
ref
CONAETronador IIArgentina2.5-stage
kerolox/
hypergol
$6M
Lin IndustrialTaimyrRussia2 stage
peroxide/
kero
$0.18 Mrefthread
Tranquility AerospaceDevon TwoUK2 stage
peroxide/
kero
ref
PLD SpaceArion-2Spain2 stage
kerolox
refthread
MISHAAL AerospaceM-OVUSA2 stage
hybrid LOX/
HTPB
refthread
NammoNorth StarNorway20203 stage
perfoxide/
rubber hybrid
refthread
Open Space OrbitalNeutrino 1Canada2020ref
SpaceLSPrometheus-1UK3 stage
peroxide/
kero
Bagaveev CorporationUSAref
Scorpius Space Launch CompanyDemi-SpriteUSA$3.6Mref
ARCA Space Corp.Haas 2CRomania/
USA
2-stage
kerolox
ref
Gilmour space technologiesErisAustralia/
Singapore
hybrid
Ripple AerospaceSea SerpentNorway2-stage ..
LOX/LH aerospike ?
HeliaqALVAustraliaflyback+
scramjet?
ref
Lockheed MartinAthena IcUSAref
--- unclear status ---
Swiss Space SystemsSOARSwitzerlandunclearairlaunch<$10Mref
XCOR AerospaceLynx Mark IIIUSAunclearairlaunchrefthread
Ventions LLCSALVOUSAunclearairlaunch, 2-stage
kerolox
refthread
Sandia National LabSuper StrypiUSAunclear3-stage
solid
$12Mrefthread
Interorbital SystemsNEPTUNE N5USAunclear3-stage hno3/
turpentine
$0.25Mrefthread
CTAVLMBrazil/Gerunclear4-stage solidrefthread
Celestia AerospaceSagitariusSpainunclearairlaunch, solid ?$0.24Mref
BoeingALASAUSAcancelledairlaunch, 2-stage$1Mrefthread
EDIT: Changed Garvey->Vector
Изменено: Salo - 15.10.2017 23:20:33
"Были когда-то и мы рысаками!!!"
 
https://www.prnewswire.com/news-releases/state-of-the-art-solid-rocket-motor-development-and-manufacturing-facility-completed-at-spaceport-america-300541779.html
Цитата
State-of-the-Art Solid Rocket Motor Development and Manufacturing Facility Completed at Spaceport America
News provided by UP Aerospace
Oct 24, 2017, 06:04 ET

HIGHLANDS RANCH, Colo., Oct. 24, 2017 /PRNewswire/ -- UP Aerospace Inc. and Cesaroni Aerospace teamed to create a state-of-the-art solid rocket motor manufacturing and test facility at Spaceport America, New Mexico. The project was completed in under one year with the culmination of three full-scale SpaceLoft solid rocket motor static test firings. The tests were conducted to verify new high-performance motor casing and insulation manufacturing techniques, and validate the automated, remotely controlled propellant mix, and cast processing facilities. The new facility, called the Space Propulsion Center (SPC), is co-owned and operated by the two companies and is located at Spaceport America adjacent to the UP Aerospace Sub-Orbital Space Launch Complex. The new capability was created in part to support propulsion development of the UP Aerospace Spyder orbital launch vehicle. The Spyder rocket, under development in collaboration with NASA, is targeting a total launch cost of $1M for a 20-pound payload to Low Earth Orbit. The facility will also be used to produce high-performance military grade rocket motors for the U.S. government.

SpaceLoft Rocket Motor Qualification Static Test Conducted Oct. 9, 2017 at the Space Propulsion Center (SPC), Spaceport America, New Mexico

Jerry Larson, President of UP Aerospace Inc. said in a statement, "This new facility adds to our existing 12 years of launch operations at Spaceport America, the ability to produce propulsion systems for the SpaceLoft on-site, and develop new propulsion systems for our orbital Spyder vehicle." Larson went on to say, "Having a motor production and test facility on-site with our launch complex will reduce cost and schedule for future missions flown from Spaceport America."
UP Aerospace is currently under contract to conduct 4 sub-orbital space-flown missions from Spaceport America in 2018. Three missions are scheduled for NASA, and the forth hypersonic mission for a commercial customer. UP Aerospace is also fully funded to complete the development of the first stage solid rocket motor of the Spyder launch vehicle. The effort includes a full-scale flight qualification test fire of the Spyder Stage one solid rocket motor in September of 2018 in collaboration with NASA. Larson concluded, "The Space Propulsion Center (SPC) and crew are functioning very efficiently and are poised to support a very busy 2018 launch and test schedule at Spaceport America."
"UP Aerospace has been a long-term partner of Spaceport America and we are very proud of their continued progress. UP Aerospace is a great reflection of the exciting work being performed in the space industry and highlights Spaceport America's role in supporting civil, commercial and national security space in southern New Mexico," said [URL=https://spaceportamerica.com/#section-team]Dan Hicks, CEO of Spaceport America[/url].
At the completion of the Space Propulsion Center (SPC), three full-scale SpaceLoft rocket motors were manufactured and tested in September and October 2017. The three motors were test fired within three weeks using the facilities' new 30,000-pound test stand. Two of the motors were a high-performance SpaceLoft motor that demonstrated an increased propellent loading, and the third test was a standard SpaceLoft motor which qualified its use on all sub-orbital flights scheduled for NASA missions in 2018 and beyond.
Cesaroni Aerospace interests in the new facility also include the expansion of production capacities and enable testing of advanced bi-propellant engines.  Anthony Cesaroni, President and CEO of Cesaroni Aerospace said, "We have big plans for New Mexico that includes military, sub-orbital as well as orbital systems that are currently under contract." Cesaroni Aerospace currently has two large propulsion contracts that the Space Propulsion Center (SPC) will manufacture over 100 military grade solid rocket motors in 2018. One such client is Sandia National Labs. Cesaroni is known for its capabilities in rapid design and testing all types of propulsion systems including solid rocket motors, liquid rocket engines, hybrid rockets motors, and gas generators. Cesaroni went on say, "The infrastructure at the Space Propulsion Center (SPC) is capable of supporting our bi-propellant propulsion development activities. We plan to expand these capacities over the next few years at this new site. The center includes engineering, manufacturing, fuel, test, launch on site, and on demand. All this makes this new capability a very exciting step forward in our combined business growth with UP Aerospace."
Since 2005 Cesaroni Aerospace has supplied solid rocket motors for UP Aerospace's SpaceLoft sounding rocket program that has launched a total of 10 microgravity flights from Spaceport America to altitudes exceeding 400,000 feet. During this 12-year span, Cesaroni and UP Aerospace have teamed on many launch and propulsion projects. This new collaborative propulsion capability allows the two companies to work closely together on advanced propulsion and launch systems in an extremely cost-effective manner. Propulsion and launch operations revenue growth is expected to significantly increase for both companies over the next few years as a result of this new facilities capabilities and teaming arrangement.

About UP Aerospace Inc.
UP Aerospace is a space launch and flight test service provider incorporated in 2004 to offer world-class access to space. The company specializes in advanced engineering, launch technology development, and state-of-the-art rapid and low-cost launch operations. UP Aerospace has successfully reduced the cost and scheduled time of launching experiments and commercial payloads into space with our in-house developed SpaceLoft launch platform. The company headquarters are in Denver, Colorado, with motor manufacturing and launch facilities at Spaceport America in New Mexico. UP Aerospace is currently developing an orbital launch vehicle called Spyder tailored for placing cubeSat payloads into Low Earth Orbit. For more information about UP Aerospace Inc. contact Tracey Larson at (303) 683-8814 or visit www.upaerospace.com.

About Cesaroni Aerospace
Cesaroni Aerospace, a high-tech company specializing in industrial design and manufacturing as well as research and development. Located in Sarasota, Florida and Toronto, Ontario, Cesaroni Aerospace provides the aerospace industry with propulsion development and services for solid rocket motors, liquid rocket engines and gas generators. For more information about Cesaroni Aerospace contact Anthony Cesaroni at (941) 360-3100 or visit www.cesaronitech.com.

About Spaceport America

Spaceport America is the first purpose-built commercial spaceport in the world. The FAA-licensed launch complex, situated on 18,000 acres adjacent to the U.S. Army White Sands Missile Range in southern New Mexico, boasts 6,000 square miles of restricted airspace, low population density, a 12,000-foot spaceway, and 340-plus days of sunshine and low humidity. With 40 vertical launches *doesn't include 60 student launches conducted during the Spaceport America Cup and 8 horizontal missions to date, some of the most respected companies in the commercial space industry are customers at Spaceport America: Virgin Galactic, SpaceX, UP Aerospace, EXOS Aerospace, and Pipeline2Space.
Visit http://spaceportamerica.com and http://gatewaytospace.com for more information. Spaceport America is #NewMexicoTRUE. Media Contact: Rosa Bañuelos, +1.575.202.4524, or email at media@spaceportamerica.com.

To watch video https://www.youtube.com/watch?v=pLZfnaXtnjI
Изменено: Salo - 29.10.2017 16:56:04
"Были когда-то и мы рысаками!!!"
 
http://satmagazine.com/story.php?number=1600200139
Цитата
Interorbital Preps for NEPTUNE Test Launch
—and eleven smallsats will go along for the ride...
by Randa Milliron, Co-Founder and Chief Executive Officer, Interorbital Systems

In the High Desert of California, the nation’s proving ground (and airspace) for advanced space launch vehicles, and the HQ for many of the companies of New Space, Interorbital Systems (IOS) engineers are hard at work preparing for a critical milestone in the development of the company’s NEPTUNE Rocket series.

The Interorbital team is nearing completion of its N1 GTV (NEPTUNE 1 Guided Test Vehicle) rocket which incorporates a high-efficiency CPM 2.0 filament-wound tank assembly, its new rocket engine gimbaling systems, its new CPM Controller, and a new in-house developed guidance system. The finless single CPM (Common Propulsion Module) launch vehicle will be used in an upcoming Q4 2017 low-altitude flight test.
Eleven commercial and educational CubeSat and TubeSat payloads are manifested on this flight. The rocket — a CPM 2.0/ N1 — is composed of four identical tanks containing the rocket’s storable propellants and pressurant gas. This regulated pressure-fed configuration was sel ected to increase engine performance, while at the same time reducing costs and manufacturing time.
During the test flight, the rocket will simulate an orbital launch trajectory by using the main rocket engine’s throttling capability to vary the thrust-to-weight ratio, thus simulating the actual conditions that will be experienced during an orbital launch.

Interorbital’s NEPTUNE-1 rocket.

After the rocket passes through the transonic phase and Max Q, the engine will gradually throttle down, slowing the rocket until it begins to hover. At that point, the rocket engine will shut down and the rocket will be allowed to fall. At a safe altitude, a parachute will deploy for vehicle and payload recovery.
Following the test of the N1 GTV launch vehicle, the IOS team will construct an orbital version of the N1, which consists of a single CPM 2.0 and two liquid upper-stages. It will be capable of placing a 14 pound (6.4 kg) payload into a 192 mi (310 km) polar orbit — perfect for the dedicated launch of the new 3U-CubeSat plus 1U propulsion system assemblies now trending in the smallsat industry.
As the N1 launch vehicle is 36 feet (11 meters) in length, and weighs only 5,400 lbs. (2449 kg), this will be the smallest orbital launch vehicle in the world. The NEPTUNE 1 is also the world’s lowest-cost orbital launch vehicle, with a base price of $250,000 (academic price) per launch to a circular polar orbit at 310 km. The same single Common Propulsion Module that powers the N1 can be bundled into groups of three, five, or eight to meet increased lift requirements for payloads weighing up to 500kgs (1,100-lbs).

IOS NEPTUNE-1 being prepared for launch.

Скрытый текст
"Были когда-то и мы рысаками!!!"
 
"Были когда-то и мы рысаками!!!"
 
Цитата
Разработчик сверхлегких ракет получит 150 млн рублей  
Стартап фонда «Сколково» нашел стратегического инвестора



Состоялась первая в истории России покупка частного ракетного стартапа. Резидент фонда «Сколково» — компания «Лин Индастриал» в ноябре вошла в группу компаний «Галактика», специализирующуюся на проектах в космической сфере. Фирма в течение нескольких лет разрабатывала сверхлегкие ракеты для запуска в космос микроспутников. По условиям сделки в «Лин Индастриал» на первом этапе будет вложено около 150 млн рублей. Сегодня миниатюризация — одно из магистральных направлений спутникостроения, поэтому сверхлегкие ракеты весьма привлекательны для заказчиков по доступности услуг и их стоимости.

Как рассказала «Известиям» президент группы «Галактика» Алия Прокофьева, покупка ООО «Лин Индастриал» была завершена 8 ноября, стоимость сделки не раскрывается.

— Мы убеждены в том, что реализация проекта сверхлегкой ракеты-носителя — стратегическая необходимость для легкого доступа в космос и освоения околоземной орбиты, — заявила Алия Прокофьева.

В компании «Лин Индастриал» также подтвердили факт сделки.

— В рамках группы компаний «Галактика» мы продолжим развивать проект сверхлегкой ракеты-носителя «Таймыр» и выполнять проекты по созданию малых космических аппаратов, — отметил гендиректор «Лин Индастриал» Александр Ильин.

Источник «Известий», знакомый с условиями сделки, рассказал, что она совершается в два этапа. Сначала «Галактика» получает 15-процентную долю стартапа в обмен на инвестиции в развитие компании — около 150 млн рублей. В случае выполнения обязательств «Галактике» будет передан контрольный пакет.

Ракетный стартап

Компания «Лин Индастриал» была создана в январе 2014 года. Цель проекта — создание дешевой сверхлегкой ракеты-носителя для запуска нано- и микроспутников. На тот момент это был первый в России полностью частный разработчик космических ракет. Костяк команды составила группа конструкторов ведущих предприятий ракетно-космической отрасли. Кроме того, к ней присоединились специалисты проекта по созданию частного лунохода «Селеноход» — единственного российского участника международного конкурса Google Lunar X PRIZE. В том же году стартап получил статус резидента инновационного фонда «Сколково», который выделил на развитие проекта грант в 5 млн рублей.

Первым инвестором «Лин Индастриал» стал топ-менеджер компании Wargaming.net (создатель популярной компьютерной игры World of Tanks) Сергей Буркатовский. По открытым данным, он получил 10% акций компании за 10 млн рублей.

Ключевой разработкой фирмы стал аванпроект ракеты-носителя «Таймыр», состоящей из нескольких блоков. Стоимость выведения на орбиту 1 кг полезной нагрузки организаторы проекта оценили в $40–60 тыс. Ракета должна была выводить от 100 до 180 кг на различные орбиты. По расчетам, для реализации проекта и выхода на самоокупаемость требовалось около $8,5 млн. На прибыль проект должен был выйти через два с половиной года после первого запуска. Однако столь значительной суммы стартапу найти не удалось.

В рамках проекта был создан и испытан тестовый композитный бак, проведены запуски небольших ракет для отработки системы управления. В декабре 2016 года в московской промзоне в ходе огневых испытаний жидкостного ракетного двигателя с тягой 100 кг произошел взрыв. Отлетевший осколок двигателя травмировал человека. Этот инцидент чуть не закончился для стартапа закрытием. Но компании удалось урегулировать ситуацию во внесудебном порядке.

В 2017 году «Лин Индастриал» продолжила поиск инвесторов и пересмотрела техническую часть проекта. Сотрудники фирмы полностью переделали облик ракеты, представили новый график разработки и финансирования. Новая стоимость реализации проекта была определена в €13 млн, из которых примерно половина предназначена для испытания ступеней и самой ракеты в сборе. В случае получения необходимого финансирования проект может быть завершен до 2023 года. При этом общая численность компании к моменту испытаний должна вырасти с десятка до 60–70 человек.

Первый полет ракеты «Таймыр» с грузоподъемностью 100 кг на низкой околоземной орбите планируется совершить в 2022 году. Предполагается, что один пуск будет стоить $4,5 млн (т.е. приблизительно по $45 тыс. за 1 кг). Ракету оснастят двигателями, созданными с использованием технологий 3D-печати. В качестве места старта рассматриваются площадки полигона Капустин Яр, а также космодромов Байконур и Восточный.

В компании «Лин Индастриал» оценивают оборот рынка микроспутников в 2023 году в €1,5 млрд с запуском ежемесячно около 90 нано- и микроспутников.

В последние годы проекты сверхлегких носителей получили в мире активное развитие. Самый известный из них — новозеландская ракета Electron. Ее первый пуск состоялся в 2017 году. Известно о двух проектах Китая — Kuaizhou-1A и LandSpace-1. Япония реализует проект SS-520-4, Норвегия — NSLV. Наибольшее количество сверхлегких ракет создается в США: SPARK, Firefly Alpha, Neptune, LauncherOne, Vector Heavy и Intrepid-1. В России в 2016 году появился второй частный разработчик сверхлегких ракет-носителей — «НСТР Ракетные технологии».

Мнение экспертов

Вице-президент фонда «Сколково», исполнительный директор кластера «Промтех» Алексей Беляков считает разработку малых ракет-носителей перспективной темой.

— Стартапы в этой области привлекают внушительный для частной космонавтики объем венчурных инвестиций. Так, компания Rocket Lab в марте 2017 года привлекла $75 млн. Тремя месяцами позже Vector Space, основанная выходцами из SpaceX, привлекла $21 млн, в чем поучаствовал Sequoia Capital — один из знаковых венчурных фондов Кремниевой долины, — рассказал «Известиям» Алексей Беляков. — Все эти стартапы ориентируются на экспоненциально растущий рынок малых спутников. По оценкам Euroconsult, в следующие 10 лет будет запущено порядка 6200 таких аппаратов. Средняя цена запуска — $200 тыс., что открывает большие возможности перед компаниями этого рынка, в число которых входит и «Лин Индастриал».

Генеральный директор частной компании «КосмоКурс» (разрабатывает многоразовый суборбитальный космический комплекс для туристических полетов) Павел Пушкин считает, что состоявшаяся сделка — уникальное явление для российской космической отрасли.

— Это первая покупка такого рода в нашем ракетостроении, — отметил Павел Пушкин. — До этого на российском рынке была только одна сделка — компанию «Спутникс» купил Роман Андрюшин, один из топ-менеджеров «Русского алюминия». На западных рынках такие сделки происходят нередко, но более часты случаи, когда стартап «гибнет» и люди из него переходят в другой.

По словам эксперта, перспективность новой сделки можно будет оценить только после уточнения ее деталей. Павел Пушкин считает, что €2 млн инвестиций, которые планируется привлечь на первом этапе, хватит на эскизное проектирование ракеты.

— За эти деньги можно сделать не только аванпроект, но и эскизный проект, — рассказал Павел Пушкин. — После этого оформляется конструкторская документация. Эскизное проектирование подразумевает начальные вложения в экспериментальную базу, производство и т.д. На этом этапе уже нужно заложить завод для производства.

Согласно открытым данным, активный рост запусков нано- (менее 10 кг) и микроспутников (менее 100 кг) начался в 2013 году, когда на орбиту было запущено почти 100 таких аппаратов. С тех пор количество запусков растет. Ожидается, что в 2020 году стартуют около 400 нано- и микроаппаратов.

Ну, про "Галактику" я уже постил
Инженеру не положено знать цифровые значения (с) Старый
Мои цели и мотивы - дать стране прекрасную перспективную ракету (с) Старый
 
Латвия намерена отправить в космос первую ракету в 2018 году
Цитата


Специалисты латвийского научного центра ZINOO планируют отправить в космос первую ракету в честь 100-летия Латвийской Республики в 2018 году. Об этом сообщил инженер-конструктор Андрей Пукитис.

Отрывок его выступления опубликован на сайте интернет-издания Grani.lv.

«Сейчас мы запускаем маленькие ракеты, которые выглядят как игрушки. Мы первые, кто вообще делает такого вида ракеты. Мы единственные с коллегой сертифицированные специалисты в регионе Балтии, которым разрешено изготавливать высокомощные ракеты», — рассказал Пукитис.
По его словам, следующая ракета во время испытаний полетит на 50 км, а позже — на 100 км.

«Нужно сделать обтекаемую ракету, чтобы аппарат мог вернуться, и мы его отыскали. Большая часть работы уже сделана», — добавил инженер.
 
Australia foto

http://www.news.com.au/technology/science/space/australias-first-commercial-space-base-to-launch-rockets-within-a-year/news-story/eb7841c5b39e04fd31302e8b1056e3ab
 
Вот под этот соус "Самару" бы реализовать:
https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2017/11/30/743634-roskosmos-venchurnii-fond?utm_source=facebook&utm_campaign=share&utm_medium=social&utm­_content=743634-roskosmos-venchurnii-fond
Цитата
«Роскосмос» создает венчурный фонд  
Найти профильные стартапы будет непросто  
30 ноября 01:15
«Роскосмос», Российская венчурная компания (РВК) и фонд «ВЭБ инновации» договорились о создании венчурного фонда. Об этом «Ведомостям» рассказали их представители. Учредить такие фонды «Роскосмосу», а также «Ростеху», «Росатому», Объединенной авиастроительной корпорации (ОАК) и Объединенной судостроительной корпорации (ОСК) в июне этого года поручил президент Владимир Путин.
Планируется, что фонд будет образован к 1 апреля 2018 г., отмечает представитель РВК. Первые инвестиции обычно проходят через полгода, отмечает он. Кто будет управлять активами и сколько «Роскосмос» и его партнеры готовы вложить в венчурные проекты, он не говорит. 3 млрд руб. – при этом управление фондом планирует взять на себя ВЭБ, утверждает источник, близкий в РВК. Человек, близкий к «Роскосмосу», это подтвердил. Инвестиционная декларация сейчас согласовывается сторонами, прокомментировал ситуацию представитель ВЭБа.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"
 
Цитата
Salo пишет:
Планируется, что фонд будет образован к 1 апреля 2018 г
Неужели в календаре нет другой даты?
Ангара - единственный в истории мировой космонавтики случай когда новая ракета по всем параметрам хуже старой. (с) Старый Ламер
Всё что связано с Ангарой подчинено единственной задаче - выкачать из бюджета и распилить как можно больше денег.
 
http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/35546/

Индийская организация космических исследований (ISRO) работает над созданием малой ракеты-носителя, которая будет использоваться для вывода на орбиту небольших спутников, передает ТАСС. Об этом сообщил государственный министр, курирующий атомную энергетику и космос Индии, Джитендра Сингх в ответ на запрос нижней палаты парламента.
"ISRO работает над разработкой малогабаритной ракеты-носителя (SSLV) исключительно для вывода небольших спутников, - указал он. - Ожидается, что SSLV, которая в разы снизит стоимость запуска спутников на конкурентном рынке космических услуг, будет готова к эксплуатации в 2019 году".
Министр отметил, что во всем мире сейчас наблюдается тенденция к уменьшению веса и размеров спутников, поэтому необходимость в небольшой и экономичной ракете-носителе очевидна. "Когда в феврале прошлого года ISRO запустила одновременно рекордные 104 спутника, за исключением Cartosat-2, все они были небольшими", - напомнил он.
По словам К. Сивана, директора Космического центра им. Викрама Сарабхаи, который принимает участие в разработке SSLV, эта ракета будет втрое легче и вдвое короче основной ракеты-носителя Индии - PSLV. "Вес SSLV будет составлять около 100 тонн, а ее высота - 20-25 метров, она сможет выводить небольшие спутники на низких орбитах до 2 тыс. км, - заявил он. - Мы надеемся провести ее первый запуск в первой половине 2019 года, причем стоимость запуска будет в десять раз ниже, чем у PSLV".

А.Ж.
Страницы: Пред. 1 ... 12 13 14 15 16 След.
Читают тему (гостей: 1)
Журнал Новости Форум Фото Статьи Книги