SLS - space launch system (3-я попытка)

Автор Salo, 16.02.2012 10:25:55

« назад - далее »

0 Пользователи и 3 гостей просматривают эту тему.

tnt22

https://blogs.nasa.gov/groundsystems/2018/05/22/chilling-out-during-liquid-oxygen-tank-test/

https://blogs.nasa.gov/kennedy/2018/05/22/chilling-out-during-liquid-oxygen-tank-test/

ЦитироватьChilling Out During Liquid Oxygen Tank Test

Linda Herridge
Posted May 22, 2018 at 11:09 am


A pressurization test of the liquid oxygen tank at Launch Pad 39B was completed. Photo credit: NASA/Derrick Matthews

Exploration Ground Systems (EGS) chilled out recently with a pressurization test of the liquid oxygen (LO2) tank at Launch Pad 39B at NASA's Kennedy Space Center in Florida – Pad 39B, recently upgraded by the EGS team for the agency's new Space Launch System rocket.

The six-hour test of the giant sphere checked for leaks in the cryogenic pipes leading from the tank to the block valves, the liquid oxygen sensing cabinet, and new vaporizers recently installed on the tank.
Спойлер
The SLS will use both liquid oxygen and liquid hydrogen. During tanking, some of the liquid oxygen, stored at minus 297 degrees Fahrenheit, boils off and vapor or mist is visible. While the tank can hold up to 900,000 gallons of liquid oxygen; during the test it only contained 590,000 gallons of the super-cooled propellant.

The test was monitored by engineers and technicians inside Firing Room 1 at the Launch Control Center, a heritage KSC facility also upgraded by the EGS team in preparation for the upcoming mission. Results of the test confirmed that the fill rise rate was acceptable, the tank pressurization sequence works and that only one of the two vaporizers was needed to accomplish pressurization.

Another system is "go" for the first integrated launch of SLS and the Orion spacecraft!
[свернуть]

tnt22

ЦитироватьStephen C. Smith‏ @WordsmithFL 22 мая

Upgraded transporter crawler CT-2 out and about at @NASAKennedy Pad 39B.


tnt22

ЦитироватьChris B - NSF‏ @NASASpaceflight 16 мин. назад

FEATURE ARTICLE: NASA digging into SLS Block 1 revival plans after getting second Mobile Launcher money -

https://www.nasaspaceflight.com/2018/05/sls-block-1-revival-plans-getting-mobile-launcher-money/ ...

- By Philip Sloss. (5,000 words over four pages. Remember to click the page numbers in the article).

Includes cool renders by Nathan Koga (@kogavfx)


Apollo13

Мне кажется SLS и Орион лучшее доказательство того, что многоразовость Шаттла не имела отношения к его дороговизне.

Василий Ратников

ЦитироватьApollo13 пишет:
Мне кажется SLS и Орион лучшее доказательство того, что многоразовость Шаттла не имела отношения к его дороговизне.
+100500.  Понятно что восстановление плиток, переклейка это деньги, разборка двигателей это деньги, восстановление после падения вводу это деньги. И все равно даже без этого СЛС это какой то лютый позор.

Сергей

ЦитироватьВасилий Ратников пишет:
ЦитироватьApollo13 пишет:
Мне кажется SLS и Орион лучшее доказательство того, что многоразовость Шаттла не имела отношения к его дороговизне.
+100500. Понятно что восстановление плиток, переклейка это деньги, разборка двигателей это деньги, восстановление после падения вводу это деньги. И все равно даже без этого СЛС это какой то лютый позор.
А вы предложите альтернативный вариант с той же надежностью для пилотируемых полетов, определите , что нового придется сделать, особенно с учетом двигателей, сроков, объемов отработки, ну и стоимость этого проекта.
И на мой взгляд, тут имеет место желание слегка наступить на карман Маску с его марсианским проектом и BFR, BFS, что бы не соскочил с темы и хорошенько потратился, и утереть ему нос. Поскольку, если без спешки, то оптимально создание сборочного производства из укрупненных блоков на орбите, новизны тут никакой, примерно то же в расширенном варианте (чуть ли не орбитальные производства) планирует Безос.

Alex_II

ЦитироватьСергей пишет:
А вы предложите альтернативный вариант с той же надежностью для пилотируемых полетов, определите , что нового придется сделать, особенно с учетом двигателей, сроков, объемов отработки, ну и стоимость этого проекта.
Предлагали и много... Вот эти например: https://en.wikipedia.org/wiki/Jupiter_(rocket_family)#Jupiter-130
Оно попроще чем SLS - ускорители менять не надо было... И вообще нового меньше делать...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Сергей

ЦитироватьAlex_II пишет:
Предлагали и много... Вот эти например: https://en.wikipedia.org/wiki/Jupiter_(rocket_family)#Jupiter-130
Оно попроще чем SLS - ускорители менять не надо было... И вообще нового меньше делать
Здесь сложно комментировать, конструктивно проекты подобны, а для оценки сроков и стоимости нужно знать реальное положение дел - используемый задел, вопросы с технологической оснасткой и т.д. - и все это знают производители, НАСА и вики здесь не достаточный источник.
И вообще то действительно альтернативный проект это иное  схемное решение , например, тот же BFR+BFS, только не с таким количеством движков (я понимаю, что и Маск хотел бы поменьше, но 300-тонника нет даже в проектах). Композитные баки то же очень не простая штука, особенно с учетом многоразовости и ремонтнопригодности ( и явно посложнее композитных крыльев). 
Но коль бабки есть, пускай пробуют, не из нашего кармана. 

Alex_II

ЦитироватьСергей пишет:
Здесь сложно комментировать, конструктивно проекты подобны, а для оценки сроков и стоимости нужно знать реальное положение дел
Ну, реальное положение дел сложилось тогда когда на Ares-V  наехали вот этим вот Юпитером. В результате получился SLS, который взял от Юпитера  маршевые двигатели на обоих ступенях, но оставил разработку новых 5-сегментных ТТУ от Ареса... Применить 4-сегментные от Шаттла было дешевле и быстрее...
А реальные альтернативы - да, это BFR, трехступенчатый Нью Гленн ну и чуть меньший ФХ на базе блок-5...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Apollo13

Главное отличие Юпитера от Ареса было в диаметре ЦБ (таком же как у Шаттла), поэтому как однажды справедливо заметил Старый, SLS это и есть Юпитер. Но как видно это не сильно помогло.

Искандер

ЦитироватьApollo13 пишет:
Мне кажется SLS и Орион лучшее доказательство того, что многоразовость Шаттла не имела отношения к его дороговизне.
И эта дороговизна убила идею многоразовости во многих головах на многие годы.
Кроме того - размер... Сделали бы тогда "Dream Chaser"/HL20 - летал бы до сих пор.
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Сергей

Наличие ТТУ сводит эффективность от многоразовости практически к нулю. Мне как то больше всего импонирует Нью Гленн Безоса, если справится с движками, будет хорошая рабочая лошадка. ИМХО.

Alex_II

#1712
ЦитироватьApollo13 пишет:
Главное отличие Юпитера от Ареса было в диаметре ЦБ (таком же как у Шаттла), поэтому как однажды справедливо заметил Старый, SLS это и есть Юпитер.
Ну, где-то как-то... Ускорители-то Аресовские остались... И это 246й Юпитер, не 130й... Только с изувеченной кем-то второй ступенью...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

tnt22

https://www.nasa.gov/feature/launch-pad-39b-flame-trench-nears-completion
ЦитироватьMay 29, 2018

Launch Pad 39B Flame Trench Nears Completion


Construction is complete on the main flame deflector in the flame trench at Launch Complex 39B at NASA's Kennedy Space Center in Florida. The flame deflector will safely deflect the plume exhaust fr om NASA's Space Launch System rocket during launch. It will divert the rocket's exhaust, pressure and intense heat to the north at liftoff. The Exploration Ground Systems Program at Kennedy is refurbishing the pad to support the launch of the SLS rocket and Orion on Exploration Mission-1, and helping to transform the space center into a multi-user spaceport. Photo credit: NASA/Kim Shiflett

By Linda Herridge
NASA's John F. Kennedy Space Center


The nearly nine million pounds of thrust expended during lift-off of the agency's new Space Launch System (SLS) rocket would cause quite a bit of damage if it wasn't for modifications made to Launch Pad 39B. Exploration Ground Systems at NASA's Kennedy Space Center in Florida achieved a significant milestone on the path to supporting the agency's first integrated launch of the SLS and Orion spacecraft by completing the major construction on the main flame deflector in the upgraded flame trench at Pad B.
Спойлер
"With a lot of hard work, a lot of bricks, and tons of steel, we now have a flame trench and deflector system ready to support SLS," said Regina Spellman, EGS pad senior project manager. "It has been truly exciting to see the main flame deflector come together."


A close-up view of the main flame deflector in the flame trench at Launch Complex 39B at NASA's Kennedy Space Center in Florida. NASA/Kim Shiflett

The new main flame deflector is critical to safely deflecting the plume exhaust fr om the massive rocket during launch. Measuring approximately 57 feet wide, 43 feet high and 70 feet long, the deflector's north side is slanted at about a 58-degree angle and will divert the rocket's exhaust, pressure and intense heat to the north at liftoff. Two side deflectors soon will be installed. They will help to contain and protect the vehicle and surrounding pad structures from the solid rocket boosters during liftoff.

Construction began on the main flame deflector in July 2017. The deflector incorporates several novel design approaches, including steel cladding plates, an open structure on the south side, and a configuration that maximizes functionality with commercial launch vehicles. The open south side allows easy access for inspection, maintenance and repair.

"The thick steel plates are designed to withstand the exhaust and heat from several launches," said Nick Moss, EGS pad deputy project manager. "There is flexibility of maintenance; as steel plates closest to the exhaust plume begin to erode, they can be replaced."

New water pipes used for sound suppression were installed on the crest of the main flame deflector. At launch, thousands of gallons of water flow from a tank through the pipes and out to cool the main flame trench and absorb and re-direct shock waves while reducing sound levels that can damage the vehicle and surrounding structures.

The flame trench beneath the pad was completely upgraded in 2017. All of the Apollo-era wall bricks were removed and new heat-resistant bricks were installed from the flame deflector to the northern extent of the walls. Approximately 100,000 heat-resistant bricks, in three different sizes, were secured to the walls using bonding mortar, and wh ere required, steel plate anchors. In areas wh ere significant temperature and pressure will occur, steel plate anchors were fastened into the walls at intervals to reinforce the brick system.

"We're one step closer to launching the world's most powerful rocket," Moss said. "I'm happy to be a part of it."

EGS is preparing Kennedy's infrastructure to support not only SLS and Orion, but several different kinds of spacecraft and rockets that are in development. A key aspect of the program's approach to long-term sustainability and affordability is to make processing and launch infrastructure available to commercial and other government customers, thereby distributing the cost among multiple users and reducing the cost of access to space.
[свернуть]
Last Updated: May 29, 2018
Editor: Linda Herridge

tnt22

ЦитироватьChris B - NSF‏ @NASASpaceflight 8 мин. назад

If you're driving around KSC right now, be careful. One of the Crawler Transporters is being taken for another spin and those beasts love drag racing the KSC Visitor Center buses.


tnt22

https://blogs.nasa.gov/kennedy/2018/05/30/chilling-out-during-liquid-oxygen-tank-test-2/
ЦитироватьChilling Out During Liquid Oxygen Tank Test

Bob Granath
Posted May 30, 2018 at 4:12 pm



Exploration Ground Systems (EGS) chilled out recently with a pressurization test of the liquid oxygen (LO2) tank at Launch Pad 39B at NASA's Kennedy Space Center in Florida – Pad 39B, recently upgraded by the EGS team for the agency's new Space Launch System rocket.
Спойлер
The six-hour test of the giant sphere checked for leaks in the cryogenic pipes leading from the tank to the block valves, the liquid oxygen sensing cabinet, and new vaporizers recently installed on the tank.

The SLS will use both liquid oxygen and liquid hydrogen. During tanking, some of the liquid oxygen, stored at minus 297 degrees Fahrenheit, boils off and vapor or mist is visible. While the tank can hold up to 900,000 gallons of liquid oxygen; during the test it only contained 590,000 gallons of the super-cooled propellant.

The test was monitored by engineers and technicians inside Firing Room 1 at the Launch Control Center, a heritage KSC facility also upgraded by the EGS team in preparation for the upcoming mission. Results of the test confirmed that the fill rise rate was acceptable, the tank pressurization sequence works and that only one of the two vaporizers was needed to accomplish pressurization.

Another system is "go" for the first integrated launch of SLS and the Orion spacecraft!
[свернуть]

tnt22

ЦитироватьChris B - NSF‏ @NASASpaceflight 1 мин. назад

Crawler Transporter 2 (CT-2) had a bit of a workout today. NASA KSC (EGS PAO) tell us it was "a lift and weigh operation with the SLS Mobile Launcher (ML) to ensure the accuracy of the structural models". More ops to come, so I'm collating info for a future article.

Спойлер
[свернуть]

tnt22

ЦитироватьNASA Kennedy / KSC‏Подлинная учетная запись @NASAKennedy 20 мин. назад

The crawler-transporter 2 lifts the mobile launcher to practice lifting procedures, validate interface locations, confirm weight & develop a baseline for modal analysis. @NASAEGS is preparing ground systems to support @NASA_SLS & @NASA_Orion spacecraft for deep space missions.


tnt22

ЦитироватьMain Flame Deflector Installed at Launch Pad 39B

NASAKennedy

Опубликовано: 5 июн. 2018 г.

Exploration Ground Systems at NASA's Kennedy Space Center in Florida achieved a significant milestone on the path to supporting the agency's first integrated launch of the SLS and Orion spacecraft by completing the major construction on the main flame deflector in the upgraded flame trench at Pad B. The new main flame deflector is critical to safely deflecting the plume exhaust from the massive rocket during launch. Measuring approximately 57 feet wide, 43 feet high and 70 feet long, the deflector's north side is slanted at about a 58-degree angle and will divert the rocket's exhaust, pressure and intense heat to the north at liftoff.
(1:48 )

Чебурашка

Возможности SLS из выступления в конце мая



Видно, что текущий вариант Block I - 26+ тонн на транслунную, практически как  Н1-Л3. Так, насколько я помню, было 27 тонн на отлётной.

Block IB - где-то три четверти от Сатурна-5

А гипотетический Block II на уровне Сатурна-5, может даже несколько больше