Merlin-1

Автор Salo, 24.04.2011 12:14:31

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Salo

#940
http://www.reuters.com/article/us-space-spacex-idUSKBN15M03N?feedType=RSS&feedName=topNews&utm_source=twitter&utm_medium=Social
ЦитироватьMon Feb 6, 2017 | 8:26pm EST
Exclusive: SpaceX to hit fastest launch pace with new Florida site - executive    
 By Irene Klotz | CAPE CANAVERAL, Fla.       
...
 SpaceX is also modifying the rocket's engines to increase performance and resolve potential safety concerns, said Shotwell.
The company plans to change the design of the Falcon 9's turbopump - which provides propellants to the rocket's engines - to eliminate cracks that have prompted concern from NASA and the U.S. Air Force.
NASA has hired SpaceX to taxi astronauts to and from the International Space Station starting in late 2018.
Shotwell said the new turbopumps will be installed before the first unmanned test flights of the commercial space taxi, scheduled for November.
SpaceX is one of two companies certified to fly military and national security satellites for the Air Force, the other being United Launch Alliance, a partnership of Boeing Co (BA.N) and Lockheed Martin Corp (LMT.N).
"For us, the concern was not the cracks, but do they grow over time? Would these cracks cause a flight failure?" Shotwell said. "I think NASA is used to engines that aren't quite as robust, so they just don't want any cracks at all in the turbo machinery."
SpaceX discovered two types of cracks during ground tests of its Merlin engines in 2015, Shotwell said. The cracks were not related to the Sept. 1 launch pad explosion.
To fix the more serious cracking issue, the company devised a software fix and then redesigned the turbine wheel, Shotwell said. The first of the redesigned turbine wheels flew in July 2016.
A second set of cracks in welds and shrouds are not a concern for flight, but NASA and the Air Force have asked for a redesign, Shotwell said.
...
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Apollo13

ЦитироватьIndustry officials have known about problems with cracked blades on Falcon 9 versions for many months or even years. But cracks continued to be found during tests as recently as September 2016, Robert Lightfoot, NASA's acting administrator, confirmed in an interview with The Wall Street Journal earlier this week. NASA officials have been briefed on the focus of the GAO's preliminary findings. Mr. Lightfoot said "we're talking to [SpaceX] about turbo machinery," adding that he thinks "we know how to fix them." In the interview, Mr. Lightfoot said he didn't know if the solution would require a potentially time-consuming switch to bigger turbopumps.
ЦитироватьTo fix the more serious cracking issue, the company devised a software fix and then redesigned the turbine wheel, Shotwell said. The first of the redesigned turbine wheels flew in July 2016. 
A second set of cracks in welds and shrouds are not a concern for flight, but NASA and the Air Force have asked for a redesign, Shotwell said.
Как-то это не согласуется между собой. 

Seerndv

ЦитироватьApollo13 пишет:
To fix the more serious cracking issue, the company devised a software fix and then redesigned the turbine wheel, Shotwell said. The first of the redesigned turbine wheels flew in July 2016.
A second set of cracks in welds and shrouds are not a concern for flight, but NASA and the Air Force have asked for a redesign, Shotwell said.
- хм, как же они ТНА для "Раптора" проектировали?  :o
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Salo

Дык только в процессе.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

Цитировать Jeff Foust‏@jeff_foust  1 ч.1 час назад  
Frost: "good discussion" about SpaceX cracked turbine blades. Engine redesign to fix this "looks technical feasible."
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

avmich

ЦитироватьSalo пишет:
Merlin-1D, Draco и Superdraco:
 https://imgur.com/a/f0hzh#opqnbx2
Вот интересно, откуда берётся такое нагромождение систем над камерой? :) Что туда входит?


Apollo13

https://www.nasaspaceflight.com/2017/06/commercial-crew-providers-significant-progress-flights/

ЦитироватьMoreover, the new, full-thrust (Block 5) Merlin 1D engines are in developmental hot fire testing at McGregor, and NASA has received the detailed CDR (Critical Design Review) of the engine for crew mission certification.

Salo

#948
Цитироватьdfln пишет:
Из интервью Тома Мюллера стало известно, что текущая версия Мерлина кушает 360 кг топлива в секунду. Видимо, цифра 270 кг/с была актуальна до перехода на переохлажденный кислород.
Вакуумная тяга в этом случае 0,36 т/с * 312 с = 112 тс.
Земная 0,36 т/с * 286 с = 103 тс.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Apollo13

Что-то я не могу там такого найти. 

https://www.reddit.com/r/spacex/comments/6b043z/tom_mueller_interview_speech_skype_call_02_may/dhiygzm/

Может это какое-то новое интервью?
По моему нереально.

Apollo13

Нашёл. Это говорила Гвинн, но речь только о наземных тестах.

https://www.reddit.com/r/spacex/comments/6ix76m/interview_with_gwynne_shotwell_on_the_space_show/


ЦитироватьThe Merlin 1D is rated for 190 klbs thrust, but current version has been tested up to 240 klbs (I'll have to double-check this one).

Apollo13

dfln,спасибо!

Цитироватьten thousand five hundred feet per second
 10500 футов в секунду = 3200 м/с = 326 с пусть даже вакуумного УИ земной версии?!!

Apollo13

Цитироватьdfln пишет:
ЦитироватьApollo13 пишет:
dfln ,спасибо!
Цитироватьten thousand five hundred feet per second
10500 футов в секунду = 3200 м/с = 326 с пусть даже вакуумного УИ земной версии?!!
Перечитал еще раз транскрипцию. Похоже речь идет о вакуумной версии двигателя и вакуумном уи в контексте объяснения того, оттчего отталкивается ракета в вакууме
326 с для вакуумного двигателя слишком мало. И 360 кг/с расхода это однозначно больше 100 тс земной тяги.

silentpom

вообще-то человек округлил цифры явно по памяти. скорее всего они в расчетах не используют футы и фунты и ему пришлось как-то в уме перводить в привычные для обывателя цифры

Salo

То что под Блок V Мерлин в очередной раз форсируют ни для кого не секрет.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Apollo13

ЦитироватьSalo пишет:
То что под Блок V Мерлин в очередной раз форсируют ни для кого не секрет.
Но не до 108 тс же. Я так понимаю речь идет только о тестировании на повышенной тяге двигателя, который в полете будет развивать 86 тс. РД-171М тоже тестировали на повышенной тяге, но никогда в полете ее не использовали.

Salo

Почему 108 тс? Судя по всему 0,36 т/с x 283 с = 102 тс. ;)
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Apollo13

ЦитироватьSalo пишет:
Почему 108 тс? Судя по всему 0,36 т/с x 283 с = 102 тс.  ;)
ЦитироватьThe Merlin 1D is rated for 190 klbs thrust, but current version has been tested up to 240 klbs
190 000 фунтов = 86 тс
240 000 фунтов = 108 тс

Какой там земной УИ теперь совсем непонятно.

Seerndv

ЦитироватьApollo13 пишет:
ЦитироватьSalo пишет:
То что под Блок V Мерлин в очередной раз форсируют ни для кого не секрет.
Но не до 108 тс же. Я так понимаю речь идет только о тестировании на повышенной тяге двигателя, который в полете будет развивать 86 тс. РД-171М тоже тестировали на повышенной тяге, но никогда в полете ее не использовали.
- может возможность горячего резервирования оценивается?
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Apollo13

По спредшиту получается, что если Мерлин форсировать до 96 тс земной тяги, девять Мерлинов сравняются с РД-171М...