AMOS 6 - Falcon 9-029 - Канаверал SLC-40 - 3-4 сентября 2016

Автор Salo, 27.07.2016 15:01:20

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

LRV_75

Цитироватьnsn пишет:
Сначала в атмосфере твёрдого кислорода загорелся углерод. Ну, а вслед за ним и жидкий гелий сдетонировал.  :D
Газообразный алюминий также не остался в стороне
Главное не наличие проблем, главное способность их решать.
У каждой ошибки есть Имя и Фамилия

Ardan

Цитироватьnsn пишет:
Сначала в атмосфере твёрдого кислорода загорелся углерод. Ну, а вслед за ним и жидкий гелий сдетонировал.  :D
Причем углерод был жидкий. А то и вовсе газообразный.

Штуцер

В общем, без Газпрома не обошлось.
Но в виде обломков различных ракет
Останутся наши следы!

LRV_75

Вот так, с шутками и прибаутками приближался декабрь
Главное не наличие проблем, главное способность их решать.
У каждой ошибки есть Имя и Фамилия

Максим

#3944
Затихла тема, и давно не было про выстрелы и диверсантов) Надо подкинуть 
На телеканале Звезды про подводников, и вот собственно гифка 12 килограммового баллона на 450 атмосфер и выстрела в него из 7,62. 

[шутка]Надо маску для флаконов такие же баллоны заказывать, что бы ракету не разворачивала при выстреле, и не по звуку определять откуда стреляли а по отверстиям )

Будущее никогда не наступает.

h4lf

Тут обновление появилось http://www.spacex.com/news/2016/09/01/anomaly-updates
Иридиум таки съехал на январь.

Georgea

Интересно, подробное описание произошедшего выложат?

Dude

А что там можно подробно описывать? Баллон с гелием лопнул при заправке.

Alex_II

ЦитироватьDude пишет:
А что там можно подробно описывать? Баллон с гелием лопнул при заправке.
Ну как чего - механизм аварии... Раньше же эти баллоны не лопались при заправке...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Dude

Зато уже лопались в полёте. Вообще, "раньше такого не было и вот опять" это не аргумент. Опыта использования конкретно этих баллонов в криогенной среде просто мало. Не зря СпХ сосредоточились по ним именно на натурных испытаниях, заодно набирают статистику. Намного проще было бы заявить очередной "дефект производства".

Штуцер

#3950
ЦитироватьDude пишет:
Не зря СпХ сосредоточились по ним именно на натурных испытаниях, заодно набирают статистику.
Это слишком дорогой способ отработки баллонов в криогенной среде. Сейчас таки не 1950-е  года.
Но в виде обломков различных ракет
Останутся наши следы!

Alex_II

ЦитироватьDude пишет:
Зато уже лопались в полёте.
Мягко говоря - не факт. Всего лишь ничем не подтвержденное предположение по аналогии с этой аварией...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Dude

#3952
Вообще-то лопнувший баллон был и тогда тоже одной из основных версий, позже уже выбрали треснувшее крепление, т.к. на испытаниях из n-штук несколько не выдержали и потом нашли проблемы у производителя. Это как у нас с пиропатронами, если взорвать всю партию в 1000 шт из них до десятка всегда не сработает, но это не значит, что все аварии надо на них списывать.

ЦитироватьЭто слишком дорогой способ отработки баллонов в криогенной среде.
теперь они их на стенде "лопают".

Alex_II

ЦитироватьDude пишет:
Вообще-то лопнувший баллон был и тогда тоже одной из основных версий, позже уже выбрали треснувшее крепление
Ну то есть как я и говорю - предположение... Да и картина аварии несколько отличалась...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Dude

отличалась в смысле, что не было вспышки и пожара первой ступени? ;)

ronatu

SpaceX Finds Source of Rocket Explosion, Plans New Launch


SpaceX says it plans to resume flights as early as next week after finding the cause of an explosion that destroyed a rocket and satellite on a Florida launch pad in September. The Los Angeles Times reported Monday (http://lat.ms/2irBTvc) that the Hawthorne company is aiming for a Sunday flight from Vandenberg Air Force Base. The company says its investigation of the Sept. 1 explosion found that a tank failed within the larger, second-stage liquid oxygen tank. SpaceX plans to launch 10 satellites for Iridium Communications Inc. on a Falcon 9 rocket. The satellites will be used to provide mobile communications on land, sea and air. The launch needs Federal Aviation Administration approval.

In a series of tests, SpaceX found "buckles"—spaces between the aluminum liner and the carbon-fiber wrapping of the COPVs—where the liquid oxygen could pool; at the super-low temperatures SpaceX is working in, the oxygen could even become a solid. As the pressure in the tank increases, oxygen trapped in those buckles could be ignited if the carbon fibers crack or rub together to generate friction, an even higher risk when the oxygen becomes a solid.
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

ronatu

For upcoming launches, the company's engineers will re-configure the helium COPVs to keep them warmer, and also load propellant according to a method the company has previously used without incident more than 700 times. But, over the long term, SpaceX acknowledged that it will need to re-design its tanks to keep these "buckles" from occurring at all.

This could pose a problem for the company's goal of making its rockets largely reusable to drive down the costs of space access. In 2016, SpaceX began a new pre-flight fueling process that allowed it to use even colder liquid oxygen in its rockets; because the cold liquid oxygen is so dense, more can be stored into in a tank of the same volume, allowing the rocket to fly further, including returning to earth after a mission.

http://qz.com/876447/spacex-says-it-figured-out-why-its-rocket-exploded-and-will-fly-again-within-days/
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

ronatu

A successful launch in the days ahead would be a boon for SpaceX, which has a crowded manifest of commercial launches to attend to after missing the last quarter of 2016. 

The company also promises to debut its new Falcon Heavy rocket this year and is planning for a fall test flight of its Dragon 2 spacecraft, which the company hopes to be the first private vessel to carry astronauts in 2018.
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

Dr. Alex

http://www.spacex.com/news/2016/09/01/anomaly-updates


January 2, 2017, 9:00am EST
Over the past four months, officials at the Federal Aviation Administration (FAA), the U.S. Air Force (USAF), the National Aeronautics and Space Administration (NASA), the National Transportation Safety Board (NTSB), along with several industry experts, have collaborated with SpaceX on a rigorous investigation to determine the cause of the anomaly that occurred September 1 at Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Air Force Station in Florida. This investigation team was established according to SpaceX's accident investigation plan as approved by the FAA. As the primary federal licensing body, the FAA provided oversight and coordination for the investigation.
Investigators scoured more than 3,000 channels of video and telemetry data covering a very brief timeline of events – there were just 93 milliseconds from the first sign of anomalous data to the loss of the second stage, followed by loss of the vehicle. Because the failure occurred on the ground, investigators were also able to review umbilical data, ground-based video, and physical debris. To validate investigation analysis and findings, SpaceX conducted a wide range of tests at its facilities in Hawthorne, California and McGregor, Texas.
The accident investigation team worked systematically through an extensive fault tree analysis and concluded that one of the three composite overwrapped pressure vessels (COPVs) inside the second stage liquid oxygen (LOX) tank failed. Specifically, the investigation team concluded the failure was likely due to the accumulation of oxygen between the COPV liner and overwrap in a void or a buckle in the liner, leading to ignition and the subsequent failure of the COPV.
Each stage of Falcon 9 uses COPVs to store cold helium which is used to maintain tank pressure, and each COPV consists of an aluminum inner liner with a carbon overwrap. The recovered COPVs showed buckles in their liners. Although buckles were not shown to burst a COPV on their own, investigators concluded that super chilled LOX can pool in these buckles under the overwrap. When pressurized, oxygen pooled in this buckle can become trapped; in turn, breaking fibers or friction can ignite the oxygen in the overwrap, causing the COPV to fail. In addition, investigators determined that the loading temperature of the helium was cold enough to create solid oxygen (SOX), which exacerbates the possibility of oxygen becoming trapped as well as the likelihood of friction ignition.
The investigation team identified several credible causes for the COPV failure, all of which involve accumulation of super chilled LOX or SOX in buckles under the overwrap. The corrective actions address all credible causes and focus on changes which avoid the conditions that led to these credible causes. In the short term, this entails changing the COPV configuration to allow warmer temperature helium to be loaded, as well as returning helium loading operations to a prior flight proven configuration based on operations used in over 700 successful COPV loads. In the long term, SpaceX will implement design changes to the COPVs to prevent buckles altogether, which will allow for faster loading operations.​
SpaceX is targeting return to flight from Vandenberg's Space Launch Complex 4E (SLC-4E) with the Iridium NEXT launch on January 8. SpaceX greatly appreciates the support of our customers and partners throughout this process, and we look forward to fulfilling our manifest in 2017 and beyond.

Штуцер

Гугл переводчик.
Просто красивая фраза:
ЦитироватьПоскольку авария произошла на земле, исследователи также смогли проанализировать данные пуповины, наземное видео и физического мусора.
Но в виде обломков различных ракет
Останутся наши следы!