Messenger (Даёшь Меркурий!)

Автор sol, 03.08.2004 11:26:23

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Pirat5

Ну снимок с последнего витка передать не получится. Только если с предпоследнего.
Вероятно на последних витках изображения будут смазанными, поэтому там будут работать другие более важные для низких высот приборы.

Зонд, как ожидается, упадёт в месте, не видимом в тот момент с Земли.  :-( 

(«The two figures below show that the latest potential spacecraft-Mercury impact location in late April 2015 will not be visible from Earth»)
 
Приблизительное время падения будет дано числа 26го, после проведения последнего манёвра ОСМ-17 (24 April 2015)

sol

А какая разница - где он там упадет. Все равно не видно :). Разве что до момента удара что-то транслировать будет и  последние данные срежутся планетой.... Тогда жаль...
Кстати - а есть циклограмма работы по передаче данных до последнего момента? Что ожидается получить напоследок... ?
Массаракш!

Жизнь - это падение в пропасть неизвестной глубины и заполненную туманом.

Pirat5

На сайте этого пока что не нашёл
на http://messenger.jhuapl.edu/the_mission/final.html они не пишут какие приборы будут включены до самого падения. Может позже дадут информацию.

sol

Ой! А он что - 2 апреля пролетал на высоте 5 км??? Фотки - в студию! Стереопарами!
Массаракш!

Жизнь - это падение в пропасть неизвестной глубины и заполненную туманом.

che wi

Снимок от 23 апреля, разрешение: 1,1м/пиксель >>




MESSENGER Executes Last Orbit-Correction Maneuver, Prepares for Impact
http://messenger.jhuapl.edu/news_room/details.php?id=282

ЦитироватьMESSENGER mission controllers at the Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory (APL) in Laurel, Md., conducted the last of six planned maneuvers on April 24 to raise the spacecraft's minimum altitude sufficiently to extend orbital operations and further delay the probe's inevitable impact onto Mercury's surface.

With the usable on-board fuel consumed, this maneuver expelled gaseous helium -- originally carried to pressurize the fuel, but re-purposed as a propellant. Without a means of boosting the spacecraft's altitude, the tug of the Sun's gravity will draw the craft in to impact the planet on April 30, at about 8,750 miles per hour (3.91 kilometers per second), creating a crater as wide as 52 feet (16 meters).

The previous maneuver, completed on April 14, raised MESSENGER's minimum altitude above Mercury fr om 6.5 kilometers (4.0 miles) to 13.3 kilometers (8.3 miles). But because of progressive changes in the orbit over time, the spacecraft's minimum altitude continued to decrease.

At the start of yesterday's maneuver, at 1:23 p.m. EDT, MESSENGER was in an orbit with a closest approach of 8.3 kilometers (5.1 miles) above the surface of Mercury. With a velocity change of 1.53 meters per second (3.43 miles per hour), the spacecraft's four largest monopropellant thrusters released gaseous helium to nudge the spacecraft to an orbit with a closest approach altitude of 18.2 kilometers (11.3miles).

Mission controllers at APL verified the start of the maneuver 9.4 minutes later, when the first signals indicating spacecraft thruster activity reached NASA's Deep Space Network (DSN) tracking station in Goldstone, California. This was the third MESSENGER maneuver designed to adjust the course of the spacecraft using just helium gas.

Спойлер
Since MESSENGER's launch in 2004, mission engineers have been working in lockstep with KinetX Aerospace to conduct such maneuvers. KinetX, based in Simi Valley, California, is the first commercial company to navigate any spacecraft to distant planetary bodies. The team processes radiometric tracking measurements from NASA's DSN antennas to perform orbit determination for MESSENGER.

The KinetX team was key to successfully navigating the spacecraft to arrive at the planet, and then for maintaining precise knowledge of the spacecraft's position while in orbit, including these last two months during MESSENGER's "hover campaign."

"Navigating a spacecraft so close to a planet's surface had never been attempted before, but it was a risk worth taking given mission success had already been met, and the novel science observation opportunities available only at such very low altitudes," said Bobby Williams, who leads the KinetX Space Navigation and Flight Dynamics group. "The MESSENGER mission presented new technical challenges for mission design and navigation that were successfully met through close cooperation and innovation of the APL and KinetX flight operations teams."

MESSENGER Principal Investigator Sean Solomon, Director of Columbia University's Lamont-Doherty Earth Observatory, commented on yesterday's maneuver on behalf of the project's Science Team as the end of the mission draws near.

"Operating a spacecraft in orbit about Mercury, wh ere the probe is exposed to punishing heat from the Sun and the planet's dayside surface as well as the harsh radiation environment of the inner heliosphere, would be challenge enough," he said. "But MESSENGER's mission design, navigation, engineering, and spacecraft operations teams have done much more. They've fought off the relentless action of solar gravity, made the most of every usable gram of propellant, and devised novel ways to modify the spacecraft trajectory never before accomplished in deep space. They've extended the duration of MESSENGER's orbital observations by more than a factor of four over the original plan, and an amazing set of scientific discoveries has been enabled by their creative efforts. This latest maneuver is icing on a multi-tiered cake of spectacular accomplishment. The MESSENGER mission will soon end, but its legacy of scientific knowledge and technical innovation will endure for as long as we study the planets and explore the Solar System."
[свернуть]

Pirat5

Цитироватьsol пишет:
Ой! А он что - 2 апреля пролетал на высоте 5 км??? Фотки - в студию! Стереопарами!
нашёл симуляцию фоток:
Where Is MESSENGER?
http://messenger.jhuapl.edu/whereis/index.php


Pirat5

#847
Сайт НАСА хоть и официальный, а инфу подают с большими тормозами.
Появилась инфа о последнем ОСМ-18 и доп.инфа по предыдущему ОСМ-17

http://messenger.jhuapl.edu/the_mission/ocm17.html
высоту подняли с 8,3 до 18,2 км


http://messenger.jhuapl.edu/the_mission/maneuvers.html
28 апреля высоту подняли с 5,3 до 6,3 км

Падение по прежнему планируют на 30е апреля.

Pirat5

#848

период обращения 8ч 21.2мин
http://messenger.jhuapl.edu/news_room/details.php?id=283

Pirat5

#849
предположительное время падения:
    [/li]
  • Date: 30 April 2015
  • Time: 3:26:02 pm EDT (19:26:02 UTC)
  • Latitude: 54.4° N
  • Longitude: 210.1° E
предположительное место падения:
    [/li]

т.е.по времени уже упал. Подтверждения пока что не было

che wi

Всё...

Цитировать Dr. Bruce Betts @RandomSpaceFact · 7m ago

.@MESSENGER2011 has impacted #Mercury, ending a spacecraft, but not the science from its data

Pirat5


Reader

#852
Меркурий пухом Посланнику ...

che wi

Цитироватьcratergirl @cratergirl · 3m3 minutes ago

It's official. MESSENGER orbital operations have ended, the spacecraft signal was not reacquired. #thatsmessenger

Pirat5


napalm

Эпично.. и чуть грустно :(

Pirat5

НАСА разбило станцию MESSENGER о поверхность Меркурия
Миссия MESSENGER завершила свою работу, когда одноименный аппарат на скорости 3,91 километра в секунду 30 апреля 2015 года в 22:46 московского времени упал на ближайшую к Солнцу планету.

Примерные координаты падения аппарата — 54 градуса северной широты и 210 градусов восточной долготы. Столкновение произошло на стороне планеты, недоступной наблюдению с Земли. Основной причиной завершения миссии является исчерпание запасов топлива станцией.
В результате столкновения MESSENGER с Меркурием на северном полушарии планеты образовался кратер диаметром примерно 16 метров. Такой расчетный результат получен после изучения динамики столкновения корабля массой 513 тонн, поперечные размеры которого равны примерно трем метрам.
http://lenta.ru/news/2015/04/30/nasa/
:-)

pkl

#857
Завершение большого этапа. Ждём Бепи-Коломбо! Как говорится, король умер, да здравствует король!  8)

Хотя всё равно грустно: 03.08.2004 - 01.05.2015 г. Целое десятилетие! :(
Вообще, исследовать солнечную систему автоматами - это примерно то же самое, что посылать робота вместо себя в фитнес, качаться.Зомби. Просто Зомби (с)
Многоразовость - это бяка (с) Дмитрий Инфан

che wi

Заметка в блоге у Зеленого кота: Знакомство и прощание с Меркурием
http://zelenyikot.livejournal.com/69400.html

Сергио

Цитироватьsol пишет:
Итак.... "Поехали!"
Без малого, 7 лет пути... Как на Сатурн...
Оно то, конечно, понятно - все эти исхищрения с гравманеврами - упасть на Солнце куда труднее, чем улететь к звездам. 
Так надо в паре выводить. Затем то что на Меркурий и Венеру - стрелять в одну сторону, то что Марс и дальше в другую. Как STEREO :))))