Dream Chaser - NASA коммерческий контракт с SpaceDev

Автор frigate, 02.02.2010 12:49:16

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

SFN

and flipped over on the runway.
можно перевести как "перевернулся на ВПП"
капотирование оверкиль сальто мортале на скорости 191 knots

Старый

ЦитироватьSFN пишет:
капотирование оверкиль сальто мортале на скорости 191 knots
Понятно... Вобщем всё.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

asmi

ЦитироватьSFN пишет:
and flipped over on the runway.
можно перевести как "перевернулся на ВПП"
капотирование оверкиль сальто мортале на скорости 191 knots
Что в переводе на русской означает "трындец".

Space Alien

А вот и видео выложили (вроде то)  :) .



Видно, что корабль заходит на посадку только лишь с одним выпущенным колесом. Дальнейшую "судьбу" не показали...

Искандер

ЦитироватьАртём Жаров пишет:
А вот и видео выложили (вроде то)  :)  .
Видно, что корабль заходит на посадку только лишь с одним выпущенным колесом. Дальнейшую "судьбу" не показали...
Да что там восстанавливать... В принципе у них еще есть заготовки.
А как красиво летел... Жаль.
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Apollo13

http://www.spacenews.com/article/launch-report/37903snc-mission-accomplished-in-dream-chaser-test-despite-crash-landing

ЦитироватьSNC: Mission Accomplished in Dream Chaser Test, Despite Crash Landing

By Dan Leone | Oct. 28, 2013

"The milestone was all about the flight worthiness of the vehicle and the data from the flight and the ability for us to autonomously control the flight in the air," Mark Sirangelo, corporate vice president for SNC and chairman of Sierra Nevada Space Space Systems, said. Credit: SNC photo

WASHINGTON — Despite a crash landing, a full-scale model of Sierra Nevada Corp.'s Dreamchaser — one of three spacecraft vying to take the space shuttle's place as NASA's means of flying astronauts to the international space station — may actually have performed well enough in an Oct. 26 test flight to clear a $15 million development milestone, according to a Sierra Nevada executive. 
"The milestone was all about the flight worthiness of the vehicle and the data from the flight and the ability for us to autonomously control the flight in the air," Mark Sirangelo, corporate vice president for Sierra Nevada Corp. (SNC) and chairman of Sierra Nevada Space Space Systems, told SpaceNews in an Oct. 28 phone interview. "The fact that the landing gear didn't go down once we hit the ground ... was not actually part of the test."
SNC has not yet decided whether to repair the Dream Chaser test craft, which does not use the same landing gear the orbital vehicle would use. Investigating what went wrong will take "a couple of weeks," Sirangelo estimated. He said the vehicle, which is now in a  hangar in Mojave, Calif., was "fully intact" after the crash.
"The pressure vessel was completely pristine, the computers are still working, there was no damage to the crew cabin or flight systems," Sirangelo said. "I went inside it myself and it was perfectly fine. There was some damage from skidding. 
"We learned everything we wanted to on this test, and learned more than we expected to learn," Sirangelo said. "We believe we've got most of the data we need [but] I can't honestly say, I just don't know yet. It's not going to affect our schedule in the long term [but] It might affect whether we do another free flight test this year or next year. We're still assessing that."
SNC's $227.5 million Commercial Crew Integrated Capability Space Act Agreement with NASA, awarded in August 2012, calls for a minimum of one drop test. It will ultimately be up to NASA to decide whether the flawed landing — caused when the test vehicle's left landing gear failed to deploy — necessitates a do-over of the Oct. 26 flight.
NASA spokesman Trent Perrotto, reached by email Oct. 28, had no immediate comment about the test. 
If more test flights are required, "we think the Engineering Test Article is flyable again," Sirangelo said. However, If SNC elects not to repair the craft, which took several months to build, it could construct an "interim aeroshell" at the Michoud Space Assembly Facility near New Orleans for more test flights, Sirangelo told SpaceNews. 
The orbital version of Dream Chaser, meanwhile, has been under construction for "several months," Sirangelo said. 
At about 2:10 p.m. Eastern time on Oct. 26, the so-called Dreamchaser Engineering Test Article was dropped from an altitude of about 4 kilometers by a helicopter. The craft then autonomously descended to the runway at the Dryden Flight Research Center at Edwards Air Force Base in California. Conditions were spot-on for the flight, which clocked in at just over one minute, until touchdown. After Dreamchaser hit the runway at about 300 kilometers per hour, its left-side landing gear failed to deploy, sending the craft on a skid, Sirangelo said.
Sierra Nevada is developing Dream Chaser, which would launch atop a United Launch Alliance Atlas 5, with the smallest of three awards given out last year in the $1.1 billion third round of NASA's Commercial Crew Program. The program's objective is to produce one commercially designed spacecraft to take astronauts to and from the international space station from U.S. launch sites starting in late 2017.
Boeing Space Exploration of Houston got $480 million to develop its CST-100 space capsule, also to be launched on Atlas 5, and Space Exploration Technologies Corp. got $440 million to work on its crew-rated Dragon capsule, which would launch atop the company's Falcon 9 1.1 rocket. 
NASA now plans to solicit proposals for the fourth round of the Commercial Crew Program — which will be funded through a contract that permits NASA to issue task orders for routine crew flights — on Nov. 19. A draft solicitation has been circulating since July. Proposals are due Jan. 22, and awards are expected in September 2014, according to a NASA document posted online Oct. 25.


Пишут что не смотря на аварию все цели достигнуты. Хотят получить 15 млн за выполнение майлстоуна ;). Будут чинить или нет еще не знают. Утверждают что герметичный объем остался нетронут. Компьютеры работают, кабина пилотов цела. Орбитальная версия корабля находится в производстве уже несколько месяцев. Рассматривается таже вариант вместо разбитого корабля построить для испытаний аэродинамический "макет из папье-маше в натуральную величину".

Сергио

во время чёрный экран. как будто посадку для Central Beheer специально снимали:



Victor123

ЦитироватьАртём Жаров пишет:
А вот и видео выложили (вроде то) .







Видно, что корабль заходит на посадку только лишь с одним выпущенным колесом. Дальнейшую "судьбу" не показали...
Красиво зашел на посадку. На самом интересном месте...
Имею скафандр готов путешествовать.

Чебурашка

Разбили, так разбили... Что переживать 
Вот Orion Prachute Test Vehicle тоже при первом сбросе разбили...  и ничего, никто не плакал...

SFN

ЦитироватьЧебурашка пишет:
Разбили, так разбили... Что переживать
Вот Orion Prachute Test Vehicle тоже при первом сбросе разбили... и ничего, никто не плакал...
Интересно, про видео Orion Prachute Test Vehicle энтузиасты тоже говорили "Прекрасный стабильный полет" "Этот малыш полетел!" "Великолепно!"и т.д.? ;)

Чебурашка

Насколько я помню, у Orion PTV с самого начала всё пошло не так. А тут, полёт был полностью управляем, а проблема чисто механическая с выходом колеса.

Mikha

фаааак... действительно, обидно. Будем надеятся, не зарежут проект, уж больно красиво заходит.


Mikha

#193
Цитироватьbavv пишет:
 Damaged Dream Chaser Can be Fixed and Program to Move Forward with Flight Tests – Video

by KEN KREMER on OCTOBER 29, 2013
Каменты к статье забавные. Например:

ЦитироватьWhy are they fluffing around with automatic guidance? Why don't they just go straight to a test pilot to fly the thing? Seems like that's what they're for. After all, commercial aircraft aren't tested in this fashion. Someone gets into the pilot's seat and flies the beast. 
Engineering in auto landing equipment, etc, is just adding additional and I would say, unnecessary expense.
Вот казалось бы, как раз же ясно, как клёво что беспилотный тест  :o  И ещё один там тоже "пилот бы втянул шасси обратно и посадил на брюхо!" Думаю, надо в следующий раз этих двух умельцев вместо автопилота посадить, пусть шасси втягивают и на брюхо садятся на скорости посадки lifting body, ага.

Чебурашка

Я вот не пойму... Это что у них что, один единственный экземпляр корабля для всех видов испытаний?

Apollo13

ЦитироватьMikha пишет:
И ещё один там тоже "пилот бы втянул шасси обратно и посадил на брюхо!"
А у подобных аппаратов разве вообще есть возможность "втянуть шасси"? Им это вроде незачем.

Старый

ЦитироватьMikha пишет:
Каменты к статье забавные. Например:
ЦитироватьWhy are they fluffing around with automatic guidance? Why don't they just go straight to a test pilot to fly the thing? Seems like that's what they're for. After all, commercial aircraft aren't tested in this fashion. Someone gets into the pilot's seat and flies the beast.
Engineering in auto landing equipment, etc, is just adding additional and I would say, unnecessary expense.
Вот казалось бы, как раз же ясно, как клёво что беспилотный тест  :o  И ещё один там тоже "пилот бы втянул шасси обратно и посадил на брюхо!" Думаю, надо в следующий раз этих двух умельцев вместо автопилота посадить, пусть шасси втягивают и на брюхо садятся на скорости посадки lifting body, ага.
Главное - не забыть отключить пилотам катапульты. :)
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Apollo13

Цитироватьbavv пишет:
 Damaged Dream Chaser Can be Fixed and Program to Move Forward with Flight Tests – Video

by KEN KREMER on OCTOBER 29, 2013

Интересное из статьи:

Цитировать
ЦитироватьThe vehicle is "repairable and flyable again," Sirangelo noted.
Цитировать"We don't think it's actually going to set us back," Sirangelo noted. "In some interesting way, it might actually accelerate it.
ЦитироватьSNC was awarded $227.5 million in the current round of NASA funding and must successfully complete specified milestones, including up to five ALT drop tests to check the aerodynamic handling in order to receive payment.
ЦитироватьThis particular vehicle had been intended to fly two test flights. Further drop tests were planned with a new test vehicle to be constructed.
Самолетик можно починить. Благодаря тому что он разбился дело даже ускорится ;) Всего нужно до 5 дроптестов. Данный экземпляр предназначался для двух тестов. Дальнейшие тесты запланированы с новым кораблем.

SFN

А не перименуют ли его в "Гермес"? ---- Dream Chaser's European deal points to multi-role ambitions
прорабатываются варианты запуска на Ариане http://www.nasaspaceflight.com/2014/01/dream-chasers-european-deal-opens-ambitions/

Apollo13

ЦитироватьSFN пишет:
прорабатываются варианты запуска на Ариане
Даблшотом? А это идея! :)