Crew Dragon In-Flight Abort Test - Falcon 9 - KSC LC-39A - NET 18.01.2020

Автор tnt22, 09.01.2020 17:30:56

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Старый

Цитироватьopinion написал:
Вряд ли можно всерьез рассчитывать, что корабль уцелеет, если прямо под ним взорвется ракета, тем более провести такие испытания в контролируемых и воспроизводимых условиях.
Тем не менее, Фалкон два раза взрывался и в обоих случаях полезная нагрузка уцелела непосредственно во время взрыва. В одном из этих случаев этой нагрузкой был Дракон.
Взрыв ракетного топлива не бризантный, поэтому теоретически можно успеть выдернуть корабль уже находящийся внутри огненного облака.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

tnt22

https://tass.ru/kosmos/7555499
Цитировать19 ЯНВ, 22:13
NASA настроено наращивать присутствие на МКС и не откажется от "Союзов"
Ведомство заинтересовано в увеличении числа своих астронавтов на Международной космической станции

НЬЮ-ЙОРК, 19 января. /ТАСС/. Национальное управление США по аэронавтике и исследованию космического пространства (NASA) не отказывается от мест на российских кораблях "Союз", так как заинтересовано в увеличении числа своих астронавтов на Международной космической станции (МКС). Об этом заявил в воскресенье директор NASA Джим Брайденстайн на пресс-конференции, трансляция которой велась на сайте космического ведомства.

"Я хотел бы четко заявить, что NASA будет сохранять и впредь свое присутствие на околоземной орбите. Нам нужно еще многое усвоить там", - отметил директор NASA.

Ему был задан вопрос, позволяет ли успешное испытание космического корабля Crew Dragon компании SpaceX отказаться от доставки американских астронавтов на МКС российскими "Союзами". "Даже при той уверенности в нашей команде, которую мы испытываем, я думаю, что будет неразумно пойти таким путем. Я считаю важным наращивать спектр имеющихся у нас возможностей и обеспечивать дальнейшее американское присутствие на Международной космической станции. Мы не готовы делать какие-либо корректировки на этом фронте", - ответил Брайденстайн.

Он дал ясно понять, что NASA под его руководством заинтересовано в увеличении числа американских астронавтов, несущих вахту на МКС. "Будущему экипажу надо будет активизировать подготовку в расчете на, возможно, более длительное пребывание в космосе. Первый пилотируемый полет Crew Dragon также позволяет заняться дополнительной деятельностью, которая пока не запланирована, но может потребоваться в зависимости от происходящего на МКС. Лучше, чтобы на борту находилось больше человек для подобной деятельности, а не меньше", - резюмировал Брайденстайн.
NASA прекратило собственные пилотируемые полеты в 2011 году после завершения эксплуатации кораблей многоразового использования (программа Space Shuttle). С тех пор астронавтов доставляют на МКС российскими кораблями "Союз".

Сроки начала полетов новых американских космических кораблей Starliner корпорации Boeing и корабля Сrew Dragon корпорации SpaceX ранее неоднократно переносились. Согласно американскому порталу госзакупок, США планируют в 2020-2021 годах приобрести два места в российских "Союзах" для отправки астронавтов на МКС.
[свернуть]

opinion

ЦитироватьСтарый написал:
 
Цитироватьopinion написал:
Вряд ли можно всерьез рассчитывать, что корабль уцелеет, если прямо под ним взорвется ракета, тем более провести такие испытания в контролируемых и воспроизводимых условиях.
Тем не менее, Фалкон два раза взрывался и в обоих случаях полезная нагрузка уцелела непосредственно во время взрыва. В одном из этих случаев этой нагрузкой был Дракон.
Взрыв ракетного топлива не бризантный, поэтому теоретически можно успеть выдернуть корабль уже находящийся внутри огненного облака.
Там же не только облако, обломки ещё. Прогрессам вот не повезло. Идея САС в том, что нужно как можно быстрее улететь от того, что может взорваться, но ещё не взорвалось.
There are four lights

cross-track

Цитироватьopinion написал:
 
ЦитироватьТам же не только облако, обломки ещё. Прогрессам вот не повезло. Идея САС в том, что нужно как можно быстрее улететь от того, что может взорваться, но ещё не взорвалось.
Так причин и предвестников взрыва может быть много. Один из предвестников - падение тяги двигателей. что и демонстрировалось в этом тесте.
А если взрыв уже начал развиваться. то удрать можно, но можно и не успеть.
Не все у нас еще хорошо, кое-что - просто замечательно!

zandr

#344
ЦитироватьПрактик написал:
С учётом ускорения РН, Дракон получил около 3-4g. Для космонавтов это немного...
После разделения, ПН КК по барабану, каково ускорение РН.
К тому же, после выключения двигателя, оно - отрицательно (в атмосфере, по вектору скорости).
Только от движков САС зависит величина перегрузки.

tnt22


Искандер

Молодец Маск, красиво бахнул F-9, красиво прошёл тест Дракона...
Но вот эти четыре парашюта попарно сталкивающиеся... 
Не перемудрили ли они?
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt


tnt22

Цитировать Gavin - SpaceXFleet Updates‏ @SpaceXFleet 2 ч. назад

GO Searcher and Dragon will enter the Navy dock shortly for unloading.
Цитировать Kyle Montgomery‏ @Kyle_M_Photo 2 ч. назад

Bad picture, but the gate to the trident basin is open.
#SpaceXFleet #SpaceX @SpaceXFleet #IFA


 Chris B - NSF‏ @NASASpaceflight 2 ч. назад

Here comes a Dragon on a boat, followed by lots of birds attracted by Go Searcher's lights.

https://video.twimg.com/ext_tw_video/1219043112884064262/pu/vid/1136x632/A4A794Hr7gdf8k6P.mp4

tnt22

Цитировать Kyle Montgomery‏ @Kyle_M_Photo 2 ч. назад

There is dragon.  Better pictures later.




 Chris B - NSF‏ @NASASpaceflight 2 ч. назад

And the SpaceX Crew Dragon involved with the IFA test is sailing into Port Canaveral on Go Searcher.

https://video.twimg.com/ext_tw_video/1219045706209677312/pu/vid/1136x632/tAVv0nOxIDGX9M3A.mp4 (1:22)


2 ч. назад

Looks to be in very good condition.


tnt22

Цитировать Gavin - SpaceXFleet Updates‏ @SpaceXFleet 2 ч. назад

GO Searcher is docked within the Trident Basin at Port Canaveral for the unloading of Dragon.


tnt22

Цитировать Gavin - SpaceXFleet Updates‏ @SpaceXFleet 1 ч. назад

GO Navigator is within the vicinity of Port Canaveral. We are waiting to see what, if anything, she managed to recover from the debris field.   We already know that a helicopter sighted at least two fuel tanks.




54 мин. назад

GO Navigator has returned to Port Canaveral and is carrying the Dragon trunk!
Цитировать Kyle Montgomery‏ @Kyle_M_Photo 55 мин. назад

The trunk is on board GO Navigator.



Kyle Montgomery‏ @Kyle_M_Photo 30 мин. назад

GO Navigator is docked.


tnt22

Цитировать Julia‏ @julia_bergeron 1 мин. назад

A better look at the Crew Dragon capsule that experienced some significant stresses during the In-Flight Abort Test. If I had not seen the Super Dracos ignite today you would have a hard time convincing me it happened with this capsule. It's that clean.


Serge V Iz

Цитироватьесли взрыв уже начал развиваться. то удрать можно, но можно и не успеть.
и просто по поводу "взрыва ступени"

По моим представлениям, все будет сильно зависеть от места разрушения. Если это взрыв первой ступени, то есть много шансов, что вторая защитит КК своей массой и геометрией. А если это взрыв второй... Например, именно такой, который наблюдается в бахах старшипа, то в первое мгновене на КК будет действовать сила давления наддува - сотни тонн. Столько прибется поглощать деформациями конструкций, со всеми вытекающими.

Только САС, вероятно, не будет философствовать, а просто попытается улететь. Хуже-то, скорее всего, уже не может стать )

Дмитрий З.

ЦитироватьSerge V Iz написал:
Если это взрыв первой ступени, то есть много шансов, что вторая защитит КК своей массой и геометрией
Что сегодня и было продемонстрировано, когда сама вторая ступень прекрасно уцелела и не потеряв герметичность целиком долетела до океана где и взорвалась всем обьемом заправки при ударе.
Причем падала она вместе с интерстейджем и даже похоже верхней частью первой ступени (верхнее днище?).

opinion

ЦитироватьДмитрий З. написал:
 
ЦитироватьSerge V Iz написал:
Если это взрыв первой ступени, то есть много шансов, что вторая защитит КК своей массой и геометрией
Что сегодня и было продемонстрировано, когда сама вторая ступень прекрасно уцелела и не потеряв герметичность целиком долетела до океана где и взорвалась всем обьемом заправки при ударе.
Причем падала она вместе с интерстейджем и даже похоже верхней частью первой ступени (верхнее днище?).
Если она не потеряла герметичность, то почему из неё что-то вытекает (два белых следа)?
There are four lights

Дмитрий З.

#356
Цитироватьopinion написал:
 
ЦитироватьДмитрий З. написал:
 
ЦитироватьSerge V Iz  написал:
Если это взрыв первой ступени, то есть много шансов, что вторая защитит КК своей массой и геометрией
Что сегодня и было продемонстрировано, когда сама вторая ступень прекрасно уцелела и не потеряв герметичность целиком долетела до океана где и взорвалась всем обьемом заправки при ударе.
Причем падала она вместе с интерстейджем и даже похоже верхней частью первой ступени (верхнее днище?).
Если она не потеряла герметичность, то почему из неё что-то вытекает (два белых следа)?
Вентиляция/сброс давления из района второй ступени начались сразу после отделения КК, еще до взрыва первой ступени, что видно на разных видео. Конечно на 100% утверждать нельзя, что после взрыва это не увеличилось, но внешне эти "белые следы" выглядели практически так же, что до, что после.
Так или иначе вторая ступень выглядела без серьезных структурных повреждений при падении, как и карбоновый интерстейдж, которому еще ближе к огненному шару оказаться пришлось.

tnt22

https://spaceflightnow.com/2020/01/19/spacex-aces-final-major-test-before-first-crew-mission/
ЦитироватьSpaceX aces final major test before first crew mission
January 19, 2020 | Stephen Clark


SpaceX's Falcon 9 booster disintegrated in a fireball — as expected — a few seconds after the Crew Dragon capsule fired away fr om the top of the rocket in an in-flight escape demonstration Sunday. Credit: Spaceflight Now

SpaceX performed a dramatic high-altitude test flight Sunday of the company's Crew Dragon capsule over Florida's Space Coast, testing the human-rated ship's ability to escape a rocket failure and save its crew before two NASA astronauts strap in for a flight to the International Space Station as soon as this spring.

The unusual test flight included an intentional failure of the Crew Dragon's Falcon 9 rocket about a minute-and-a-half after liftoff fr om the Kennedy Space Center. The rocket disintegrated in a fireball high over the Atlantic Ocean as the crew capsule sped away fr om the top of the launcher with a powerful boost from eight SuperDraco engines.

The SuperDraco engines — mounted around the circumference of the gumdrop-shaped crew capsule — fired around eight seconds to carry the spaceship a safe distance from the Falcon 9 rocket after the booster's first stage engines shut down, a standard part of the launch escape sequence.

The Crew Dragon arced on a ballistic trajectory to a top speed of about Mach 2.2 and a peak altitude of about 131,000 feet, according to Elon Musk, SpaceX's founder and chief executive. The capsule then deployed four main parachutes for a splashdown in the Atlantic Ocean roughly 20 miles (32 kilometers) east of the Kennedy Space Center.

"I'm super fired up," Musk said. "This is great ... We're looking forward to the next step."

NASA has signed agreements with SpaceX valued at more than $3.1 billion since 2011 to fund the design, development, construction and testing of the Crew Dragon spacecraft.

The next major step for the Crew Dragon program is the capsule's first trip to space with astronauts. The Crew Dragon's in-flight abort test Sunday was the last major flight demonstration of a full-scale Crew Dragon spacecraft before its first launch with humans on-board.
...

In the meantime, SpaceX will collect all the data from the Crew Dragon abort test and analyze the results for any potential problem areas. NASA is also reviewing numerous Crew Dragon data packages provided by SpaceX before agreeing to fly Hurley and Behnken on SpaceX's next crew capsule launch.

SpaceX plans at least two more atmospheric drop tests of the Crew Dragon parachute system to gain more confidence in the capsule's decelerators, which have been a problem area on the project after chute failures on a cargo-carrying Dragon spacecraft and in Crew Dragon testing.

Engineers found that NASA was using wrong assumptions in models that predict how much force parachutes experience on spacecraft returning to Earth. Data from testing showed the parachute risers, or suspension lines, encountered more significant loads than expected, raising concerns about chutes across the agency's human spaceflight programs, including on the Starliner commercial crew capsule being developed by Boeing.

SpaceX and NASA agreed to switch to a new generation of Crew Dragon parachutes dubbed the Mark 3, and testing of the new Mark 3 chutes — made by a company named Airborne Systems — has proceeded without failure since late last year.

Sunday's in-flight abort test provided the parachute engineers with another successful test of the Mark 3 chutes, adding additional confidence about the system's reliability.

NASA Administrator Jim Bridenstine called Sunday's abort test "another amazing milestone" in the agency's nearly decade-long effort to resume crew launches to the space station from U.S. soil.

"Make no mistake, there's a lot left to do," Bridenstine said. "We have a number of parachute tests upcoming, and of course, we're going to get a lot of data from this particular test. So we're not quite there yet, but by all accounts, this was a very successful test."

After a one-day delay due to rough seas in the splashdown zone — and a two-and-a-half-hour hold Sunday to wait for improved winds — the Crew Dragon spacecraft lifted off on top of a SpaceX Falcon 9 rocket at 10:30 a.m. EST (1530 GMT) Sunday from pad 39A at Kennedy, the same launch pad once used by NASA's Saturn 5 moon rockets and space shuttles.

The 215-foot-tall (65-meter) rocket flew off the launch pad powered by nine kerosene-fueled Merlin 1D engines and pitched on an easterly trajectory from the Florida spaceport.


The Falcon 9 rocket and Crew Dragon spacecraft lifted off from pad 39A at the Kennedy Space Center at 10:30 a.m. EST (1530 GMT) Sunday. Credit: Stephen Clark / Spaceflight Now

The Falcon 9 surpassed the speed of sound in less than a minute, and the Crew Dragon's pre-programmed escape sequence initiated around 84 seconds after liftoff, when the rocket was at an altitude of roughly 62,000 feet (19 kilometers).

The abort was triggered soon after the point in the launch sequence wh ere the booster and capsule experience the most extreme aerodynamic pressures.

While the nine Merlin engines on the Falcon 9 rocket cut off in response to the escape command, nearly 130,000 pounds of thrust from the SuperDraco engines pushed the Crew Dragon rapidly away from the top of the launcher.

SpaceX said the capsule, and two mannequins seated inside, accelerated at about 3.5Gs during the abort, a relatively gentle ride for astronauts in good physical condition.

The Crew Dragon can initiate an abort and free itself of a failing launch vehicle in just 700 milliseconds, according to Musk.

"It's way more than a human could do," he said. "It's occurring in a fraction of a second. There's a command for the engines to shut down, and then the abort system then presses up very rapidly, the SuperDracoss are ignited to initiate separation from the upper stage. All of this is occurring in literally a split second, and it's really quite remarkable how quickly those engines reach full thrust."

The SuperDracos keep the Crew Dragon pointed in the right direction using differential thrust, Musk said.

"So it's making those thrust adjustments at the almost millisecond level," he said. "It's very, very fast."


Illustration of the SpaceX Crew Dragon and Falcon 9 rocket during the company's uncrewed In-Flight Abort Test for NASA's Commercial Crew Program. This demonstration test of Crew Dragon's launch escape capabilities is designed to provide valuable data toward NASA certifying SpaceX's crew transportation system for carrying astronauts to and from the International Space Station.

Sunday's in-flight abort test builds on a Crew Dragon demonstration in 2015 that proved the craft's SuperDraco engines could safely boost itself away from the top of a rocket on the launch pad in the event of a preflight emergency.
...

Musk said the Crew Dragon's abort system, which is integrated on the crew module itself instead of using a top-mounted launch abort tower like the Apollo spacecraft or Russia's Soyuz capsule, comes with the benefit of enabling an abort maneuver from before the time of liftoff all the way through the Falcon 9's ascent to orbit.

"The fact that the launch abort system is integrated with the spacecraft, with the SuperDraco thrusters in the sidewall, means that you have launch abort capability all the way to orbit, whereas previously with launch escape tower — because that's top heavy — that is discarded 20 or 30 percent of the time into flight."

SpaceX designed the SuperDracos with another purpose in mind.
...
The escape engines appeared to perform well Sunday, along with other Crew Dragon systems, according to Musk.

While wreckage from the Falcon 9 booster fell to Earth at high speed, the Crew Dragon's parachutes slowed the capsule for an ocean landing. Winds in the splashdown area were near the lim it for a Crew Dragon return.

The winds at the splashdown zone were around 18 mph, or 16 knots, providing data on the performance of the parachutes under more stressing conditions than they might see on a typical return, Musk said.

U.S. military search and rescue teams deployed in the Atlantic Ocean practiced procedures to approach the capsule after splashdown. The teams from Patrick Air Force Base just south of Cape Canaveral would rescue astronauts from the spacecraft after a launch abort.

SpaceX's "Go Searcher" recovery ship hoisted the capsule from the sea and returned the Crew Dragon to Port Canaveral, wh ere teams will offload the ship to begin inspections and analysis.
...

KBOB

ЦитироватьИскандер написал:
Молодец Маск, красиво бахнул F-9, красиво прошёл тест Дракона...
Но вот эти четыре парашюта попарно сталкивающиеся...
Не перемудрили ли они?
А как столкновение парашютов можно компенсировать? Специалисты, ау.
Россия больше чем Плутон.

Serge V Iz

Понять бы, как вообще эти автоколебания устроены ) Вылядят красиво )