Orion: Exploration Flight Test 1 - Delta IV Heavy - Canaveral SLC-37B -- 05.12.2014

Автор Salo, 02.04.2013 12:21:26

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

pkl

ЦитироватьЧебурашка пишет:
ЦитироватьА.Коваленко пишет:
предельно точно сформулирована цель
В случае Ориона тоже имеется цель. Правда о ней в слух стараются не говорить.
Но цель эта "чиста и благородна" - освоить бюджет. Чтобы все старые друзья получили по кусочку пирога.
Думаю, главная задача сабжа - показать простым американцам, что "мы ещё много чего можем". А вообще чемодан без ручки получается. К сожалению.
Вообще, исследовать солнечную систему автоматами - это примерно то же самое, что посылать робота вместо себя в фитнес, качаться.Зомби. Просто Зомби (с)
Многоразовость - это бяка (с) Дмитрий Инфан

pkl

ЦитироватьА.Коваленко пишет:
ЦитироватьApollo13 пишет:
Вариантов не так много и Орион + СЛС сгодятся для любого из них. Закончат с Орионом и СЛС, утопят МКС и на освободившиеся деньги возьмутся за что-то еще. Станцию в Лагранже скорее всего. Может даже из затеи с доставкой астероида на орбиту Луны что-то выйдет
Это лишь подтверждает мою мысль. Корабль создается без конкретных задач для него. По крайней мере, эти задачи не опубликованы. В общем, будущее его туманно.
Кстати, а как Вам видится наш ПТК? У него как с задачами, нормально?
Вообще, исследовать солнечную систему автоматами - это примерно то же самое, что посылать робота вместо себя в фитнес, качаться.Зомби. Просто Зомби (с)
Многоразовость - это бяка (с) Дмитрий Инфан

SFN

Цитироватьpkl пишет:
Кстати, а как Вам видится наш ПТК? У него как с задачами, нормально?
Я в теме про ПТК спрашивал у понимающих - будет ли аналог EFT в программе ПТК НП? Тоже первый этап?

triage

Цитироватьtestest пишет:
Цитироватьpnetmon пишет:
Какая масса возвращаемой капсулы в этом запуске?
Отрабатывалась ранее парашютная посадка такой массы на такой скорости?
По ту сторону океана эксплуатацию возвращаемых конических капсул имеют по 1975 год (закончили 39 лет тому назад), и сейчас Дракон Маска.
При одних математических расчетах без практических испытаний можно допустить ошибки в мелочах, а решение этих мелочей стоит времени и денег.
1. Можно не вопрошать весь форум, а просто заглянуть в википедию: девять тонн.
2. Что вы хотите сказать? Что данные о работе теплового экрана такого корабля на скорости 8,9 км/с нельзя экстраполировать до 11,2 км/с? Тогда потрудитесь это доказать. Потому что по чисто голословно у меня заявления американских инженеров вызывают гораздо больше доверия, чем ваши.
3. >"При одних математических расчетах без практических испытаний можно допустить ошибки в мелочах"
Сильно сомневаюсь. Расчеты здесь простые, как кирпич.
Спасибо. Увидел в английской 9 тонн, в 2011 году они испытывали посадку на воду массой 10 тонн.
Расчеты просты, но их надо проверять - разве это не проверка основных функций.

Сергио

ЦитироватьА.Коваленко пишет:
ЦитироватьAlex_II пишет:
ЦитироватьNot пишет:
Цитироватьamadeys пишет:
А когда там наш ответ Чемберлену Ориону ? ППТС первый беспилотный только в следующем десятилетии
Вы как всегда всё перепутали. Это Орион - ответ Союзу. "Революционный" ответ на эволюционное развитие.
С чего бы? Задачи "Ориона" никакого отношения к задачам "Союза" не имеют (разве только к закладывавшимся в начале 60х?), они абсолютно разные... Союз - СЕЙЧАС - обычное орбитальное такси, с избыточной функциональностью (при нормальной баллистике ему и БО нафиг не нужен). Орион - изначально делается для работы за пределами НОО...
А как он будет работать за пределами НОО? На Марс полетит? На астероиды? Сам по себе? Меня терзают смутные сомнения...
есть ещё Medium Earth Orbit & High Earth Orbit

Сергио

ЦитироватьА.Коваленко пишет:
Суть моего предыдущего поста в том, что Orion разрабатывается под не поставленные задачи. При этом корабль, как часть будущего комплекса будет создан, в этом нет сомнений. Но вот про остальные компоненты комплекса, более сложные и масштабные, ничего не известно (кроме носителя для Orion), они не проектируются, ибо задачи для них не сформулированы, следовательно, нет и требований для них. В результате будет корабль, для НОО избыточный, а для полетов за пределы НОО непригодный (при отсутствии собственно комплекса). Полная противоположность программе Apollo, где были предельно точно сформулирована цель, под неё были сформулированы задачи, требования и шла разработка целого комплекса Saturn V + CSM + LM. В случае с Orion такого не наблюдается, к сожалению.
американцы у нас научились,  делают как мы Н-1: сначала нарисуем что нибудь, а то что под конкретной задачей грузоподъёмности или ещё чего не хватит - до этого дойдут после как в железе.


ОАЯ

#67
del

Александр Ч.

ЦитироватьОАЯ пишет:
Или так
Лучше тогда сослаться на NASA   ;)  
ЦитироватьOctober 30, 2014

MEDIA ADVISORY M14-183

NASA's Orion Spacecraft Complete; Media Invited to Learn More about Its First Flight

NASA's new Orion spacecraft received finishing touches Thursday, marking the conclusion of construction on the first spacecraft designed to send humans into deep space beyond the moon, including a journey to Mars that begins with its first test flight Dec. 4.

To provide more detail on what this first flight entails, NASA will host a preflight briefing at 11 a.m. EST Nov. 6 at the agency's Kennedy Space Center in Florida.
The news conference will be broadcast live on NASA TV and on the agency's website.
The briefing participants are:
    [/li]
  • William Hill, deputy associate administrator for Exploration Systems Development
  • Mark Geyer, Orion Program manager
  • Bryan Austin, Lockheed Martin mission director
  • Mike Sarafin, Orion flight director
  • Jeremy Graeber, recovery director
  • Ron Fortson, United Launch Alliance director of mission management
U.S. media must apply for credentials to attend the briefing in person at Kennedy by noon Nov. 5. All media representatives must present two forms of legal, government identification to access Kennedy. One form must be a photo ID, such as a passport or driver's license. Badges will be available for pickup at the Kennedy Badging Office, located on State Road 405 east of the Kennedy Space Center Visitor Complex. Hours for the Kennedy Badging Office are 6 a.m. to 3 p.m.
Media accreditation requests must be submitted online at:
The deadline for international media to attend in person already has passed.
Accredited journalists who cannot attend in person may ask questions by phone by calling the Kennedy Press Site at 10:30 a.m. at 321-867-2468. Reporters also may attend remotely from participating NASA centers.
The assembled Orion crew module, service module, launch abort system and adapter will reside in Kennedy's Launch Abort System Facility until its scheduled rollout to the launch pad, set for Nov. 10. At the launch pad, it will be lifted onto the United Launch Alliance Delta IV Heavy rocket that will carry it into space for its uncrewed flight test.
"This is just the first of what will be a long line of exploration missions beyond low earth orbit, and in a few years we will be sending our astronauts to destinations humans have never experienced," said Bill Hill, deputy associate administrator for Exploration Systems Development "It's thrilling to be a part of the journey now, at the beginning."
The December flight test will send Orion 3,600 miles from Earth on a two-orbit flight intended to ensure the spacecraft's critical systems are ready for the challenges of deep space missions.
During the 4.5-hour flight, called Exploration Flight Test-1, Orion will travel farther than any crewed spacecraft has gone in more than 40 years, before returning to Earth at speeds near 20,000 mph and generating temperatures up to 4,000 degrees Fahrenheit.
For information about Orion and its first flight, visit:
-end-
Rachel Kraft
Headquarters, Washington
202-358-1100
rachel.h.kraft@nasa.gov
Brandi Dean
Johnson Space Center, Houston
281-483-5111
brandi.k.dean@nasa.gov
Amber Philman
Kennedy Space Center, Fla.
321-867-2468
amber.n.philman@nasa.gov
Более крупная картинка, на САС даже можно попытаться индекс разобрать ;)
Ad calendas graecas

Rifkat

Нельзя его сейчас запускать. Грохнется - добъет американскую космонавтику...
Дрион покидает Землю

Apollo13

Скорее паникеры добьют этот форум

pkl

Надо! От судьбы не уйдёшь. Если там что-то накосячили - всё равно будет авария. Так что, чем раньше запустят - тем раньше мы узнаем, всё ли в порядке.
Вообще, исследовать солнечную систему автоматами - это примерно то же самое, что посылать робота вместо себя в фитнес, качаться.Зомби. Просто Зомби (с)
Многоразовость - это бяка (с) Дмитрий Инфан

Quoondо

Ждем.. 33-ое суток осталось. Счастливая цифра и число.

Alex_II

ЦитироватьApollo13 пишет:
Скорее паникеры добьют этот форум
Это вряд ли - просто надо их регулярно посылать по известному адресу...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Bizonich

ЦитироватьRifkat пишет:
Нельзя его сейчас запускать. Грохнется - добъет американскую космонавтику...
Типун  вам на язык.
А с САС красиво смотрится, пожелаем удачи птичке, нужны хорошие новости.
Любознательный дилетант.

che wi


Александр Ч.

Engineers recommend changes to Orion heat shield
ЦитироватьPosted on November 5, 2014 by Stephen Clark


The Orion crew module for Exploration Flight Test 1 — set for launch Dec. 4 — is seen before attachment to its service module. The heat shield is covered in a reflective silver tape that protects it fr om the extreme cold temperatures of space. Credit: NASA


Lessons learned during preparations leading up to the first orbital test flight of NASA's Orion spacecraft in December have prompted engineers to recommend changing the design of the crew capsule's heat shield for future missions to the moon, Mars, or an asteroid, according to Lockheed Martin officials.
The change centers on how technicians put together the Orion crew module's heat shield, which protects the capsule during its descent through the atmosphere. The heat shield can endure temperatures of up to 4,000 degrees Fahrenheit, conditions the Orion capsule would see when returning fr om deep space missions to the moon, asteroids or Mars.
The heat shield is one of the key components of the crew capsule to be demonstrated on Exploration Flight Test 1, a four-hour orbital mission set for launch Dec. 4 aboard a Delta 4-Heavy rocket.
Engineers are gearing up to move the Orion spacecraft next week fr om an assembly building at Kennedy Space Center to the Delta 4 launch pad at Cape Canaveral Air Force Station.
The Orion heat shield's titanium skeleton and carbon fiber skin was fabricated by Lockheed Martin — the craft's prime contractor — in Colorado. The skeleton was shipped to Textron Defense Systems in Massachusetts for installation of a fiberglass-phenolic honeycomb structure.
More than 330,000 individual cells make up the honeycomb, and Textron technicians — using a special dispensing gun — filled the cells by hand with a material called Avcoat.
The Avcoat insulation is supposed to ablate away during the Orion spacecraft's re-entry, protecting the underlying structure from searing temperatures. The Apollo moon capsule used the same type of manually-applied material for its heat shield, and it worked so well Lockheed Martin and NASA decided to dust off the design.
Engineers scaled up the heat shield for the Orion crew capsule, which is about four meters wider at its base than the Apollo command module.
"That's what worked for Apollo, and that's what we'll work with for this mission," Bray said, referring to the EFT-1 launch in December.
But a review of the heat shield on the Orion spacecraft set for launch Dec. 4 revealed the Avcoat was slightly more uneven than expected, according to Jim Bray, crew module director at Lockheed Martin, Orion's prime contractor.

Textron technicians apply the Avcoat material by "gunning" the material into each of the 330,000 individual cells of the honeycomb structure. Credit: NASA


A statement from a Lockheed Martin spokesperson said the company is recommending changes to the heat shield's design that allows for different contraction rates between the Avcoat and the composite heat shield substrate.
"This wouldn't change the heat shield material, but it would change the manufacturing approach, which will resolve thermal contraction/expansion differences," the statement said.
The spokesperson said a final decision on the recommended design change was expected soon. The heat shield modification will not be implemented on the December flight.
"When we fabricated the entire heat shield, we didn't get the full-up properties that we expected to get with individual gunner variability," Bray said in a presentation last month at the International Astronautical Congress in Toronto. "By going to a block architecture, we will be able to get the properties in advance before we adhere it to the substrate of the heat shield."
For Orion's next unmanned test flight set for launch in 2017 — known as Exploration Mission 1 — engineers plan to switch from a honeycomb design to a monolithic heat shield, Bray said.
"On the heat shield that we've got right now, we have a composite substrate, and we attach a honeycomb structure to that," Bray said. "It takes us about six months to fill 330,000 holes with individual gunners."
It turns out the Avcoat applied by hand did not meet expectations, Bray said.
"There was variability between gunners, and we haven't determined the root cause of that yet," Bray said. "The heat shield is good for this mission. There's no question about that. It has credentials to fly, but we really need it to better for the missions farther out for the higher-speed returns, so the question that we had to deal with was how can we prove the material to make sure we know what we're getting before you finish the heat shield.
"We have decided to move to a block architecture wh ere we can gun the blocks in advance," Bray said.
After adding the Avcoat ablator, Textron engineers examined each cell under X-ray and a robot sanded off fractions of an inch of the material to meet specifications, according to a NASA website describing the heat shield.
"By going to a block architecture, we will be able to get the properties (of the Avcoat) in advance before we adhere it to the substrate of the heat shield," Bray said.
Textron will remain Lockheed Martin's heat shield subcontractor for the Orion program, according to Bray. Data collected on the thermal insulator's performance on the EFT-1 mission Dec. 4 will still be useful even though future Orion missions will fly with a modified heat shield, he said.
"It's still Avcoat, so what we will test on the first mission and with the second mission is the difference in the rescission rate," Bray said. "It's an ablative material. We expect it to ablate. Whether it ablates the same as a block or a little bit different than the honeycomb — you might expect minor variations, but you wouldn't expect major variations."
The sides of the Orion crew module are covered with black tiles borrowed from the space shuttle. They are rated to withstand temperatures greater than 3,000 degrees Fahrenheit, but the Avcoat will take the brunt of the heat during the capsule's fall back to Earth.
Lockheed Martin proposed the EFT-1 mission to NASA as a risk reduction flight for the agency's next-generation crew vehicle, which is designed to fly to destinations in deep space.
Piloted missions — and the next unmanned flight in 2017 — will blast off on the Space Launch System, an enormous rocket NASA is developing to launch crews and massive cargo loads farther than low Earth orbit, wh ere space shuttle missions went and the International Space Station flies today.
Orion's first space mission — riding a Delta 4 rocket's upper stage — will reach a peak altitude of 3,600 miles and dive back into Earth's atmosphere at about 20,000 mph, just shy of the speed the capsule would reach when returning from the moon.
Officials bill the mission as an opportunity to test the performance of the heat shield during the high-speed re-entry, which will be faster than space shuttles encountered at the end of their missions.
"We're interested in seeing the performance of the heat shield," Bray said. "We have arc jet test facilities wh ere we test the heat shield for the thermal environments, but we can't do it at the same time as we do thermal and pressure, and it's really one of the most critical systems that we've got.
"It's about 80 percent the velocity of what we'll have on the other missions, but we'll get a pretty good test of its maximum capability with temperature and pressure," Bray said. "We can't quite get that using modeling on the ground."
Computers, guidance systems, software, and the Orion spacecraft's launcher adapter and separation systems will also be put to the test on the Dec. 4 mission.
"This mission is a compelling mission in that we have 16 events you can't fully test as an integrated system on the ground," Bray said. "We'll use this test flight to verify 10 of those system major events."
NASA and Lockheed Martin will incorporate results from the EFT-1 mission into a critical design review planned next year, when officials will decide whether the program is ready to proceed into the final stage of development.
"EFT-1's purpose was to leverage the lessons learned from actually building the spacecraft, and we are implementing that already into the design for the EM-1 spacecraft (set to fly in 2017)," Bray said.
Follow Stephen Clark on Twitter: @StephenClark1.

Ad calendas graecas

Dude

#77
ЦитироватьRifkat пишет:
Нельзя его сейчас запускать. Грохнется - добъет американскую космонавтику...
А чему там грохаться? "Дельта" - лётанная, а капсулу спалить или потерять, после всех пройденных тестов, это ещё та задача. Кроме того, если что и случится республиканцы в Конгрессе только больше раззадорятся, и дадут больше денег.

Общая ситуация вокруг этого теста сильно отличается от эпического первого и последнего полета "сломанной" Палки.

Salo

http://spaceflightnow.com/2014/11/06/delta-4-passes-countdown-rehearsal-before-orion-launch/
ЦитироватьDelta 4 passes countdown rehearsal before Orion launch       
Posted on November 6, 2014 by Justin Ray

The Delta 4-Heavy rocket set to launch NASA's Orion spacecraft undergoes a countdown rehearsal at Cape Canaveral on Wednesday.
 
CAPE CANAVERAL — A countdown dress rehearsal and rocket fueling exercise was completed Wednesday at Cape Canaveral for next month's launch of NASA's Orion crew module atop a United Launch Alliance Delta 4-Heavy booster.
Known as a Wet Dress Rehearsal, the WDR rolled back the mobile gantry early in the morning and performed a full countdown to a simulated liftoff time later in the day.
"We just successfully completed our Wet Dress Rehearsal yesterday. We basically took the vehicle through a launch countdown. We fully tanked it, operated all of our systems. It was a good exercise and everything is working great," said Ron Fortson, United Launch Alliance director of mission management.
The real liftoff day is coming Dec. 4.
Powered by three RS-68 main engines, the Heavy rocket will be launched from the Cape's pad 37B for Exploration Flight Test No. 1, or EFT 1.
The mission will send Orion on a two-orbit mission around Earth to check out its systems in an uncrewed test.
The next major milestone in the launch campaign is planned for Monday night, when the 73-foot-tall, 48,000-pound Orion spacecraft is hauled to the pad for mating with the Delta 4-Heavy.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Rifkat

Все-таки какой гигантский шаг назад, к эпохе Appolo....
Дрион покидает Землю